01v96 live gebruik met extra faders

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

    01v96 live gebruik met extra faders

    Heb een Yamaha 01v96 staan die ik wil gebruiken voor live toepassingen.
    Ik vind het alleen niet zo handig dat om kanaal 17-32 te bedienen je nog achter knoppen moet gaan zoeken, je handen opheffen, etc.
    Het lijkt me veel handiger als ik alle faders zichtbaar heb en ook gelijk kan bedienen.
    Als ik nu bijvoorbeeld een DDX3216 ernaast zou zetten, enkel en alleen om de faders 1-16 te bedienen van m'n 01v96 via MIDI. De 01v kan dan blijven staan op 17-32. De DDX heeft ook select buttons dus ik kan op de DDX ook kanalen selecteren en de parameters dan wijzigen op de 01v. De DDX dient dan alleen als remote control voor kanaal 1-16 van de 01v.
    - Wat denken jullie daarover?
    - Zou dit werken? Heb niet veel ervaring met MIDI.
    - Moet ik het zo laten en de kanalen 'slimmer' patchen zodat de meestgebruikte in 1-16 vallen?
    - Ik zou ook een PC in de flightcase kunnen bouwen en zo met studiomanager en 2 TFT touchscreens kunnen werken. Dit heeft voordelen, maar ook nadelen en ook prijs zal veel hoger zijn dan een 2nd hand DDX.
    - Misschien werkt een 'control surface' ook? Maar deze werken meestal via USB en een PC. Ook de prijs ligt dan veel hoger.
    - Laptop ernaast met studiomanager op layer 1-16 zou ook gaan, maar is niet zo handig om de faders te bedienen.
    - Zijn er andere en betere ideeën?

    Ben gewoon van analoog te werken en dus overzicht te hebben en alles gelijk te kunnen bedienen. Heb ik gewoon schrik om overzicht en snelheid te verliezen of valt dat allemaal best wel mee als ik enkel de 01v gebruik?

    Andere vraag:
    Wat met monitormix via de auxen? De delay zit op 1,6ms voor Fs=48kHz en 0,8ms voor Fs=96kHz.
    Moet ik problemen verwachten ivm het kamfilter-effect?
    Last edited by Dikke Foaf; 05-07-07, 00:23.
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

    #2
    Ik ben zelf ook (bijna) alleen maar gewend met analoge tafels te mixen en geef daar dus ook nog steeds mijn voorkeur aan, maar de afgelopen tijd heb ik steeds vaker op klussen digitale tafels gezien waar ik dus ook mee moest leren werken.

    Digitaal is erg leuk maar je moet in layers leren denken,

    zo is je kanaal 1-16 een layer maar je kanaal 17-32 weer een aparte layer, en dan nog je aux sends

    ik heb zo met de m7cl , o2r, en mackie tt24 gewerkt, in principe werken ze allemaal hetzelfde alleen is de ene indeling van de ene tafel de ander niet



    trouwens een o1v96 en dan met een complete pc en 2x een tft verliest zo wel zijn compactheid, maar een laptop ernaast met studiomanager vind ik zelf een pre, heb je net iets meer zicht op dingen
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

    Comment

    • Dennis vd Dool
      • Jan 2007
      • 72

      #3
      Mijn mening met betrekking tot digitale tafels is maak het niet moeilijker dan het is! Ga tot 16 kanalen digitaal. Als ik bijv een bandje moet mixen pak ik veel liever mijn "ouderwetse" mitec met de fx-bak eraan, dan dat ik moet gaan tobben met een laptop, beeldschermen, enz, enz.

      Comment

      • purplehaze
        • Jul 2004
        • 692

        #4
        je moet er gewoon ff doorheen.
        De meest gebruikte bronnen op layer 1, de minder belangrijke bronnen zet je op layer 2, bv drum-overheads, hihat, toms, cd-speler e.d.

        Het handige is ook dat je snel kunt zien hoe de monitormixen van de verschillende monitorgroepen er uit zien, kwestie van ff de auxen aflopen en je ziet de mixen precies voorbij komen.

        Dan is het wel handig als je maar in 1 layer hoeft te kijken.

        Comment

        • Lennartsound
          • Dec 2006
          • 269

          #5
          Ik begrijp niet zo goed wat het nut is van een digitale tafel als je toch alleen maar live gaat schuiven?
          -Je gaat geluid digitaliseren en daarna weer analoog maken. Intussen doe je er in het digitale domein allerlei dingen mee die het geluid niet ten goede komen. Zoals afrondingsfouten generenen. Daarbij zijn met name de Yamaha tafels nooit al te best geweest qua conversie en klok.
          -Digitale tafels zijn uiteraard handig om programma's mee op te slaan. Dus scenes voor een musical, of mixen voor een complete lijst met bandjes die je vantevoren hebt gesoundchecked.
          Maar als je gewoon een bandje gaat schuiven mis ik de point even.

          Comment

          • martijn verkerk
            • Nov 2005
            • 300

            #6
            yamaha heeft een leuk grapje bedacht
            de "remote layer" zet die op "user assignable" en je kan elke fader (in, out of group) willekeurig op die layer neerzetten.
            voordeel is van een stereo kanaal hoef je maar 1 kanaal in de remote layer te zetten (de ander loopt aut. mee)
            zo kun je bv van je drums een group maken en kan je die in je remote layer omhoog halen en bedienen.
            zo kan je heel snel en makkelijk werken met de o1v96

            Comment

            • martijn verkerk
              • Nov 2005
              • 300

              #7
              Originally posted by Lennartsound
              Ik begrijp niet zo goed wat het nut is van een digitale tafel als je toch alleen maar live gaat schuiven?
              -Je gaat geluid digitaliseren en daarna weer analoog maken. Intussen doe je er in het digitale domein allerlei dingen mee die het geluid niet ten goede komen. Zoals afrondingsfouten generenen. Daarbij zijn met name de Yamaha tafels nooit al te best geweest qua conversie en klok.
              -Digitale tafels zijn uiteraard handig om programma's mee op te slaan. Dus scenes voor een musical, of mixen voor een complete lijst met bandjes die je vantevoren hebt gesoundchecked.
              Maar als je gewoon een bandje gaat schuiven mis ik de point even.
              de voordelen van digitaal :klein, fx onboard, dynamics on board, uitgebreide toonregeling (tov kleinere analoge tafels).


              nadelen digitaal :je gaining structuur (m7 en ls zijn hier van uitgesloten) je moet proberen om zoveel mogelijk op 0 db te blijven anders verlies je resolutie, omdat het klein is heb je layers.

              Comment

              • cobi
                • Aug 2002
                • 1083

                #8
                Originally posted by Lennartsound
                Ik begrijp niet zo goed wat het nut is van een digitale tafel als je toch alleen maar live gaat schuiven?
                -Je gaat geluid digitaliseren en daarna weer analoog maken. Intussen doe je er in het digitale domein allerlei dingen mee die het geluid niet ten goede komen. Zoals afrondingsfouten generenen. Daarbij zijn met name de Yamaha tafels nooit al te best geweest qua conversie en klok.
                -Digitale tafels zijn uiteraard handig om programma's mee op te slaan. Dus scenes voor een musical, of mixen voor een complete lijst met bandjes die je vantevoren hebt gesoundchecked.
                Maar als je gewoon een bandje gaat schuiven mis ik de point even.
                Volgens mij is deze discussie al eerder gevoerd, en van alle tegenstanders van digitaal is inmiddels een groot deel toch overstag gegaan.

                Als jij me een analoge tafel kan noemen die beter klinkt en dezelfde mogelijkheid heeft voor dezefde prijs als een 01v/96, LS9 of M7CL ben je een knappe jonge
                Spelingvouten onder voorbehout...

                Comment

                • cobi
                  • Aug 2002
                  • 1083

                  #9
                  Originally posted by Dikke Foaf
                  Heb een Yamaha 01v96 staan die ik wil gebruiken voor live toepassingen.
                  Ik vind het alleen niet zo handig dat om kanaal 17-32 te bedienen je nog achter knoppen moet gaan zoeken, je handen opheffen, etc.
                  Het lijkt me veel handiger als ik alle faders zichtbaar heb en ook gelijk kan bedienen.
                  Als ik nu bijvoorbeeld een DDX3216 ernaast zou zetten, enkel en alleen om de faders 1-16 te bedienen van m'n 01v96 via MIDI. De 01v kan dan blijven staan op 17-32. De DDX heeft ook select buttons dus ik kan op de DDX ook kanalen selecteren en de parameters dan wijzigen op de 01v. De DDX dient dan alleen als remote control voor kanaal 1-16 van de 01v.
                  - Wat denken jullie daarover?
                  - Zou dit werken? Heb niet veel ervaring met MIDI.
                  - Moet ik het zo laten en de kanalen 'slimmer' patchen zodat de meestgebruikte in 1-16 vallen?
                  - Ik zou ook een PC in de flightcase kunnen bouwen en zo met studiomanager en 2 TFT touchscreens kunnen werken. Dit heeft voordelen, maar ook nadelen en ook prijs zal veel hoger zijn dan een 2nd hand DDX.
                  - Misschien werkt een 'control surface' ook? Maar deze werken meestal via USB en een PC. Ook de prijs ligt dan veel hoger.
                  - Laptop ernaast met studiomanager op layer 1-16 zou ook gaan, maar is niet zo handig om de faders te bedienen.
                  - Zijn er andere en betere ideeën?

                  Ben gewoon van analoog te werken en dus overzicht te hebben en alles gelijk te kunnen bedienen. Heb ik gewoon schrik om overzicht en snelheid te verliezen of valt dat allemaal best wel mee als ik enkel de 01v gebruik?
                  Zoals Martijn Verkerk als melde, de 'user assignable layer' is erg handig om een tafel naar jou wens in te richten. Uit elke layer (ook de master layer) kan je een fader selecteren die je aan een van de user faders toe wijst. Ook alle kanaal funkties zijn dan beschikbaar op de user assignable layer. Kijk voor de gein maar eens in je gebruiksaanwijzing voor verdere mogelijkheden.

                  Ik gebruik momenteel een aparte schuivenbak op mijn PCM91 aan te sturen via midi. Gewoon zo'n behringer geval van 200 euro. Je kan in de System Exclusief mode alle funkties die de tafel heeft laten 'learnen' door die midi schuiven bak. Dat kan dus ook met een digitaal mengtafeltje. Ik heb nu de versie met 8 schuiven en 8 draaiknoppen en nog wat drukknoppen. Er is ook een versie et ik meen 32 draaiknoppen en nog wat drukknoppen. Werken makkelijk deze kastjes, ook op Cubase VST schijnen ze erg handig te zijn of met andere midi apparatuur.
                  Spelingvouten onder voorbehout...

                  Comment

                  • vasco
                    • Oct 2003
                    • 2567

                    #10
                    Ik zou niet direct extra hardware schuiven gaan toevoegen maar toch wennen aan de layers. Pak een soort indeling zoals hier al door meer mensen is gezegd. Je kunt ook proberen zo te patchen dat je vooral kan mixen in de group/aux layer.
                    Originally posted by Lennartsound
                    Ik begrijp niet zo goed wat het nut is van een digitale tafel als je toch alleen maar live gaat schuiven?
                    Mag ik jou verwijzen naar het onderwerp over de LS9. Digitaal is compact en alles wat je nog in aparte rekken mee moet slepen bij analoog zitten in een digitale tafel gebouwd. Ik werk nu nog met een Allen & Heath GL2200 en losse FX rekken maar ben druk aan het rondkijken naar een digitale tafel zodat dit allemaal de deur uit kan. Beter voor de op- en afbouwtijd en mijn rug. Heb nu ook musicals gedraait op een M7CL (gehuurd) en dat werkt ook echt super.

                    Comment

                    • janneman32
                      • Dec 2005
                      • 65

                      #11
                      Ik heb ooit een iets geprobeerd met een BCF2000 van Behringer. Dit is een paneeltje met 8 motorfaders en een aantal rotarys. Op zich is het goed mogelijk om deze in combinatie met de 01v of elk ander willekeurig midi apparaat te laten werken. Hij maakt gebruik van een z.g. learn-functie, ofwel als je een fader op de BCF hebt geselecteerd en je beweegt vervolgens een fader op je 01v-desk zal hij vervolgens de midicode ontvangen en onthouden dat dit van toepassing is op die specifieke fader. Op die manier kon ik dus een extra sidewing aan de 01v hangen en vervolgens de faders onder de flip bewegen. Een nadeel vond ik dat hij de stand niet bijwerkte als ik naar een andere scene ging.

                      Je kan zoals andere voor mij hebben gezegt ook kiezen voor iets "slimmere" tafelindeling op je desk, dus toms op de onderlaag. Wat ook nog een idee is is om de stereo- bronnen verticaal te "pairen" i.p.v. horizontaal. op die manier heb je dus maar een fader openstaan voor de key's en de andere gaat op de 2e laag vrolijk mee. Ik doe dit truukje ook met overheads en piano (accoustisch met meer dan 1 mic) alleen knoop ik de kanalen dan aan elkaar d.m.v. faderlink omdat anders de eq op beide kanalen dan gelijk zou zijn.

                      Op het moment dat je hiermee aan de slag gaat kan ik je alvast een tip geven om onder de gainknopjes een smalle strook gaffer te plakken en op te schrijven welke gainpot bij welk instrument/mic hoort, want anders wordt je gillend gek. Het is namelijk niet meer zo dat fader 2 ook input krijgt van preamp 2.......

                      En dan nog even voor de kick, ooit heb ik een musicalproduktie (reizend) gedaan met 2 01v's en extra ada converters en kwam ik in totaal uit op 59 inputs (36 zenders, live band en geluidseffecten). Kost een week programmeren, maar dan heb je wel wat.........


                      Greetzzz, Jan

                      Comment

                      • cobi
                        • Aug 2002
                        • 1083

                        #12
                        Originally posted by janneman32
                        Je kan zoals andere voor mij hebben gezegt ook kiezen voor iets "slimmere" tafelindeling op je desk, dus toms op de onderlaag. Wat ook nog een idee is is om de stereo- bronnen verticaal te "pairen" i.p.v. horizontaal. op die manier heb je dus maar een fader openstaan voor de key's en de andere gaat op de 2e laag vrolijk mee. Ik doe dit truukje ook met overheads en piano (accoustisch met meer dan 1 mic) alleen knoop ik de kanalen dan aan elkaar d.m.v. faderlink omdat anders de eq op beide kanalen dan gelijk zou zijn. .........


                        Greetzzz, Jan
                        Moet je er wel bij zeggen dat het 'verticale' pairen zoals jij het noemt niet kan op de 'oudere' Yamaha tafels. Een 01V, DM2000 of een DM1000 kan alleen met het kanaal gepaird worden dat ernaast zit. Sterker nog, je kan alleen maar kanaal 1 met 2 pairen en niet 2 met 3. Je kan wel kanalen gaan linken maar dan link je alleen maar de faders en niet de EQ's. Het pairen van kanalen in verschillende layers kan pas vanaf de M7CL en de LS9 familie.
                        Spelingvouten onder voorbehout...

                        Comment

                        • Bert
                          • Aug 2000
                          • 155

                          #13
                          Ik kan op mijn DM1000 (V2) van alles linken, faders, mute, comp, EQ.
                          Volgens mij kun je ook "verticaal" pairen, maar dat is of verticaal, of horizontaal. Dus niet door elkaar.
                          It\'s only Rock \'n\' Roll
                          But I like it

                          Grtz,
                          Bert.

                          Comment

                          • purplehaze
                            • Jul 2004
                            • 692

                            #14
                            01V96 kun je ook verticaal linken btw

                            Comment

                            • Lennartsound
                              • Dec 2006
                              • 269

                              #15
                              Originally posted by cobi
                              Volgens mij is deze discussie al eerder gevoerd, en van alle tegenstanders van digitaal is inmiddels een groot deel toch overstag gegaan.

                              Als jij me een analoge tafel kan noemen die beter klinkt en dezelfde mogelijkheid heeft voor dezefde prijs als een 01v/96, LS9 of M7CL ben je een knappe jonge
                              compactheid: eens.
                              Mogelijkheden: ligt eraan hoe je het bekijkt en wat je belangrijk vind. Ik noem "moeten werken met layers" niet echt "mogelijkheden" Micky mouse faders zijn ook niet echt een voordeel te noemen.
                              Effecten aan boord zijn idd mogelijheden als je ze goed genoeg vind klinken.
                              In feite sla je de spijker op z'n kop als je zegt "even goed vind klinken" Dan is het antwoord vrij simpel. Als jij blijkbaar een digitaal tafeltje even goed vind klinken als een willekeurige mixer van enige naam, hoor je blijkbaar het verschil niet zo goed. Hoef je geen knappe jongen voor te zijn. gewoon je oren gebruiken. Als je dan de kennis in huis hebt om te beredeneren hoe dat komt is het ook niet zo verwonderlijk. Maar het idd een andere discussie die niet in dit topic thuis hoort.

                              Comment

                              Working...