MP3 "Oplappen"

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dexter
    • Jul 2005
    • 433

    MP3 "Oplappen"

    Ik hoop dat ik hem in het goede topic heb gepost.

    Wat mij de laatste tijd opvalt is dat als je MP3 op een grotere geluidsset
    aansluit met actief gefilterde sub en top je meteen kan merken of het
    MP3 of een originele cd is.

    Test: 1 liedje (tiesto Traffic) op cd op linker kanaal gezet.
    zelfde nummer geript op pc (192kb) en tegelijkertijd op rechts afgespeeld.

    Wat mij opvalt is dat vooral in het laag er nogal wat informatie mist,
    ook al gebruik in andere liedjes het verschil is duidelijk te horen.

    Is er iemand die tips heeft met wat voro apparaat oid ik de MP3tjes iets beter kan laten klinken?

    Heb zelf al poging gedaan met DBX 120XP subharmonic Synth dit had enig resultaat maar niet voldoende.

    En kom niet aan met cd's kopen het zijn allemaal legale mp3tjes of van cd geript of eerlijk gekocht!
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

    #2
    Gebruik dan het origineel....

    Heel simpel, wat niet in het signaal zit wat je aanbiedt, dat kan je systeem niet weergeven.
    Je geeft in je slotzin aan dat je niet gediend bent van deze reactie, helaas voor jou is het de wel de simpele waarheid.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

    Comment

    • w00Dy
      • May 2006
      • 257

      #3
      compressie is iets wat one-way werkt. Je kan niet zomaar gaan zitten toevoegen wat in een eerder stadium verwijderd is.

      Lagere compressie kan misschien iets schelen, tegen 320 kbps ofzo. Probeer het apple lossless formaat eens uit...
      Alles begint bij Neutrik

      Gitaren verdienen beter dan een SM 57

      Comment

      • Dikke Foaf
        • May 2003
        • 618

        #4
        Zoals normaal algemeen geweten is MP3 een lossy formaat. Je gaat informatie weglaten waardoor je muziek minder ruimte in neemt.
        MP3 op de hogere/hoogste bitrate biedt wat soelaas, maar is nog steeds lossy.

        Er is maar 1 oplossing en dat is de CD's rippen naar WAV. Indien dit nog te veel plaats inneemt kan je overschakelen naar een losless compressie ala APE, FLAC, etc. Niet alle players kunnen dit formaat decoden, maar als je een PC gebruikt is dat geen probleem.

        Dat is ook de reden waarom ik nooit MP3 muziek zal kopen. Als ik er geld aan geef dan wil ik de volle kwaliteit.

        Wat ook frustrerend is is dat vele DJ's geen benul hebben van geluidskwaliteit van MP3 muziek. Sommigen staan daar uit hun dak te gaan met een MP3 van 96kbps op 22kHz samplerate.
        Waarom zijn wij dan nog bezig met geluidssets en apparatuur te kopen/bouwen die natuurgetrouw weergeven en weinig vervormen?

        Comment

        • showband
          • May 2001
          • 4524

          #5
          als je de CD niet wilt gebruiken heb ik een superieure oplossing.

          Ik raad je aan ze live te laten spelen. Dat is absoluut de best haalbare geluidskwaliteit. Voordeel is ook dat je geen sena en stemra meer hoeft te betalen!

          Je hoeft mij niet te bedanken!
          lekker belangrijk!

          Comment

          • Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

            #6
            Originally posted by Dikke Foaf
            Wat ook frustrerend is is dat vele DJ's geen benul hebben van geluidskwaliteit van MP3 muziek. Sommigen staan daar uit hun dak te gaan met een MP3 van 96kbps op 22kHz samplerate.
            Waarom zijn wij dan nog bezig met geluidssets en apparatuur te kopen/bouwen die natuurgetrouw weergeven en weinig vervormen?

            kun je dit ff op de voorpagina van de telegraaf zetten?
            Leukste voorbeeld is die chakira-hips..heb er dankzij de dc die uit een 128kbps mp3 al een paar speakers mee verloren.. origineel gedraaid : niks aan dehand...

            en dan zo'n 18jarig stotterend ventje horen zeggen : de installatie is niet goed...

            Oh, nog een leukje : sommige spelers zijn ook erg fijn, vooeral met zo'n scratchplaat erbovenop. die rekenen eerst de wav terug naar mp3-96, en dan rekenenn ze de snelheid uit, en daarna gaatie op de DA-bus..
            fijn speelgoed...

            en nou we het er toch overhebben: de idioten die een plaat opeen compleet andere snelheid draaien, (meer dan 5% pitch) omdat "tha Beat so inmpotaant is". Ondertussen vergeten ze dat t publiek onderbewust een absoluut gehoor heeft, en de artiest herkend op meerdere dingen. En niet met een donaldduck stemmetje..


            allerleukste vind ik dan nog dat de toko 3x per avond leegloopt...en de kastelein zich afvraagt waar zn geld toch blijft haha


            enne top of humor : tijdens de soudheck ff een originele cd draaien van quincie jones, ofzo... kippevel.. haha
            Last edited by Gast1401081; 18-05-07, 15:24.

            Comment

            • davehouben
              • Dec 2003
              • 92

              #7
              Het beste is inderdaad gewoon orginele CD's te gebruiken. Zeker voor soundcheck om je room-eq te maken!! Wat ik altijd doe is gewoon van paar orginele CD's paar goeie nummers digitaal overzetten naar een MD. Dan heb je een hele MD vol met goeie nummers die niet achteruit gaan in geluidskwaliteit.
              Geloof namelijk dan bij een mp3 de basweergave sowieso altijd mono is dus tuurlijk scheelt dat een hoop in je laag. Verder weet ik nie wat voor trucjes er allemaal toegepast worden om het bestand te comprimeren maar er gaat in elk geval een hoop verloren. Wav formaat is wel al beter!

              Comment

              • Michel van de Beek
                • Oct 2000
                • 283

                #8
                Originally posted by davehouben
                Het beste is inderdaad gewoon orginele CD's te gebruiken. ... knip ... Wat ik altijd doe is gewoon van paar orginele CD's paar goeie nummers digitaal overzetten naar een MD. Dan heb je een hele MD vol met goeie nummers die niet achteruit gaan in geluidskwaliteit.
                ... knip
                Geluidskwaliteit van MD is minder dan CD.

                MD gebruikt ook compressie technieken. Weliswaar niet zo drastisch als MP3, maar er gaat wel degelijk het een en ander verloren. Is zeker geen 1 op 1 kopie.
                Groeten,
                Michel

                Comment

                • dexter
                  • Jul 2005
                  • 433

                  #9
                  Weet iemand ook wat er dan precies bij mp3 wordt weggehaald en dergelijke?

                  Comment

                  • Timo Beckman
                    • Jul 2006
                    • 1298

                    #10
                    Typisch geval van bad input is bad output .
                    Ik heb laatst bij een opdrachtgever 3 keer langs geweest om een pa installatie af te regelen op wat de dj's mooi vonden (de installatie heb ik op nieuw ingeregeld nieuw cross-punt en limmiters) De eerste avond met 2 dj's die voornamelijk met de muziek computer werken al daar Ik kreeg het niet echt aan het klinken tot dat ik een van mijn soundcheck cd draaide . Niks mis met de set tafel ofwat dan ook.
                    de 2de avond met een dj die voornamelijk cd's draait Binnen 20 minuten klaar en een dijk van een sound.
                    Met een bandje is het helemaal feest Dan kom je er pas achter hoe goed dat de set is.
                    Nu alleen nog een stel muziekanten die niet op orkaan kracht spelen maar ja je kan niet alles krijgen zoals je het eigenlijk zou willen.

                    Comment

                    • Dennis vd Dool
                      • Jan 2007
                      • 72

                      #11
                      MP3's gebruiken als zijnde de muziek van die avond??? het spijt me, maar mijn inziens is het beste wat je kan krijgen op "DJ-gebied" gewoon het ouderwetse vinyl! Af en toe een cdtje tussendoor, vooruit. Kwaliteitstechnisch gezien blijft voor de meeste muziekstijlen het vinyl gewoon het beste geluid produceren.

                      Comment

                      • moderator
                        Moderator
                        • Apr 2001
                        • 5950

                        #12
                        Dennis: welkom in 2007...


                        Wat er bij een MP# wordt verwijderd, wat niet!

                        Kijk eens naar het formaat van een WAV bestandje en dan naar diezelfde track als MP3, er gaat dus een hoop info verloren.

                        Bij het comprimeren naar MP3 worden de bitjes die er an sich het minst toe doen niet opgeslagen, of op een andere plek opgeslagen, zodoende blijft het idde van het complete spectrum in tact, maar de detailering in het signaal wordt minder.

                        Doe best wat playbackshows. Dan is het leuk om die gekopieerde meuk die je in je handen gedrukt krijgt af te spelen, altijd wel een ouder die de muziek niet lekker vind klinken en dan als referentie opgeeft: : "op mijn pc klinkt het wel goed, dus dan moet het hier ook goed klinken toch?"
                        Wanneer je vervolgens een willekeurige originele cd afspeelt en het geluid wel lekker klinkt...zie je wel dat het uitmaakt of je je zooi fikt!
                        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                        Comment

                        • w00Dy
                          • May 2006
                          • 257

                          #13
                          Originally posted by moderator
                          Doe best wat playbackshows.
                          Dansgroepen zijn ook altijd leuk, krijg je een gefikte CD met de datum erop. Dan weet je al hoe laat het is zonder nog maar te beginnen. Diezelfde dansgroep (R&B, HipHop) zat een paar weken later in een talentenjacht hier op de belgische TV, ik vroeg me af of ze daar ook hun bagger CDtje hebben afgegeven.
                          Alles begint bij Neutrik

                          Gitaren verdienen beter dan een SM 57

                          Comment

                          • deurklink

                            #14
                            Ja en daarom vragen wij bij jazzvoorstellingen van te voren de cd's al. Voor eigen genot ga ik dan op zoek naar de orgineel (evt cd'tjes kopen hou wel van een grote cd verzameling) Een grote turnzaal met een fatsoenlijk geluidset dan wil je toch echt een orgineel! Dan merk je pas wat voor'n rommel mp3 is!

                            Comment

                            • dexter
                              • Jul 2005
                              • 433

                              #15
                              Dat er bij mp3 veel wordt weggeknipt weet ik inmiddels nu wel,
                              maar WAT wordt dr nu echt weggehaald?

                              Is dat zowieso alles onder de 60Hz oid? en alles boven de 12k???

                              En zijn er geen apparaten die de de curve van het geluid weer enigsinds een sinus maken?

                              Comment

                              Working...