Geschikte mixer voor toneelgroep

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Macsel
    • Jul 2007
    • 21

    Geschikte mixer voor toneelgroep

    Ik ben door een vriend van me betrokken geraakt bij een toneelgroep. Het betreft een groeiende club. Ik wil trachten de geluidstechniek naar een hoger plan te tillen. Echter beschikken zij nog niet over een eigen PA-mengtafel. Zij hebben de afgelopen tijd geïnvesteerd in zendmicrofoons. Hier zijn er nu 10 van. Ik ben me dus aan het orienteren op 10+ (mic) kanaals mixers. De groep geeft hooguit 2x per jaar 10 voorstellingen.
    Zat zelf te kijken naar:
    Samson TXM20 ca eu 900 (geïntegreerde versterker)
    Soundcraft MPM12 ca eu 550
    Mackie 1604 VLZ ca eu 999 of CFX16.mkII ca 600
    Allen & Heath PA20(CP) ca 900 / 1249 (laatste ook geïntegreerde versterker)

    Ben benieuwd naar welk merk een goede prijs kwaliteit levert. Misschien nog andere merken, ben er nog niet zo in thuis. De mixer zal dus niet heel intensief gebruikt gaan worden en is hoofdzakelijk voor spraak. Een beetje galm/echo is leuk, maar niet per se noodzakelijk. Ook nog gekeken naar de Behringer MPM5000 (ca 550 eu) maar begrijp dat Behringer niet zo bekend staat om z'n hoogstaande kwaliteit.

    Hoor graag jullie ervaringen/ meningen/ reacties

    [Hoop dat ik hier goed gepost heb: newbie]
  • Macsel
    • Jul 2007
    • 21

    #2
    De (amateur) groep geeft om en om buiten en binnen voorstellingen. Voor de binnenuitvoeringen bezitten zij vrijwel alle apparatuur, behalve een mixer. Voor buiten moet e.e.a. gehuurd worden, maar de mixer die daar stond had niet meer het eeuwige leven als je begrijpt wat ik bedoel.

    Ik ben zelf ook geen pro (qua audio) maar wil wel voorkomen in het vervolg dat er allemaal nare dingen gebeuren met het geluid. Inmiddels heb ik gelezen dat het 'uitfluiten' goed is te verhelpen/te regelen met een eq. Ik zal eens informeren of die aanwezig is binnen de club.

    Omdat het aantal voorstellingen beperkt zijn denk ik dat een Dynacord, oid overdreven is. Maar zoals de prijzen van de Mackie CFX-16 (ca 600) en de Soundcraft MPM12 (ca 550) zijn volgens mij haalbaar.

    Comment

    • studio tinpanalley
      • Jun 2007
      • 59

      #3
      ik heb hier in de repetitieruimte een mackie cfx staan maar ben er toch niet erg tevreden van, de minimum voor goede klank (bij mackie) is een VLZ
      (ik ken de A&H niet maar ziet er wel ok uit)

      interne effecten in een mixer zijn imho niets waard
      een lexicon pcm-91 is wat duur, maar de tc m-one is bijvoorbeeld wel ok

      versterker(s) ook best apart (uitbreiding, indien kapot ook geen mengpaneel meer)

      grtz,

      wim

      Comment

      • 4uss
        • Aug 2005
        • 578

        #4
        Omdat je werkt met zendermicrofoons (en dan vermoed ik dat dat géén handhelds zijn) lijkt het me verstandig om te kijken naar een tafel met twee mid-sweeps. Deze microfoons hebben veel sneller dan andere microfoons de neiging om rond te gaan zingen namelijk, dat is tenminste mijn ervaring.
        Met de dubbele midsweep kun je veel nauwkeuriger die feedback elimineren, zonder dat je heel grof moet gaan hakken in je geluid, zodat je eigenlijk niets overhoudt.

        De PA20 (zonder versterker) is overigens al ruim 1200 euro, de CP versie 1750, dus dat is wel beetje prijzig, zeker omdat deze tafels geen dubbele midsweep hebben. Ik denk dat je dan beter kunt kijken naar de A&H MixWizard, de 12-2 is helaas te krap, de 16-2 ietsjes ruim, maar deze tafeltjes hebben wel de mogelijkheden die je naar mijn inzicht nodig hebt voor zulke uitvoeringen.

        Comment

        • Macsel
          • Jul 2007
          • 21

          #5
          @4uss: bedankt voor de tips mbt de mid-sweeps. Er waren de laatste keer ook aardig wat problemen met rond-zingende micjes. (inderdaad die kleine in het haar verstopte speldenknopjes). Echter begon ik gister m'n zoektocht bij een apparaat van 500 eu en nu zit ik al op 1500...

          De prijzen van de A&H die ik hierboven had staan kwamen van N-joymusic.nl Of ze de A&H's inderdaad voor dat geld leveren is de vraag, maar het staat ervoor aangeboden...

          Andere suggesties van merken/types zijn nog steeds welkom...
          Last edited by Macsel; 11-07-07, 16:34.

          Comment

          • kevinveerbeek

            #6
            hoi

            ik weet wat jullie denken... komt die weer met zijn behringer.
            maar je zegt behringer is niet veel soeps... daar ben ik het niet mee eens.
            want kijk heb je een band of zing je veel en prof. dan zou ik zeggen koop lekker een soundschraft...
            maar als je het voor toneel gebruik dus alleen maar spraak dan zou ik zeggen koop een behringer is echt een héél stuk goedkoper en hij heeft de zelfde functies.
            kijk bijv. is naar de Behringer Eurodesk sl2442fx-pro, mixer
            kost €489,- dat vind ik persoonlijk een behoorlijk prijs verschil met een soundschraft...
            ik heb hem zelf al is beluisterd en ik vind hem nog wel behoorlijk goed klinken geen ruis of zo ook niet in de FX processor ...
            na ik zou zeggen kijk maar.

            gr.kevin

            Comment

            • Erik steeman
              • Aug 2005
              • 45

              #7
              In ons theater hebben we de beschikking over de MG32/14FX van Yamaha. Dit is een rechttoe rechtaan analoge mixer, met twee digitale effectprocessors. Wij redden ons hier prima mee. Prijstechnisch ook erg interessant, en hij is kwalitatief goed. Geen ruis, voldoende routingmogelijkheden, etc.
              Er is ook een kleiner broertje, de MG24/14FX.
              Kortom, kijk ook eens bij Yamaha.

              Comment

              • jens
                • Aug 2004
                • 1067

                #8
                als ik jouw was dan zou ik voor een goede 2e hands tafel gaan.

                er staan van allen & heath best vaak tafeltjes te koop de mixwizzards ( 16 kanalen), de gl 2000, gl 2200, (vaak 24 kanalen maar ook soms 16)

                Ik heb zelf 2 tafels 2e hands gekocht en ze doen het net zo goed als een nieuwe het enige is dat ze 2e hands de helft goedkoper zijn dan de nieuwprijs.

                hou er verder ook rekening met uitbereiding of iets dergelijks. een cd speler een minidisc noem maar op...

                als je geen stereo kanalen heb gebruik je ook al 2 kanalen voor ieder.

                Comment

                • studio tinpanalley
                  • Jun 2007
                  • 59

                  #9
                  Befringer zijn kl********* die de research van anderen stelen !
                  (reverse engineering)
                  het is minstens zo erg als iets kopen waar bijvoorbeeld kinderen als slaven moeten werken.
                  en het klinkt voor geen meter !
                  zet er maar eens een A&H of Mackie VLZ naast ...
                  vooral de levensduur is om te wenen
                  (binnen de 2 maanden heb je knopjes die het niet meer doen)

                  handen af van behringer zou ik zeggen !

                  grtz,

                  wim

                  Comment

                  • studio tinpanalley
                    • Jun 2007
                    • 59

                    #10
                    als je de tweedehands route opgaat kan je aan de yamaha 02R denken.
                    die gaat rond de 1000€ op evilbay
                    deze mixer was 10 jaar geleden DE revelatie voor theaters edgl.
                    (de interne effecten hiervan zijn wel bruikbaar)

                    grtz,

                    wim

                    Comment

                    • Macsel
                      • Jul 2007
                      • 21

                      #11
                      Yamaha even aan het opzoeken geweest. De ]MG206C lijkt weer een beetje in de buurt te komen.

                      Wat zijn (jullie meningen over) merken als LEM of Omnitronic?

                      Comment

                      • Balsan
                        • Oct 2005
                        • 77

                        #12
                        Zoek eens naar een 2ehands Soundcraft Spirit LXII.

                        Is kwalitatief ok, en 2ehands is een 16 kanaals voor pakweg 450-650 euro te krijgen. Is prima tafel zonder meteen de hoofdprijs te betalen.

                        Ik zou in ieder geval niet nieuw kopen tenzij je je budget minimaal verhoogd naar 1200-1500 Euro.

                        Heb zelf een 16 kanaals Spirit LXII, en bevalt bijzonder goed. Ik zou ook 2e hands een basic effectenbaktje kopen (beetje galm voor zang). Voor 100 Euro heb je prima 2e hands alesis micro/midi/quadraverb.
                        It\'s the inside that matters

                        Comment

                        • Pino
                          • Jul 2002
                          • 390

                          #13
                          Wat die reactie op de Behringer toestellen betreft van Studio Tinpandingeskes: ik hoop dat je niet al jou toestellen weggooit die in China zijn gemaakt want dan denk ik dat er niet veel meer overschiet.

                          On topic:
                          Ik zou ook gaan voor een Digi - mixer omdat je met die zendertjes werkt en je dan per kanaal over een volparametrische EQ zit waarmee je uiteindelijk ook de Q factor kan instellen. Voor het uitfluiten is dat eigenlijk essentieel.
                          Ook een zekere mate van compressie vind ik gewenst om té enthousiaste acteurs een beetje te temmen zodat het contrast tussen de zachte en luide passages niet te groot is in de luidsprekers. Analoog wordt dit zeer duur om te realiseren.
                          Je kan op die manier ook meerdere producties "programmeren" (lees presetten) zodat jou apparatuur meer inzetbaar is , en je eventueel jullie diensten kunnen aanbieden (tegen vergoeding uiteraard) aan collega theatergroepen.
                          Zelf heb ik goeie ervaringen met de DDX van Behringer waarmee ik een 7 tal zenders en live muzikant mixte in een kleine productie - mini musical - met ongeveer 30 afleveringen in het voorjaar. Hier werd tussen het volk gespeeld en mee door een secure EQ-ing had ik eigenlijk geen last van feedback, hoewel de luidsprekers (6 voor ong 150 personen) strategisch boven het publiek werden gevlogen. Het volume kon hierdoor laag blijven wat de klank uiteraard ook ten goede kwam.

                          Groetels, en succes

                          Pino
                          Last edited by Pino; 12-07-07, 09:48.
                          Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

                          Comment

                          • studio tinpanalley
                            • Jun 2007
                            • 59

                            #14
                            mijn ssl is zeker niet in china gemaakt
                            en 1 fader kost evenveel als een DDX
                            en van behringer heb ik alleen 1 koptelefoonversterker (niet denderend)

                            maar ja, als je nog nooit goede klankt heb gehoord weet je ook niet beter
                            en iedereen moet ergens beginnen ...
                            (bij mij was dat ondertussen 25 jaar geleden met tascam, fostex, edgl)

                            Comment

                            • Ibvee
                              • Nov 2002
                              • 714

                              #15
                              Wat ik zo vervelend van Behringer is, dat ze de dingen stelen die ik niet wil hebben. Die DDX is voor het geld echt een geweldig ding, maar die hebben ze zelf laten ontwikkelen ipv gejat. Ze hebben ook een 19" 16 kanaals in-line tafeltje, die ze ook zelf hebben ontwikkeld. Hadden ze die maar gejat, want dat zou betekenen dat er ook een betere versie van zou zijn, en daar ben ik nu net naar op zoek. Uiteraard nog nergens gevonden.

                              Over de Mackies: De VLZ wordt niet meer gemaakt, en moet 2e hands niet meer kosten dan rond de 500 euro. De opvolger daarvan is de VLZ pro, die geloof ik iets beter is en ook 2e hands rond die prijs ligt. Als je nieuw wilt kom je bij de VLZ3, maar als je die overweegt zou je beter voor een ONYX kunnen gaan. Mij ligt de ONYX kwa mogelijkheden een stuk meer dan de VLZ series van Mackie.

                              In dat segment zou ik rond blijven zoeken naar een 2e hands A&H mixwizard of een Mackie ONYX.
                              Last edited by Ibvee; 12-07-07, 16:03.
                              De groeten => Micha

                              Comment

                              Working...