Je eigen microfoons aanschaffen, wat is de standaard?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BvE
    • Oct 2004
    • 385

    Je eigen microfoons aanschaffen, wat is de standaard?

    Beste mede forumleden,

    Ik zit al een tijdje als hobby geluidstechnicus op dit forum. Sinds kort doe ik echter ook Audio Engineering aan het SAE en werk ik bij Dutchview en doe ik regelmatig andere klussen voor bedrijven.

    De laatste tijd wordt alles dus een stuk serieuzer en doe ik veel ervaring op. Ik heb vanwege een verleden bandje altijd een eigen semi-pro PA bij elkaar gespaard. Alles wordt steeds weer wat beter, je kent het wel, je probeert alles een beetje te standaardiseren en zit soms dagen lang, voor de hobby, kabels te versolderen omdat je toch weer een ander idee in gedachten hebt over je systeem. Zo houd je jezelf bezig.

    Zoals gezegd doe ik meer ervaring op en kom ik aanraking met beter apparatuur dan dat ik zelf heb. Zelf zit ik in het segment van: Mackie speakers, akg d112 C1000 sm 58 (etc.), dbx compressortjes, budgetlijn apex 31 band EQ, wel alles neutrik pluggen. Gekke is dat ik alles in bezit heb voor de hobby maar wil toch langzaam aan meer klusjes doen op eigen beheer, ik noem dan wel de nog kleinschalige dingetjes.

    Ik zie in dat tegenwoordig microfoons wel degelijk het verschil maken en dat men ook verwacht dat er geaccepteerde microfoons worden gebruikt. Ik noem beta 87, neuman 140/ 184..... En daar gaat dus dit topic over. Ik zie in een bepaalde winkel een mooi aanbod voor een stereopaartje neuman km184 voor een mooie prijs.

    Ik neem aan dat de neuman 184 gewoon een heel goede microfoon is, al gebruik ik bij mijn werk de 140, dit is een voorloper ervan? Is de kwaliteit te vergelijken? Ik heb het gevoel dat ik een goede aankoop doe door zo een stereopaartje aan te schaffen zodat ik op de lange termijn toch basic een drumstel kan uitversterken of een acoustische gitaar of zelfs spraak?
    Nu heb ik 2 c1000 van AKG maar ik heb het idee dat het verschil in kwaliteit aanzienlijk is? Uiteraard houd ik ze wel gewoon in mn mic-set.

    Wat denken jullie pro's over dit plan? Doel van dit topic is om een discussie te houden over mijn aanpak, maar ook over wat er in een basis microfoon set moet zitten en natuurlijk over de km184.

    Met vriendelijke groeten,

    Bart
  • neeltje
    • Apr 2003
    • 295

    #2
    hallo,

    als ik het zo bekijk heb je eigenlijk best al wel een mooi setje bij elkaar gespaard. Let wel: het is nog steeds de man achter de knoppen die het goed moet maken, het materiaal helpt alleen een beetje, dus staar je daar niet op blind.
    Wat betreft je mic-keuze: een setje 184's is nooit weg en is in alle situaties echt wel een aanrader. Mogelijkheden zat, zowel voor live, broadcast als recording. Als je hem naast je C1000 gaat zetten gooi deze eerste weg en vraag je je af hoe het komt dat je die ooit goed vond klinken. Ik zou zeker voor dat stereopaartje gaan dus. Hou ze wel mooi tesamen, let er goed op, want ze zijn zo weg.
    Wat moet er verder nog in een micset? Eigenlijk enkel de specials, vind ik: shertlers, DPA's, ribbon mics, ... het is echter altijd handig bvb een eigen kick-mic bij te hebben (B52 oid), en verder kan je best steeds voor eigen vocal mics zorgen, zo ben je zeker dat je cel nog in orde is, en dat je kwaliteitsmateriaal hebt, zonder roest etc.
    IVM eigen micset zeg ik dus: enkel alles wat afwijkt van een standaard priklijst (derbuka's, ... ) en spaciel mics, de rest moet elke firma zelf kunnen voorzien.
    "En Go"

    Comment

    • BvE
      • Oct 2004
      • 385

      #3
      dank voor je reactie, echter probeer ik zelf een set bij elkaar te zoeken zodat ik zelf bepaalde klussen kan gaan doen, dus jouw laatste opmerking verwart mij enigzins

      Comment

      • Elmo
        • Jun 2006
        • 208

        #4
        Als ik een micset zou moeten samenstellen zou het denk ik uit de volgende items bestaan:

        zang: Shure Sm58, beta 58, beta 87, Neumann KMS150
        Drums: Sennheiser BF 504/E604 (toms), Shure sm57 (snare), Shure beta91 (kick), AKC C414 (overhead), Neumann KM184 (overhead)
        Gitaar: Sm57, Sennheiser E609, DI
        Bas: AKG D112, Shure beta 52, DI
        Cello: AKG C114
        Lesliebox: Sennheiser MD421
        Blazers: AKG C419, Shure beta 98HC
        Viool: DPA 4061
        DI: BSS AR 133


        Bij dutchview hebben ze bovenstaande mics allemaal wel in hun pakket, misschien dat je een en ander eens kan lenen/huren zodat je het kan testen.

        Comment

        • shure-fan
          • Sep 2003
          • 1046

          #5
          om jezelf in een hoop situatie's te kunnen redden

          1x beta 52
          x aantal sm 58
          x aantal sm 57
          4x c1000
          4x di

          hiermee kun je alvast een hoop, vooral de 58 en 57 kun je veel kwijt op zowel vocalen als instrumenten
          Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

          Comment

          • neeltje
            • Apr 2003
            • 295

            #6
            een volledige mic set:
            1* Shure Beta 52 (kick)
            1* Shure Beta 91 (nog kick)
            4* Sennheiser 604 (toms etc)
            4* KM 184 (hi-hat, oh's, spare ivm acc gtr,...)
            6* Shure SM57 (gtr, snare, leslie, trompet, trombone, ...)
            4* Shure SM 58 (backings, sax, horns, ...)
            2* Beta 58 (leads met volume)
            1* Shure Beta 87 (leads zonder volume, met streken)
            2* MD 421 (bas, blazers, kies maar)
            Enkele di's (6-10): Radial, klark, BSS

            Hiermee kan je bijna alle bandjes wel geprikt krijgen op rock'n'roll niveau. tevens kan je lekker weg voor speeches (184's) en bedrijfsfeesten.
            Indien je ergens nog een acoustische piano of wat klassieke instrumenten tegenkomt kan je nog steeds wel met je 184's, FF je priklijsten in het oog houden en dan voor de toekomst uitkijken naar een paartje 414's.
            "En Go"

            Comment

            • Lennartsound
              • Dec 2006
              • 269

              #7
              [quote=Elmo;462012]AKC C414 (overhead), Neumann KM184 (overhead)
              quote]
              Ik ben benieuwd naar je motivatie om 2 verschillende overheads te nemen waarvan een een 414. Ik vind een 414 n.l. helemaal niet geschikt als overhead. Hij is slecht richting gevoelig en klinkt vrij neutraal maar ook saai.
              Ik zou 2 dezelfde kleinmembraan mics nemen. ten eerste kan je dan nog stereo maken, ten tweede zijn kleinmembraans beter in het juist oppikken van off-axis geluid. Oftewel het polar pattern over de frequenties verdeeld, is veel consistenter -> beter als overhead, je stereobeeld wordt veel meer een geheel. Als je bezorgd bent voor overspraak kan je ook wel een een hypernier zoals een Sennheiser ME66 proberen. Of een AKG 451, da's jeel mooi. Of neem een Schoeps voor een lekkere jazz sound (mooi rond) Maar alles valt of staat met de plaatsing ervan. Je hebt er meer aan om de tijd te nemen om een drumstel uit te miken dan om met dure mics aan te komen en ze neer te kwakken.

              Zet die 414 anders voor de gitaar speaker, krijg je met zo'n groot membraan een stuk vetter geluid van. Zeker als je het combineert met een 57 die je erbij mixt (niet stereo!) Wel zorgen dat de mics PRECIES even dicht op de speaker staan en zo dicht mogelijk bijelkaar anders krijg je kamfilters en dan wordt het alleen maar slechter. Zo haal je de presence uit de 57 en de sparkle en onderkant uit de 414.
              Zonde om een 421 te gebruiken. Die worden alleen nog maar ingezet omdat mensen ze nou eenmaal nog hebben liggen. Probeer eens een leuke AKG d80 of Beyer TG88 om weer eens een ander (en beter) smaakje te hebben dan die eeuwige geijkte mic. Net zoals de D112 die je een tijd geleden op iedere Kick hoorde. Alle kicks klonken toen hetzelfde. In principe kan je iedere mic op je kick zetten als ie maar hoge SPL's aan kan. Zodra een mic zo'n 150 dB aan kan en de drummer heet niet Lars Ulrich kan je 'm eigenlijk al inzetten. Wees niet bang te expirimenteren.
              Earthworks, Rode, Sound Projects, allemaal goede en betaalbare mics die je eens kan proberen.

              Comment

              • berolios
                • Sep 2005
                • 1538

                #8
                Kijk, als je wilt gaan verhuren moet je in mindere mate kijken naar wat specifieke techneueten (of jezelf;-) ) willen, maar vooral kijken naar wat algemeen geaccepteerd is... ga dus niet investeren in gekke merken of gekken typisch en schik je naar de algemeen geaccepteerde normen! Je wilt jezelf in zo veel mogelijk situaties op een goede manier kunnen redden, dat moet je doel zijn, toch? Daarbij trek ik uit jouw post de conclusie dat je je vooral op rock 'n roll wil richten?

                Er zijn technici die graag een grootmembraam op OH willen (ik zei de gek bijvoorbeeld), en anderen willen juist een kleinmembraam. Je kunt natuurlijk beginnen met één van de twee en er uiteindelijk naartoe werken beide in je set te hebben. Grootmembraam heb ik altijd erg graag een C414, APR werkt met Shure KSM27's, die zijn wel wat vriendelijker gerprijst en klinken ook prima. Kleinmembraam is er best veel keuze, maar de 184's zijn toch wel de staandaard. Budgettair aantrekkelijke modellen die goed werk leveren (hoe kritiek is een OH mike in een kroeg??): Oktava 012 (kleinmembraam) en die goedkope AT modellen (grootmembraam). Micro's die je voor overhead gebruikt, gebruik je natuurlijk ook voor andere dingen, zowel groot als klein membraam.

                Voor drums zou ik het in eerste instantie op de gangbare Beta 52 houden, SM57 snare top+bottom, pijpje (hypernier ivm overspraak) op HH, Sennh. Evolution clipjes op toms.

                Voor live-gebruik moet je je wel goed realiseren dat de poepsimpele 57's en 58's toch gewoon je werkpaarden blijven, zorg dus dat je er daar altijd genoeg van hebt! Dat zijn ook de mics die gasttechnici willen zien, vooral voor vocalen !!

                Perfect setje om in kroegen en zaaltjes mee te beginnen, die toch mogelijkheden biedt voor de grotere podia:[LIST][*]6 Shure Beta 58[*]2 Shure Beta 57[*]6 Shure SM 58[*]6 Shure SM 57[*]1 Shure Beta 52[*]2 Sennheiser MD 421[*]4 Sennheiser 904[*]2 Sennheiser 909 (die nieuwste 409 versie)[*]4 Oktava 012[/LIST]Uiteindelijke topset (als hier gasttechnici het niet mee kunnen doen, weet ik het ook niet meer...):[LIST][*]6 Shure Beta 58[*]6 Shure Beta 57[*]6 Shure SM 58[*]6 Shure SM 57[*]1 Shure Beta 52[*]1 Shure Beta 91[*]6 Shure Beta 98 (zorg ook voor clips die op blazers kunnen klemmen)[*]4 Sennheiser MD 421[*]6 Sennheiser 904[*]2 Sennheiser 909 (die nieuwste 409 versie)[*]4 Neumann KM 184[*]2 Neumann KMS 105[*]4 AKG C414[/LIST]Vergeet trouwens de impact van je stands niet hé !! Ik weet dat er in het zaaltjes circuit vaak véél te weinig goede stands zijn. Ik zou gaan voor 12 kleine, 12 grote met korte poten en 6 grote met lange poten, allemaal hengels, kun je makkelijk zat ombouwen tot rechte stand.

                Nou, veel succes verder!
                Cheers
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                Comment

                • Lennartsound
                  • Dec 2006
                  • 269

                  #9
                  Originally posted by berolios
                  Kijk, als je wilt gaan verhuren moet je in mindere mate kijken naar wat specifieke techneueten (of jezelf;-) ) willen, maar vooral kijken naar wat algemeen geaccepteerd is...
                  Als je je spullen aan anderen gaat verhuren dan heb je helemaal gelijk natuurlijk. Als je jezelf verhuurt als technicus is het ook goed om standaard spul te hebben. Maar het is denk ik een goed streven om juist ook wat anders in huis te hebben. Iets dat jou als technicus bijzonder maakt.

                  Comment

                  • sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

                    #10
                    Originally posted by Lennartsound
                    Maar het is denk ik een goed streven om juist ook wat anders in huis te hebben. Iets dat jou als technicus bijzonder maakt.
                    Ik denk dat je met inzicht en vaardigheden dan 10x meer kans hebt om dat doel te bereiken dan met microfoons. Maar het is natuurlijk wel fijn als je een bepaalde sound waardeert, je de tools meeneemt om deze te kunnen realiseren.
                    Last edited by sparky; 25-06-07, 13:34.
                    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                    Comment

                    • berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

                      #11
                      Originally posted by Lennartsound
                      Als je je spullen aan anderen gaat verhuren dan heb je helemaal gelijk natuurlijk. Als je jezelf verhuurt als technicus is het ook goed om standaard spul te hebben. Maar het is denk ik een goed streven om juist ook wat anders in huis te hebben. Iets dat jou als technicus bijzonder maakt.
                      Ja, maar hij geeft toch redelijk duidelijk aan wat zijn plan is, niet?
                      Als ik naar mezelf kijk kan ik me zeker vinden in jouw gedachte... net zoals je een mix-rack meeneemt waar spullen inzitten die je normaal niet in een verhuur-rack tegenkomt om je sound te maken kun je natuurlijk ook eigen mics meenemen, tuurlijk, ik ken er genoeg die het doen, zal het waarschijnlijk zélf ook uiteindelijk wel gaan doen... Maar voor deze jongen is dat volgens mij niet zo van toepassing, begrijp ik dat goed?
                      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                      Comment

                      • Lennartsound
                        • Dec 2006
                        • 269

                        #12
                        Originally posted by sparky
                        Ik denk dat je met inzicht en vaardigheden dan 10x meer kans hebt om dat doel te bereiken dan met microfoons. Maar het is natuurlijk wel fijn als je een bepaalde sound waardeert, je de tools meeneemt om deze te kunnen realiseren.
                        Dat gaat wat mij betreft hand-in-hand, dus dat bedoel ik dan ook inderdaad. Als je die vaardigheden niet hebt heb je idd niks aan een paar andere mics

                        Comment

                        • Elmo
                          • Jun 2006
                          • 208

                          #13
                          De reden dat ik zowel een 414 als KM184 in het lijstje heb staan:

                          dan kan je kiezen , dus geen dubbele set overhead hoor mocht je dat idee hebben gehad

                          Comment

                          • BvE
                            • Oct 2004
                            • 385

                            #14
                            In de gedachten van Elmo kan ik mij op dit moment nog niet vinden omdat ik nog helemaal geen klussen draai en dus ook nog niet zoals Elmo aangeeft kan werken, heb er simpelweg het geld niet voor om te kunnen kiezen uit een paar mics van pakweg 1000 eu per stuk.

                            Ik kan me goed vinden in wat Shure-fan aangeeft, ik denk dat dit zeer realistisch is om te beginnen. Twee 57's zijn idd noodzakelijk en kosten niks. Di's ook minimaal 2 a 3 voor keys (stereo of heel misschien mono) en bas. En idd goede statieven. Ik moet nu alleen eerst aankijken wat voor klusjes ik zou kunnen gaan aannemen en eventueel eerst een en ander bij te huren voor zelf al te gaan kopen. Al lijkt het me wel gewoon heel fijn die twee neumanns alvast te hebben .

                            Bedankt alvast voor de adviezen!

                            Comment

                            • Elmo
                              • Jun 2006
                              • 208

                              #15
                              Originally posted by BvE
                              In de gedachten van Elmo kan ik mij op dit moment nog niet vinden omdat ik nog helemaal geen klussen draai en dus ook nog niet zoals Elmo aangeeft kan werken, heb er simpelweg het geld niet voor om te kunnen kiezen uit een paar mics van pakweg 1000 eu per stuk.

                              Ik kan me goed vinden in wat Shure-fan aangeeft, ik denk dat dit zeer realistisch is om te beginnen. Twee 57's zijn idd noodzakelijk en kosten niks. Di's ook minimaal 2 a 3 voor keys (stereo of heel misschien mono) en bas. En idd goede statieven. Ik moet nu alleen eerst aankijken wat voor klusjes ik zou kunnen gaan aannemen en eventueel eerst een en ander bij te huren voor zelf al te gaan kopen. Al lijkt het me wel gewoon heel fijn die twee neumanns alvast te hebben .

                              Bedankt alvast voor de adviezen!
                              Mijn lijstje was gewoon mijn idee van een goede micset, maar ik kan me goed voorstellen dat het voor jou nu nog niet haalbaar is.

                              Als ik jou was zal ik die Neumann's kopen zijn altijd handig voor heel veel toepassingen!!

                              Comment

                              Working...