zang erdoor krijgen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • erik minnen
    • Apr 2007
    • 24

    zang erdoor krijgen

    Ok ik heb soms problemen bij het mixen op kleinere of grotere PA's, om de zang er mooi door te krijgen en in te mixen. Ik weet wel dat daarbij een heleboel factoren een rol spelen, type microfoon, al dan niet zancapaciteiten van de zanger/muzikanten, compressie, type mengtafel, EQ, FOH, en de omstandigheden van zaal/tent,......en weet dus wel uit ervaring dat het allemaal niet zo evident is. Vaak zijn het dus jongere groepen, iets meer amateuristischer, met "beperkt" PA materiaal en dus vaak SM58 voor zang... en dat in een draak van een tent met verschrikkelijke akoestiek (zoals deze avond Maar zijn er misschien nog goeie tips die iemand wil geven?? Wat ik wel eens doe, is de gitaren erg naar links of rechts pannen en de zang zowel rechtstreeks naar LR sturen als ook naar een stereogroep, die dan niet L/R gepand is maar gewoon "rechtvooruit" als dat duidelijk is. Zo heb ik toch de indruk dat ik plaats maak voor de zang in mijn stereobeeld en met die stereogroep juist niet L/R te pannen dit nog te verduidelijken. Of is dit puur op't gevoel en niet echt technisch logisch omdat ik veel mensen dit niet zie doen.
    Feit is dat ik soms gewoon een beetje teleurgesteld ben, als ik de sound niet zo goed krijg als ik wil goed genoeg wetende dat er vaak een heel aantal technische beperkingen zijn (zonder dan te willen zeggen dat ik zelf geen beperkingen heb hé!!!!)
  • BvE
    • Oct 2004
    • 385

    #2
    Er spelen inderdaad een heleboel factoren zoals je zelf al zegt. Veel live ervaring heb ik niet maar je zou kunnen denken de rest van de band op een subgroep te zetten en deze vervolgens te compressen met de zang als sidechain.

    Of je maakt door middel van je EQ wat meer plaats in je mix voor de zang.

    Just my 2 cents...

    Comment

    • mr-pink
      • May 2007
      • 18

      #3
      zorg dat je je zang luid genoeg kan zetten in de mix.
      Gitaar wat stiller, drum wat stiller.

      Wat echo op de stem helpt soms ook om het wat voller te laten klinken in de mix.
      Met sm58's is er opzich niets mis voor stem hoor.

      die sidechain zou ik eigenlijk vooral achterwege laten,
      behalve bij de kermis heb ik dat live alleen maar nog gezien als de-essing en dan nog.

      Comment

      • Ibvee
        • Nov 2002
        • 714

        #4
        Allereerst, met SM58 is niets mis. Het is de meest gebruikte all-round zang microfoon die ooit gemaakt is. Voor mij betekent dat: dit is de microfoon met de hoogste slagingskans op elke stem waarop je het probeert/de kans dat een stem acceptabel klinkt met deze microfoon is het hoogst dat er is in deze prijsklasse (let op het woord 'kans'). Dit betekent ook dat je een grote kans hebt dat je een goed signaal al direct de mengtafel in krijgt. Het is uiteraard belangrijk dat het zoiezo al ergens naar klinkt als jij het onder je handen krijgt. Geef jezelf niet de schuld van mensen die niet kunnen zingen.

        Wat je met de stereo groep doet voegt mixtechnisch gezien niets toe, het maakt alleen je vocals harder in het absolute midden. Wat misschien een oorzaak is van je probleem daarmee, dat de vocals slecht klinken omdat ze misschien met elkaar interfereren op dezelfde plaats in het stereobeeld. Wat je dus zou kunnen proberen is de vocals ietsje uit elkaar pannen.

        Meestal zijn het niet de technische maar de menselijke beperkingen, er zijn hier op het forum verschillende mensen en daarbuiten ook, die met een volledige behringer set een geweldige show zullen kunnen neerzetten (en daarbij van zichzelf en van behringer verbaasd zullen staan, daargelaten dat het spul net nieuw is).

        Verder is het belangrijk om rekening te houden met de plaats van de zang in de mix. De zang is in een lied het belangrijkste wat er is. Veel technici vinden de drum sound belangrijk, en het helemaal te gek als dat goed klinkt. Het publiek luistert als eerst naar de zang. Een hit wordt geen hit als de zang ruk is. Als je kijkt naar de grote mix engineers, weliswaar in de studio, maar kwa mix techniek is er verbazingwekkend veel hetzelfde, zij het dat je met live rekening moet houden met een aantal extra factoren, is de impressie op het publiek nagenoeg hetzelfde, zie je dat het grootste gedeelte van deze mensen begint met het werken aan de vocals. Niet voor niets zijn deze mensen bekend geworden, ze weten wat ze doen. Dat betekent misschien een minder goede drumsound, maar dat hoort het publiek lang niet zo snel als een goeie vocal sound.
        Als je begint met de vocal, en die goed maakt, en vervolgens de rest om de vocal heen bouwt, omdat het uiteraard ter ondersteuning van de vocal hoort te zijn, en zorgt dat de vocal op elk moment z'n eigen vaste plaats blijft houden, wordt het waarschijnlijk al beter. Zodra je een instrument erbij brengt, en hoort dat de vocal slechter wordt, weet je dat je iets bij dat instrument weg moet halen, of een andere plaats moet geven, om de vocal meer ruimte te geven.

        Als laatste: werk net zolang door met je mix totdat je tevreden bent.

        Ik hoop dat je er wat aan hebt.
        Last edited by Ibvee; 28-05-07, 00:39.
        De groeten => Micha

        Comment

        • Brinky
          • Jun 2005
          • 104

          #5
          Je zegt zelf al dat je "plaats wil maken" voor je zang, en dat je dat doet door het pannen van andere instrumenten, maar je kan dat ook doen door middel van equalizing.

          Dat wil zeggen dat op de plaatsen waar beplaade instrumenten erg agressief/actief zijn, bij die betreffende instrumenten een klein beetje weg te halen.

          Voorbeeldje: zang wordt altijd duidelijker als je er wat frisse, hoge freq's erbij kan sprokkelen, maar dat wil je natuurlijk ook gebruiken voor bijvoorbeeld, je overhead en hihat. beperk het frequentie gebied van deze 2 geluidsbronnen door de shelving wat strakken af te stellen op de frequenties die je wil horen en laat dan ook verder niets door. nu heb je dus je frisse klank van je hihat en overheads én dus meer ruimte voor sprankeling in je vocalen. Dit kan je dus ook doen met midden gebied bij gitaar en keys, etc etc.

          Succes!
          Don't give me that shit!!

          Comment

          • showband
            • May 2001
            • 4524

            #6
            enkele zaken die je kan doen. (als je ze niet al hebt geprobeert)
            haal eerst alles aan side chains eraf en zet alles eq en processing naar nul. In de goedkopere prijsklasse werken tegenwoordig apparaten wel maar leveren ze ook allemaal bijverschijnselen. Door liefst zonder en anders met hooguit een goedgekozen insert te werken verhoog je de kans op een voorspelbaar en schoon klinkend systeem.

            Doe wel een linecheck voor de gains en aanwezigheid van signaal van alle instrumenten. Maar ga niet eerst de drums,bas,gitaar enz mixen voor de zang staat.

            ga nu eerst de zang tunen op de aanwezige installatie. Zoek naar de optimale gain en haal veel laag weg. En probeer de energie goed in het hoog door te laten lopen. Een frisse microfoon met een duidelijk hoog heeft meer kans om boven een met twee electrische gitaren volgesmeerd mid hoorbaar te zijn. Natuurlijk is een hoge stem in het voordeel ten opzichte van een tenor maar dat heb je niet voor het kiezen.

            Door nu eerst voor een optimale afregeling van de microfoon te gaan weet je de grenzen van de setup. En met een mentale notitie hiervan ga je de rest van de band erbij schuiven. Alles wat teveel in de weg van de zang komt te zitten tem je met notch filters zodat de zang niet verdrinkt. Dat kan betekenen dat die stevige kraakrand uit dat nieuwe distortionpedaaltje door jou flink weggedraait wordt. Of dat andere instrumenten separaat beluistert minder klinken dan normaal. Dat hoort erbij.

            Eigenlijk is de echte "sound"check waarin je definitief kan bepalen hoe de fijnafstemming moet zijn het eerste nummer. En zorg je alleen voor een gedefinieerd geluid en een basisbalans tijdens de soundcheck voor het optreden.
            lekker belangrijk!

            Comment

            • erik minnen
              • Apr 2007
              • 24

              #7
              Bedankt voor de goeie reacties al! Ja het zal inderdaad logischer zijn om eerst eens zang duidelijk af te regelen en dan pas de rest, hoewel het nu (bijna) altijd anders verloopt, eerst drum die dan wel goed zit in de PA, dan bas, gitaar, etc..... en de zang er dan uiteindelijk ergens tussen. Iets waar ik vrij weinig tegen kan doen en mij vaak "stoort" is de natuurlijke klank van de cymbalen van de drum die tegen de zang "klettert". Cymbalen en hi-hat eq ik altijd al vrij "top", beetje kwestie van smaak en het er proper in te mixen.
              en ik wil ook zeker niet beweren dat SM58 een slechte microfoon is, maar als ik soms werk met een beta 87 of Neuman KMS 105 dan merk ik wel duidelijk verschil, maar dat zijn dan micro's die ze vaak zelf bij hebben en niet iedere firma in zijn schuivenkist heeft zitten (beta of SM87 soms nog wel!)
              De zang als side-chain gebruiken bij een compressor op de rest van de band, heb ik zelf nog nooit geprobeerd, maar wil het, als de gelegenheid er eens voor is, wel een eens proberen. Als is het maar om zelf te ondervinden wat voor verschil het maakt en het beter/slechter klinkt. Wat ik wel doe is de gitaar vaak lichtjes wegtrekken met de fader als zang begint en terug bijgeven bij instrumentale stukken....

              en ja menselijke beperkingen zijn er zeker ook...maar zat gisteren in zo'n gigantische vreselijk galmende tent te mixen, t was dan nog gezongen in een Vlaams plaatselijk dialect, en ik kreeg het echt niet goed (ook omwille van die akoestiek van die tent, en zang?? capaciteiten van de zanger, maar ze komen wel allemaal tegen mij zagen dat de zang "luider" moet...aaaeeerrgggghhhh frustraties! )))))
              Last edited by erik minnen; 28-05-07, 08:33.

              Comment

              • mr-pink
                • May 2007
                • 18

                #8
                nog een regel is: jij bent de technieker, en zij niet.

                Als er iemand komt vragen of het luider kan,
                dan draai je aan een aux dat je overhebt, of schuif je een fader open van een kanaal dat je niet gebruikt.
                Vervolgens doe je een teken naar de persoon in kwestie of het goed is.

                Comment

                • Watt Xtra
                  • Oct 2004
                  • 1119

                  #9
                  MR-pink: wat een onzin, als het mensen zijn van de band of met verstand haal je dergelijke stunts niet uit. Mochten het mensen zijn met enige alcohol achter de kiezen wel. maar als er meerdere mensen naar je toekomen dan zal er ook wel iets aan de hand wezen en ben jij op dat moment de persoon die er iets aan zou moeten kunnen doen.

                  de TS schrijft zelf, [hoewel het nu (bijna) altijd anders verloopt, eerst drum die dan wel goed zit in de PA, dan bas, gitaar, etc..... en de zang er dan uiteindelijk ergens tussen. Iets waar ik vrij weinig tegen kan doen en mij vaak "stoort"]

                  Jij bent de mixer en bepaald de soundcheck!! Niet zij. Als jij het schijfje niet omhoogdrukt zullen zij geen geluid krijgen. Vooraf bij het opbouwen een praatje met de band maken is hiervoor een uitstekend tijdstip om even aan te geven hoe jij!! de soundcheck zou willen laten verlopen.

                  Je geeft zelf ook weer aan: je krijgt de stem er niet door, waarschijnlijk omdat de rest van de band te hard staat, of omdat de PA set niet toereikend is voor de betreffende locatie. Om met live uitversterking aan het max van de Pa te zitten vind ik altijd erg riskant en hou graag wat extra over om in dergelijke situaties toch effe de stem eroverheen te drukken. En vervolgens als het kan alles een tikkie zachter.
                  JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

                  Comment

                  • Beldog
                    • May 2004
                    • 140

                    #10
                    Er zijn natuurlijk nog wel een paar factoren die meespelen; monitoring met monitormixer of vanuit de foh. In het 2e geval heb je minder "bewegingsvrijheid" met je gaining, tenzij je de desbetreffende kanalen gaat splitten(zang in dit geval)en dan nog. Als je genoeg subgroepen hebt dan is het normaal toch mogelijk om alles "snel"wat naar beneden te halen en zo de zang er wat uit te heffen. Faders werken in 2 richtingen.
                    Ik weet ook wel dat het niet altijd zo voor de hand ligt, en er zijn nu eenmaal een heleboel mensen die die zichzelf zanger(es) noemen die niet goed te versterken zijn omwille van ; gebrek aan talent, gebrek aan techniek, te veel / te weinig zelfvertrouwen etc.
                    Niet dat ik alle kennis in pacht heb (verre van), maar zoek de oplossing van je probleem niet te ver, probeer desnoods zo basic mogelijk je mix te maken, zo weinig mogelijk inserts, een degelijke eq van je systeem(heel persoonlijk uiteraard).
                    Krijg je het nu echt niet beter, vraag eens een "second opinion", soms veroorzaak je zelf een probleem en is de oplossing zo voor de hand liggend dat je ze gewoon niet ziet. Iemand anders kijkt en ziet direct de oplossing.
                    Misschien heb je hier niks aan, hopelijk toch wel.

                    Comment

                    • gertgeluid
                      • Dec 2006
                      • 520

                      #11
                      Vocalen "dubbelen" met subgroepen heb ik eigenlijk nooit gedaan. Ik snap dat er soms de noodzaak voor is, maar als je netjes te werk gaat en je gain structuur goed in de gaten houd, hoeft het niet. Je loopt ook het risico dat je ergens in het laatste stadium van de mixer gaat verzadigen. Bij de ene menger is dat pas bij +22dBu, bij de ander is het al eerder kritisch.

                      Wat er terecht al is gezegd: je bouwt de mix rond de vocaal. Meestal vraag ik nog voor de soundcheck of ik de leadvocaalmicrofoon even mee mag nemen naar de mixhut. Deze prik ik in het betreffende kanaal en vervolgens ga ik als een debiel tekeer (je leert hierbij ook het barpersoneel goed kennen: na-apers). Eerst haal je op de kanaal EQ de rommel weg en probeer je met een compressor een stevige basis te creëren. Vooral in een tent is het belangrijk dat je goed luistert naar de vervelende frequenties, want alles klappert 10 keer heen en weer in zo'n wigwam en als daar een nare "oeeh" of een "iiie" blijft klapperen, maskeert die twee seconden lang de mix. Een goede parametrische EQ is hierbij je meest waardevolle stuk gereedschap. Onderschat EQing niet! Veel mixers, ook de "profs", kunnen vaak beter!

                      Schroom ook niet om hierbij naar de zaal-EQ te grijpen. Als je merkt dat je op de kanaal EQ niet uit komt, moet je rigoreus gaan ingrijpen. Met je stem kun je dingen ontdekken die je met een bandje of cd'tje niet snel zult horen.

                      Nog iets over compressie. Het is misschien een beetje onorthodox en onprettig om een lage threshold en een hoge ratio te gebruiken (platstampen), maar dat is wel een manier om de klinkers duidelijk te houden in een klappertent. De "aatjes" en de "ootjes" komen er wel uit, maar de p'tjes en de d'tjes hebben gewoon een steuntje in de rug nodig. je bent ook van enorme uithalen verlost, die lang blijven klapperen. Mooi is anders, maar lelijker is lelijker.

                      Als je in een kleine tent staat waar men niet de moeite heeft genomen om een backdrop op te hangen, of waar het tentdoek net in een hoek staat dat het mooi het monitorgeluid terug kopt, zou je ook kunnen gaan denken aan een randje vocaalcompressie op de monitors... Begin bruut, wacht op het moment dat de zanger(es) naar je toekomt en beweert dat diegene in de luide stukken wat monitor tekort komt, en schroef er pas dan ietsje bij (ratio minder/threshold hoger...). Heeft bij mij al wonderen verricht. Je moet hiervoor (als je monitors vanaf foh mixt) even een Y splitje gebruiken, zodat je zaal en monitormix hun eigen EQing en compressie kunt geven.

                      Comment

                      • Koen van der K
                        • Aug 2005
                        • 1146

                        #12
                        ... ik heb de ervaring dat als je bovengeschreven in een kleine lokatie uitprobeert het vrij snel met terugkoppeling / rondfluiters wordt afgestraft.

                        Met compressie verlaag je je GBF met de ratio zoals die op de CL staat ingesteld en dat lijkt me voor een kleine ruimte (cafe) nou niet echt optimaal. Grotere ruimtes met aparte mon mix zal uiteraard beter gaan.

                        Zoals mede-forummers al hebben aangekaart; EQ-en en je mix om de vocalen heen leggen werkt bij mij ook OK

                        Enfin, proberen maar ! succes !
                        Meer is minder, minder is meer

                        Comment

                        • peternotermans
                          • Oct 2003
                          • 156

                          #13
                          Kan het ook zo zijn dat het schuimkapje van die SM58 is dichtgespuugd..? Ik heb mezelf vorige maand nog daarover verwonderd.. Na alle schuimpjes in een sopje te hebben gelegd klonken (en roken ) ze stukken frisser.

                          Misschien off-topic: (ik ben uiteindelijk ook maar een hobbyist dus schiet me niet meteen af aub): is het gebruikelijk om regelmatig (zang)mics schoon te maken...? Hoe doen de grotere verhuurbedrijven dat..? (Om nog maar te zwijgen over evt verspreiding van koortslip-virussen etc.etc...)
                          --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

                          Comment

                          • berolios
                            • Sep 2005
                            • 1538

                            #14
                            Originally posted by gertgeluid
                            Vocalen "dubbelen" met subgroepen heb ik eigenlijk nooit gedaan. Ik snap dat er soms de noodzaak voor is, maar als je netjes te werk gaat en je gain structuur goed in de gaten houd, hoeft het niet. Je loopt ook het risico dat je ergens in het laatste stadium van de mixer gaat verzadigen. Bij de ene menger is dat pas bij +22dBu, bij de ander is het al eerder kritisch.
                            Bij el-cheapo mixertjes kan kanalen stapelen soms zeker wenselijk zijn, zeker bij kick bijvoorbeeld. Dit omdat je gewoon géén headroom op je pre-amp hebt (zeker niet vergeleken met de betere tafels)... zodra je je kick dan bijvoorbeeld een beetje in het oranje jaagt begint het direct te tieren en te kraken, pre-amp over de toeren. Ja, tuurlijk, die bussen raken verzadigd, maar dat hoeft zeker niet in alle situaties even erg te zijn. Als deze jongen bijvoorbeeld in een tentje of kroeg staat met zijn setje is een beetje bus-compressie allicht niet verkeerd (@Erik: deze buscompressie krijg je gratis, hoef je niks voor te doen ).

                            @Erik:
                            Ik denk dat Showband een mooie handleiding heeft geschreven voor je en dat Gertgeluid een paar mooie tips heeft gegeven wat betreft EQ-en.

                            Allicht heb ik nog wel wat aanvuillende tips voor je die je (soms) kunt gebruiken:[LIST][*]Waar ik nog niemand over heb gehoord hier is de plaatsing van de PA. Als er íets belangrijk is in een tent is het dit wel. Ideaal is als je redelijk hoog kunt gaan met je PA en dan duiken op het publiek, alsof je er als het ware 'van bovenaf op schijnt' met je geluid. Het is erg belangrijk dat je er alles aan doet zo weinig mogelijk geluid tegen het dak en de zijwanden aan te spelen, aangezien dit de grootste reflectievlakken zijn die blijven als er publiek binnen is. Is de tent diep, zet er een delay-stack bij. Met een CD-tje en een mute-knop kun je naar de reflecties luisteren en ze zo ook minimaliseren (toppen anders richten bijvoorbeeld). Blokjes hout om onder de achterkant van je toppen te leggen kosten niks, maar zijn in dit soort situaties van onschatbare waarde !![*]Begin daarna eerst op het podium, daar komt het geluid vandaan en daar begint ook meestal de misérie. Gitaarversterkers staan met regelmaat op standje: 'haren föhnen' (gelukkig lang niet bij iedereen). Begin dan met te vragen op het misschien wat zachter kan. Mocht dit niet gebeuren, of niet genoeg zijn, vraag dan om de versterkers anders op te stellen. Iets dat ik wel vaker vraag is om de (bas)gitaar versterkers niet áchter de muzikant te zetten, maar [1] vóór hem, als een soort monitor naar de muzikant gericht, of [2] aan de zijkant, gericht op de band, ipv de zaal. Op deze manier heb je al véél minder direct geluid van backline in de zaal en kun je veel cleaner mixen.[*]Afhankelijk van de situatie moet je je goed bedenken of je sommige dingen überhaupt wel wilt uitversterken, in kleine ruimtes of tentjes of zo doen bijvoorbeeld OH's meer kwaad dan goed. In hele kleine situaties kan dit zelfs ook gelden voor gitaar/ snare/ etc... Bedenk dat het een goed totaalplaatje moet zijn in het publiek, hóé dat plaatje tot stand komt is minder van belang, het is absoluut niet zo dat alles door je mengtafel heen móet.[*]Wat betreft compressie en dergelijke: experimenteer er lekker op los, maar blijf goed nadenken wat je doet. In het begin weet je nu eenmaal nog niet exact welk apparaat nu precies wat doet (klankmatig) en daar zul je alleen maar achter komen als je ermee stoeit (en ook een paar keer flink op je bek gaat). Belangrijkste tip die ik je hierbij wil geven is: doe het rustig aan. Begin helemaal clean (geen inserts, niks) en ga eerst die kanalen aanpakken die problemen opleveren. Ga dit eerst een tijdje doen en ga dan pas aan de slag met 'trucjes' zoals helemaal platduwen en weet ik wat allemaal. Die trucjes zijn wellicht soms bruikbaar, maar als je daar nu al mee begint, is de kans groot dat je ze véél te veel gaat gebruiken en de essentie van het verhaal helemaal voorbij raast.[*]Mocht je maar een beperkt aantal inserts tot je beschikking hebben, zet ze dan op subgroepen (geldt natuurlijk niet voor gates). Voorbeeld: soulbandje met 5 blazers en 6 vocalen... stereo subgroep voor blazers met stereo compressor erop, idem voor vocalen, werkt perfect (ik doe dit ook nu nog heel vaak als extra compressie).[*]Wat het mixen betreft heeft elk instrument zijn eigen taak binnen de muziek en in dat kader ook zijn eigen frequentie-gebiedjes. Die typische frequenties ga je vanzelf leren door het zélf te doen, of bij anderen te spieken en het dan vervolgens zelf te proberen. Als mensen hier dus spreken over de gitaar die de zang 'in de weg' zit, dan bedoelen ze dus dat de gitaar een stukje van de typische vocaal frequenties meepakt en de boel dus ligt te verrommelen. Bij een band met veel backing vocals is het misschien ook een goede tip om die backing vacls 'dun' te maken (= laag en laagmid eruit), zodat de lead er beter uit komt.[*]Wat EQ-en van kanalen betreft: eruit halen is in 75% van de gevallen beter dan erin draaien.[*]Wat effecten (reverb/ delay/ etc) betreft: ben hier voorzichtig mee in moeilijke situaties. Effecten kunnen de directheid van je sound heel erg beinvloeden, iets dat je in bijvoorbeeld een tent eigenlijk helemaal niet wilt. Wil niet zeggen dat het niet kan of wenselijk is, maar pas er mee op als de duidelijkheid in het gedrang is.[*]Laat je aan de ene kant niet gek maken door vrienden van de band/ managers/ weetikveelwieallemaal.... JIJ staat geluid te doen. Maarrr... durf je wel te laten inspireren door deze mensen (vooral muzikanten). Zij luisteren vaak met een bepaalde voorkeur (en voorkennis) naar de muziek en in sommige gevallen zijn de commentaren die zij geven zeer waardevol. Het is juist de kunst juist díe commentaren eruit te pikken. Naarmate je vordert zul je een steeds beter gevoel ontwikkelen voor wat gaat werken en wat niet (qua suggesties), maar je kunt gerust eens wat suggesties uitproberen... werkt het niet? Nou, dan zet je je eigen setting terug, werkt het wel? Nou, dan heb je wat bijgeleerd en is jouw eindproduct beter geworden. Suggesties moet je niet zien als een aanval, maar als een kans voor jou om misschien net effe wat beter te worden. p.s. Het moet wel niet de uit de klauwen lopen, dadelijk staat er de hele tijd iemand achter je die zich overal mee bemoeit, JIJ staat te schuiven en niet iemand anders.[/LIST]Nou, ik ben weer in een kletsbui merk ik al.
                            Als ik jou was zou ik ongeveer de volgende stappen doorlopen in situaties waar je de vocalen er maar moeilijk uit krijgt:[LIST=1][*]Doe de linecheck zoals je dat gewend bent: kick, snare, etc... ook de vocalen. Op deze manier kun je gates en dergelijke goed inregelen en hoor je of alles klopt (gitaren klinken niet raar, bassdrum mic kraakt niet, etc). In dit stadium moet je ook luisteren naar evt. problematische dingen als gitaarversterkers die te hard staan en zo en die issues oplossen[*]Als je monitors vanaf de FOH doet kun je die al in de basis inregelen (pre-fader uiteraard).[*]Trek alle schuiven dicht en laat de band beginnen met spelen.[*]Richt je eerst even op de monitoring van de band en op het podiumgeluid. Band hoort zichzelf goed? Het podiumgeluid is acceptabel en in balans? Geen excessieve stopringsfactoren als gitaar-malloten ;-) ? Zoja, dan kun je beginnen met je mix te maken...[*]Begin bij de vocalen en leg ze lekker op het podiumgeluid. Loop je hier al tegen problemen aan, dan moet je deze eerst oplossen. Als je hiermee klaar bent heb je voor deze situatie eigenlijk het minimale volume bepaald, zachter als dit gaat het niet. Is dit van acceptabel niveau? Zoja, dan kun je verder...[*]Zodra de vocalen er lekker op liggen kun je de eerste instrumenten erbij halen. Wat je zou kunnen doen is eerst de body erin (bas, kick) en dan de rest langzaam erbij totdat het één geheel vormt en de vocalen er toch lekker uit blijven komen.[*]Je mix staat nu in de basis, ga nu luisteren naar dingen die irritant zijn qua klank (oplossen met EQ), of qua dynamiek (oplossen met compressor). En zoals gert al zei: ben niet bang voor de zaal-EQ. Als er frequenties zijn waar je je aan irriteert: eruit trekken die handel. Maar let op, want ook hier geldt: maak het niet te gek... voor je het weet staan alle schuiven op de graphic op -12 dB .[*]De rest is hier al uitvoerig besproken en me dunkt dat ik wel weer genoeg hebt gezegd hier ;-)[/LIST]Ik weet niet of dit té basic is voor je, maar misschien heb je HIER iets aan.

                            Laat vooral weten hoe je eerstvolgende klus is gegaan en of deze tips je een beetje verder hebben geholpen.

                            Cheers!
                            Last edited by berolios; 29-05-07, 11:11.
                            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                            Comment

                            • erik minnen
                              • Apr 2007
                              • 24

                              #15
                              @Berolios, ok merci, een hele boterham in ieder geval. De meeste zaken die je vermeldde wist ik al en pas ik al toe (maar fijn om te lezen en dit te beseffen, want dan weet ik dat ik toch goed bezig ben ))))
                              Iets wat ik de volgende keer (overmorgen dus) wel ga proberen is bij soundcheck, met de vocalen te beginnen, zowel bij het apart inregelen van de instrumenten als de eigenlijke soundcheck. Tot nu toe zorgde ik er altijd voor dat de instrumenten "goed" zaten en dan de stem erbovenop/tussen/....en dan de rest evt bij-EQ. Zal dit eens andersom proberen.
                              Overmorgen zit ik met 2 metalbands die ik vast mix, de ene is nogal zware deathmetal met brute/schreeuwerige zang, en dat stelt zich niet echt een probleem. ik bedoel niet omdat het maar "gebrul" is dat het niet goed moet klinken, maar de verstaanbaarheid van de teksten is niet de hoogste prioriteit hier. Tweede groep is iets anders, ook een "wall of sound" band, maar met vrouwelijke vocals en toch wel delicater qua dynamiek en duidelijkheid. Ze zingt vaak nogal erg hoog en luid en dat neigt wat naar het scherpe toe dan, maar ik krijg dat met een beetje compressie wel bijgewerkt (neem altijd voor de zekerheid mijn eigen dbx 166 en daar ben ik in zo'n situaties wel tevreden mee).
                              Zit er verder ook niets mee in om eens op mijn bek te gaan, is nog al wel eens gebeurd, en zeker als je er ook vanalles uit leert dan....maar in't geval van vorig weekend had ik er echt een gevoel van "overmacht" bij. Reflecties a gogo en vooral dus top en hoog mid, waar dan de duidelijkheid van de stem zit, dat er al voor een deel uit ge-EQ, met gevolgen van dien. Ik was ook alleen maar daar als mixer en heb de PA dus niet zelf geplaatst en voor bij te richten was er niet echt tijd, hoewel ik twijfel of dat in dit geval veel uitgemaakt had....Monitor sends van de muzikanten kwamen ook van front, had geen splitters daar, dus die klonken ook niet super zonder (of bijna geen) top/hoog mid.... anyway, 't is gebeurd en de muzikanten snapten de situatie ook wel....

                              In ieder geval laat ik nog wel terug weten hoe het de komende weken zal gaan. eind juni mix ik ook nog op een vrij podium in een jeugdhuis met jonge "beginnende" bands, dus daar zal ik me wel extra kunnen op concentreren op het goed krijgen van de stemmen.

                              Voor de rest kan ik dus alleen maar heel veel be-amen van wat je zei in je post!!!!

                              Comment

                              Working...