op hoeveel dB hebben jullie het FOH?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dirk
    • Aug 2003
    • 21

    op hoeveel dB hebben jullie het FOH?

    Ik heb volgend probleem, de groep die ik vast mix heeft vorige week de opmerking gemaakt dat ik harder moet "spelen" in de zaal.
    nu ben ik naar een aantal optredens gaan luisteren en idd, mijn gevoel als hard genoeg, is bij de meesten een stuk harder.
    de volgende keer ga ik dus mixen dat het voor mijn gevoel te hard staat...
    maar nu is mijn vraag, op hoeveel dB spelen jullie thv de mengtafel?
    ik denk dat ik mij best zo eens een toestelletje aankoop.
    ( werken die goedkope toestelletjes voldoende voor zoiets? )

    als ik op het gevoel speel heb ik 's nachts geen fluitende oren,
    ik denk wel, als ik harder ga, dat dit wel het geval gaat zijn.
    maar de zanger en vaste fans vinden dat het harder moet, dus heb ik niet veel keus...

    alvast bedankt voor de antwoorden,
    Dirk
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

    #2
    Ha Dirk,

    Een db meter is een leuke gadget, maar standje van de masterfaders gaat toch echt op gevoel.
    Verder maakt het enorm uit of ik een jazz combo sta te schuiven op een receptie of een grunge bandje in een zaal.

    Die piep in je oren is het gevolg van een topkast die vervormd signaal uitstuurt, is dus de verhouding, mixcapaciteit van de tech versus kwaliteit van de PA die dat veroorzaakt.
    Ken genoeg sets die bij een volume van 110dB op de mixpositie nog strak klinken. (een debielhoog volume als je het mij vraagt!)

    Als je geen keus hebt kan je niet biljarten.
    Meer gas geven is niet altjid de enige oplossing voor meer beleving in de zaal.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

    Comment

    • Dirk
      • Aug 2003
      • 21

      #3
      Hoi, het gaat over een rock coverband, stubru,.. stevige muziek dus.
      De kwaliteit van de speakers is normaal geen probleem, ik werk met de mackie SA1232 als topkasten, deze geven naar mijn gevoel en volgens de muzikanten een zeer goed geluid.
      meestal zit ik zeker niet tegen het maximum van deze set.

      groeten,
      Dirk

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #4
        Mackies hebben als geluidskarakteristiek een nogal "netjes" en "hifi" karakter. Wat de band waarschijnlijk mist is "ballen".
        Dat heeft zelden met het volume te maken en meestal met een minder "goed" geluid.

        Een pompende compressor op de bas en de kickdrum met wat midlaag extra kan soms al voldoende zijn om het gevoel te hebben dat het veel harder gaat.

        Een tweedehands EV eliminator W-bin met een 100watt eindbak erop die gaat "bonken" Kan harder klinken dan een kilowatt Dynacord.

        Wij spelen meestal rond 95 tot 98dB in de zaal En zijn in kleine zaaltjes bij het toneel uiteraard door het directe geluid van de toeters en drums harder.

        Ik denk dat je met een goedkope beuk-sub het voor de band met hetzelfde volume het beste oplost.

        Vergeet je niet een paar maat oordoppen te laten maken als je hard moet gaan draaien.
        lekker belangrijk!

        Comment

        • Timo Beckman
          • Jul 2006
          • 1298

          #5
          Gewoon zo hard mixen als je zelf wilt of denkt nodig te hebben . Als het maar mooi blijft klinken en er geen feedback ontstaat is alles ok .
          Ik heb situaties mee gemaakt waar om tussen de 110dba (Band zonder banaan) en de 120DBa in foh gevraagd werdt(machine head 1998).
          Dit soort absurde volumes zijn absoluut niet fijn om in te staan en na een paar minuten hoor je toch geen onderscheidt meer dus waarom zou je harder dan nodig gaan draaien .
          Daarbij een van de leukste dingen die ik gedaan heb was een big band oude stijl waar de band het niet zag zitten om alles uit te versterken maar de organisatie stelde dit als eis. Ik met een hele batterij aan dpa micro's aan de gang. De 70db die in de vergunning stond als max level aan de eerste voorgevel(20mt van het podium af) is niet gelukt maar 90db vindt ik best netjes in het geval van een big band. Band blij opdracht gever blij en publiek ook dus prima toch.

          Comment

          • neeltje
            • Apr 2003
            • 295

            #6
            Zelf mix ik meestal tussen de 90 en de 105 DBA. Musicals zijn heel dynamisch dus daar ga ik als stilste naar de 85 zelfs, een rockbandje met stubru lawaai mag van mij toch een gemiddelde van 98 draaien, met dan pieken en hardere nummers naar de 102,103. 105 vind ik eigenlijk al te hard. Ik spreek wel over dba, geen dbc, maar de de meesten hier zullen het verschil al wel kennen.
            "En Go"

            Comment

            • Mike Manders
              • Aug 2006
              • 341

              #7
              Ik mix alleen bandjes en heb mezelf zo ongeveer de volgende limieten gesteld.

              theater: max 98dB(a)
              festivals/clubs etc.: max 103dB(a)

              mijn meter staat altijd op "slow" overigens.

              Comment

              • vegapower
                • Nov 2004
                • 355

                #8
                tydens pa nooit gemeten... in de jeugdhuizen punk,metal enz.... gaan we toch dik over die 110db die jullie staan hebben....
                op 9ste september zalk ik de meter meepakken. coverband openlucht. zal wel wss rond de 90 db liggen
                ooit gemeten met ik geloof dubbele set nexo TS 2400, 127db aan den toog (tent).
                was tydens testje, tydens de fuif was het spelen met de politie in burger ... 95 - 100db.

                Comment

                • berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

                  #9
                  Debiel hard, daar wil ik eigenlijk pertinent niet aan mee doen... ik probeer klussen waar dit in het vooruitzicht ligt dan ook zoveel mogelijk te vermijden. Voor mij bepaald wát voor iets ik eigenlijk sta te doen de volumenorm , zoals anderen ook al aangeven. Gaat het om een jazz-combootje in een kleine ruimte, dan het podium geluid + een klein beetje... maar vaak genoeg ligt dat anders...

                  Ik probeer zowieso nooit dermate hard te spelen dat de PA niet meer zuiver en dynamisch klinkt... helaas kom ik af en toe nog wel eens op plekken waar dit bij 65 dBA reeds niet meer het geval is ;-). Een andere factor vind ik de akoestiek van de ruimte waar je in speelt. In een galmbak eersteklas is het toch best moeilijk het volume van de meeste bands in toom te houden... vaak is het dan al keihard, zonder dat je uberhaupt gas staat te geven... natuurlijk een kunst op zich om er in dit soort situaties dan toch wat goeds uit te halen (spraakverstaanbaarheid??)... meestal ligt de oplossing trouwens wel meer óp het podium dan bij jou(w mengtafel).

                  Mocht het systeem en de akoestiek geen beperking vormen dan zit ik met een 102/103 dB toch toch wel aan mijn maximale volume bij de types muziek die daarom vragen... dan spreek ik wel over een solide sound, met een lekker vloertje sub... 100 dBA is denk ik wel waar ik gemiddeld zo op zit... Open air draai ik trouwens vaak een stuk zachter dan dat, ligt maar aan de situatie... ik ben vaak genoeg zéér tevreden weg gelopen na een show die ik op 95-98 dBA @FOH heb gedraaid...

                  Vriendelijk gegroet vanuit het illustere Hasselt, waar Groove Armada een mooie achtergrond deuntje vormt op mijn schrijven hier... Owja... hier is het maximale volume trouwens 102 dBA op FOH (2 seconden gemiddelde).

                  Cheers!
                  Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                  Comment

                  • rolanddeg
                    • Nov 2004
                    • 337

                    #10
                    In een zaal waar ik vaak werk heb ik mijn max op 103 dBa gesteld. Het is niet een erg grote zaal, en als ik bij de foh (vaak bijna achterin de zaal, hooguit 10 meter lang) 102 á 103 speel is het vooraan rond de 109. En dan gaat het voornamelijk om rock/ metal en zwaardere stijlen muziek.

                    Muziektheater gaat bij mij rond de 95, spraak net voorbij de 80... Ik hou er niet echt van om spraak 'op te dringen': dusdanig hard zetten dat je voor je gevoel weggeblazen wordt. Maar dit is een pure gevoelskwestie.

                    Open air is weer een slag apart: ik ga bij de foh niet op 100 dB draaien als ik weet dat vooraan de trommelvliezen uit de oren klappen. Even een rondje lopen en kijken hoe het geluid verdeeld is dus. Maar ik ben het helemaal voor de volle 100% eens met onze moderator: gevoel. Een achtergrondbandje mix je niet op 110 dB...

                    Comment

                    • Dirk
                      • Aug 2003
                      • 21

                      #11
                      alvast bedankt voor de vele reacties.
                      gisteren PA gedaan met een andere rock groepn,en al iets meer gas gegeven.
                      Maandag moet ik mijn vaste groep doen en zullen we eens testen wat het geeft.
                      het is idd wel zo dat mijn vaste groep de gitaren loei hard staan ( in een grote zaal moet ik ze bijna niet versterken ), bij de groep van gisteren stonden de giteran meer door het front en kon ik deze meer "ballen" geven.
                      maandag toch eens proberen dat ze de verstrekers niet te veel naar het front richten, tot spijt van de gitaristen
                      ivm zo een dB meter, zijn de toestelletjes ±100€ goed genoeg om wat referentie te hebben?

                      Groeten, Dirk

                      Comment

                      • Timo Beckman
                        • Jul 2006
                        • 1298

                        #12
                        Die dingen van rond 100 euro zijn leuk maar dat was het wel zo'n beetje.
                        Wat redelijk werkt is bv Smaart live (je hebt wel een labtop nodig) alleen is dit vrij duur in de aanschaf.
                        Eventueel een goede optie is sat live. Dit is een meet programma wat uit duitsland komt en tot nu toe werkt het erg goed. Het venster wat je ziet lijkt een beetje op SIM 2 (volgens MAGU van meyer ik weet het niet daar ik tot op heden nog nooi met een SIMset gewerkt heb) en is een stuk rustiger dan Smaart . Ik heb het een aantal keren gebruikt om festival sets in te regelen en de resultaten waren erg goed.
                        Het programma kost wel rond de 150 euro met een licentie voor 2 labtops/computers of een dongle versie voor 210 euro. (smaart kost rond de 600 euro)
                        Het enigste wat je nog moet doen is het programma calibireren op een micro naar keuze .
                        RTFM is wel een must als je nog nooit met een meet programma hebt gewerkt .(read the fucking manual)

                        Comment

                        • laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

                          #13
                          ivm zo een dB meter, zijn de toestelletjes ±100€ goed genoeg om wat referentie te hebben?
                          Meer dan goed genoeg... een tweetal weken geleden er zo eentje op de frontmixer gezet op slow zoals iemand anders hier al zei en was perfect om de boel onder controle te houden. We hebben er dan pal naast een duurdere van 600.00,- gezet en het verschil was nauwelijks anderhalve dB... tussen haakjes... deze van ons was zelfs geen 100.00 maar eerder 40.00,-!
                          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                          Comment

                          • berolios
                            • Sep 2005
                            • 1538

                            #14
                            Originally posted by Dirk
                            ivm zo een dB meter, zijn de toestelletjes ±100€ goed genoeg om wat referentie te hebben?
                            Ik heb er eentje van 20 euro, werkt prima als je ze af en toe eens overnieuw calibreert (dat moet bij mij ook echt weer eens gaan gebeuren). Vorig jaar zelfs nog gebruikt om de rode 'te hard' lampjes op Werchter te calibreren (ha ha, ik lieg niet !!... een van die gast-techneuten met zo'n duur ding:"hé, dat lampje gaat een dB te snel branden").

                            Zorg wel dat je een analoge pakt, zo ene met een wijzertje... die zijn goedkoop en werken redelijk nauwkeurig. Je moet daarbij niet op hondersten nauwkeurig willen meten, soms een dB-tje meer of minder, maar als referentie voldoende. En als je hem een of twee keer per jaar naast een 'dure en precieze' houdt, dan houd je hem gecalibreerd genoeg om redelijk goed mee te kunnen werken.

                            Wil je echt nauwkeurig meten (bijv als er een vergunning oid gehonoreerd moet worden), dan moet je natuurlijk zorgen voor een goede meter... net zoals wij dat vorig jaar op RW de eerste dag hadden moeten doen ;-)... en in dat geval ben je met 100 euro nog láng niet klaar, zoals Timo ook al aangaf... dan zit je eerder op een paar honderd euro, of zelfs duizend euro. Dus als je het mij vraagt: ga geen geld uitgeven als je dat geen meerwaarde oplevert en koop lekker een analoge meter van 20 euro.

                            Cheers!
                            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                            Comment

                            • shure-fan
                              • Sep 2003
                              • 1046

                              #15
                              Originally posted by berolios
                              Ik heb er eentje van 20 euro, werkt prima als je ze af en toe eens overnieuw calibreert (dat moet bij mij ook echt weer eens gaan gebeuren). Vorig jaar zelfs nog gebruikt om de rode 'te hard' lampjes op Werchter te calibreren (ha ha, ik lieg niet !!... een van die gast-techneuten met zo'n duur ding:"hé, dat lampje gaat een dB te snel branden").

                              Zorg wel dat je een analoge pakt, zo ene met een wijzertje... die zijn goedkoop en werken redelijk nauwkeurig. Je moet daarbij niet op hondersten nauwkeurig willen meten, soms een dB-tje meer of minder, maar als referentie voldoende. En als je hem een of twee keer per jaar naast een 'dure en precieze' houdt, dan houd je hem gecalibreerd genoeg om redelijk goed mee te kunnen werken.

                              Wil je echt nauwkeurig meten (bijv als er een vergunning oid gehonoreerd moet worden), dan moet je natuurlijk zorgen voor een goede meter... net zoals wij dat vorig jaar op RW de eerste dag hadden moeten doen ;-)... en in dat geval ben je met 100 euro nog láng niet klaar, zoals Timo ook al aangaf... dan zit je eerder op een paar honderd euro, of zelfs duizend euro. Dus als je het mij vraagt: ga geen geld uitgeven als je dat geen meerwaarde oplevert en koop lekker een analoge meter van 20 euro.

                              Cheers!
                              analoog metertje van 20 euro heb ik ook wel interesse in. Waar kun je die kopen?

                              Heb nu een phonic PAA2, werkt perfect, maar kan soms rare dingen doen met zenders en computer gestuurde meuk (mixers, crossovers, bla bla)

                              dus dan is een analoge voor erbij wel een goede en leuke optie
                              Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                              Comment

                              Working...