Systeemprocessor voor de "kleine klus".

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

    Systeemprocessor voor de "kleine klus".

    Beste forummers,

    Het komt vaak voor dat ik kleine klusjes moet doen op locaties waar alles al aanwezig is. Soms tref je er een "minder makkelijk" PA aan en is er geen 31 bands EQ aanwezig. Vooral de kleinere theaters hebben simpelweg geen geld om in die behoefte te voorzien.

    Op dat soort momenten zou je willen dat je een systeemprocessor tot je beschikking had. Als je net even die paar bandjes EQ tot je beschikking hebt, plus de mogelijkheid om een paar milliseconden te delayen, kun je al een stuk beter uit de voeten.

    Inhuren is natuurlijk de eerste optie, maar ik heb momenteel een paar vaste klussen waarbij ik vaker in een zaal terug kom. Het zou zo prettig zijn om dan gewoon een presetje op te roepen waarvan je weet dat die eigenlijk al goed is voor de show die er komen gaat. Als je je eigen processor gewoon in huis hebt, weet je zeker dat je die presets niet kwijt bent omdat de processor misschien wel een paar keer is verhuurd en iemand je preset heeft gewist.

    Ik zit te denken aan een compact 19" doosje met liefst 2 in 4 uit (voor eventueel infill, delay etc.). De uitgangen moeten gedelayed kunnen worden (in stappen van 1 msec) en pakweg 8 bands parametrisch EQ hebben. Eventueel filters (voor bijvoorbeeld compacte, niet full range delaykastjes en dergelijke, of een aparte sub).

    Maar, hier komt het belangrijkste: hij moet volledig standalone kunnen draaien. Aansluiting voor een laptop met software is handig, maar het is juist de mogelijkheid om op het frontpaneel alles te kunnen doen wat het zo aantrekkelijk maakt. Ik zit stiekem te azen op de DBX DriveRack 260. Deze heeft alles wat ik wil, plus nog veel meer. Hij is daardoor wel prijzig.

    Zijn er nog meer freelancers die zelf hun processing bij zich hebben? Wat hebben jullie zoal aan merken/types in huis?

    Alvast dank voor het meedenken,
    Gert Wiersema
  • Verheyen
    • Jan 2007
    • 65

    #2
    Misschien is een bss fds-334 minidrive wel iets.
    Ik heb zelf de 336 en dit werkt prima. Eenvoudig in gebruik en het is vanop de laptop te sturen met London architect.

    Bert

    Comment

    • lifesound
      • Apr 2003
      • 1052

      #3
      Xta Dp424 ?

      Comment

      • MarkRombouts
        • Jan 2005
        • 1391

        #4
        Ik gebruik hiervoor zelf de Alto Maxidrive 3.4+.
        Een stuk goedkoper dan de hiervoor genoemde alternatieven.

        Werkt eenvoudig vanaf het frontpaneel en kan volgens mij alles wat je in de genoemde situaties nodig zou kunnen hebben.

        Comment

        • joe
          • Jan 2003
          • 446

          #5
          Tegenwoordig gebruik ik meestal me Galileo. hievoor sleepte ik vaak een soundweb mee, voordeel hiervan was dat je nog eens wat compressors bij je had mocht je die missen.

          Maarja, je kan met zowat elke processor de dingen doen die jij wilt, het is nu even bekijken hoeveel je er voor uit wil geven.

          Goedkoop, bv Behringer
          Duurder of 2e hands, bss, yamaha, xta, lake, enz...

          PS. stappen van 1 msec zijn best wel groot, als een processor geen kleinere stappen kan maken zou ik er zeker niet naar gaan kijken.
          Last edited by joe; 08-05-07, 23:43.

          Comment

          • flurk
            • May 2003
            • 409

            #6
            Met een DX 38 EV kan je dit ook.Valt best mee in prijs (net geen 1000€ dacht ik).

            Comment

            • Timo Beckman
              • Jul 2006
              • 1298

              #7
              Ik gebruik momentueel bijna op alle producties die ik draai en ook apperatuur lever 2 x BSS blu80. Is zeer prijzig maar kan kan alles wat ik nodig heb.

              Comment

              • berolios
                • Sep 2005
                • 1538

                #8
                Originally posted by gertgeluid
                Beste forummers,
                Op dat soort momenten zou je willen dat je een systeemprocessor tot je beschikking had. Als je net even die paar bandjes EQ tot je beschikking hebt, plus de mogelijkheid om een paar milliseconden te delayen, kun je al een stuk beter uit de voeten.
                ...
                Ik zit te denken aan een compact 19" doosje met liefst 2 in 4 uit (voor eventueel infill, delay etc.). De uitgangen moeten gedelayed kunnen worden (in stappen van 1 msec) en pakweg 8 bands parametrisch EQ hebben. Eventueel filters (voor bijvoorbeeld compacte, niet full range delaykastjes en dergelijke, of een aparte sub).
                Eerste vraag blijft natuurlijk: wat wil je uitgeven?
                Ik denk dat als je main/ infill/ delay/ sub eraan wilt hangen, je met 2in 4 uit toch aan de krappe kant zit, of draai je altijd alles mono?
                Stel, je zou toch voor een goed klinkende, duurdere, processor gaan... dan kun je daar zeker ook plezier van hebben voor je grotere klussen. Ik heb zelf geen eigen processing, denk er wel af en toe over, maar de 'nood' is tot nu toe maar sporadisch hoog genoeg om er echt serieus behoefte aan te hebben. Maar áls ik iets zou aanschaffen zou het een contour zijn denk ik.

                Originally posted by gertgeluid
                Maar, hier komt het belangrijkste: hij moet volledig standalone kunnen draaien. Aansluiting voor een laptop met software is handig, maar het is juist de mogelijkheid om op het frontpaneel alles te kunnen doen wat het zo aantrekkelijk maakt. Ik zit stiekem te azen op de DBX DriveRack 260. Deze heeft alles wat ik wil, plus nog veel meer. Hij is daardoor wel prijzig.
                Is dit écht wat je wilt? Tenminste, als ik naar mezelf kijk hang ik er vrijwel altijd een laptop aan, zodra dat mogelijk is. Dat gepriel op de voorkant van die processors, dat schiet gewoon niet op (vind ik dan hé). Zeker als je op je laptop met WiFi (of een lange kabel )kunt werken, hoor je tenminste direct wat je aan het doen bent en ben je véél sneller klaar dan wanneer je op je hurken voor de sys. processor zit.

                Wat voor processors gebruik je normaal?
                Ik weet dat er bij onze Belgische rental-support vrienden en stel Contours te koop staan, nadeel hierbij is dan wel dat je vrijwel niks op je voorpaneel kunt doen, maar die units klinken dus wél écht helemaal tegek. Andere optie zou allicht een Lake meta-EQ zijn, maar ik weet zo 1,2,3 niet of je daar ook mee kunt delayen (crossen kun je gewoon met HPF en LPF doen).
                Verder zijn er natuurlijk de diverse XTA modellen, waar je wél een en ander op je voorpaneel kunt doen, maar ik zal je daar weinig over hoeven uitleggen, toch?

                Nou, hopelijk heb je wat aan deze input...
                Laat vooral weten hoe je overal over denkt...
                Cheers!!
                Last edited by berolios; 09-05-07, 08:44.
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #9
                  neem je toch een behringer dcx2496.. kost je de kop niet, en is altijd makkelijk.. zelfs 2 of 3 van die dingen zijn altijd nog goedkoper dan de rest . Temeer daar je t alleen gebruikt voor "af en toe"

                  Comment

                  • Reemski
                    • Dec 2001
                    • 690

                    #10
                    Of een Xilica processor. De DCP-3060 heeft alleen (als ik me niet vergis) 6 parametrische eq's per uitgang, maar verder ook alles wat je zou willen.

                    Misschien dat de nieuwe XP serie wel alles heeft..

                    Comment

                    • badboyscrew
                      • Aug 2000
                      • 304

                      #11
                      aangezien je de processor niet echt nodig hebt maar meer de eq en delay functie's is een tc eqstation dan niet meer geschikt ?
                      groeten alex

                      Als je de bank 1000 euro schuldig bent, heb jij een probleem. Maar als je de bank een miljoen euro schuldig bent, hebben zij een probleem.

                      Comment

                      • neeltje
                        • Apr 2003
                        • 295

                        #12
                        met een tweedehands soundweb zou je voor een kleine 1000 euri gesteld moeten zijn, dus ik zou daarvoor kiezen.
                        "En Go"

                        Comment

                        • Robert H
                          • Jan 2006
                          • 378

                          #13
                          Wij gebruiken twee TC X024's in de set. Ook niet schrikbarend duur en behoorlijk veelzijdig. 2 in, 4 uit met een 4-voudige volledig parametische equalizer.
                          Last edited by moderator; 10-05-07, 10:47.

                          Comment

                          • gertgeluid
                            • Dec 2006
                            • 520

                            #14
                            Originally posted by berolios
                            Eerste vraag blijft natuurlijk: wat wil je uitgeven?
                            Ik denk dat als je main/ infill/ delay/ sub eraan wilt hangen, je met 2in 4 uit toch aan de krappe kant zit, of draai je altijd alles mono?

                            Is dit écht wat je wilt? Tenminste, als ik naar mezelf kijk hang ik er vrijwel altijd een laptop aan, zodra dat mogelijk is. Dat gepriel op de voorkant van die processors, dat schiet gewoon niet op (vind ik dan hé).
                            Ha Berolios! Dank voor je uitgebreide antwoord (alle andere forummers overigens ook alvast dank tot nu toe! Ik zit druk in het werk dus kan nu niet meteen iedereen antwoorden, na het weekend meer tijd!).

                            Wat wil ik uitgeven? Dat is inderdaad een hekel punt. Ik had al aangegeven dat het eigenlijk een "noodoplossing" is voor de snelle, kleine klus waar in principe alles op lokatie al aanwezig en gebouwd is (theater, popzaal), maar waar er aan processing niet of nauwelijks voorzieningen zijn. Een 31 bands is soms gewoon te grof, of je loopt tegen een Alesis aan die je liever meteen uit het signaalpad haalt.

                            Al kan ik alleen maar twee-in-twee-uit, en dan een bandje of 6 parametrisch pakken, dan ben ik met één of twee roze ruisjes plus een ram op de spatiebalk van de Smaart laptop al klaar. Er van uit gaande dat de zaal zelf al genoeg aandacht heeft besteed aan de crossoverpunten van tops en subs, en eventueel infills/delays.. En als ook dat niet aan de wensen voldoet, is een extra paar outputs een pré.

                            Dit alles in een 1HE rackspace, plus makkelijke user interface, scheelt weer aansluiten van de laptop. En als je een week later weer in dezelfde zaal staat, zou je zelfs de Smaart laptop thuis kunnen laten, want dan roep je gewoon de preset van vorige week weer op.

                            Ik ben een voorstander van altijd Smaarten, maar soms is daar simpelweg geen tijd voor, of het zijn zelfs klussen waar ik met te bus/tram naartoe kan en dan laat ik liever zoveel mogelijk meuk thuis (behalve dan m'n XL42. Daar slaap ik zowat mee ).


                            Wat voor processors gebruik je normaal?
                            Da's niet eerlijk: Klark DN9848e met tabletjapanner via wireless. Nogal een verschil

                            Voor de dikke klus huur ik hoe dan ook een serieuze processor in. Het zijn juist de "grapjes" tussendoor waar je graag net even wat meer gereedschap zou willen om het net even een slagje beter te maken. En wat is er leuker dan na een show een schare fans (bandleden, zaaleigenaren en zelfs lichttechneuten) rond de mixer te zien die zich afvragen hoe het mogelijk is dat je die zaal of dat PA zo lekker krijgt? Gniffel

                            Nou, hopelijk heb je wat aan deze input...
                            Laat vooral weten hoe je overal over denkt...
                            Cheers!!
                            Ik denk helemaal met je mee, dus wat dat betreft zitten we op dezelfde frequentie Maar je zult mijn argumenten ook wel begrijpen waarom ik verlang naar een compacte oplossing voor de kleine klus. Ondanks dat het soms niet de volle dagprijs oplevert, of je tegen de meest brakke spullen aanloopt, doe ik graag deze klussen voor bevriende muzikanten of theatermakers omdat ik weet dat ze een mooi product leveren en daar hoort een degelijk stukje techniek bij. Als ik met een goocheldoosje van rond de 500 euro de show naar een hoger niveau kan tillen, en ik doe 5 van dat soort klusjes, heb ik de investering er al dik uit. 1000 euro vind ik simpelweg te veel, omdat het PA soms al minder waard is dan dat

                            Dank,
                            Gert

                            Comment

                            • Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

                              #15
                              Originally posted by gertgeluid
                              Ha Als ik met een goocheldoosje van rond de 500 euro de show naar een hoger niveau kan tillen, en ik doe 5 van dat soort klusjes, heb ik de investering er al dik uit. 1000 euro vind ik simpelweg te veel, omdat het PA soms al minder waard is dan dat

                              Dank,
                              Gert
                              die tehringer is nog geen 3, geloof ik..

                              Comment

                              Working...