Klankverschil luidsprekers

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stompinne
    • Apr 2005
    • 91

    Klankverschil luidsprekers

    Mijn fullranges (2x15, jb-vibes), lijken een verschillend geluid weer te geven, de ene klinkt voller en mooier dan de andere. Op mijn gehoor af, lijkt de tweeter van de ene anders te klinken.
    Wat kan de oorzaak zijn?
  • GvH-E
    • Feb 2007
    • 122

    #2
    Als je de kasten per stuk beoordeeld en intern geen aansluitingen gewijzigd hebt is er wat met de speakers.
    Dan moet je ze intern per stuk beoordelen. GvH-E

    Comment

    • moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

      #3
      Wat kan....
      1. tweeter aan ene kant is defect
      2. Anders opgebouwd filter in de kast

      externe factoren:
      3. Verschillend signaal ( al eens gewisseld van versterkeruitgang?)
      4. ben ik weer: bekabelingsprobleem? (fase draaiing? ander soort kabeltje voor links of rechts?)

      Is er een aanleiding voor te bedenken voor dit probleem?
      Toevallig een dikke rondzinger over de speaker die nu "anders" klinkt?
      Stuitertest gedaan waardoor er iets afgebroken zou kunnen zijn?

      Zomaar een paar mogelijkheden die allemaal net zo makkelijk te weerleggen zijn OF de mogelijke oorzaak van je anders klinkende Vibe kunnen verklaren.
      Last edited by moderator; 11-08-07, 19:04. Reason: iets is met een s en niet met een zzzz...dusz
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

      Comment

      • Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

        #4
        meten is weten, al kunnen sommige merken niet aan de constantheid van hun producten werken>

        ook kan de plaatsing verschillend zijn, of de ansturing anders zijn...

        Comment

        • sis
          • Jul 2003
          • 3305

          #5
          Originally posted by MacGyverSounds
          meten is weten, al kunnen sommige merken niet aan de constantheid van hun producten werken>

          ook kan de plaatsing verschillend zijn, of de ansturing anders zijn...
          We hebben hier ook over zeer goedkope kastjes
          Maar toch klinken ze lekker voor die prijs , raar maar waar ...
          sis
          Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

          Comment

          • Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

            #6
            Originally posted by sis
            We hebben hier ook over zeer goedkope kastjes
            Maar toch klinken ze lekker voor die prijs , raar maar waar ...
            sis
            soms wel, en soms niet, schijnt het haha

            Comment

            • laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

              #7
              We hebben hier ook over zeer goedkope kastjes
              Sorry, 300 Euro voor een kastje is niet ZEER goedkoop. Het is echt wel een kwalitatieve speaker hoor voor dit geld. Deze luidspreker staat toch wel enkele trapjes hoger dan de standaard lowcost! Graag een beetje respect voor de Vibe serie... is echt wel deftig!
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

              Comment

              • Macsel
                • Jul 2007
                • 21

                #8
                Met alle respect maar ik denk dat alle speakers onder de 500 eu in de 'budget' classering vallen. Hier ligt denk ik dan ook de oorzaak. Goedkope componenten hebben vaak een wat grotere marge waarbinnen ze hun werk doen waardoor een waarneembaar klankverschil veroorzaakt zou kunnen worden.
                Ik heb ooit ook wel eens met JB-speakers gewerkt (die waren toe nieuw) en daarover was ik zéér te spreken. Erg netjes geluid.

                Comment

                • sis
                  • Jul 2003
                  • 3305

                  #9
                  Originally posted by laserguy
                  Sorry, 300 Euro voor een kastje is niet ZEER goedkoop. Het is echt wel een kwalitatieve speaker hoor voor dit geld. Deze luidspreker staat toch wel enkele trapjes hoger dan de standaard lowcost! Graag een beetje respect voor de Vibe serie... is echt wel deftig!
                  dat zei ik toch ook hé laserguy, citaat : " Maar toch klinken ze lekker voor die prijs , raar maar waar ..."
                  sis

                  Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

                  Comment

                  • Mathijs
                    Moderator
                    • Aug 2002
                    • 1353

                    #10
                    Om even weer ON topic te komen:

                    Bekijk je filter eens goed.
                    Het kan heel goed zijn dat er een component is los gebroken door vervoer etc.
                    Tevens kan het zijn dat er bijvoorbeeld bipolaire condensatoren (goedkope) voor de tweeter zitten. Als je een slechte hebt willen deze in de loop der tijd nog wel eens verlopen. Je kan ze dan goed vervangen voor een MKP condensator.

                    Comment

                    • stompinne
                      • Apr 2005
                      • 91

                      #11
                      vant weekend weer mee gedraaid....niks gehoord, subliem geluid....de tent stond op zijn kop tot 6.00 uur smorgens...De eigenaars/organisators kregen ruzie of er verder moest gefuifd worden of dat de stekker deruit moest (wat is het leven toch mooi, lol)

                      misschien toch iets verkeerd aangesloten en te vroeg forum gepost?

                      Comment

                      • Dikke Foaf
                        • May 2003
                        • 618

                        #12
                        Je kan altijd eens wat roze ruis afspelen op een goed volume en dan een voor een naar de speakers luisteren. Dan kan je duidelijk verschil horen, als dat er zou zijn.
                        Zorg dat je makkelijk en snel kan wisselen tussen beide speakers vanop de luisterpositie (pan pot oid).

                        Comment

                        Working...