100 volt omroepsystemen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dzjarr
    • Sep 2003
    • 18

    100 volt omroepsystemen

    Hee!

    Ik heb een vraagje:

    Wat gebeurt er nu eigenlijk als je meer wattage speakers aansluit op een 100 volt versterker?

    Ik heb een trafo van 250 watt 100 volt en daarvoor een versterker van 550 watt op 8 ohm.
    In totaal heb ik 400 watt aan speakers. Als ik ze allemaal gebruik in elk geval. De trafo zal eigenlijk te licht zijn. Kan dat kwaad? Het zal niet helemaal ok zijn lijkt me, maar wat zal er precies fout kunnen gaan? Ik stuur toch niet constant 100 volt uit? Dat zou veel herrie geven denk ik... Als ik m'n verstereker zelf maar op, bijvoorbeeld, de helft zet, kan het dan wel.

    Ik begrijp't nog niet helemaal. Kan iemand daar eens meer over uitleggen?
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

    #2
    Hier is op dit forum al eens een zeer goede uitleg gegeven, waaronder 1 erg duidelijke van John Smits.

    Effe de zoekfunctie gebruiken en je weet alles van 100V !

    Groeten en succes !
    Meer is minder, minder is meer

    Comment

    • dzjarr
      • Sep 2003
      • 18

      #3
      Sorry, maar ik kan het echt niet vinden.

      Toets ik John smith in, krijg ik alleen iets over een dimmerpack

      Comment

      • dzjarr
        • Sep 2003
        • 18

        #4
        Ik heb het verhaal gevonden. Is wel erg duidelijk.

        Nu heb ik toch nog een klein vraagje: Ik heb ook 3 speakers die eigenlijk voor 70 volt bedoeld zijn. Ik kan deze niet omschakelen. Is dat eigenlijk wel te gebruiken, of is dat onverstandig?
        Last edited by dzjarr; 24-09-07, 22:11.

        Comment

        • SPS
          • Mar 2004
          • 1662

          #5
          Originally posted by dzjarr
          Ik heb het verhaal gevonden. Is wel erg duidelijk.

          Nu heb ik toch nog een klein vraagje: Ik heb ook 3 speakers die eigenlijk voor 70 volt bedoeld zijn. Ik kan deze niet omschakelen. Is dat eigenlijk wel te gebruiken, of is dat onverstandig?
          Speakers die bedoeld zijn voor een 70V lijn, zullen op een 100V lijn tweemaal zoveel vermogen opnemen.
          Gaat dus niet goed.
          Je kunt het vergelijken met een 150 volt lamp aan de 220 hangen!

          Let wel op: de 100 volt wordt alleen bereikt bij volledige uitsturing van de versterker. Bij een testje met een achtergrondmuziekje zal het wel heel blijven, maar een lekkere omroeper d'r op, leidt tot stukken!

          Paul
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

          Comment

          • jans
            • Feb 2003
            • 869

            #6
            Originally posted by dzjarr
            Ik heb het verhaal gevonden. Is wel erg duidelijk.

            Nu heb ik toch nog een klein vraagje: Ik heb ook 3 speakers die eigenlijk voor 70 volt bedoeld zijn. Ik kan deze niet omschakelen. Is dat eigenlijk wel te gebruiken, of is dat onverstandig?
            Vaak kun je op de versterker kiezen voor 50 -70 of 100 V. In jouw geval zou je voor de 70 kunnen kiezen.
            Nu is het wel zo dat je geen probleem hoeft te verwachten als je de versterker met een normaal signaal aanstuurt, vooral als het om spraak gaat. Je zou dit kunnen meten met een multimeter, dit geeft een goede indicatie.
            Dat je door een andere uitgangsspannig te kiezen tevens meer luidsprekers kunt aansluiten had je gelezen neem ik aan.
            Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

            Comment

            Working...