J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 2 van de 4 Eerste 1 2 3 4 Laatste

Standaard

Een getrainde stem is hard, heel erg hard. Elke livemixer die wel eens tegen een getrainde stem aangelopen is weet dat je dan ineens heel andere planeet aan het werken bent. Tom jones is bijvoorbeeld voor zijn duet met dat zweedse zangeresje (stereophonics geloof ik) uit de studioruimte gezet waar zij zong. Het bleek niet mogelijk haar stem goed op band te krijgen in dezelfde ruimte waar hij zong. Zelfs in een acoustisch perfecte A studio op twintig meter afstand met een schot ertussen zong tom jones nog zo krachtig dat haar cardioide studiomicrofoon voornamelijk zijn stem opnam...

Ik ben echt niet goed op dat gebied maar heb live leren zingen toen wij slechts twee philips "ovalen speakers" zangzuiltjes hadden en een honderd watt eindbak. Samen met een drummer met een pearl concert drumstel op een podium. Dat maakt dat ik in de oefenruimte (7 bij 5 meter 3 blazers en drums) voor korte stukken mee zing zonder microfoon terwijl de zangeressen 1200Watt op JBL monitor hebben staan.

Een rockzanger zoals aerosmith heeft haalt gemeten met zijn lippen tegen de microfoon ruim over de 130dB! Dat is dus harder dan een saxofoon normaal doet. In dat verband moet je ook de verhalen zien van "sommige rockzangers zweren nog bij een SM57 in de studio" De bijeffecten van een microfoon die door dat soort zangers gebruikt worden zijn gelijk aan die van een microfoon bij een gitaarversterker. En dat klint erg rock ´n´ roll.

Ja op de goede toonhoogte zing borsato dus waarschijnlijk bij uithalen riant hard genoeg om een meter van zijn microfoon net zo hard te klinken als de gewone stukken. Daar is niets raars aan.

als laatste. Wie kent niet het verschijnsel "ik vind de monitor zacht staan". En als je naar de mike gaat en "test test" roept scheuren je trommelvliezen zowat? Er zijn echt heeeeel weinig mensen die sowiso op volume zingen met goede ademsteun. En daarvan zijn er slechts een miniem aantal die op professioneel orkaanniveau weten te komen.

tot de jaren dertig zongen alle artiesten zonder microfoon. Dus ook in operazalen en rumoerige theaters. En dat waren niet altijd concertzalen met ideale akoestiek. Hoewel dat achterin niet hard was, kon wel iedereen hun horen...

De kern is dus. Dit is geen techniekvraag over geluidsmannen. De achtergrond van deze vraag is dat wij in dit land zover gekomen zijn dat lezers op een forum als dit kennelijk nog nooit een vocalist in den lijve zijn tegengekomen die écht professioneel kan zingen. En dat is eigenlijk wel heel erg.
    lekker belangrijk!

Ingeschreven
    Mar 2001

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door showband

Een rockzanger zoals aerosmith heeft haalt gemeten met zijn lippen tegen de microfoon ruim over de 130dB! Dat is dus harder dan een saxofoon normaal doet. In dat verband moet je ook de verhalen zien van "sommige rockzangers zweren nog bij een SM57 in de studio" De bijeffecten van een microfoon die door dat soort zangers gebruikt worden zijn gelijk aan die van een microfoon bij een gitaarversterker. En dat klint erg rock ´n´ roll.

Heb ooit bij Henk Poort op t podium gestaan, in een opera, en kreeg zijn stem op 20 cm van mn oor op vol volume.. sjonge.. dat gaat ff heftig..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door showband
    De kern is dus. Dit is geen techniekvraag over geluidsmannen. De achtergrond van deze vraag is dat wij in dit land zover gekomen zijn dat lezers op een forum als dit kennelijk nog nooit een vocalist in den lijve zijn tegengekomen die écht professioneel kan zingen. En dat is eigenlijk wel heel erg.
    klopt als een bus
    Laatst gewijzigd door Gast1401081; 22-04-07 om 10:59.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rolanddeg
    Marco heeft een dusdanig goede microfoontechniek dat hij de volumeverschillen van zijn stem héél goed kan inschatten. Uithalen zijn altijd harder dan 'normale' zang. Dus als je de microfoon tijdens zo'n uithaal een stuk van de mond vandaan houdt, dan... Juist, dan lijkt het net alsof het hetzelfde volume is. Hoe beter een zanger zo'n inschatting kan maken, hoe beter de zgn. microfoontechniek is. Compressie kan het geheel wel een beetje afmaken, maar een technicus die een wereldartiest aan het mixen is zal een compressor nooit volop in het rood gooien. Af en toe is wat subtiele compressie wel leuk, maar vaak is dat bij de grotere artiesten nog geen eens nodig...
    ik kan niks met dit verhaal.
    Er word tegenwoordig zoveel herrie op t podium gemaakt door muzikanten dat je gewoon zoveel mogelijk input nodig hebt.
    Bij dat soort concerten zijn vocals altijd een soep van de instrumenten i.c.m. stemmen.
    ga nou niet vertellen dat marco een goede microfoontechniek heeft als hij uithaalt, want verschillende engineers (onlangs nog gewisseld) hebben al jaren problemen zijn stem eruit te tillen, vanwege dat wegtrekken. ik trek ook even weg als ik dat zie

En die verhalen over vroegah kon het allemaal wel zijn allemaal wel leuk, maar we levn nu, en publiek is tegenwoordig gewoon gewend dat de boel netjes verstaanbaar is, ook als er iemand achter de microfoon knetterhard op een drumset aan het rammen is..
    De norm is gewoon veranderd.
    Laatst gewijzigd door dokter dB; 22-04-07 om 12:48.
    knoppen en waarden :)

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Poelmans
    Ok, belangerijk punt (zelf over het hoofd gezien), maar wat doen we hier dan aan?
    De micro letterlijk opeten. dan heb je misschien iets compressie nodig vanwege proximity, maar dat hoeft maar minimaal te zijn. En je hebt maximaal input.
    Je krijgt dan wat meer low mid opbrengst, en dat kan je er fijn uithalen want dat word toch altijd onrustig met veel gain.
    Tis ook fijn dat het hoofd van de zingende persoon dan wat herrie afschermt
    wat ook kan is een optogate, als je tenminste niet wireless werkt...

De bandjes waar ik op dit moment voor mix maken ook een behoorlijk spl op stage (overigens niet onverdienstelijk ) en veel vocalcompresssie is geen optie, vanwege het ophalen van overspraak.
    Ik gebruik daarom eindcompressie met een sidechain eq gefixeert op stemmengebied.
    dan drukt de vocal de band ietsje weg bij uithalen, en komt hij er lekker bovenuit.
    Verder gebruik ik vaak dynamisch eq (901) op stemmen.

Dit is een manier, maar ieder heeft zn eigen manier om dingen te bereiken, soms sta ik verbaasd te kijken wat collegas nou weer doen... en dat t ook nog werkt

Standaard

Laat he nu toevallig zo wezen dat ik gisteren voor een bedrijfsfeestje in Keulen het opbouwen en soundchecken van Marco met Bandje gezien heb. Marco zingt idd door een Avalon met een behoorlijk dikke compressie erop (de soundcheck werd gezongen door de stage manager van Borsato). Bij uithalen kwam de monitor er ineens weer doorheen....

Was bij dde weg best onder de indruk van de J8's die ze mee hadden (ook al was de zaal maar 30 meter diep....
    "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rock On
    Laat he nu toevallig zo wezen dat ik gisteren voor een bedrijfsfeestje in Keulen het opbouwen en soundchecken van Marco met Bandje gezien heb. Marco zingt idd door een Avalon met een behoorlijk dikke compressie erop (de soundcheck werd gezongen door de stage manager van Borsato). Bij uithalen kwam de monitor er ineens weer doorheen....

Was bij dde weg best onder de indruk van de J8's die ze mee hadden (ook al was de zaal maar 30 meter diep....
    heeft niet zo veel met j8 te maken meer met barak (de systeem tec) die is stiekum erug goed!!

Standaard

ja ik ken barak ook als een hele gedreven tec, met goede visie.
    fijne man om tegen te komen!

Forum Rechten