eq op de monitoren

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dieseltje
    • Jul 2007
    • 1

    eq op de monitoren

    beste mensen ,

    na echt al een half jaar hier echt veel gelezen te hebben ga ik nu toch zelf een vraag stellen.
    Ik ben nou sinds een half jaar best heel veel bezig met geluid en nou kwam ik laatst ergens en daar hadden ze op elke monitor een eq staan ??
    waar dient dit voor ??

    ik heb wel zo mijn ideeën maar ik ben heel benieuwd wat hier beantwoord gaat worden!!

    gr niek
  • frankvv
    • Jun 2007
    • 56

    #2
    Door op elke monitor een eq te plaatsen kun je per monitor de feedback-gevoelige frequenties eruit draaien. Omdat deze afhankelijk zijn van de plaatsing van microfoons is het handig wanneer je deze eq per monitor kunt instellen.

    Comment

    • gertgeluid
      • Dec 2006
      • 520

      #3
      Halleau en welkom.

      Frankvv noemde al een belangrijke functie van EQ op monitoren. Verder dient de EQ ook om een monitor te corrigeren. Elke wedge heeft weer zo z'n eigen karakter en soms is dat hinderlijk. Middels de EQ kun je dan de klank wat "neutraler" maken.

      In de praktijk zul je in eerste instantie proberen om de monitor een bruikbare klank te geven. De feedback frequenties kun je dan daarna aanpakken. Een bruikbare methode is bijvoorbeeld om de gebruikte microfoon vast te pakken om z'n kop (het wordt dan in zekere zin een omnidirectionele microfoon), waarna er al snel een bepaalde frequentie begint te fluiten. Verder kun je even blèren in de microfoon (oeh, aah, eeh, tssa), waarmee je kunt horen of er bepaalde gebieden blijven "hangen". Deze gaan dan niet fluiten, maar klinken langer door dan wenselijk. Een mogelijke oorzaak is bijvoorbeeld een hol podium waar je laagmid blijft resoneren (125-160 Hz).

      Succes.

      Comment

      • crash
        • Sep 2004
        • 88

        #4
        Het uit fluiten van monitoren m.b.v. een EQ is een algemeen bekende techniek. Maar wat ik me altijd afvraag is of er een standaard manier is om dit op een snelle en betrouwbare wijze te doen?

        Comment

        • Upgrading your system
          • May 2003
          • 1684

          #5
          iedere technieker doet dit op zijn eigen manier, zoals hier gebruikelijk

          eerst het uitfluiten op bevenbeschreven manier, vervolgens betreffende muziekant een stukje laten zingen en daarna de soundcheck.

          je hoort snel genoeg waar de knelpunten zitten, en met veel oeffenen ga je de frequenties op het gehoor leren herkennen.
          Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

          Comment

          • Techno_sapien
            • Jun 2007
            • 40

            #6
            Ik had hier ook nog een vraag over, met welke microfoon doe je dat uitfluiten het best? Mijn methode: ik neem de gebruikte zangmicrofoon, meestal shure sm58, zet deze voor de monitor maar wel in de gewone stand zoals hij gebruikt zal worden. Zet de eq op het desbetreffende kanaal af op de mixer, draai dan de gain en aux van die moni tot tegen de feedback. Ga dan op mn eq ff alle freqs af en aan de hand van feedbackgevoeligheid stel ik de eq in, dan ga ik er ff zelf vanalles door liggen zeggen en s-klanken enzoverder dit om te zien of de moni nog voldoende klinkt en of er idd. nog klanken zijn die blijven hangen. Ken ondertussen de meeste freqs al vanbuiten, daar bestaan trouwens handige feedbacktrainers voor... Doe dat bij elke monitor afzonderlijk, en daarna doe ik dat ook ff bij de foh eq met de micro op zn gebruikelijke plaats, dit om de resonantie van de zaal er uit te halen. Daarna mn feedbackdestroying instellen en klaar is kees... resultaat, geen tot zeer weinig feedback tijdens de show.
            Hoe je die cd moet laten spelen??? Gewoon op het driehoekje drukken meneer...

            Comment

            • crash
              • Sep 2004
              • 88

              #7
              *** Daarna mn feedbackdestroying instellen en klaar is kees... resultaat, geen tot zeer weinig feedback tijdens de show.***

              Begrijp deze stelling niet helemaal. Lijkt me dat je juist EQ't zodat je zo'n razig apparaat als een feedbackdestroyer er tussen uit kan laten.

              Comment

              • Dennis vd Dool
                • Jan 2007
                • 72

                #8
                Originally posted by crash
                *** Daarna mn feedbackdestroying instellen en klaar is kees... resultaat, geen tot zeer weinig feedback tijdens de show.***

                Begrijp deze stelling niet helemaal. Lijkt me dat je juist EQ't zodat je zo'n razig apparaat als een feedbackdestroyer er tussen uit kan laten.
                Sluit mij hier volledig bij aan! Volgens mij zijn EQ's hier namelijk voor bedacht. Maar alles valt of staat met de bediening hier van.

                Even on-topic:
                Op elke monitor(groep) een EQ gebruiken heeft als voordeel dat je gewoon elke monitor(groep) zijn eigen 'voorkeurs"behandeling geeft. dit is vooral erg handig als je zowel FOH als monitoren mixt.

                @Techno Sapien: Ik gebruik de microfoon die op dat moment het dichtst bij die monitor is en daarover terug gemixt wordt.

                Comment

                • vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

                  #9
                  Originally posted by Techno_sapien
                  Ik had hier ook nog een vraag over, met welke microfoon doe je dat uitfluiten het best?
                  Ehhmm, misschien wel met de microfoon die je op dat moment gebruikt op de positie waar je hem gebruikt.
                  Originally posted by Techno_sapien
                  Daarna mn feedbackdestroying instellen...
                  Een feedbackdestroyer is niet meer dan een parametrische equalizer die automatisch werkt naar jou instellingen. Sluit mij dan ook aan bij de andere, lekker met een gewone EQ doen. Kun je veel sneller handelen is mijn ervaring maar belangrijker minder (diep) hakken in je frequentie's dan nodig is. Feedbackdestroyers zijn vaak toch net te laat en hakken te diep weg.

                  Comment

                  • J@N
                    • Oct 2006
                    • 26

                    #10
                    Is het ook niet zo dat je gewoonweg 1 EQ per monitorcircuit nodig hebt en niet zozeer 1 EQ per monitorluidspreker ? Dat blijkt namelijk nog niet echt uit voorgaande posts en is toch wel van belang om weten. Stel je voor dat onze vraagsteller 4 monitors heeft op 2 lijnen en 4 EQ's gaat kopen (of 2 stereo )...
                    Als je krap zit qua budget of materiaal kan je de beschikbare EQ's ook eerst inzetten op die monitorcircuits waar het risico op feedback het grootste is.
                    "Without music, life would be a mistake."

                    Comment

                    • davehouben
                      • Dec 2003
                      • 92

                      #11
                      Originally posted by J@N
                      Is het ook niet zo dat je gewoonweg 1 EQ per monitorcircuit nodig hebt en niet zozeer 1 EQ per monitorluidspreker ? Dat blijkt namelijk nog niet echt uit voorgaande posts en is toch wel van belang om weten. Stel je voor dat onze vraagsteller 4 monitors heeft op 2 lijnen en 4 EQ's gaat kopen (of 2 stereo )...
                      Als je krap zit qua budget of materiaal kan je de beschikbare EQ's ook eerst inzetten op die monitorcircuits waar het risico op feedback het grootste is.
                      Uiteraard!! Gewoon 1 x een 31 bands EQ nemen per monitorgroep. Of je nou 1 wedge hierop gebruikt of voor mijn part 8, dat maakt niet uit. Ze krijgen dan allemaal hetzelfde aangepaste signaal.
                      En inderdaad uitfluiten kun je het beste doen met de microfoon die ook tijdens het optreden bij die monitorgroep wordt gebruikt. Zo kun je dit per groep aanpassen. Bedoel een beta 87 is gevoeliger voor feedback als een sm 58. En je moet bij uitfluiten oppassen dat je het ook weer niet gaat overdrijven.... Ga niet je microfoon 5 cm van de monitor af houden of de monitor heel erg overdreven hard zetten. Op een gegeven moment gaan dan bijna alle frequenties feedbacken en wanneer je dit alles eruit gaat trekken krijg je een verneukt geluid!!
                      Tuurlijk wanneer ik ga uitfluiten zet ik de monitor ook lekker hard en daarna neem je hem weer een heel stuk terug. Maar nooit harder zetten als tijdens het optreden zelf nodig zal zijn! Beste manier qua microfoon gebruik hierbij is gewoon zelf ff wat praten/roepen zodat je inderdaad hoort welke frequenties blijven 'hangen' en of hij lekker klinkt. Verder de kop beetje afdekken of je mond ver openen zodat je ook soort koeppeltje maakt waardoor je normaal snel feedback krijgt. En kunt natuurlijk gewoon je microfoon voor de monitor houden, echter wel op normale afstand zoals een arties dat ook tijdens het optreden soms zou kunnen doen. Het nooit overdrijven!! En zo haal je de storende en terugkoppelende frequenties er zo uit.

                      Comment

                      • Techno_sapien
                        • Jun 2007
                        • 40

                        #12
                        Zoals ik al eerder vermelde gebruik ik de microfoon die het hardst moet terugkomen over die monitor ( in mijn geval meestal de zangmicrofoon, mijn vraag was gewoon of er mss. een ander beter alternatief voor bestond zoals bijvoorbeeld een meetmicrofoon die ik op de driverack soms gebruik) en de feedbackdestroyer gebruik ik enkel op de foh en zet ik er op als een back-up. Ik gebruik diegene dat in mn drive-rack zit en ben daar eigenlijk tevreden over.
                        Last edited by Techno_sapien; 09-07-07, 23:31.
                        Hoe je die cd moet laten spelen??? Gewoon op het driehoekje drukken meneer...

                        Comment

                        • GvH-E
                          • Feb 2007
                          • 122

                          #13
                          In de meeste gevallen is één EQ voor je monitor voldoende.
                          Probeer wel zomogelijk alle monitorboxen (bijv. 4 stuks) van het gelijke type toe te passen. (Gelijke situaties scheppen.) En anders moet je afstellen op de meest kritische situatie.
                          Meerdere EQ's moet je vermijden anders "zie je door de bomen het bos niet meer"... GvH-E

                          Comment

                          • 4uss
                            • Aug 2005
                            • 578

                            #14
                            Originally posted by Techno_sapien
                            Zoals ik al eerder vermelde gebruik ik de microfoon die het hardst moet terugkomen over die monitor ( in mijn geval meestal de zangmicrofoon, mijn vraag was gewoon of er mss. een ander beter alternatief voor bestond zoals bijvoorbeeld een meetmicrofoon die ik op de driverack soms gebruik) en de feedbackdestroyer gebruik ik enkel op de foh en zet ik er op als een back-up. Ik gebruik diegene dat in mn drive-rack zit en ben daar eigenlijk tevreden over.
                            Ik denk dat een meetmicrofoon niet de garantie geeft voor een feedbackloze performance. Kijk maar even naar de karakteristiek van een SM58:

                            Deze is dus niet vlak, zeker in het mid-hoog niet. Dat zullen dan ook waarschijnlijk de frequenties zijn waarop hij gaat rondzingen als jij met je meetmicrofoon de boel uitfluit.

                            Comment

                            • Techno_sapien
                              • Jun 2007
                              • 40

                              #15
                              yow yow

                              Dus eigenlijk ben ik goed bezig dan?... Om het uit te fluiten met de zangmicrofoon...
                              Hoe je die cd moet laten spelen??? Gewoon op het driehoekje drukken meneer...

                              Comment

                              Working...