welke geluidsmensen op het forum zijn "bandlid" of juist niet?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    welke geluidsmensen op het forum zijn "bandlid" of juist niet?

    naar aanleiding van een discussie gisteren ben ik erg nieuwsgierig naar de statistieken en meningen op dit forum.

    Hoeveel geluidmensen zich nu 100% bandlid achten? En wannner vind je dan dat je een "vijfde beatle" bent?

    Is het omdat je zo veel invloed hebt op het totaalgeluid?
    Is het omdat je meerepeteert?
    Moet je de platen/demo ook hebben gemixt?

    of noem ze maar op.
    lekker belangrijk!
  • Steve89
    • Dec 2005
    • 120

    #2
    Ik denk dat je altijd wel een extra bandlid bent.
    Je zorgt toch SAMEN met de band ervoor dat er een goed stukje muziek gemaakt wordt.

    Comment

    • Poelmans
      • Feb 2004
      • 806

      #3
      Bwa bandlid is misschien wel een groot woord. Maar een muzikant is even afhankelijk van de monitormix als van de andere muzikanten onderling.

      Maar daar stopt de vergelijking ook. Totaalgeluid maakt eigenlijk weinig uit voor de band zijn performance: 99% van de mensen in de zaal maken niet eens een verschil tussen goed of slecht gemixt geluid... 90% van de mensen maakt niet eens verschil tussen een hoge of een lage toon, dus Ok ja, voorgaande is wat scheefgetrokken. Een band met een DIJK van een geluid klinkt beter dan diezelfde band die van geen kl*ten is gemixt. Maar daar is de band zelf niet afhankelijk van, al draag je wel bij tot de kwaliteit van de performance. Maar dat doet de lichtnicht ook...

      Nu anders gesteld: Rammstein en groepen van dat kaliber reizen wel met zowel geluids als lichttech... Al zie je ze niet, ze dragen actief bij aan de band.

      Maar deze discutie kan je nog verder trekken: Een producer die achter de schermen muziek maakt voor een tape act (Milk Inc bijvoorbeeld: niet alleen Regi maakt de muziek hoor... Of al die zangers uit de ultratop waarbij je je afvraagt waar de muzikanten zijn): zij worden niet vernoemd als bandlid, terwijl je zonder hun enkel een a capella had... En de industrie werkt al jaren zo, zonder dat producers moeilijk doen... Wie zijn wij geluidstechs dan om ons ineens wél tot bandlid te verheffen?

      Stof tot nadenken

      Comment

      • MusiQmaN
        • Sep 2006
        • 328

        #4
        Het ligt er ook aan , in welk stadium qua bekendheid/aantal optredens etc de band zich bevind. Toevallig hdden we dat geval de afgelopen dagen met de nieuwe band.
        Drummer en techniek freak.
        _____________________________________________

        Comment

        • w00Dy
          • May 2006
          • 257

          #5
          Ik voel me wel 5de beatle als ik "alleen" aan het opruimen ben. De band maakt het mooie weer en zelf sta je tot in de late uurtjes alles op te breken. Het maakt veel goed als de bandleden even langskomen voor ze naar huis vertrekken en je feliciteren met een geslaagde avond. Helaas is niet iedereen zo beleefd.
          Alles begint bij Neutrik

          Gitaren verdienen beter dan een SM 57

          Comment

          • Whitefarmer
            • Oct 2003
            • 1244

            #6
            Mijn "vaste" bandje geeft me wel degelijk het gevoel een 6e bandlid te zijn, ikzelf vind dat ik er nooit "echt" bij zal horen. Wel ben ik er elke repetitie bij, bepaal (mede) de setlijsten, regel mee optredens enz.
            Onlangs hebben we (de eerste 6 nummers) in de studio gezeten voor een CD, daar heb ik alleen mee gelachen, gecoached en gefilmd, dus NIET gemixt.

            Wel is duidelijk hoeveel toegevoegde waarde een technieker heeft/ kan hebben voor een band. Muzikanten moeten zich bezig houden met muziek, een technieker met "het geluid".

            voorbeeld:
            Tijdens de tweede repetitie werd het oefenhok verbouwd, met het afbreken van de apparatuur bleek dat ze al een paar jaar met een gitaarkabel (line) als speakerkabel tussen de sub en het topje speelden : "DAT IS TOCH JACK-JACK"!!!! hahahaha

            Opbouwen en afbreken doen we samen!

            Groeten John
            Last edited by Whitefarmer; 14-07-07, 18:20. Reason: enkele toevoegingen
            Groeten John
            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

            Comment

            • drummerke
              • Oct 2006
              • 432

              #7
              Hehe...

              Ik ben zelf ook vaak gewoon bandlid (echt dan). Ik speel zelf ook vanalles (drum, gitaar, keys, etc) en dat maakt mixen gemakkelijk. Je moet vooral hun nummers kennen en / of hun cd / demo en weten wat hun smaak is.

              verder ga ik meestal met de band mee eten, drinken, leven..dusja..op den duur ben deel en niet het 7de wiel :d

              grt

              Comment

              • bran0985
                • May 2004
                • 75

                #8
                Natúúrlijk ben jij als geluidsman bandlid! Ieder zichzelf respecterend artiest zal dit beamen.... Zie de geluidsman als de keeper van een voetbal elftal...
                Als de spits een foutje maakt is het jammer (bijna doelpunt) als de keeper foutje maakt is het doelpunt en iedereen baalt van hem....
                Op het podium een gemist nootje... ach... voor de rest klinkt het toppie en niemand neemt het hem kwalijk (moet natuurlijk niet continu gebeuren) als de geluidsman foutje maakt (bijv. fluitje) staat iedereen gebelgd om te kijken met een gezicht van "snap jij het wel". Als geluidsman kan je een artiest of band om zeep helpen of hem juist boven zichzelf uit laten stijgen! Zo'n invloedrijk persoon is in mijn ogen dus bandlid!
                Ik zelf doe 2 sporten tegelijk: geluid bedienende artiest
                Last edited by bran0985; 16-07-07, 10:10.

                Comment

                • Mattheusvz
                  • Jun 2007
                  • 107

                  #9
                  Natuurlijk is de crew ook onderdeel van de band! Zij vormen ook een belangrijke schakel in het geheel. Zonder techniek (en dus de bediening) geen show, en andersom net zo. Bij ons is de crew ook een wezenlijk onderdeel van de band.

                  Comment

                  • lifesound
                    • Apr 2003
                    • 1052

                    #10
                    Elke technicus die zichzelf een extra bandlid noemt zou wel eens hard tegen de grond kunnen gaan.
                    Er wordt bij bands soms meer gewisseld van techicus dan van gitaar... En dit gaat dan niet over slechte klank, maar wel over managements-kwesties.
                    Elk management heeft zijn voorkeur voor technici, en probeert elk van zijn bands door deze persoon te laten mixen...
                    Tot zover jou 'meerwaarde' als extra bandlid.

                    Comment

                    • Balsan
                      • Oct 2005
                      • 77

                      #11
                      Nou ik dus, maar dat komt omdat ik ook de drummert en oprichter van de band ben
                      It\'s the inside that matters

                      Comment

                      • bran0985
                        • May 2004
                        • 75

                        #12
                        Originally posted by lifesound
                        Elke technicus die zichzelf een extra bandlid noemt zou wel eens hard tegen de grond kunnen gaan.
                        Er wordt bij bands soms meer gewisseld van techicus dan van gitaar... En dit gaat dan niet over slechte klank, maar wel over managements-kwesties.
                        Elk management heeft zijn voorkeur voor technici, en probeert elk van zijn bands door deze persoon te laten mixen...
                        Tot zover jou 'meerwaarde' als extra bandlid.
                        Al neemt een band/artiest ieder optreden een andere techneut...
                        Op het moment dat jij daar staat ben je dus "samen" het publiek aan het vermaken en op dat moment dus bandlid.

                        Comment

                        • Poelmans
                          • Feb 2004
                          • 806

                          #13
                          Originally posted by bran0985
                          Op het moment dat jij daar staat ben je dus "samen" het publiek aan het vermaken en op dat moment dus bandlid.
                          Daar heb je het nu net mis: als technieker sta jij achter de schermen. 99% van de mensen weet niet eens wat je daar doet (waarom denk je dat ze zo dikwijls plaatjes bij jou komen aanvragen?). De mensen hebben enkel van de mensen op het podium het besef dat zij de show maken.

                          Probeer jij als technieker maar eens met je handen in de lucht te klappen in de handen: de zaal kijkt jou scheef aan. Zelfs bij een DJ, waar jij als lichttechnieker staat kom je daar niet mee weg. Probeer datzelfde nu eens als zanger/gitarist/DJ. Op dat moment ben jij voor het publiek dé artiest, en als jij in je handen begint te klappen volgt de zaal.

                          Als geluidstech ben jij evenveel waard als de mensen die in het theater de trekken bedienen: onmisbaar, maar niet gewaardeerd door het (onwetende) publiek.

                          Comment

                          • SPS
                            • Mar 2004
                            • 1662

                            #14
                            Ik ga ook niet naar het theater om de changementen te bewonderen??
                            We zijn er gewoon, en doen ons werk.
                            Bovendien al alles goed staat ingeregeld, is het voor de tech redelijk rustig geworden, terwijl de band zich dan pas goed in het zweet gaat werken!!!
                            m.a.w. bandlid voelen? nah... nee!

                            Paul
                            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                            Comment

                            • jens
                              • Aug 2004
                              • 1067

                              #15
                              ik voel me nou ook niet bepaald een bandlid als ik een bandje schuif.

                              meer een voldaan iemand als ik knap geluid uit de speakers krijg en dat de band na het optreden na me toe komt met een comlimentje of weet ik het.

                              Comment

                              Working...