Voorvalletje GB8: toeval of?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

    Voorvalletje GB8: toeval of?

    Hallo Iedereen

    Gisteren een bandje gemixt met een GB8, die we op demo hadden gekregen van de importeur.

    Na de live-act speelde de DJ: platieken hoes erover tegen stof, en ik dacht bij mezelf: ik trek te 3 gooseneck lampen er al uit. Terwijl ik de 2de lamp uittrek valt de mengtafel uit, en de muziek dus ook

    Ik al volledig schrik dat ik iets gedaan had dat nie mocht, onmiddelijk nar de stageblock gelopen en de DJ omgeprikt naar de versterkerrek.

    Daarna natuurlijk direct naar de zekering gekeken. Hiermee was niks mis, wel met de zekeringhouder: die zijn vergrendelingspennetjes waren geplooid, waardoor ik het ding ook niet meer fatsoenlijk op zijn plaats kreeg. Als ik gewoon hard genoeg duwde bleef ze wel zitten en kreeg de mengtafel terug stroom.

    Nu mijn vraag, omdat ik achteraf toch wel met vragen zit: welke van e volgende 2 scenarios is volgens ervaren mensen gebeurd?[LIST][*]De kapotte zekeringhouder is heel toevallig los geschoten toen ik de gooseneck uittrok (net dat tikje teveel). En door een stom toeval ben ik gewoon heel hard geschrokken?[*]Of ging de voeding door het uittrekken van de goosenecks in een soort veiligheid (zoals ampracks dit doen). Ik kijk natuurlijk meteen de zekering na, maar krijg hem niet meteen terug op zijn plaats door de duidelijk eerder beschadigde zekeringhouder? In de tussentijd is er een soort van 'cool off period' verstreken'[/LIST]Simpele vraag dus: kan je het je permiteren om gooseneck lampen in en uit te steken tijdens een show Ik zou (logisch denkend) zeggen dat een ohmse last geen fuck mag uitmaken, phantom power zorgt voor nog grotere stroomveranderingen? Maar toch zou ik wat zekerheid willen van de oude ervaren rotten op dit forum...

    Groeten
  • Freek Fokker
    • Aug 2003
    • 495

    #2
    #1

    Heeft zo'n ding een interne voeding?
    SR20DET

    Comment

    • Poelmans
      • Feb 2004
      • 806

      #3
      Originally posted by Freek Fokker
      Heeft zo'n ding een interne voeding?
      Ja, en met de optie om er een externe (DPS-3) op te hangen...

      Greetz

      Comment

      • jakkes72
        • Dec 2003
        • 1015

        #4
        'k heb een GB4 gehad, daar ook gewoon de littlite's uit gehaald terwijl het eea door bleef draaien.
        kwa voeding enz zouden het best dezelfde voedingen kunnen zijn.

        Comment

        • Dikke Foaf
          • May 2003
          • 618

          #5
          Bij conventionele voedingen worden die lampjes vanuit een aparte wikkeling van de transfo gevoed. De +-17V komt weer van andere wikkelingen alsook de 48V.
          Ik veronderstel wel dat de GB8 een schakelende voeding gebruikt. Maar dan nog zijn deze verschillende spanningen apart geregeld en beschermd.

          Kortsluitingkje bij het uittrekken lijkt me ook onwaarschijnlijk.

          Kan het uittrekken van de gooseneck mechanisch de zekeringhouder beïnvloeden? Lijkt me ook sterk aangezien de xlr's bovenop de tafel zitten.

          Ik zou zeggen, zet de tafel aan en duw en tik eens wat tegen die zekeringhouder.

          Daarnaast zou ik toch opletten bij budget-tafels met schakelende voedingen. Ze moeten de prijs drukken waardoor compromissen moeten gemaakt worden tussen kwaliteit en prijs. Met een goeie zware conventionele voeding die ik eerder heb open gehad zou ik er ook niet bij nadenken.
          Iemand die weet hoe de voeding van de GB8 is opgezet?
          Die optionele 2e voeding dient dus ook om dit soort onbenulligheden te voorkomen. Als je een GB8 zou aanschaffen, zou ik ook voor de 2e voeding gaan.
          Last edited by Dikke Foaf; 28-05-07, 13:39.

          Comment

          • Poelmans
            • Feb 2004
            • 806

            #6
            Originally posted by Dikke Foaf
            Kan het uittrekken van de gooseneck mechanisch de zekeringhouder beïnvloeden? Lijkt me ook sterk aangezien de xlr's bovenop de tafel zitten.
            Nee dat niet, maar de zekeringhouder was ook effectief beschadigd, en kon je er gewoon uittrekken (ipv het gebruikelijke twist and release systeem). Daarmee: een tik teveel gegeven tegen de tafel, waardoor de zekering vals contact maakte?

            Externe voeding is zowiezo het plan als zulke tafel aangekocht zou worden (we hebben aan de lijve ondervonden waarom ). Dit was een demotoestel, zonder externe voeding meegeleverd..

            Comment

            • wimbru
              • Sep 2003
              • 148

              #7
              Bij de goedkope Chinese lampkes is het zo dat de afscherming gebruikt wordt als massa en dus als stroomgeleider. In de buigbare hals loopt maar 1 draadje.
              U moet gewoon de draadjes in de stekker van het lampje omwisselen.

              Comment

              • Poelmans
                • Feb 2004
                • 806

                #8
                Originally posted by wimbru
                Bij de goedkope Chinese lampkes is het zo dat de afscherming gebruikt wordt als massa en dus als stroomgeleider. In de buigbare hals loopt maar 1 draadje.
                U moet gewoon de draadjes in de stekker van het lampje omwisselen.
                Ik zou niet kunnen zeggen of dat goedkope brol was, of fatsoenlijk materiaal. Maar ik mis even de kennis om daar de reden achter te zoeken... Kan je dat wat gedetailleerd uitleggen waarom de voeding om die reden eruit zou klappen?

                greetz

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #9
                  als die tafel al en ralle zekeringhouder had is dat ding er al eerder uit geweest... oorzaak mag je zelf bedenken nu..

                  verder lijkt het me gewoon toeval. Wel een fijne demotafel, dan..

                  Comment

                  • Poelmans
                    • Feb 2004
                    • 806

                    #10
                    Nog even langs het magazijn geweest, en wat getest. Het is dus wel degelijk de desklamp! Pruts je eraan om ze uit te trekken dan zie je de +/-17V led wat flikkeren, en duurt dat wat lang dan gaat ie in veiligheid...

                    Heb net wat gezocht naar de pinouts van de desklampconnector op een GB8, maar dat staat blijkbaar niet in de manual. Het is een 4 pins XLR.

                    Iemand die daar een oplossing voor weet? (Ik vind niet dat een desklamp uittrekken, of eraan prutsen een bedreiging voor je show mag zijn...)

                    Comment

                    • laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

                      #11
                      Zit de fout niet eerder in de CONNECTOR van de lamp of de CONNECTOR op de tafel?
                      Eventueel proberen met ander desklampje?
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                      Comment

                      • DaDe
                        • Jul 2004
                        • 15

                        #12
                        Hier de GB2 en GB4 al met verschillende lampjes (led & gloei) mishandeld, en dit probleem nog nooit meegemaakt. Zelfs met (tijdelijke) overgangen 4-pin -> BNC.
                        Denk dat het probleem richting lampje gaat dat hier of daar kortsluit en daarmee de voeding wegtrekt. Meet eens tussen de pinnen naar 5 volt ik denk 2 & 4. En hang er gewoon een lampje tussen.
                        More music, more fun!

                        Comment

                        • Poelmans
                          • Feb 2004
                          • 806

                          #13
                          Ik heb het lampje doorgemeten, en de weerstand van het lampje ligt blijkbaar ergens in de Mohms. Wel is er een pennetje doorverbonden met het chassis... Voor de rest geen kortsluitingen

                          Iemand zei eerder dat dit problemen kan veroorzaken? In welke zin dan?

                          PS: niemand een pinout van die connector? In de GB8 manual kan ik niks vinden hierover. Zou het doormeten een pak minder gokwerk maken

                          Comment

                          • wimbru
                            • Sep 2003
                            • 148

                            #14
                            Originally posted by Poelmans
                            ...... Zou het doormeten een pak minder gokwerk maken
                            Meten is weten.... doen dus!
                            Dan zou je zien dat de massa van uw lampje niet dezelfde is als deze van de tafel.

                            Comment

                            • Poelmans
                              • Feb 2004
                              • 806

                              #15
                              Originally posted by wimbru
                              Meten is weten.... doen dus!
                              Dan zou je zien dat de massa van uw lampje niet dezelfde is als deze van de tafel.
                              Indeed: gisteren nogmaals op job geweest met de tafel, en tijdens het wachten op de band even werk van gemaakt:

                              De tafel verbindt pin 4 met de massa, terwijl de lamp pin 3 met de massa verbindt. Tjah, probleem als de spanning op pin 3 en 4 staat.

                              Oorzaak gevonden dus, en probleem zullen we dan wel weten op te lossen zeker Merci voor de reacties...

                              Comment

                              Working...