(Actieve) Fronts (top) zonder subs: mogelijk?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • relax
    • Aug 2007
    • 106

    (Actieve) Fronts (top) zonder subs: mogelijk?

    Wellicht heb ik aan het eind van het jaar de volgende set als startset:

    4 x actieve Tecnare V15PC
    Specs per speaker:

    48Hz - 20KHz +/- 4dB
    Power Handling Watts 720 W RMS
    Sensitivity 101dB (1w/1m)
    Max SPL cont 130 dB
    15" & 1,5" CD horn

    Subs zullen in de toekomst echt wel komen, maar dat is nu even onhaalbaar.

    Heeft er iemand ervaring met vergelijkbare speakers (2 per kant zonder sub) en wat dat in een zaal doet? Ik heb geen idee hoeveel ik dan nog te kort kom. Stel dat ik de kleinere zalen (tot 50/75 personen) er al mee aan zou kunnen, dan zou dat al mooi zijn.
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

    #2
    Aloude vraag: Wat wil je er mee gaan doen?
    Disco of live, muziekstijlen etc.

    Paul.
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

    Comment

    • relax
      • Aug 2007
      • 106

      #3
      Stom van me.. die vraag had ik voor kunnen zijn.

      Niets extreems, van jaren 80 tot top 40 nu: heel gemiddeld en voor een breed publiek.

      Voor monitoring en als kamerspeaker met repeteren voldoet ie sowieso wel .

      Comment

      • Watt Xtra
        • Oct 2004
        • 1119

        #4
        75 man met 4 kastjes ga je zeker wel redden, miss met de eq iets laag bijgeven. cd's afspelen zou geen probleem moeten zijn.

        Hier regelmatig met 4 enkele 12/1" toppen fullrange knallen op feestjes.
        Gaat als de brandweer.

        ook bij het versterken van bands zou je voor een publiek van 50-60 man voldoende moeten hebben aan alleen de toppen, backline zou moeten meekomen. evt voor het geheel de gitaar iets laten meespelen over de speakers.
        JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

        Comment

        • sis
          • Jul 2003
          • 3305

          #5
          Originally posted by Watt Xtra
          Hier regelmatig met 4 enkele 12/1" toppen fullrange knallen op feestjes.
          Gaat als de brandweer.
          Sorry hoor, zal wel aan mij liggen maar met gelijk welk topmerk kan je niet knallen met 12/1" toppen, wel hard maar mooi is iets anders ???
          Gaat niet jongen , echt niet
          Sub heb je nodig , altijd !!!!! zeg dat sis het gezegt heeft
          sissie
          Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

          Comment

          • relax
            • Aug 2007
            • 106

            #6
            Vertel mij wat dat een sub nodig is , in de woonkamer staat voor 7.000 euro aan sub, enkel om mijn HT setje +/-3dB tot 13hz te laten komen. Jammergenoeg is het rendement niet echt super van deze 2 stuks 1.250 watt RMS 15" digital drive. Wellicht dat ik ze dus toch maar in een case moet doen en dan proberen, alleen dan moet de zaal niet te groot zijn.

            Echte PA subs gaan er zeker wel komen (als er ook maar wat geld gaat komen ).

            Ik wilde dus eigenlijk alleen maar kijken of het vaker gedaan wordt, en zoja: onder welke condities. Om nu te kijken hoe lang mijn HT subs het volhouden tegenover deze set is niet helemaal eerlijk denk ik... maar misschien wel nodig om een vol geluid te krijgen (wel op veel lager volume). Dat laatste vind ik nog niet echt erg, hard hoeft niet voor mijn toepassing, goed geluid is een must.

            Comment

            • Sandman
              • Apr 2007
              • 67

              #7
              Maar waarom wil je 4 toppen? Voor het vermogen of voor de spreiding? Indien je voor het vermogen 4 toppen kiest kun je ook 2 toppen kopen met 1 of 2 subs. Je kunt je toppen dan namelijk hoger crossen en daarmee haal je meer rendement uit je kasten.

              Comment

              • theo
                • Nov 2001
                • 503

                #8
                kom een heel eind

                Heb hier cq1 actieve speakers van meyer (15/2), en die komen toch een heel eind.
                mits het niet hoeft te knallen maar er word zeker laag geproduceerd.

                Comment

                • Watt Xtra
                  • Oct 2004
                  • 1119

                  #9
                  Originally posted by sis
                  Sorry hoor, zal wel aan mij liggen maar met gelijk welk topmerk kan je niet knallen met 12/1" toppen, wel hard maar mooi is iets anders ???
                  Gaat niet jongen , echt niet
                  Sub heb je nodig , altijd !!!!! zeg dat sis het gezegt heeft
                  sissie

                  Wat verwachten jouw klanten?

                  Hier pak ik toch regelmatig 4 toppen voor studentenfeestjes, 40 jaar geworden, 50 jaar zoveel jaar getrouwd.
                  Openlucht bioscoop ook met 4 topjes, iedereen vond het een beleving..

                  Tuurlijk heb je geen broekspijp gewapper, maar knallen op 55-70 hz gaat perfect zonder het lage echt te missen.

                  Moet het stampen worden.. tja dan kom je niet onder een sub uit maar anders...

                  Ik vraag me af wat voor feesten jullie verzorgen waar 50 man staat en waarbij de laagkasten echt noodzakelijk zijn.


                  Even terzijde:

                  Ik zal het nog sterker vertellen, ik zet regelmatig een setje K115 speakers weg 4 stuks, voor soms wel eens 200 kids. leeftijd 9-14. Discozwemmen.
                  en een lol dat ze dan hebben.

                  speakers op de grond.

                  Gaat hard zat, galmt een beetje maar iedereen dik tevreden.. en betaalt wordt er ook elke keer.

                  het is ook maar net wat de klant verwacht en wil/ kan betalen.

                  maar ik zie het niet voor onmogelijk om zonder subjes te draaien.
                  JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

                  Comment

                  • Husss
                    • Jul 2003
                    • 220

                    #10
                    Originally posted by sis
                    Sorry hoor, zal wel aan mij liggen maar met gelijk welk topmerk kan je niet knallen met 12/1" toppen, wel hard maar mooi is iets anders ???
                    Gaat niet jongen , echt niet
                    Sub heb je nodig , altijd !!!!! zeg dat sis het gezegt heeft
                    sissie
                    Omdat Sis het gezegd heeft
                    Moet toch zeggen dat wanneer je met 2 NEXO PS15's kom of evt 4 dat je niet echt voor l*l staat hoor. Tuurlijk.. met een subje of meer klinkt het net wat voller, warmer, vetter, ronder. (net hoe je het noemen wilt)
                    Maar in bepaalde gevallen kun je je prima redden hoor.


                    Met vr gr,

                    Husss

                    Comment

                    • relax
                      • Aug 2007
                      • 106

                      #11
                      4 toppen is voor mij een noodzaak omdat ik de de set ook wil gebruiken in een soort Surround opstelling. Dit is dan vaak ook in een kleinere ruimte voor maximaal 50 personen.

                      Denk hierbij aan productpresentaties, bedrijfs(her)openingen, beurzen etc.

                      Uiteindelijk denk ik dat ik gewoon eens moet gaan testen in wat zaaltjes. Ben ik tevreden dan hoeft er in eerste instantie nog geen sub bij. Lukt het niet dan zal deze er vast nog wel komen.

                      Zaterdag hoop ik dat alles een keer een beetje meezit en zo uitkomt dat ik al een setje kan gaan luisteren en mee mag nemen .

                      Duuuuuiiiiimmmmmm

                      Comment

                      • Balsan
                        • Oct 2005
                        • 77

                        #12
                        Originally posted by relax
                        4 toppen is voor mij een noodzaak omdat ik de de set ook wil gebruiken in een soort Surround opstelling. Dit is dan vaak ook in een kleinere ruimte voor maximaal 50 personen.

                        Denk hierbij aan productpresentaties, bedrijfs(her)openingen, beurzen etc.

                        Uiteindelijk denk ik dat ik gewoon eens moet gaan testen in wat zaaltjes. Ben ik tevreden dan hoeft er in eerste instantie nog geen sub bij. Lukt het niet dan zal deze er vast nog wel komen.

                        Zaterdag hoop ik dat alles een keer een beetje meezit en zo uitkomt dat ik al een setje kan gaan luisteren en mee mag nemen .

                        Duuuuuiiiiimmmmmm
                        Onder de 100 man nemen wij nooit subs mee (live band) en dat is tot nu toe prima gegaan. De toppen waren wel 15", maar we gebruiken er maar 2.
                        Subjes voegd vast wel iets toe, maar bij liveband met backline hebben wij het onder 100 man niet nodig gehad.
                        It\'s the inside that matters

                        Comment

                        • relax
                          • Aug 2007
                          • 106

                          #13
                          Tot 100 personen is er idd geluid genoeg... wooooooh wat een geluid komt er uit 4 kastjes zeg!

                          Met een klein beetje extra laag in de EQ is het goed te doen.
                          Tot 50 personen ben ik er idd wel van overtuigd dat 2 stuks al redelijk veel is.

                          Vanmiddag een klein feestje hier in de tuin, dus dan maar eens wat spelen met de spulletjes.

                          Oja... hier ook maar even melden: het zijn op dit moment 2 x Tecnare V15PC geworden in case, en set 2 staat gereserveerd! Woei wat een sound! Het instellen via een mooi stukje software op de laptop was ook wel erg handig.

                          Comment

                          • Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

                            #14
                            Originally posted by relax
                            Tot 100 personen is er idd geluid genoeg... wooooooh wat een geluid komt er uit 4 kastjes zeg!

                            Met een klein beetje extra laag in de EQ is het goed te doen.
                            Tot 50 personen ben ik er idd wel van overtuigd dat 2 stuks al redelijk veel is.

                            Vanmiddag een klein feestje hier in de tuin, dus dan maar eens wat spelen met de spulletjes.

                            Oja... hier ook maar even melden: het zijn op dit moment 2 x Tecnare V15PC geworden in case, en set 2 staat gereserveerd! Woei wat een sound! Het instellen via een mooi stukje software op de laptop was ook wel erg handig.

                            prima.. maar dat onderste anderhalf octaaf ( vanaf zeg 30hz to zeg 75) zal er wel erg fijntjes uitkomen.

                            Comment

                            • relax
                              • Aug 2007
                              • 106

                              #15
                              Klopt helemaal, is nu nog even toekomstmuziek , het onderste octaaf van mijn portemonnee heb ik in ieder geval wel gehaald.

                              Als er weer geld is, dan komt er zeker wel een mooi setje subs.
                              Ik ben nu wel bang dat dat een erg dure grap gaat worden als ik subs wil vinden die compact zijn, erg muzikaal klinken, en de V15PC's bij kunnen houden. Tegen die tijd verschijnt er vast wel weer een topic van mij .

                              Comment

                              Working...