berekening aantal KW

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    berekening aantal KW

    Beste,

    Hoe bereken je het aantal KW dat je nodig hebt bij een PA, als je weet hoeveel publiek je hebt?
  • Ibvee
    • Nov 2002
    • 714

    #2
    niet, dat is relatief.

    Even de zoekfunctie gebruiken, er zijn al best wel wat van dit soort threads geweest.
    De groeten => Micha

    Comment

    • jens
      • Aug 2004
      • 1067

      #3
      jah genoeg over te vinden....

      hangt van zoveel dingen af.....

      maar dr ken beter te veel staan dan te weinig

      Comment

      • beyma
        • Oct 2002
        • 1614

        #4
        10 watt per vierkante meter was het geloof ik......
        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

        Comment

        • Sikkie
          • Sep 2004
          • 126

          #5
          Originally posted by beyma
          10 watt per vierkante meter was het geloof ik......
          Ja klopt helemaal. En dat moet je dan vermenigvuldigen met het aantal graden celcius en delen door de luchtvochtigheidsgraad. Als je dat dan weer keer 2 doet zit je ongeveer goed.
          En dan hangt het er ook nog vanaf wat voor tafel je hebt. Een Heritage 2000 gaat natuurlijk 10x zo hard als een xl200...

          Comment

          • flurk
            • May 2003
            • 409

            #6
            Op sommige "riders' kom je nogals es 10 watt per persoon tegen.Ik vraag mij dan altijd af:wat als er maar zo'n slordige 50 man op afkomt.Dan is 500 waat voldoende of zo.

            Ik denk gewoon gezond verstand gebruiken.Voor een "klein"optreden heb al gauw een 3000 watt nodig.Alles is afhankelijk van de plaats en het aantal bezoekers.Ook de installatie speelt en rol.Ik merk dat je met EV RX-set(4 x RX212/4 x RX 218 + versterkers) veel meer head-room hebt als met een dubbel HK projector set.

            Comment

            • dwali
              • Jun 2002
              • 92

              #7
              Vermogen is niet interresant, het gaat om rendement.. Vergeet Watten, tegenwoordig denken we in decibellen, onvervormd en spreiding..

              bijv.: we willen een PA-installatie die onvervormd 105 dBA (40Hz-16KHz) kan genereren over het gehele publieksgebied..

              my two cents,

              dwali

              p.s.: over die 10 watt per persoon.. Ze bedoelden natuurlijk wel de capaciteit van de locatie, niet hoeveel mensen er daadwerkelijk komen opdraven...
              For those about to rock, we salute you...

              Comment

              • Mike Manders
                • Aug 2006
                • 341

                #8
                en zo is het...

                Comment

                • robski
                  • Jul 2005
                  • 98

                  #9
                  Watt = vermogen is stroomgebruik. Dit zegt vrij weinig over wat er daadwerkelijk uit het PA systeem gaat komen. Vroeger werd er in kw gesproken tegenwoordig zoals Dwali says db's en spreiding.
                  Inmiddels gebruikt iedereen ook hele grote vermogensversterkers op driver, die echt opkoken als je dat vermogen er continue door laat stromen.

                  Als je meer wil weten is b.v. de eerste paar hoofdstukken van het yamaha sound engineers boek wel een aanrader. in wat meer text:


                  Rendement speelt een grote rol, je hebt vast weleens bij een advertentie van een speaker of speaker kast gezien: 99db bij 1 watt op 1 meter afstand. Voor 102db moet je er 2 watt instoppen, voor 105db 4 watt enz.
                  Uitgaande van zelfde spreiding van de kast kan je dus beter een 1kw speakerkast met een rendement van 99db-1watt hebben dan een 3 kw speakerkast met een rendement van 92 db-1watt. Op de laatste ampen/passievefilters kun je natuurlijk wel een ei bakken want de energie moet ergens blijven

                  In een pa systeem geldt een vergelijkbaar idee maar hier lever je soms rendement in voor spreiding zoals b.v. bij een line array. De gelijkmatige spreiding over de afstand is het gevolg van cancelling van geluidsgolven in het nearfield. Daar gaat dus energie verloren als je het puur vanuit db perspectief bekijkt. Een line array heeft dus in het nearfield meer verlies per verdubbeling van de afstand ivgm een conventionele kast. (3db ipv 6db toename richting het pa)


                  grtz Robski
                  Last edited by robski; 19-07-07, 10:24.
                  Robski

                  my password keeps me newbie forever

                  Comment

                  • SPS
                    • Mar 2004
                    • 1662

                    #10
                    Tjonge Robski, zoveel onzin over dB versus vermogen, eieren bakken en line arrays heb ik nog nooit gelezen in zo weinig zinnen. Even je studie overdoen hoor!

                    Paul.
                    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                    Comment

                    • frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

                      #11
                      Wel, ik heb een set HK-AUDIO projector (3.6Kw) gehuurd voor een buiten manifestatie voot +/- 400man. Een 3 tal folkgroepen kwamen spelen.
                      De verhuurders verklaarden me zot! het moest minstens het dubbel zijn vertelden ze me.
                      Ik moet zeggen het optreden was zeer geslaagd, voldoende luid, bas en helder.

                      Ik begin meer en meer de indruk te krijgen, dat de meeste PA mensen gehoorproblemen beginnen te krijgen dat ze altijd naar luid en hard grijpen.
                      Last edited by frederic; 19-07-07, 00:08.

                      Comment

                      • drummerke
                        • Oct 2006
                        • 432

                        #12
                        Ken je gevoel hoor jongen. Heb het omgekeerde ook al voorgehad. Maar meestal willen de serieuxe P.A. mannen heel veel dynamiek behouden denk ik.

                        Luid, wat is luid hé

                        Comment

                        • robski
                          • Jul 2005
                          • 98

                          #13
                          Originally posted by SPS
                          Tjonge Robski, zoveel onzin over dB versus vermogen, eieren bakken en line arrays heb ik nog nooit gelezen in zo weinig zinnen. Even je studie overdoen hoor!

                          Paul.
                          misschien kun je er wat meer woorden/uitleg aan besteden in het kader van elkaar leren via dit forum?

                          grtz robski
                          Robski

                          my password keeps me newbie forever

                          Comment

                          • bran0985
                            • May 2004
                            • 75

                            #14
                            Ik gok altijd...
                            Ik weet dan ook meestal niet waar ik terecht kom...
                            Zal wel niet verstandig zijn maar je kan toch niet ieder optreden eerst ff langs gaan om te kijken.... En dan, bij open avonden is het maar afwachten...

                            Comment

                            • jens
                              • Aug 2004
                              • 1067

                              #15
                              en uiteindelijk speelt het budget dat de organisatie heeft ook een grote rol.....

                              ze kunnen wel buiten een feest willen geven voor 1000 man maar als ze met een budget van niks aankomen.....

                              zo vroegen ze me laatst voor een pa op een bandjes avond op een buitenpodium/ vrachtwagen trailer....mocht weer niet te veel kosten ( 400 euro inc wat racken parren en dan nog 2 mensen voor het bedienen.... )

                              uiteindelijk ging het niet door
                              Last edited by jens; 19-07-07, 15:36.

                              Comment

                              Working...