Aanraders mic. keuze voor sax / barriton

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stage-Q
    • Sep 2007
    • 389

    Aanraders mic. keuze voor sax / barriton

    ik heb een vaste band die ik nu ong. 2 jaar mix,

    maar sindskort is er ook een saxofonist bijgekomen.

    Nu zijn we een beetje aan het zoeken naar welke microfoon we het beste kunnen gebruiken.

    Hij gebruikt zowel een gewone sax als een Barriton.

    Het liefst heb ik 1 mic voor beide, want deze saxofonist ( afkomstig uit Trockner keks en The Wild Romance ) kan het verschil tussen 2 mics. niet uit elkaar halen.

    is er een mic. die jullie veel gebruiken en waarbij ik voor beide instrumenten een leuke tussenweg kan vinden ??

    Tips zijn altijd welkom dus.
    Mag ik wat meer laag in 't hoog?
  • flash-a-new-generation
    • Nov 2006
    • 228

    #2
    Beste Stage Q,

    Wij gebruiken voor een saxofoon altijd een SD 85 clip microfoon..
    dit is handig voor de saxofonist, dan heeft deze nog een beetje beweging. ja kan ook een beta... ervoor zetten op statief maar dan kan de saxofonist(e) niet bewegen.

    een andere oplossing is een AKG c-419. maar deze worden volgens mij niet meer gemaakt nieuw??

    Maar de SD 85 is een aanrader. linkt zeer warm geeft de lage noten van een sax goed weer en is gwoon makkelijk voor de speler
    EAW SB850 en DVA T-4 array:D

    Comment

    • Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

      #3
      een audix D4 of d6 AUDIX - Microphones, Wireless Systems, Monitors & Pro Audio Equipment doet het ook altijd erg goed...

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #4
        een probleem is dat veel bariton sax spelers er alt bij doen. En de meeste mics voor alt zijn zeker niet geschikt voor bariton.
        Vooral de veel gebruikte AKG bugs haken serieus af bij baritons.

        Op bariton is een EV RE20 trouwens king.

        Als er stevig gerockt gaat worden zou ik voor een dynamische op statief kiezen.
        lekker belangrijk!

        Comment

        • BvE
          • Oct 2004
          • 385

          #5
          Bij mij kwam ook meteen een RE20 in me op. Vooral als er twee instrumenten worden bespeeld is het misschien handig te kiezen voor 1 microfoon op een statief!

          Comment

          • Stage-Q
            • Sep 2007
            • 389

            #6
            heren,

            alvast bedankt voor de info tot dusver...ik ga jullie aanraders eens googelen.

            extra info: het is een rock 'n roll band dat Rolling Stones / Mick Jagger / Herman brood e.d. speelt.
            laten we zeggen, dat de saxofonist met wat flink voluma vaak loopt te toeteren.
            Mag ik wat meer laag in 't hoog?

            Comment

            • Carl
              • Nov 2000
              • 907

              #7
              Ik gebruik graag een MD421 voor bariton, voor de tenor liever een SM57, maar voor de combinatie zou ik dan toch kiezen voor de Sennheiser.
              Probeer de toeteraar wel zoveel mogelijk uit de herrie te houden, want overspraak is met een 421 wel wat groter. Ook als hij erg hard op de floor moet is het niet zo makkelijk.

              Comment

              • studio tinpanalley
                • Jun 2007
                • 59

                #8
                dpa 4061 of akg c-3000B
                voor een jazzy sound gebruik ik altijd een ribbon mic

                grtz

                Comment

                • Stage-Q
                  • Sep 2007
                  • 389

                  #9
                  kan voor een optreden vannavond een RE20 lenen van een andere band met blazers. Die spelen niet vannavond en we kennen elkaar goed.

                  Dus maar eens uitproberen vannavond.
                  Mag ik wat meer laag in 't hoog?

                  Comment

                  • pmx
                    • Jan 2005
                    • 29

                    #10
                    probeer eens een 441, te gek op blazers!

                    Comment

                    • Olaf Duffhuës
                      • Oct 2000
                      • 2477

                      #11
                      Ik gebruik voor dat soort dingen de Audio Technica ATM35, tegenwoordig de ATM350. Ding klinkt ontzettend goed, vol en helder. Ook is ie vrij ongevoelig voor feedback. Tevens kun je hem inzetten op een drumkit, vioolen enz. Ik heb wel eens een klant gehad die kwam voor een AKG C814, die had ie eigenlijk ook gekocht, maar terug gebracht en een ATM35 gekocht....
                      Olaf Duffhuës

                      **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

                      Comment

                      • neeltje
                        • Apr 2003
                        • 295

                        #12
                        hmm, een sm 58 zou hier toch echt mijn voorkeur genieten denk ik. Ik vind hem niet fantastisch voor de bariton, maar voor de tenor echt wel. De bariton trekt hij er zeker wel mee door. Als ik denk aan mic's voor de bariton komt ook gelijkt de re20 in mij op, maar die vind ik dan weer niet zo geschitk voor de tenor. Ik zou dus gewoon gaan voor de SM58 (geen beta). Duurdere en beter klinkende oplossing zou een 414 zijn van AKG, waanzinnig goed voor deze toepassing, maar duur dus.
                        "En Go"

                        Comment

                        • showband
                          • May 2001
                          • 4524

                          #13
                          Een SM58 mist het hele register waar je een bariton voor laat spelen.

                          Een bariton kan snelle loopjes in het basgitaar/trombone register met attack.
                          Een bariton kan knetteren maar ook duwen in het laag.

                          Je zet toch ook geen sm58 bij de versterker van mark king hoop ik?

                          er is trouwens nog steeds niet gezegd dat de andere sax van de speler een tenor is. En de meeste bariton spelers doen er altsax bij. (zelfde sleutel, en bredere rang met twee saxen) Daar zou ik ook geen SM58 bij lusten.
                          lekker belangrijk!

                          Comment

                          • Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

                            #14
                            Originally posted by showband
                            Daar zou ik ook geen SM58 bij lusten.
                            in geval van nood een sm57, misschien, maar anders toch lekker richting grootmembraam...

                            Comment

                            • Joost_A
                              • Apr 2005
                              • 45

                              #15
                              Een MD421 werkt ook altijd prettig op sax. Natuurlijk pak ook ik liever een grootmembraan zoals c414.

                              Comment

                              Working...