Beveiliging inprikken artiest

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • holiday disco show
    • Aug 2007
    • 16

    Beveiliging inprikken artiest

    Er is hier al veel over geroepen maar ik vind nog niet genoeg.

    Wie kent het probleem niet. Je staat met een disco show met eigen PA, en er moet, volgens afspraak, een artiest inprikken.
    Affijn geen probleem, 2 x XLR uitleggen, inprikken op mijn composer pro (beveiliging in) en dan naar een lijntje op mijn apollo om uiteindelijk over de set te gaan.
    Volgens mij is dit dan redelijk beveiligd maar niet tegen de technicus die race-vingers heeft en bij het net, volgens hem, lekkerste stuk muziek zijn tafel op +40Db moet hebben. Gevolg in mijn ogen onherstelbaar en zeer destruktief signaal bij mij naar binnen.
    Oke niet iedereen over een kam scheren!! Er zijn echt veel goede en communicatief vaardige techneuten bij maar de extremen onthoud ik altijd helaas beter.
    Heeft iemand een betere oplossing, behalve vingers hakken?
    Communiceren probeer ik altijd, lukt vaak wel maar niet altijd.
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

    #2
    Ik gebruik bij dit soort slopers meestal 2 x bss blu 80 Dit geeft de mogelijkheid om een matrix te maken van 16 inp. naar 16 out. Op het moment dat een gast technicus van een band artiest het in zijn hoofd haalt om opeens een boost van 10 db of meer er uit te persen grijpt er automatisch een compressor in (op het ingangs signaal niet per uitgang geprogrameerd)
    Mocht deze tech. na een 2tal waarschuwingen nog steeds teveel uitsturen pas ik de ratio levels aan . In het ergste geval gewoon als limiter Niet mijn favoriete stand maar ja als er niet geluisterd wordt dan moeten ze het maar voelen.

    Comment

    • moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

      #3
      Inprikken is nog steeds een gunst...althans, zo zie ik het.
      Wanneer een inprikker zich blijft misdragen dan gaan er, net als bij Timo limiters tussen die fiks hakken. En een babbeltje met de tech die het verkeerd heeft begrepen dat inprikken ook weer kan worden omgedraaid naar zelf opbouwen!
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

      Comment

      • shure-fan
        • Sep 2003
        • 1046

        #4
        zoizo.. een tech van een band artiest die +20 db uitstoot op z'n tafel weet niet (naar mijn idee) niet waar ie mee bezig is
        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

        Comment

        • Luuk
          • Aug 2005
          • 14

          #5
          Met "Tape artiesten" hebben wij daar meestal niet zo veel problemen mee die bij ons in prikken op een klus. DJ die ook over onze set draaien tussen de bands en andere acts door is vaak een probleem om dat die jongens willen gassen (zijn blijkbaar niks anders gewent) BTW niet iedereen is zo! Maar wij gebruiken meestal 2 DN100 DI`s van Klark, die knopen we er tusssen en voeren het signaal terug naar mic niveau, en er zit nog eens een -30dB knopje op voor het geval dat.

          Succes

          Comment

          • shure-fan
            • Sep 2003
            • 1046

            #6
            ook al zit er een knopje op een di om het signaal zachter te krijgen, je krijgt nog steeds een te luid / overstuurt signaal binnen op je mixer
            Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

            Comment

            • eddie
              • Nov 2004
              • 169

              #7
              hallo, ik ken dit probleem niet, daar bij ons altijd een limiter voor de versterkers staat dit ingesteld staat zodanig dat er niets kan klippen, dit komt
              omdat wij altijd met gast dj's draaien
              mvg eddie

              Comment

              • gertgeluid
                • Dec 2006
                • 520

                #8
                Originally posted by eddie
                hallo, ik ken dit probleem niet, daar bij ons altijd een limiter voor de versterkers staat dit ingesteld staat zodanig dat er niets kan klippen, dit komt
                omdat wij altijd met gast dj's draaien
                mvg eddie
                Het gaat in deze topic om het traject VOOR de limiter. Die limiter kan een signaal leuk op niveau houden, maar als dat signaal bestaat uit hele gemene blokgolven, is het niet zo'n pretje voor je hoorntjes.

                Dit kan op verschillende plekken gebeuren: in de mixer van de gasttechneut zelf, in de eventuele DI's, in de mixer van de "hoofdact" en zelfs in de eindlimiter.

                Comment

                • Poelmans
                  • Feb 2004
                  • 806

                  #9
                  Meestal is de schakel die het eerst vervormt de Pioneer DJ mixer die zoveel DJs graag zien...

                  En probleem is wat ingewikkelder dan zomaar 'volumegeile' DJs:
                  * De DJ is niet gewoon dat zijn volume gecontroleerd wordt
                  * Denkt van 'dit kan nog net iets harder'
                  * Blijft dit denken omdat hij niet beseft dat jij het volume terugdraait
                  * En heeft gewoon geen benul dat een DJM mixer zo snel clipt. Voor hem is dit gewoon fijn speelgoed.

                  Daarom op voorhand duidelijk uitleggen waarom hij op 0dBU moet spelen, waarom dat hij niet in het rood mag gaan (dat een pioneer gaat clippen en vooral dat zijn set slecht gaat klinken helpt meestal als argument).

                  Jammere aan de zaak is dat veel DJs niet echt luisteren naar je uitleg (of pas als je geërgerd zelf het volume komt toetrekken).

                  Overlaatst nog een DJ met jammende band over de vloer gehad. Uitleg gedaan, meermaals gevraagd of het toch even stiller kon, de zoveelste keer zelf geërgerd de schuif gaan toetrekken, en daarna vriendelijk afgekomen 'dat ik echt niet de moeilijke wil zijn, maar dat het nu eenmaal zo hoort omdat...'. En DAN krijg je een antwoord in het genre van: 'ja sorry, kwist nie da een pioneer zo rap clipte, of zelfs da da kwaad kon. Maar ik dacht altijd van ja, als ik genoeg volume geef dan draaien ze op de PA wel terug. Omgekeerd was moeilijker dacht ik...'.

                  Doet mij dus gewoon denken dat in veel gevallen er nog steeds een communicatieprobleem is (lees: jij hebt de waarom van op 0dBu spelen niet begrijpbaar voor leken uitgelegd), ipv dat de DJ volumegeil is... Die zelfde DJ heeft trouwens een monitor die toch vele harder in zijn oren blaast dan het front...

                  Comment

                  • Watt Xtra
                    • Oct 2004
                    • 1119

                    #10
                    tape artiesten nooit problemen mee gehad.

                    Bij de dj meteen ook een monitor zetten welke jezelf ook kunt bedienen, mocht het te heftig worden, even via de monitor waarschuwen, geloof me, dit is zwaar irritant als je staat te mixen. Zeker als je ook nog eens gaat zingen, al of niet met de muziek mee....
                    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

                    Comment

                    • Poelmans
                      • Feb 2004
                      • 806

                      #11
                      Originally posted by Watt Xtra
                      Zeker als je ook nog eens gaat zingen, al of niet met de muziek mee....
                      Mwo die is evil

                      Comment

                      • joe
                        • Jan 2003
                        • 446

                        #12
                        Zeker als je ook nog eens gaat zingen, al of niet met de muziek mee....
                        Deze moet ik echt gaan onthouden

                        Comment

                        • Radar
                          Moderator
                          • Jul 2002
                          • 890

                          #13
                          Leuke annekketote wat wel aardig past in dit onderwerp omtrent inprik techneuten.
                          Ooit eens een keertje te maken gehad met een choogel act, broer en (niet geheel onantrekkelijke) zus, vaders mee voor het geluid met eigen mengtafel.
                          Het geheel ingeprikt, stond tegen rondzingen aan, dus ik ff naar m'n aanstaande schoonvader.
                          Wordt ik op de schouder getikt door de zus in kwestie:"Wel hard tegen hem praten, hij is een beetje doof".
                          Ik doe niet aan bijgeloof.
                          Dat brengt ongeluk.

                          Comment

                          • Poelmans
                            • Feb 2004
                            • 806

                            #14
                            Weten we nog niet of je ze binnen kunnen doen hebt?

                            Comment

                            • Funmaker
                              • Jun 2006
                              • 922

                              #15
                              voor fuiven enzo gebruiken wij een laptop...
                              die wordt op de limiters ingeprikt en gaat dan naar da laptop (die bij de licht tafel staat)
                              En als ze in het rood proberen te spelen trekken wij het vol. naar onder en dimmen de dj lamp...

                              Op voorhand van de fuif als er al dj's aanwezig zijn melden wij dit ook... vrij handig systeem

                              (btw ben lichtnicht dus geen idee hoe het precies ineen steekt... weet wel dat zelfs lichtnichten het kunnen bedienen )
                              Hold on a second, relax and listen...

                              Comment

                              Working...