Hoe nominaal vermogen van licht en geluid tellen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jdeboeck
    • Sep 2007
    • 19

    Hoe nominaal vermogen van licht en geluid tellen

    Een beetje een lastige vraag... maar als ik een totale som heb van een maximaal vermogen van een PA en licht-installatie bv 11kW geluid en 30kW licht, bestaat er dan een vuistregel om in te schatten wat het 'gemiddeld' verbruikt vermogen is? Ik zou dit moeten weten om de electrische voorziening te dimentioneren.

    Ok, ik weet het wel, dat hangt er allemaal van af hoe 'constant' de spots branden en hoe luid de muziek staat, maar men mag er volgens mij al onmiddellijk van uitgaan dat dit maximale vermogen nooit gebruikt gaat worden, toch?
  • keenoncoolstuff
    • May 2003
    • 695

    #2
    In de installatietechniek wordt normaal een "gelijktijdigheidsfactor" van 0,7 toegepast: Men gaat ervan uit dat maximaal 70% van het totaal aangesloten vermogen ook daadwerkelijk gebruikt wordt. Lijkt me redelijk om dit percentage ook in de licht- en geluidstechniek aan te houden.
    Houdt er wel rekening mee dat intelligent licht bijvoorbeeld ALTIJD het opgegeven vermogen gebruikt, simpelweg omdat de lamp continu aan staat.

    Groet, Rob.
    All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
    If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

    Comment

    • HR Soundproductions
      • Oct 2005
      • 650

      #3
      Sorry voor de kick op dit oude topic. Voor het geluid is vaak het opgenomen vermogen van de versterkers terug te vinden in de specificatie. Voor verlichting (parren en effecten ) hou ik altijd voor het opgenomen vermogen 50% van het opgesteld vermogen. Dat laatste is natuurlijk arbitrair, maar je moet natuurlijk ergens vanuit gaan. Bij full-on voor een korte tijd ben ik eigelijk nog nooit in de problemen gekomen (tenslotte hebben automaten ook een tijdje nodig om op te warmen volgens hun curve, voordat ze uitschakelen)

      Wil jij het een en ander meten, kun je natuurlijk gewoon een meting verrichten

      Comment

      • jdeboeck
        • Sep 2007
        • 19

        #4
        Geen probleem... kunnen we hier ook nog eens een boompje over opzetten ;-)
        Ik ben intussen ook al wat wijzer geworden. Een gelijktijdigheidsfactor van 70% voor parren is 'realistisch', en zelfs nog aan de veilige kant. Flashes moet je inderdaad niet meerekenen, want de automaat heeft idd tijd nodig.
        Voor Movingheads e.d. moet je wel opletten, afhankelijk van het type (met gasontladingslampen) moet je 100% tellen, want ze staan altijd aan. Tegenwoordig zijn er echter wel die je kan dimmen heb ik vernomen.

        Wat geluid betreft. Een PA van 5000W, kan met korte tot matig lange pieken 12A trekken bij CD-muziek, dus dat is pakweg de helft van zijn vermogen. Waarschijnlijk zal hier ook wel de versterkingsklasse een rol spelen, maar ik mag aannemen dat de meeste versterkers klasse AB zijn (of tegenwoordig D), niet?

        Alle verder comments steeds welkom :-)

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Voor geluid is een gelijktijdigheidsfactor van 50% meer dan genoeg. De meeste muziek heeft een crest-factor van rond de 6 dB en dat is 1/4e van het maximale vermogen.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • Big Bang
            • Apr 2008
            • 652

            #6
            Originally posted by jdeboeck
            Een gelijktijdigheidsfactor van 70% voor parren is 'realistisch', en zelfs nog aan de veilige kant.
            Waarom 2 fourbarren met 500W parren en een rookmachine prima op één groepje kunnen .
            It's time to play the music, It's time to light the lights ...

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Met licht moet je er wel rekening mee houden dat de inschakelpiek van een PAR heel hoog kan zijn....
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • Big Bang
                • Apr 2008
                • 652

                #8
                Terechte opmerking! Preheat is de oplossing.
                It's time to play the music, It's time to light the lights ...

                Comment

                • Noobie
                  • Dec 2007
                  • 223

                  #9
                  70%..... en toen werd alles 1 x gepulst en is alles dus uit.... ik weet niet hoe jullie er tegenover staan, maar ik reken gewoon alles 100% gelijktijdig.
                  Al vaak genoeg meegemaakt dat er om een of andere reden (een verdwaalde cateraar bv.) ineens toch even teveel wordt gebruikt en vervolgens de helft van je licht uitvalt.... (of meer).
                  In mijn ervaring is het zo;
                  geef je aan dat je 63A kracht nodig hebt, krijg je dat.
                  Geef je aan dat het met 50A ook kan en het gaat mis, heb JIJ een probleem. Geef je aan dat het 63A moet zijn en ze komen met 50A aan, is het HUN probleem.

                  Comment

                  • jdeboeck
                    • Sep 2007
                    • 19

                    #10
                    Dat is inderdaad zo Noobie, maar soms ligt het allemaal niet voor het grijpen en moet je een beetje gaan puzzelen om met het beschikbare vermogen alles toch draaiend te houden, en dan is die 70% toch een berekend risico dat je neemt.

                    Comment

                    • DJ Antoon
                      • May 2005
                      • 1681

                      #11
                      Originally posted by Noobie
                      In mijn ervaring is het zo;
                      geef je aan dat je 63A kracht nodig hebt, krijg je dat.
                      Geef je aan dat het met 50A ook kan en het gaat mis, heb JIJ een probleem. Geef je aan dat het 63A moet zijn en ze komen met 50A aan, is het HUN probleem.
                      Maar ik heb het toch ook mee gemaakt dat er bijv. CEE 63A werd gevraagd door een band en vervolgens stond er nog niet de helft aan maximum vermogen. Geen 70% maar 200%. Daar maak je ook geen vrienden mee als een organisatie dat speciaal heeft moeten regelen.

                      Comment

                      • Leks
                        • Oct 2007
                        • 330

                        #12
                        Hmm ik ga idd ook voor de 100% regel.

                        Ik wil alles toch op z'n minst 5 seconden full on kunnen zetten.

                        Want automaten warmen ook op door de lagere continu belasting.
                        En het risico dat er een deel ( lees: meer) uitvalt is mij gewoon te groot.
                        ( en altijd 10 % onvoorzien zoals; Horeca, Catering etc etc etc etc etc)


                        En verschil in huurprijzen van aggregaten in lagere klasse zijn marginaal.
                        En compleet niet lineair met de geleverde vermogens

                        Vb. Venema Verhuur ->

                        12,5 KVA €55,- per dag ( €4,40 per KVA)
                        35 KVA €75,- per dag ( €2,15 per KVA)
                        70 KVA €100,- per dag ( €1,40 per KVA)

                        Better Safe Than Sorry

                        Nu gaat dit in de hogere klasse ( 250KVA/500KVA) niet echt op. Hier heeft de prijs wel een meer lineair verband met het vermogen.

                        Maar zodra ik 500KVA nodig heb is de klus zo groot dat ik sowieso de zekerheid wil hebben dat alles blijft branden.


                        Oftewel niet inkrimpen voor dat je de organisator verteld wat de plannen zijn.
                        Dat komt wel in de gesprekken daarna.
                        ( maar minder vermogen = minder licht en niet een groter risico oid)


                        Leks
                        Nerd is geen belediging, het is een compliment.

                        Comment

                        • speakertech
                          • Jan 2008
                          • 1696

                          #13
                          Originally posted by Leks
                          ( en altijd 10 % onvoorzien zoals; Horeca, Catering etc etc etc etc etc)
                          Leks
                          Tja dan gaat het mis. Als je een bepaald vermogen vraagt, bijv 63A ,moet je niet nog eens rekening houden met andere gebruikers. Dan krijg je gewoon niet wat je vraagt.
                          Vermogens in horeca kunnen ook groot zijn. Professionele elektrische ovens zijn ook al gauw 10 kilowatt. Gaat er al gelijk weer 16A van je 63A af.
                          Die 10% is dus helemaal geen zekerheid. Je wil gewoon een kale aansluiting, die 63A kan leveren.
                          Toch?

                          Speakertech
                          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                          Comment

                          • Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

                            #14
                            Originally posted by DJ Antoon
                            Maar ik heb het toch ook mee gemaakt dat er bijv. CEE 63A werd gevraagd door een band en vervolgens stond er nog niet de helft aan maximum vermogen. Geen 70% maar 200%. Daar maak je ook geen vrienden mee als een organisatie dat speciaal heeft moeten regelen.
                            en omgekeerd : de 125A was met 3x 35A afgezekerd... werd mooi donker om 2300 uur..

                            Comment

                            • Whitefarmer
                              • Oct 2003
                              • 1244

                              #15
                              Originally posted by MacGyverSounds
                              en omgekeerd : de 125A was met 3x 35A afgezekerd... werd mooi donker om 2300 uur..
                              Wie van jullie gaat er in de stoppenkast kijken/checken, welke capaciteit zekering er voor de wcd zit?

                              Als ik een 63A wcd 'krijg', mag ik er toch vanuit gaan dat er ook met 63a afgezekerd is?
                              Groeten John
                              ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                              Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

                              Comment

                              Working...