waarom dat gesloop?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    waarom dat gesloop?

    [FONT=&quot]wat mij nu al een paar jaar opvalt:

    Als je als band apparatuur meebrengt, bijvoorbeeld een rekje met draadloze microfoons, dat technici per se gelijk alle kabels los gaan trekken, ompluggen, programma's gaan wijzigen enz.

    Of het nu eigen monitor versterkerrekje is met een EQ er in. of een keyboardrek met een stel DI's de aanwezige techneut trekt de vaste bekabeling los en patcht het om.
    Ik heb in het zenderrek een vaste compressor zitten met een relais-switch. Dus als je het ding niet aanzet is hij hard bypassed. Dat ding zit er in voor kroegenoptredens. Voor dat je dat kan uitleggen is de bedrading meestal al losgetrokken. En kun je later thuis weer gaan prutsen en testen om het terug te steken. De display-instellingen, squechinstellingen enz staan elke keer in allemaal andere standen of uit. Apparaten in een rek met een volledig geteste gainstructuur staan naar nul gedraait enz enz.

    Als je een professioneel voorgebouwd rek (daar is echt veel geld in gegaan om tot "plug en play " te komen. Met twee xlr lijn aansluitingen krijgt om uit te versterken. Waarom moet het dan altijd verbouwd worden?
    [/FONT]
    lekker belangrijk!
  • Jochem Pastoor
    • Apr 2004
    • 47

    #2
    Ik verwacht (en weet dat ook van mezelf) dat de meeste technici willen begrijpen wat er gebeurt in je rackje. Dat wil zeggen, pas wanneer ze zelf hebben gezien welke insert op welk kanaal gebruikt wordt en hoe de zenders geprogrammeerd zijn 'vertrouwen' ze het rackje... Dit biedt als voordeel dat je bij storing sneller kunt beredeneren wat er mis gaat.

    Ik begrijp jouw frustraties echter ook goed. Je biedt een kant-en-klare oplossing aan met, zoals ik het begrijp, L-R uit. Vervolgens begint een eigenwijs jouw rackje open te schroeven om vervolgens alles naar eigen wens even om te prikken...

    Wat ik me afvraag is of jullie eigen technici mee hebben die het rackje kennen en aansluiten? Dit voorkomt dat een ontvangend technicus zich gaat verdiepen in jouw rackje met 'gesloop' en een hoop frustraties als gevolg. Het belangrijkst, ook hierin, zal zijn dat je zowel vooraf als tijdens het opbouwen duidelijk communiceert richting de ontvangende technici wat het rackje doet en wat er wel en wat er niet aan veranderd kan/mag worden.

    Comment

    • Sikkie
      • Sep 2004
      • 126

      #3
      Maar dan is het natuurlijk wel zo netjes om alles weer ff terug te steken...En dat zal er nog weleens bij inschieten.

      Comment

      • gertgeluid
        • Dec 2006
        • 520

        #4
        Zet in je rider DAT je een eigen rack meebrengt en leg in een appendix uit hoe dit in elkaar steekt, waarbij je ook vertelt dat als de compressordoos uit staat, deze hard bypassed en dus niet omgestoken hoeft te worden. In het ergste geval maak je een patchpaneeltje met "pre dynamics out". Waardoor de tech deze kan nemen en helemaal blij is.

        Technici lezen riders. Echt waar. Het is aan de muzikanten/bands om een duidelijke rider te maken (met dus ook deze info, want anders huurt de organisatie wireless mics in terwijl jullie die dus zelf meenemen) en er ook voor te zorgen dat deze bij de organisatie of liever het dienstdoende bedrijf terecht komt. En doe dit alsjeblieft zelf, want als je dit door een boeker of een management laat doen, dan vergeten ze het of ze sturen de rider van vorig jaar.

        Ik heb iets met riders de laatste tijd

        Ohja: als er iets mis is met de configuratie, dan zal de tech logischerwijs gaan slopen. Er moet een probleem worden opgelost en dat gaat het beste als elke stap in de keten kan worden gecontroleerd. Een compressor is in dat geval een paar stappen teveel (connector, apparaat zelf, nog een connector: al 3 stappen waar het fout kan gaan).

        En bij deze mijn verontschuldigingen alvast voor als ik jullie tegen kom en ga lopen slopen

        Comment

        • Poelmans
          • Feb 2004
          • 806

          #5
          Hoe duidelijk is de uitgang/ingang van dat rekje aangegeven?

          Soms kom je als geluidstech situaties tegen waar je nog kop of staart aan krijgt. Kijk even rond je, en de band is weg... Dan maar liggen zoeken en prutsen... Ok, doe ik zelf niet, dan wacht ik wel tot de band terug is, en laat ik het hun aansluiten. Maar ik begrijp die reactie van andere techs wel.

          Enerzijds is een duidelijke rider dus belangerijk. Maar anderzijds is het ook zeer belangerijk dat je uitgangen duidelijk zijn gelabeld. Dit kan soms ridicule vormen aannemen hoor, zelfs bij merkapparatuur! Ik herinner me de eerste keer dat ik een Rhodes stagepiano tegenkwam. Ik zie 1 jack: INPUT. Nou, waar is die output nu? Het deksel er eens vanaf genomen en alles, maar dat was de enige jack op dat ding... Toch weerhield de label 'INPUT' mij ervan om het ding op mijn DI in te pluggen. Of bij bassgitaarversterkers met ingebouwde DI wordt de DI soms met de raarste namen gelabeld. Dan heb jij allang een willekeurige 'OUTPUT' verbonden met een eigen DI, waarna de gitarist je komt vertellen dat zijn versterker een ingebouwde DI heeft. Vertel ik hem altijd vriendelijk dat ik die dingen niet vertrouw en liever eigen DI's neem (je zou er maar eens phantom op zetten!).

          En hoe goed alles ook gelabeld is: als je zo een 'specialleke' hebt kan het nooit kwaad om het ding persoonlijk aan de geluidstech te overhandigen met de nodige uitleg. Dan weet ie op voorhand dat er niet gesloopt moet worden, en dat indien er een probleem met jou apparatuur is je zelf de fout wel zoekt...

          Comment

          • ralph
            Banned
            • Aug 2000
            • 2649

            #6
            Laat me raden, rackje voor de in ears?

            Geluidstechs zijn net zo eigenwijs als muzikanten, ze geloven iets pas als ze het proefondervindelijk vast hebben gesteld.

            Ik heb zelf het grote genoegen om met mensen te kunnen samenwerken die ik aanmerk als toptechneut.
            Wat ik daar van geleerd heb is vooral: vragen, vragen, vragen....
            Komt er geen bevredigend antwoord, dan kijken en proberen, maar dat vragen heeft al heel wat vraagtekens (what's in a name!) opgelost.

            Van een Amerikaanse tech die onderweg is met een redelijke act de mooie tekst geleerd "assumption is the mother of al fuck-ups"
            ...dat sluit weer aan bij het eerdere vragen, vragen, vragen....

            Dat uit elkaar trekken van racks heb ik ook gedaan/meegemaakt...werd maar al te vaak veroorzaakt door al dan niet fictieve tijdsdruk.

            Ik begrijp je ergernis volkomen, hoe het op te lossen?
            Arrogantie, beter weten, de baas willen spelen....eigenschappen die je bij veel wannabee geluidstechs in de karakteromschrijving moeiteloos kunt inpassen.

            Bij de toptechneuten valt me altijd weer op dat ze rustig blijven, als er een keer iets niet gaat zoals het moet gaan, eerst even goed nadenken, overleggen, dan pas trial and error.

            Bovenstaande kan je teruglezen als bijzonder prettentieus en naast de schoenen lopen, maar het zijn simpelweg mijn ervaringen, en ja...ook ik heb een grote bek...wanneer het me past

            Comment

            • showband
              • May 2001
              • 4524

              #7
              wij hebben bv een 2 unit "gigbagrek" met 2x sennheiser ontvanger en een eerste generatie behringer composer.
              Aan de zijkant steken daar twee 4meter neutrik XLR kabels uit met labels erop. Zang 1 (in grijs) en zang 2 (in geel) en een vier meter lange 220V schuco kabel.

              Op de apparaten staat dezelfde gele of grijze label.

              bij de composer zit aan elke kant ook een geel of grijs label.

              Op de microgoons zit een hetzelfde gele of grijze label.

              Je hoeft het ding slechts open te ritsen aan de voorkant voor de displays.
              En de kabels uit het klittebandstrapje te trekken om hem in een input te stoppen.

              De composer is (door een relais) hard bypass als je hem niet aanzet maar staat ingeregeld voor als er geen gate / compressor voorhanden is.

              Dus stroom erop en de twee xlrren ergens insteken en theoretisch hoeft de gigbag al niet eens open.... De composer staat default uit.

              Meestal krijg je die terug met alle snoeren los in de zij-tas van de gigbag.
              En, hoewel pa mensen per definitie de composer niet wensen te gebruiken. Alle knoppen ervan zijn naar nul gedraait twerwijl alle snoeren er ook uit zijn getrokken.

              Het is maar een voorbeeld.
              We hadden ook ooit voor insert bij de vocalen een galm/delay minirekje.
              Daar bleef ook nooit een snoer inzitten terwijl de individuele spullen over de auxen werden verdeeld. Waardoor zodra je er leuke dingen als vocalist mee ging doen gelijk de instelling van bijvoorbeeld de snare stond te verzieken.
              (wie herrinert zich de rolands met IR afstandsbediening nog?)
              lekker belangrijk!

              Comment

              • Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

                #8
                Originally posted by ralph
                gesteld.

                Ik heb zelf het grote genoegen om met mensen te kunnen samenwerken die ik aanmerk als toptechneut.
                Wat ik daar van geleerd heb is vooral: vragen, vragen, vragen....
                Komt er geen bevredigend antwoord, dan kijken en proberen, maar dat vragen heeft al heel wat vraagtekens (what's in a name!) opgelost.

                hier net omgekeerd, als de band binnenkomt met een rack ff vragen wat eraaan moet, en das meestal een DI, of dubbele DI. Verder de frequenties ff nalopen, om van elkaar gescheiden te blijven. En verder ABMJVVP.
                ofwel Afbijven Met Je Viez...

                Comment

                • jens
                  • Aug 2004
                  • 1067

                  #9
                  ehm ik doe vaak avondjes waar zomaar een stuk of 5 bandjes staan, als ik wat krijg aangelevert ga ik ervan uit dat het goed is, eerst maar is aansluiten en mocht het dan niet goed werken dan zien we wel weer verder.....maar om dat nou bij voorbaat te gaan doen....en als je verder goed overlegt ken er meest bij bijde partijen een hoop

                  Moet wel zeggen dat ik een hobbyist ben die op feestjes staat waar meest de tijdsdruk niet zo hoog is. beginnen we 10 min later dan is het maar zo.

                  Comment

                  • Robin.vd.Have
                    • Nov 2005
                    • 165

                    #10
                    Als er bij mij een bandje aankomt met een eigen rack dan ga ik daar niet op voorhand in lopen rommelen.
                    Ik vraag eerst naar degene die er het reilen en zeilen van weet binnen de band.
                    Aan hem vraag ik hou ik het moet aansluiten , met DI / trafo o.i.d.
                    Dan vraag ik diegene welke frequenties er eventueel worden gebruikt en waarvoor hij het nog meer gebruikt, heeft hij bijvoorbeeld een eigen galmpje dat meeloopt met bijv een midi stukje hoef ik er geen galm e.d. op te zetten.

                    Oftewel ik ga ervanuit dat dan het rack goed is, blijkt er een storing in te zitten vraag ik eers of diegene het wil oplossen, lukt dit niet ga ik wel het een en ander losgooien.

                    M.V.G

                    Comment

                    • Lennartsound
                      • Dec 2006
                      • 269

                      #11
                      D'r zitten idd 2 kanten aan het verhaal. Als ik spullen terugkrijg zijn ze soms ook omgeschroeft. Ik zie het dan ook een beetje als m'n eigen fout dat het niet duidelijk of handig in elkaar zat.
                      Ik kan me ook herinneren toen ik nog klusje deed dat ik zelf ook rekjes open heb geschroeft. Maar alleen om te kijken hoe het zat om het daarna weer dicht te schroeven, hoewel dat meestal niet eens nodig is alleen als je d'r niet uitkomt. Iets veranderen/lohalen natuurlijk alleen als het niet werkt (wat helaas nogal eens voorkomt)

                      Comment

                      • renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

                        #12
                        Blijkbaar is dat wat wij technici hier op het forum doen toch anders dan de technici die we tegen komen...

                        Persoonlijk ben ik altijd heel makkelijk.
                        Eigen rackje mee? Mij best. Zorg je ook maar dat het werkt.
                        5 minuten voor de show nog niet aan de praat? Ok, dan ga ik je helpen, maar dan gaat het wel op mijn manier. Is jouw rackje totaal niet voorzien van labels of is het een grote kabelbende, dan gaat alles los ja. Snap ik tenminste waar ik mee bezig ben.

                        Dat heeft ook een keerzijde: menig rack-eigenaar met een bende-rack heeft het netter teruggekregen dan dat het aankwam.
                        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                        Comment

                        • BJD
                          • Oct 2007
                          • 771

                          #13
                          In 5 minuten heb je echter niet genoeg tijd om met in de ene hand de dymo en in de andere hand een bosje tyraps het rackje netjes te maken én de klus te klaren.

                          Met ongelabelde onduidelijke rackjes waar ook geen uitleg bij gegeven word zit er nog maar een ding op: zelf uitzoeken. Als het duidelijk is hoe iets werkt en dat zit goed in elkaar is er geen enkel probleem.

                          Comment

                          • djspeakertje
                            • Oct 2008
                            • 1912

                            #14
                            Maar in die 5 minuten kan je dus wél uitzoeken hoe het zit en zorgen dat de show draait, en na de hand het rack op orde brengen.


                            Daan
                            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Kan me zo voorstellen dat een A4tje met daarop een blokschema hoe alles aangesloten zit al heel veel duidelijkheid kan brengen. Ff netjes sealen en aan de binnenkant van een deksel plakken zodat het altijd bij het rackje blijft.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...