onverklaarbare feedback

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Roel_CX
    • May 2006
    • 49

    onverklaarbare feedback

    Hallo

    Ik heb afgelopen zaterdag op een bruiloft met live optreden een serieus probleem gehad.
    iets wat ik echt nog nooit heb meegemaakt.
    Een hele avond geen probleem gehad, en tegen het einde opeens een keiharde feedback, rond 12k denk ik. maar het ging allemaal heel snel, dus ik weet het niet precies meer.
    het heeft ongeveer 5 à 10 seconden geduurd (goed ja, tijdsbesef is op zo'n moment wel ff weg he) en toen waren de de tweeters van alle 4 de topkasten eraan.
    toen was de feedback natuurlijk ook weg.
    echter, toen ik daarna (noodoplossing) twee monitors in de plaats van de twee van de toppen gezet had, (dus gewoon speakon uit top naar monitor) begon die niet te fluiten, terwijl er op de mengtafel niks veranderd is.
    ik heb op die tien seconden niet kunnen vinden waar de feedback vandaan kwam, maar er was maar 1 micro, de rest elektrisch (via DI).
    ik denk niet dat het de micro was, dus die fluittoon moet van ergens anders komen. Heeft er iemand enig idee wat deze vreselijke ervaring zou kunnen geweest zijn?
    even het signaalpad uitleggen:

    elektrische piano, el dru, el gitaar via DI, zang met sennh e840 naar Yamaha GA24/12. op de zang een compressor/gate (behringer multicom), en de piano, gitaar en zang gingen via aux naar M-one.
    Dan van de mengtafel naar de amprack: in amprack behringer digitale processor, en twee T-amp prolines (1 voor top, 1 voor bas)
    op de topamp hingen dan 4 toppen, twee per kant dus, goed voor 4 ohm.
    kan iemand zeggen wat dit was, want dat wil ik echt nooit meer meemaken.

    MVG

    Roel
    __________________________________________
  • peternotermans
    • Oct 2003
    • 156

    #2
    Eerst dacht ik aan defecte schakelende voeding, maar je zegt dat daarna alles weer werkte..

    Dit kan elektrische feedback zijn: dus bv als je de verkeerde send van het efx return kanaal opendraait en het signaal weer opnieuw naar datzelfde kastje stuurt...

    Wat deed je vlak voordat het gebeurde? Een monitorlevel / efx level aanpassen? En dan misschien per ongeluk aan de verkeerde send gedraaid...?
    --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

    Comment

    • Roel_CX
      • May 2006
      • 49

      #3
      dat is nog het gekste van allemaal. de muzikanten waren van mening dat eens dat alles tegoei stond, alles ook zo moest blijven.
      (waren turkse muzikanten). dus die werden slecht gezind als ik tijdens het optreden aan knopjes draaide.
      ik zat dus gewoon heel relaxed achterover in men stoel, met een pintje erbij, op te letten of er niks misging.
      ik was dus nergens aangekomen.
      mogelijkheden waar wij aan dachten:
      *spanningsdip, hoewel dat gek lijkt, want dezelfde eindset wordt ook voor carnaval ingezet zonder problemen.
      *volgens ronny (ook aanwezig op forum): mss oscillatie van eindtrap.
      *display van de M-one deed gek tijdens feedback (maar kan vergissing zijn), dus het zou ook een defect in de m-one kunnen zijn.

      MVG
      __________________________________________

      Comment

      • Watt Xtra
        • Oct 2004
        • 1119

        #4
        en de limiter van je digitale processor greep niet in??

        spanningsdip lijkt mij niet geheel waarschijnlijk. als de behringer processor te weinig spanning krijgt gaat ie uit en als het goed is schakelen de in en uitgangen dan op mute.. Is in te stellen en zeker aan te raden!!
        JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

        Comment

        • BvE
          • Oct 2004
          • 385

          #5
          Ik denk dat je Behringer processor over zn nek ging (vastlopen of iets dergelijks). Weg er mee!

          Comment

          • dzjarr
            • Sep 2003
            • 18

            #6
            Ging er ook niks fout bij de elctrische gitaar?
            een electrische gitaar aansluiten via di lijkt mij niet zo geweldig eigenlijk.

            Comment

            • Roel_CX
              • May 2006
              • 49

              #7
              elektrische gitaar via DI is geen probleem hoor. dit is vergelijkbaar met bass via DI nemen. micro is enkel nodig indien de gitarist per se zijn versterkerklank door de pa wil. hetgeen meestal wel het geval is, maar deze gitarist speelde enkel wat begeleiding, en alles clean. hij had zelfs geen versterker.
              De behringer proc over zijn nek... mja, wat zou dat dan geweest kunnen zijn.
              ok, behringer is niet super, maar de processor doet al lang zijn werk, en toen ik de monitors als top gebruikte, was er geen probleem.
              We blijven verder zoeken dus.
              maar mss toch de behringer vervangen op termijn.
              alvast bedankt voor de reacties.
              groeten
              __________________________________________

              Comment

              • Watt Xtra
                • Oct 2004
                • 1119

                #8
                Originally posted by BvE
                Ik denk dat je Behringer processor over zn nek ging (vastlopen of iets dergelijks). Weg er mee!
                kansloze reactie..

                omdat er behringer opstaat zeker..
                jammer.

                ts heeft er geen drol aan en verder ook een in het wilde westen gesmeten opmerking.

                Apparaat is allang bewezen. in tegenstelling tot de dbx drive rackpa.
                electrische gitaar via di moet idd geen probleem geven.

                Maar je had de limiters dus niet ingesteld of niet goed?
                Damm zijn altijd erg vervelende dingen.. zeker als je er niet achter komt wat het kan wezen.

                zelfde als hier eens, na terug komst in de opslag dat er 3 van de 4 18" jbl bassen kapot zijn.. Hebben zelf achter de schuiven gestaan en niets maar dan ook niets gemerkt tijdens het optreden. een aantal dagen later bij aansluiten in de opslag ineens erg weinig bass.

                nooit geen idee gehad wat het is geweest
                JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

                Comment

                • Pulse
                  • Oct 2001
                  • 666

                  #9
                  Even wat antwoorden op instellingen processor (want ik ben eigenaar van het systeem en was er ook bij)

                  Ultradrive stond goed ingesteld met limitors op het niveau dat ze de amp niet of max een heel klein beetje kunnen laten clippen. Hier is veel afregelwerk aan besteed en de instellingen hebben hun nut normaal al bewezen. Het is bij dit systeem ook uitermate belangrijk om de processor goed af te stellen mits de versterkers geen cliplimitors en low/highcuts hebben!

                  (Ook bij fuiven zonder technische bijstand waar het systeem een zeer hoge input te verwerken krijgt van de DJ overleeft het systeem goed)

                  Een ernstige microfoonfeedback is ook wel al eens een keertje over het systeem gegaan (bij wie niet...) en dit heeft tot nu toe ook geen schade veroorzaakt.

                  Het geluid dat nu te horen was was veel hoger als een normale microfoonfeedback en lang niet zo hard. Volgens mij was er dus iets anders aan de hand als een 'feedback'. Ook het feit dat de HF drivers op zo korte tijd zo zwaar zijn toegetakeld (spoelen echt volledig verkoold op 5seconden tijd) doet me vermoeden dat tijdens de fout zowat heel het versterkervermogen op het hf terecht is gekomen.

                  Mid-hoog sectie werd aangestuurd door T.amp Proline1300 (2*650wrms 4ohm) waarop 4* (hoorngeladen Beyma 10MI100+CP380) hingen (300wrms/stuk).

                  Nu vraag ik me af of dit probleem overal kan zijn ontstaan of dat het moet gezocht worden in de versterker (oscillatie of zo?) of de processor.
                  MVG,
                  Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

                  Comment

                  • JVS
                    • Mar 2004
                    • 317

                    #10
                    Oscillerende versterker lijkt me erg onwaarschijnlijk. Beide kanalen zouden dan het euvel tegelijkertijd moeten hebben gekregen.

                    Ik neem aan dat de processor een Behringer Ultradrive DCX2496 is. Schroef deze eens open, sluit iets op de output aan, en tik zachtjes tegen de secundaire voedingselco's. Als zo'n elco slecht is kan er handig een heftige rimpel op de +15v of -15v terechtkomen. Via de output-opamps krijg je het dan over alle uitgangen naar buiten. Schakelfrequentie van zo'n voeding ligt op enkele tientallen KHz, dus dat rijmt wel. Of natuurlijk met een oscilloscoop gaan meten aan de uitgang van de voeding..

                    Prima dingen die Ultradrive's, echter kwalitatief uiteraard geen DBX. Helaas hebben ze wel eens problemen met de voeding en / of flatkabels.

                    Comment

                    • dzjarr
                      • Sep 2003
                      • 18

                      #11
                      Ik begrijp wel dat je een elctrische gitaar wel over een DI kan doen, maar misschien zit er toch ergens een probleempje daarmee. Deed de gitarist ook niks geks, een bijzonder apparaatje erbij oid?

                      Comment

                      • BvE
                        • Oct 2004
                        • 385

                        #12
                        Ik denk dat zelfs als dat zou gebeuren, dan grijpen de limiters in de processors in. Het probleem moet dus gezocht worden bij of de processor, of de versterkers. En aangezien ik wel eens vaker vastgelopen apparaten mee heb gemaakt, ga ik toch voor een fout in de processor software matig... Dit is alleen helaas slecht te onderzoeken...

                        Comment

                        • neeltje
                          • Apr 2003
                          • 295

                          #13
                          Ik gok op de behringer processor, gewoon omdat ik daarmee zelf al eens een monitor of 6 heb opgeblazen. Hetgeen bij ons gebeurt is was dat we op een stroomgroep speelden die niet helemaal lekker was. We speelden al de ganse dag op een 205-210 volt. Op gegeven moment kregen we inderdaad een spanningsval (nog een beetje lager), waarna onze behringers spontaan een fluittoon begonnen uit te sturen, door onze crown's (dus daaraan lag het niet) met enkele gesneuvelde monitors (2weg) tot gevolg (en enkele kwade muzikanten). Op onze frontset zaten toen al andere crossen (BSS geloof ik) en deze hadden inderdaad geen last (het zat dus niet op het signaal van de tafel of zo).
                          Ik zou dus zeggen: behringer is idd goed voor ze'n geld, maar af en toe kost het je ook wel wat.
                          "En Go"

                          Comment

                          • Watt Xtra
                            • Oct 2004
                            • 1119

                            #14
                            neeltje.. met mijn ervaringen werken de processors niet eens meer bij 205 volt.

                            Ik heb er hier diverse. Worden ook wel eens aan een aggegraat gehangen of op velden waar eerst meer dan 100 meter spanningskabel ligt. En heel soms heb je dan gewoon te weinig spanning. Dan werken de behringers niet.

                            Wat JVS aangaalde, ze willen nog wel eens problemen geven met de flatkabels, zo nu en dan dus even openschroeven en de kabels aandrukken.
                            De versterker waarmee de drivers werden aangestuurd werkt wel gewoon goed? Ik heb hier namelijk een t amp gehad waarbij na een uurtje spelen een kanaal uitviel, niet spontaan in de fault maar een constant geflikker op het ledje van de clip. kwam niets meer uit, andere kanaal speelde gewoon door. Amp is vervangen..

                            blijft heel moeilijk dit soort dingen op te lossen
                            JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

                            Comment

                            • Pulse
                              • Oct 2001
                              • 666

                              #15
                              Ik heb tot nu toe nog geen last gehad met de behringer processor. Zelfs op carnavaltoestanden waar voltage onder 180volt zakt werkte ie. Schakelende voedingen moeten zich normaal bij zoiets toch uit de slag kunnen slaan...

                              Die versterker draait toch ook al 1.5jaar mee zonder problemen. Ik heb wel al eens een slechte gehad (dc op uitgang yeah... ook reconen) van dat model maar die is meteen teruggegaan.

                              Anyway zoiets is inderdaad een extreem lastig probleem om de oorzaak van de vinden. Het kan evengoed een probleem zijn met een electronisch instrument van de muzikanten...

                              Toch ben ik gisteren wat gaan shoppen naar leukere spulletjes voor die rack
                              -Het midhoog krijg een QSC PLX1804 ipv een Proline 1300
                              -De ultradrive wordt vervangen door een Xilica DCP3060 processor

                              Toch zou ik natuurlijk die proline en ultradrive nog willen verdergebruiken...
                              Enig idee hoe ik hierop kan testen?
                              De ultradrive heb ik al opengehad en die doet normaal, ook als je tegen de flatkabels of opamps tikt. De amp vertoont ook geen problemen voor zover ik zie...
                              MVG,
                              Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

                              Comment

                              Working...