Keuze Compressors / effectrack

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jens
    • Aug 2004
    • 1067

    Keuze Compressors / effectrack

    Hallo,

    Ik ben al sinds een 1,5 a 2 jaar bezig mijn eigen pa instalatie aan te schaffen...stukje bij beetje spaar ik het op en nu ben ik z'n beetje aangekomen om een effectrackje aan te schaffen.

    Ik doe hooftzakelijk kleine klusjes tot een man of 200, nu deed ik voorheen klusjes zonder een effect rack of ik leende van een colage een rack met

    2x een lexicon mpx 100
    1x een 4 kanaals multigate van berhinger
    1x een la audio compressor
    en 2 x een compressor van alesis

    Nu weet ik dat dit geen top lijst is maar voor mijn werkzaamheden voldoet het prima ook heb ik het budget er niet voor om het mooiste en het beste te kopen.

    Nu heb ik intussen een mpx 100 aangeschaft en een multigate.
    de mpx 100 vind ik zeer makkleijk werken ( ben ik ook aan gewent) en de multigate is goedkoop en voldoet prima, maar nu ben ik bij de compressors aan gekomen.

    de alessis compressors bevallen mij niet en voor een nieuwe van la audio heb ik het geld niet ( nieuwprijs een 600 euro)

    Nou ben ik eens rond gaan kijken en dan kom ik al snel terecht bij dbx

    de 166xl of de 266xl komen met hun prijs prima overeen met het budget wat ik er aan wil uitgeven. ( rond de 200 euro het stuk) ook 2e hands is het nog best te krijgen.

    Wat zijn jullie meningen over deze compressors en is de limiter functie op de 166xl echt een pre om te hebben bij live gebruik?? of zijn er nog andere interesante compressors in de prijsklasse van om en nabij de 200 euro??

    ik ben er van plan 2 aan te schaffen als ik een goede keus heb gemaakt, zodat ik 1 effectje heb , 4 gate's en 4 compressors, dit is voor mij in eerst instantie genoeg en ik kan het altijd later uitbereiden als ik dat nodig vind.

    Ik hoop op wat comentaar en tips zodat ik een goeie keus kan maken. je kan immers je centen maar 1x uitgeven

    Mvg jens
  • rolanddeg
    • Nov 2004
    • 337

    #2
    Allereerst is de DBX ..66XL een érg goede keuze qua compressie. Ik vind hem voor het ruige rock 'n roll werk prima klinken en binnen 5 minuten kan je er mee overweg. Ik zou de DBX'en dan ook zéker aanraden!!

    De vraag of de limiterfunctie echt zo'n meerwaarde heeft. Moeilijk moeilijk... Bij proffesionele bands heb je de limiter vaak niet nodig omdat ze hun stem/ instrument zo goed beheersen dat er geen erg grote dynamische uithalen zijn. Echter met beginnende bandjes die het podiumvolume in de loop van het optreden steeds verder opschroeven is de limiter al vaak érg effectief gebleken!! Als ik niet weet wat voor bands ik moet mixen op een avond zie ik dan ook liever een 166XL dan een 266XL in het rack zitten. Ik denk wel dat die paar tientjes extra een goede investering is.

    Comment

    • shure-fan
      • Sep 2003
      • 1046

      #3
      ik zelf zie de 166 ook vaak in racken voorbij komen, ben er zelf ook tevreden over, en collega's blijkbaar dus ook (anders zou je em ook niet zovaak zien)
      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

      Comment

      • Lennartsound
        • Dec 2006
        • 269

        #4
        Zeker vergeleken met een Alesis of Behringer. De DBX is het werkpaardje onder de compressors.

        Comment

        • Techno_sapien
          • Jun 2007
          • 40

          #5
          al lang geleden dat hier nog gepost is geweest.

          IK heb zelf de dbx 266xl's in men goede racken zitten en behringer in mn goedkope racks. De dbx is echt wel stukken beter, maar ik heb nog niet echt een limiter moeten gebruiken, ook bij de behringers waar ie wel op zit en daar ik dan vaak de beginnende bands mee mag gaan mixen. Nu voor gates heb ik ook de multigate van behringer en den intelligate in mn goedkope racks zitten. En voor mn goede racks ben ik een stel drawmer ds 201 aan het aankopen omdat deze toch wat uitgebreider waren dan de bss dpr504. Als ik er dan toch voor moest gaan...
          Hoe je die cd moet laten spelen??? Gewoon op het driehoekje drukken meneer...

          Comment

          • jens
            • Aug 2004
            • 1067

            #6
            Ik doe regelmatig optredens / avonden waar ook een boel beginnende bands voorbij komen. veel in de wat hardere muziek stijlen. ( punk, rock, metal)

            Dus als ik het zo hoor dan is een 166xl voor mij een betere keus dan de 266 zonder limiter...

            het verschil is een 80 euro in de nieuwprijs maar daar heb ik dus op de langere termijn wel profijt van.moet wel zeggen dat ik voor 1 nieuwe 166, 2 bijna nieuwe 266 koop.....dat is wel iets wat me bemoeilijkt in mijn keus,

            verder merk ik ook dat jullie erg positief zijn over deze DBX compressors. Een colega technicus was ook al erg te spreken over deze apparaten.

            een drawner (welk type weet ik niet ) was me ook al voorbij gekomen maar liggen toch iets hoger in het budget dan dat ik er aan uit wil geven.
            en berhinger daarintegen, ondanks dat ik een multigate heb, vind ik kwalitatief gezien niet heel degelijk.

            Iig alvast bedankt voor de reacties

            Comment

            • berolios
              • Sep 2005
              • 1538

              #7
              Jens, regelmatig vind je BSS DPR-404 compressors voor goede prijzen. Dat zijn 4-kanaals compressors met de-esser en klinken erg goed. Ik heb er zelf ook eentje in mijn rack zitten.

              Ik geloof dat er bij AED rent in de 2e hands lijst een paar van die dingen te vinden zijn voor 400 euro/ stuk. Check it out zou ik zeggen, want hoewel de DBX-jes wel een van de betere uit de instap-klasse zijn, ga je van zo'n 404 100x meer plezier hebben !

              Succes
              Last edited by berolios; 10-06-07, 18:03.
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

              Comment

              • jens
                • Aug 2004
                • 1067

                #8
                ik ben is even rond gaan neuzen maar deze bss compressors liggen ook 2e hands nog op de 800 euro, en dat is me iets te veel.

                Ik heb een goed gevoel bij de 166xl. hoor er een boel positieve dingen over en ik heb zelf goede ervaringen met dbx ( driverack en eq's)

                ik denk dat het een prima apparaat is voor mijn doeleinden, en ik ga er eerst maar eens 1 aanschaffen en eens lekker mee aan de gang

                dan zie ik vanzelf wel of nr 2 een soortgelijk exemplaar word.

                iig bedankt voor de reacties en ik laat nog wel eens weten of die me echt goed is bevallen

                Mvg Jens

                Comment

                • berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

                  #9
                  Originally posted by jens
                  ik ben is even rond gaan neuzen maar deze bss compressors liggen ook 2e hands nog op de 800 euro, en dat is me iets te veel.
                  Ja, ik heb nog even voor je gebeld, maar ze zijn inderdaad al verkocht bij AED (ze stonden er wel voor 395). Jammer, was mooi geweest voor je. 800 moet je 2e hands niet betalen voor een DPR-404, daar heb je ze zo ongeveer nieuw voor.

                  Veel succes verder.
                  Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                  Comment

                  • BvE
                    • Oct 2004
                    • 385

                    #10
                    Ik heb ook twee 166, alleen is de limiter sectie van mij waardeloos, waarschijnlijk een productie fout. Wanneer hij ingrijpt, is er direct een 100% distorted signaal te horen, onbruikbaar dus.

                    Bovendien, wanneer de compressie sectie dmv de ledjes aangeeft net bijv. 0 dbu binnen te krijgen, en de limiter staat ook met threshold op 0 (of nog lager zelfs, tot maar liefst 10 db verschil), doet deze niks. Het lijkt (na uitvoerig testen) dat de limiter het signaal op heel ander niveau afleest dan de compressor.

                    Mijn 166's limiters zijn dus waardeloos, compressie is echter wel goed

                    Comment

                    • sjoerd
                      • Apr 2004
                      • 341

                      #11
                      wij hebben er ook een aantal en helaas heb ik met de limiters dezelfde slechte ervaringen. Wij gebruiken ze ook vaak bij DJsets om het volume wat te beperken en dan werkt alleen de compressor goed... erg vreemd

                      Comment

                      Working...