Dwarsfluit mike SD-Systems FX1

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

    Dwarsfluit mike SD-Systems FX1

    Voor dwarsfluit uitversterking (live) wil ik een FX1 van SD-systems gaan gebruiken. Deze is op de fluit zelf te bevestigen, en zal dus een veel constanter geluidsbeeld geven dan een mike er voor/boven op statief. Lijkt mij.

    Zijn er mensen die ervaring hebben met deze mike?
    Is dit een goede oplossing, en zijn fluitisten er een beetje happy mee met zo'n ding er op??

    Goede waar voor het geld, of is er een beter alternatief in die prijsklasse (ca. 175 euro)??

    Paul.
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!
  • Silence_One
    • Jan 2007
    • 29

    #2
    beste SPS,

    heb een paar maail gewerkt met de LCM 70. (de grote broer van de FX 1.) was hierover zeer te spreken. mooi helder beeld. heeft weinig last van grote volumes. maar ben nu over gestapt naar de DPA microfoontjes. De DPA 4066. is voor meerdere doeleinden inzetbaar. dus daarom ook zo'n keuze. sommige fluitisten vinden het pretiger om niets aan nu fluit te hebben. dit speelt volgens hun beter.. het lijkt me dat dpa niet een alternatief is voor de FX 1. SD-Systems is erg goed. al hangt het erg af welk type je hebt.

    Comment

    • SH1000
      • Dec 2009
      • 220

      #3
      Hoi Paul, of iemand anders,

      Een kennis van mij heeft - op advies van een muziekwinkel - een Rode HS 1B gekocht voor de versterking van een dwarsfluit. Ik heb vandaag even meegekeken en geluisterd maar vond het geen succes. Hebben jullie advies, ervaringen (in deze prijsklasse...)
      Good is the enemy of Great
      [Jim Collins]

      Comment

      • Big Bang
        • Apr 2008
        • 652

        #4
        Ik heb nochtans goede ervaringen met de Røde headsets, maar ik heb ze nog nooit met een fluit gebruikt. Ik kan me wel voorstellen dat bij een fluit de plaatsing erg nauw komt. Hoe heb je dat nu gedaan?

        Ben je niet veel beter af met een druppel / lavalier microfoon die je op de fluit bevestigd?
        It's time to play the music, It's time to light the lights ...

        Comment

        • SPS
          • Mar 2004
          • 1662

          #5
          Originally posted by SH1000
          Hoi Paul, of iemand anders,

          Een kennis van mij heeft - op advies van een muziekwinkel - een Rode HS 1B gekocht voor de versterking van een dwarsfluit. Ik heb vandaag even meegekeken en geluisterd maar vond het geen succes. Hebben jullie advies, ervaringen (in deze prijsklasse...)
          Ik weet niet of je de HS1B kan wijzigen van rechts naar links?
          Want als hij op de rechterwang zit, lijkt het me geen succes. Ik heb met een sennheiser mke2 gold op headworn op de linkerwang wel behoorlijke resultaten bereikt. !Niet te dichtbij plaatsen!
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

          Comment

          • Big Bang
            • Apr 2008
            • 652

            #6
            Originally posted by SPS
            Ik weet niet of je de HS1B kan wijzigen van rechts naar links?
            Yep dat kan, zie handleiding.
            It's time to play the music, It's time to light the lights ...

            Comment

            • MarkRombouts
              • Jan 2005
              • 1391

              #7
              Ik heb dwarsfluiten in orkesten al met een aantal verschillende headsets gedaan. Van AudioTechnica Pro8 tot DPA4066.

              Eigenlijk waren ze allemaal wel succesvol, met hun eigen voor en nadelen die te maken hebben met de karakteristieken van de microfoons. Inderdaad moet hij wel op de linkerwang geplaatst kunnen worden, en je moet voldoende mogelijkheden hebben om de plaatsing van de mic te beĂ¯nvloeden.

              In een orkestsituatie hoef ik de plaatsing van de mic vaak maar 1 keer uit te leggen en dan kunnen ze het verder zelf regelen. Hierbij heb je natuurlijk het voordeel dat er eigenlijk altijd meerdere fluitisten zijn, die elkaar kunnen checken en helpen.

              Comment

              • rdreiers
                • Nov 2009
                • 407

                #8
                Ik heb goede resultaten met de dpa4099u. Ik moet de denen er alleen een keer van overtuigen dat ze de universal clip in een subtielere versie moeten maken. Klank is top, mocht alleen iets subtieler.

                Richard

                Comment

                • SH1000
                  • Dec 2009
                  • 220

                  #9
                  Originally posted by rdreiers
                  Ik heb goede resultaten met de dpa4099u. Ik moet de denen er alleen een keer van overtuigen dat ze de universal clip in een subtielere versie moeten maken. Klank is top, mocht alleen iets subtieler.

                  Richard
                  De DPA 4099 en 4066 zullen met zo'n 450 euro helaas boven het budget liggen van deze fluitist
                  Good is the enemy of Great
                  [Jim Collins]

                  Comment

                  • SH1000
                    • Dec 2009
                    • 220

                    #10
                    Originally posted by SPS
                    Ik weet niet of je de HS1B kan wijzigen van rechts naar links?
                    Want als hij op de rechterwang zit, lijkt het me geen succes. Ik heb met een sennheiser mke2 gold op headworn op de linkerwang wel behoorlijke resultaten bereikt. !Niet te dichtbij plaatsen!
                    Toen ik langs kwam om even te luisteren zat de HS1B inderdaad op de rechter wang. Enkele muzikanten hebben de mike vervolgens bekeken en kwamen tot de conclusie dat hij niet naar links kon. Helaas een te snelle conclusie en ik had zelf toch ook maar even moeten kijken.

                    Vervolgens ben ik wel gaan luisteren (met een dichte koptelefoon en een gewone mike) hoe het geluid op de verschillende posities klonk. Naar mijn mening was de klank achter het mondstuk (dus tegenover de mond) het beste.

                    Dus ik vraag me nu af hoe een dwarsfluit eigenlijk klinkt voor een gewone microfoon. bv een sm57 beta. Iemand een mening / ervaring.

                    En het naar de linkerwang plaatsen is toch inderdaad ook wel het proberen waard. Ware het niet dat ik de mini aansluiting op de verloopstekker wel heel erg fragiel vond. Na een vreemde beweging van de fluitist begon de mike behoorlijk te kraken. Dit kwam door een slechte verbinding met de verloopstekker. Een klein beetje jutteren aan het stekkertje bracht het gekraak terug. Waarop ik eigenlijk al direct heb aanbevolen deze maar terug te brengen naar de showroom. Eigenlijk tot mijn verbazing want Rode lijkt me toch een degelijk merk.
                    Good is the enemy of Great
                    [Jim Collins]

                    Comment

                    • SH1000
                      • Dec 2009
                      • 220

                      #11
                      Originally posted by Big Bang
                      Ik heb nochtans goede ervaringen met de Røde headsets, maar ik heb ze nog nooit met een fluit gebruikt. Ik kan me wel voorstellen dat bij een fluit de plaatsing erg nauw komt. Hoe heb je dat nu gedaan?

                      Ben je niet veel beter af met een druppel / lavalier microfoon die je op de fluit bevestigd?
                      Ik ben zelf niet meegeweest naar de winkel. Het personeel had deze Rode geadviseerd. Ik had hem graag iets meer naar achteren geplaatst (dus van de mond af) maar die ruimte zat er niet in. Zoals ik zojuist ook heb geschreven, zat de mike op de rechterwang en heb me laten overtuigen dat dit niet anders kon. Na een krakende stekker was ik eigenlijk klaar en heb geadviseerd deze terug te brengen en heb ik mijn berichte op dit forum gepost.

                      Ik vroeg me inderdaad af wat de ervaringen zouden zijn met microfoons die op een dwarsfluit zijn bevestigd. De paar muziekwinkels die ik heb bezocht hadden deze helaas niet op voorraad
                      Good is the enemy of Great
                      [Jim Collins]

                      Comment

                      • NesCio01
                        • May 2010
                        • 1987

                        #12
                        Ben ook wel erg tevreden met de DPA serie 4066 en 4067,
                        maar ook de 4099.
                        Echter heeft de 4066/4067 wel mijn voorkeur voor de
                        dwarsfluit.

                        Ik gebruik dit nu al jaren, heb dit echt wel geprobeerd naast de LCM 70,
                        maar DPA is toch wel de grote winnaar voor mij.

                        Waarom zou een instrumentalist een mike kopen, vraag ik me af,
                        zeker omdat ik die toch altijd bij me heb......

                        grtz

                        Nes
                        Last edited by NesCio01; 08-11-14, 22:10.
                        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                        Comment

                        • SH1000
                          • Dec 2009
                          • 220

                          #13
                          Originally posted by NesCio01


                          Waarom zou een instrumentalist een mike kopen, vraag ik me af,
                          zeker omdat ik die toch altijd bij me heb......
                          grtz
                          Nes
                          Deze kleine groep een geluidsetje gekocht om zichzelf uit te kunnen versterken, en dan heb je ook mike's nodig. Ze hebben mij gevraagd even mee te kijken bij de aankopen en de instellingen. Vandaar...

                          In andere gevallen ben ik het inderdaad met je eens.
                          Good is the enemy of Great
                          [Jim Collins]

                          Comment

                          • SH1000
                            • Dec 2009
                            • 220

                            #14
                            Naast de SD Systems FX/1 vond ik op internet ook nog de volgende alternatieven
                            - Audix ADX10 FLP
                            - Yamaha MC 7

                            Iemand ervaringen met een van deze drie microfoons voor dwarsfluit of in het algemeen?
                            Good is the enemy of Great
                            [Jim Collins]

                            Comment

                            Working...