Microfoon techniek Marco Borsato

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DvE
    • Jul 2004
    • 61

    Microfoon techniek Marco Borsato

    Heren van het geluid ,

    Ik heb een vraag met betrekking tot de Microfoon (afregel) techniek die er bij Marco Borsato gebruikt wordt.

    Het volgende viel mij op; wanneer Marco uithaald trekt hij de microfoon (een modelletje van Sennheiser) zeer ver van zijn mond af. Echter is er zogoed als geen verschil te horen van wanneer hij van dicht van zijn mond naar ver van zijn mond afgaat.

    Hoe werkt zo'n dergelijk instelling zodat je altijd (zo goed als) het zelfde volume krijgt van je microfoon?.

    Hebben ze die Micro gewoon zo dergelijk gecompressed dat hij wanneer hij hem bij z'n mond houdt het signaal helemaal naar beneden wordt gekapt, en wanneer hij hem ver van zijn mond houdt de compressor minder (tot misschien nog verder niets) te voorduren krijgt? Of werkt dit (helemaal) anders ?

    Zo'n dergelijke manier van afregelen zal niet alleen bij de allom bekende Marco Borsato plaatsvinden maar ook bij vele andere bekenden en misschien minder bekenden artiesten.
    Dit lijkt mij dan ook een leuk en leervol onderwerp.

    Gr,
    Dave
  • rolanddeg
    • Nov 2004
    • 337

    #2
    Marco heeft een dusdanig goede microfoontechniek dat hij de volumeverschillen van zijn stem héél goed kan inschatten. Uithalen zijn altijd harder dan 'normale' zang. Dus als je de microfoon tijdens zo'n uithaal een stuk van de mond vandaan houdt, dan... Juist, dan lijkt het net alsof het hetzelfde volume is. Hoe beter een zanger zo'n inschatting kan maken, hoe beter de zgn. microfoontechniek is. Compressie kan het geheel wel een beetje afmaken, maar een technicus die een wereldartiest aan het mixen is zal een compressor nooit volop in het rood gooien. Af en toe is wat subtiele compressie wel leuk, maar vaak is dat bij de grotere artiesten nog geen eens nodig...

    Comment

    • DvE
      • Jul 2004
      • 61

      #3
      Originally posted by rolanddeg
      Marco heeft een dusdanig goede microfoontechniek dat hij de volumeverschillen van zijn stem héél goed kan inschatten. Uithalen zijn altijd harder dan 'normale' zang. Dus als je de microfoon tijdens zo'n uithaal een stuk van de mond vandaan houdt, dan... Juist, dan lijkt het net alsof het hetzelfde volume is. Hoe beter een zanger zo'n inschatting kan maken, hoe beter de zgn. microfoontechniek is. Compressie kan het geheel wel een beetje afmaken, maar een technicus die een wereldartiest aan het mixen is zal een compressor nooit volop in het rood gooien. Af en toe is wat subtiele compressie wel leuk, maar vaak is dat bij de grotere artiesten nog geen eens nodig...
      Ik ben mij er tuurlijk van bewust dat Marco zelf een dergelijk goede microfoon techniek heeft. Echter trekt hij zijn microfoon echt zeer ver van zijn mond af (soms).

      Het lijkt mij dan ook niet dat hij dan aan het schreeuwen is, om het zo maar te zeggen. Zo klinkt het overigens ook niet.

      Comment

      • martijn verkerk
        • Nov 2005
        • 300

        #4
        heeft mert een aantal dingen te maken...
        1 mic keuze (pin me er niet op vast ) neuman kms 105
        2 microfoon techniek
        3 rackje dynamics
        4 heel veel headroom!!
        5 actief schuivende technicus
        deze factoren bij elkaar geven het eindresultaat

        Comment

        • DvE
          • Jul 2004
          • 61

          #5
          Originally posted by martijn verkerk
          heeft mert een aantal dingen te maken...
          1 mic keuze (pin me er niet op vast ) neuman kms 105
          2 microfoon techniek
          3 rackje dynamics
          4 heel veel headroom!!
          5 actief schuivende technicus
          deze factoren bij elkaar geven het eindresultaat
          Tuurlijk, maar hoe heb je dan bijv je ''rackje dynamics'' ingesteld. Ik bedoel, ja. Het is gewoon overal waar hij hem houdt even hard.

          Overigens wordt er bij Marco gebruik gemaakt van een Sennheiser (model niet bekend)

          Comment

          • martijn verkerk
            • Nov 2005
            • 300

            #6
            zal is voor je vragen wat er vandaag de dag op zit
            mic is of een 105 of een 150 (denk 105 want volgens mij is de 150 niet op zender te krijgen)
            veel vompressen met een goeie compresser (bv avolon) is wel het key woord

            Comment

            • Ibvee
              • Nov 2002
              • 714

              #7
              Welke 150 bedoel je dan? Ik kan geen 150 handheld van Neumann vinden, de kk105 is idd degene met zender.
              Maar als ik de dvd Rood goed bekeken heb was dat em niet, daar werd zeker een normale sennheiser gebruikt, iets van een 865 of een 965?
              Of is dat 'te gewoon'?

              Edit: niet goed gekeken natuurlijk, de kms 150 is een ouwe van Neumann, word niet meer gemaakt.
              Last edited by Ibvee; 21-04-07, 20:40.
              De groeten => Micha

              Comment

              • shure-fan
                • Sep 2003
                • 1046

                #8
                ik heb eens met een iemand van sennheiser Nederland gesproken, want ik was ook wel nieuwsgierig naar de microfoon die marco gebruikt..

                allereerst is het zeker geen neumann 105, die ziet er heeeeeeel anders uit,

                Joss Stone gebruikt deze wel, i.c.m. een 5000 serie handheld

                marco gebruikt een 3000 serie handzender met een kop die speciaal voor marco is ontworpen (hebben die mensen bij Sennheiser mij verteld)

                zoizo is de 3000 handheld wel op te merken aangezien je (als je goed oplet) het aan/ uit knopje en het display soms kunt zien
                Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                Comment

                • gertgeluid
                  • Dec 2006
                  • 520

                  #9
                  Als je het op DVD of TV hebt gezien (en gehoord), kan het zomaar zijn dat er achteraf nog actief is ge "levelled".

                  Comment

                  • Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

                    #10
                    nou, wat een info.
                    1 sennheiser en neumann zitten in t zelfde pand, en hebben dus uitwisselbare koppen. Sennheiser huis, neumann kop, wss
                    2 microfoontechniek. Marco is een echte tenor, die in de hoogte aan volume wint. Ook gaat ie dan qua emotie wat harder. En dat vangtie op met z'n mike-afstand.
                    3 rackjs. Ik weet niet waar hij op dit moment mee tourt, maar ik heb m vroeger wel s live gedaan, en dan met alleen een beetje galm erop. Die techn iek werkt namelijk best wel erg goed.

                    Comment

                    • Poelmans
                      • Feb 2004
                      • 806

                      #11
                      Sommige techniekers hoor je zelfs zeggen dat je bij een goede micorofoon techniek niet meer hoeft te compressen.

                      Denk eens aan operazangeressen die als ze uithalen met hun stem ettelijke decibels halen (spelen dikwijls akoestisch hele zalen plat!). Geef die een microfoon in hun handen, en ze moeten die uithaal ook doen, anders ga je moeten compressen, en compressen betekent meer gain om te compenseren = meer feedback. Om maar te zwijgen dat zoveel gain reductie gewoon niet kan klinken.

                      Iemand met een stem met veel dynamiek (wat MB zeker is) moet die beweging (mic verder van de mond houden) zoiezo onder de knie hebben. Dat heb je met een standaard rock bandje veel minder, en daar ga je compressen omdat je microfoontechniek (dikwijls) te kort schiet.

                      Comment

                      • showband
                        • May 2001
                        • 4524

                        #12
                        Een getrainde stem is hard, heel erg hard. Elke livemixer die wel eens tegen een getrainde stem aangelopen is weet dat je dan ineens heel andere planeet aan het werken bent. Tom jones is bijvoorbeeld voor zijn duet met dat zweedse zangeresje (stereophonics geloof ik) uit de studioruimte gezet waar zij zong. Het bleek niet mogelijk haar stem goed op band te krijgen in dezelfde ruimte waar hij zong. Zelfs in een acoustisch perfecte A studio op twintig meter afstand met een schot ertussen zong tom jones nog zo krachtig dat haar cardioide studiomicrofoon voornamelijk zijn stem opnam...

                        Ik ben echt niet goed op dat gebied maar heb live leren zingen toen wij slechts twee philips "ovalen speakers" zangzuiltjes hadden en een honderd watt eindbak. Samen met een drummer met een pearl concert drumstel op een podium. Dat maakt dat ik in de oefenruimte (7 bij 5 meter 3 blazers en drums) voor korte stukken mee zing zonder microfoon terwijl de zangeressen 1200Watt op JBL monitor hebben staan.

                        Een rockzanger zoals aerosmith heeft haalt gemeten met zijn lippen tegen de microfoon ruim over de 130dB! Dat is dus harder dan een saxofoon normaal doet. In dat verband moet je ook de verhalen zien van "sommige rockzangers zweren nog bij een SM57 in de studio" De bijeffecten van een microfoon die door dat soort zangers gebruikt worden zijn gelijk aan die van een microfoon bij een gitaarversterker. En dat klint erg rock ´n´ roll.

                        Ja op de goede toonhoogte zing borsato dus waarschijnlijk bij uithalen riant hard genoeg om een meter van zijn microfoon net zo hard te klinken als de gewone stukken. Daar is niets raars aan.

                        als laatste. Wie kent niet het verschijnsel "ik vind de monitor zacht staan". En als je naar de mike gaat en "test test" roept scheuren je trommelvliezen zowat? Er zijn echt heeeeel weinig mensen die sowiso op volume zingen met goede ademsteun. En daarvan zijn er slechts een miniem aantal die op professioneel orkaanniveau weten te komen.

                        tot de jaren dertig zongen alle artiesten zonder microfoon. Dus ook in operazalen en rumoerige theaters. En dat waren niet altijd concertzalen met ideale akoestiek. Hoewel dat achterin niet hard was, kon wel iedereen hun horen...

                        De kern is dus. Dit is geen techniekvraag over geluidsmannen. De achtergrond van deze vraag is dat wij in dit land zover gekomen zijn dat lezers op een forum als dit kennelijk nog nooit een vocalist in den lijve zijn tegengekomen die écht professioneel kan zingen. En dat is eigenlijk wel heel erg.
                        lekker belangrijk!

                        Comment

                        • Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

                          #13
                          Originally posted by showband

                          Een rockzanger zoals aerosmith heeft haalt gemeten met zijn lippen tegen de microfoon ruim over de 130dB! Dat is dus harder dan een saxofoon normaal doet. In dat verband moet je ook de verhalen zien van "sommige rockzangers zweren nog bij een SM57 in de studio" De bijeffecten van een microfoon die door dat soort zangers gebruikt worden zijn gelijk aan die van een microfoon bij een gitaarversterker. En dat klint erg rock ´n´ roll.

                          Heb ooit bij Henk Poort op t podium gestaan, in een opera, en kreeg zijn stem op 20 cm van mn oor op vol volume.. sjonge.. dat gaat ff heftig..


                          Originally posted by showband
                          De kern is dus. Dit is geen techniekvraag over geluidsmannen. De achtergrond van deze vraag is dat wij in dit land zover gekomen zijn dat lezers op een forum als dit kennelijk nog nooit een vocalist in den lijve zijn tegengekomen die écht professioneel kan zingen. En dat is eigenlijk wel heel erg.
                          klopt als een bus
                          Last edited by Gast1401081; 22-04-07, 10:59.

                          Comment

                          • dokter dB
                            • Nov 2003
                            • 1535

                            #14
                            Originally posted by rolanddeg
                            Marco heeft een dusdanig goede microfoontechniek dat hij de volumeverschillen van zijn stem héél goed kan inschatten. Uithalen zijn altijd harder dan 'normale' zang. Dus als je de microfoon tijdens zo'n uithaal een stuk van de mond vandaan houdt, dan... Juist, dan lijkt het net alsof het hetzelfde volume is. Hoe beter een zanger zo'n inschatting kan maken, hoe beter de zgn. microfoontechniek is. Compressie kan het geheel wel een beetje afmaken, maar een technicus die een wereldartiest aan het mixen is zal een compressor nooit volop in het rood gooien. Af en toe is wat subtiele compressie wel leuk, maar vaak is dat bij de grotere artiesten nog geen eens nodig...
                            ik kan niks met dit verhaal.
                            Er word tegenwoordig zoveel herrie op t podium gemaakt door muzikanten dat je gewoon zoveel mogelijk input nodig hebt.
                            Bij dat soort concerten zijn vocals altijd een soep van de instrumenten i.c.m. stemmen.
                            ga nou niet vertellen dat marco een goede microfoontechniek heeft als hij uithaalt, want verschillende engineers (onlangs nog gewisseld) hebben al jaren problemen zijn stem eruit te tillen, vanwege dat wegtrekken. ik trek ook even weg als ik dat zie

                            En die verhalen over vroegah kon het allemaal wel zijn allemaal wel leuk, maar we levn nu, en publiek is tegenwoordig gewoon gewend dat de boel netjes verstaanbaar is, ook als er iemand achter de microfoon knetterhard op een drumset aan het rammen is..
                            De norm is gewoon veranderd.
                            Last edited by dokter dB; 22-04-07, 12:48.
                            knoppen en waarden :)

                            Comment

                            • Poelmans
                              • Feb 2004
                              • 806

                              #15
                              Originally posted by dokter dB
                              ik kan niks met dit verhaal.
                              en publiek is tegenwoordig gewoon gewend dat de boel netjes verstaanbaar is, ook als er iemand achter de microfoon knetterhard op een drumset aan het rammen is..
                              De norm is gewoon veranderd.
                              Ok, belangerijk punt (zelf over het hoofd gezien), maar wat doen we hier dan aan?

                              Comment

                              Working...