In-ear in de oefenruimte

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rikvanderploeg
    • Oct 2005
    • 9

    In-ear in de oefenruimte

    ----------
    Last edited by Rikvanderploeg; 23-08-11, 01:34.
  • MusiQmaN
    • Sep 2006
    • 328

    #2
    dat is toch niet te doen met inears in een (kleine) oefenruimte.. dan ga je alles open draaien tot dat je muren bij wijze van weggeblazen worden lijkt me...

    ik keen geen doppen (dualsdrivers) in nl van onder de 900 euro (kennelijk wel in duitsland volgens shure fan, maar zie t andere topic om te lezen over mijn tegens daaraan) Singles rond de 600, maar dan mis je (zeker als drummer) weer bass, dus zou je met een goed shaker systeem moeten werken wat ook weer aardig wat kost (let wel een goede van bij hearsafe of fischer)

    Ik ben zelf ook drummer en zou in ear in de oefenruimte eigenlijk alleen willen gebruiken als de hele band met inears speelt en het volume beperkt blijft (ook voor de medemuzikanten in de andere ruimte) maar liever niet dus


    Maar zeg je nou dat je met koptelefoon ter bescherming en daarnaast met monitors speelt... :S:S:S
    Drummer en techniek freak.
    _____________________________________________

    Comment

    • DvE
      • Jul 2004
      • 61

      #3
      Als je echt laag budget heb kan je eens naar het volgende setje kijken:

      dB Technologies IEM500 + AKG K-324
      = ongeveer 300 euro

      Comment

      • shure-fan
        • Sep 2003
        • 1046

        #4
        Originally posted by Rikvanderploeg
        Ik kan me voorstellen dat je als muziekant daar behoefte aan hebt, zeker toetsenisten en drummers.
        Waarom, kun je je antwoord beargumenteren?
        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

        Comment

        • shure-fan
          • Sep 2003
          • 1046

          #5
          Originally posted by Rikvanderploeg
          Zeker, als ik mijn hi-hat links heb en mijn ride rechts, dan komt het heel natuurlijk over om deze sounds ook links en rechts te horen.

          Een toetsenist kan natuurlijk stereo sounds gebruiken en dan is het denk ik ook wel comfortabel om deze "op de juiste" plek te horen.
          dat ben ik met je eens,

          maar verder vind ik persoonlijk stereo in-ear nergens voor nodig, als een bandje bij mij aankomt met een iem systeem dan zal ik em mono aansturen, tenzij er specifiek wordt gevraagd om een stereomix (en de tafel moet genoeg sends hebben)


          Verder: ik neem aan dat je in de oefenruimte niet een dikke tafel hebt staan met een sloot aan sends, en wat als je eens op een lokatie moet spelen waar de monitortafel alleen maar genoeg sends heeft om alleen mono mixen te maken, dan krijg je je hihat op beide oren even hard binnen.... want als artiest dien je je ook aan te passen aan de techniek op die lokatie's, als jij een dikke tafel wil hebben met veel sends dan moet daar ook voor betaald worden
          Last edited by shure-fan; 19-04-07, 13:36.
          Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

          Comment

          • MusiQmaN
            • Sep 2006
            • 328

            #6
            Originally posted by Rikvanderploeg
            Oke, we hebben inderdaad geen mooie tafel met wel auxen tot onze beschikking. Ik denk dat we dan inderdaad beter mono kunnen aanhouden. Maar nog even dit:

            Wat is beter voor een drummer:
            - IEM
            - Monitors

            ik denk iem's,mits met shaker voor het laag.

            monitor staat synoniem voor brullen zeker bij een drummer. en t feit dat ik bij een wedge moeite moet doen om de kleine dingen te horen, die je op je iem wel kan horen zonder moeite (wat je meer laat letten op je spel, mede bandleden, onmgeving en momentgevoel)


            dus als we t over gehoor bescherming en speelgevoel hebben ga ik voor iem. maar dat is bij iedere drummer (helaas) anders
            Drummer en techniek freak.
            _____________________________________________

            Comment

            • Robert H
              • Jan 2006
              • 378

              #7
              Originally posted by shure-fan
              maar verder vind ik persoonlijk stereo in-ear nergens voor nodig, als een bandje bij mij aankomt met een iem systeem dan zal ik em mono aansturen, tenzij er specifiek wordt gevraagd om een stereomix (en de tafel moet genoeg sends hebben)
              Stereo is een zwaar onderschat discussiepunt als het op in-ear monitoring aankomt. Wij draaien vijf stereo-systemen met 2-weg Variphone (aangemeten) doppen. Ik word persoonlijk knettergek van dat "midden-in-je-kop" geluid van een mono mix, zeker met die 30 dB demping van die Variphones. Wij hebben het auxen-tekort (8 stuks) opgelost door één set te voeden met het LR-signaal van de monitortafel. Dit bandlid heeft als bijkomend voordeel dus de luxe van kanaalfaders. Met deze constructie kun je met een vrij standaard tafel toch vijf volledige stereomixen in elkaar zetten.

              Enkele weken geleden had ik in de eerste set van een optreden opeens een waardeloos monitorgeluid. In eerste instantie kon ik maar niet vaststellen wat er aan de hand was, totdat ik er achter kwam dat er in het monitorrack iets fout was gegaan; Een verdwaalde kabel had achterop mijn Garwood het mono/stereo schakelaartje omgetikt. Hierdoor werd ik er op pijnlijke wijze op gewezen dat mono geen optie is!

              Comment

              • Balsan
                • Oct 2005
                • 77

                #8
                1) Wij oefenen tegenwoordig bijna zonder geluid in de oefenruimte. Alles de tafel in (evt met DI), alles met IEM (Shure PSM200). Hierdoor staat nooit iemand te hard. We nemen vervolgens met de Direct out van de tafel op naar een multitrack (Korg D16) om dat later evt uit te mixen.
                Nadeel is wel dat we alleen aan IEM veel geld kwijt zijn (690 Euro per set)
                Voordeel is dat iedereen zijn eigen mix heeft.

                2) Mengtafel: Wij gebruiken een Soundcraft LX7II (16 kanaals, 6 Aux, 8 Direct out 2 stereo, group returns etc). Voor 650 Euro 2e hands gekocht incl zware flightcase. Kan deze tafel aanbevelen omdat hij veel mogelijkheden heeft zowel voor Live, monitors en IEM als ook opnamen.

                3) Goede IEM heeft standaard al ingebouwde Limiter, en die moet je NIET uitzetten.

                4) Doppen weet ik niet, Shure PSM200 (hebben wij 3 keer) bevalt ons bijzonder goed (690 per set). Ik zou geen budget merk nemen. ALs het tegenvalt zijn ze praktisch onverkoopbaar.

                5) IEM of monitor. Ikzelf ben drummer, en ik speel leiever met monitor. Ik heb op een of andere manier het echte live geluid van mijn drums nodig voor mijn timing. kwestie van proberen.

                6) Alles zachtjes

                5)
                It\'s the inside that matters

                Comment

                • wheeman
                  • Jan 2005
                  • 15

                  #9
                  ik stel voor dat je geen iem aankoopt maar gewoon repeteert op een side-fill(kan je je huidige monitors voor gebruiken)
                  en je maakt gewoon dat de volumes van de versterkers op hetzelfde volume staan als dat de drum
                  je steekt door je side fills de zang en klaar is kees
                  monitors en iem word gebruikt op een podium om het storende geluid van de foh weg te krijgen en het repetitiegeluid te creeren op het podium

                  Comment

                  • MusiQmaN
                    • Sep 2006
                    • 328

                    #10
                    dan kan je beter zonder pa repeteren. echt, met boxen gaan werken in een vaak kleine oefenruimte dat gaat niet goed.

                    En je moet een vaste man achter de knoppen hebben om alles bij te houden wil het monitorbox idee n btje slagen.

                    Maar daar dank ik als drummer wel voor. Want nummers en dus ook de aanslagen op de drums en de geluids niveau veranderd (gelukkig) dus je blijft dan verandereren en zeker met boxe kan het dan al snel verkeerd gaan omdat alles in een kleine ruimte open staat.
                    Drummer en techniek freak.
                    _____________________________________________

                    Comment

                    • showband
                      • May 2001
                      • 4524

                      #11
                      Originally posted by wheeman
                      ik stel voor dat je geen iem aankoopt maar gewoon repeteert op een side-fill(kan je je huidige monitors voor gebruiken)
                      en je maakt gewoon dat de volumes van de versterkers op hetzelfde volume staan als dat de drum
                      je steekt door je side fills de zang en klaar is kees
                      monitors en iem word gebruikt op een podium om het storende geluid van de foh weg te krijgen en het repetitiegeluid te creeren op het podium
                      je stelt dus voor niet met in ears te repeteren en er wel mee op te treden om "het repetitiegeluid te creeren op het podium"?????

                      Als je met in ears op gaat treden lijkt het mij juist dat je het in de oefenruimte al gebruikt om er gewoon mee te zijn. En juist dan is het geluid hetzelfde bij optredens en repetities.

                      Enige verschil in de oefenruimte kan zijn dat je dan meestal allemaal probleemloos aan een kabel kan hangen.

                      Je moet natuurlijk niet in-ear oefenen en dan live met monitorspeakers gaan werken. Dat is een stap terug doen tijdens het optreden en reuzelink.
                      lekker belangrijk!

                      Comment

                      • vasco
                        • Oct 2003
                        • 2567

                        #12
                        Originally posted by wheeman
                        monitors en iem word gebruikt op een podium om het storende geluid van de foh weg te krijgen en het repetitiegeluid te creeren op het podium
                        Sorry?????
                        En dan vragen mensen mij nog wel eens waarom ik geen hoge pet op heb van opleidingen als podiumtechnieken 5+6TSO tegenover een MTS-er met ervaringen uit het veld.

                        Monitoring wordt gebruikt voor het afluisteren van jezelf (artiest/muzikant) omdat de FOH slecht is te horen als deze naar het publiek staat.

                        IEM is een andere manier van monitoren.
                        De artiest/muzikant krijgt een directe mix, als het kan en mogelijk is naar eigen wens. Geen brullende kasten meer nodig dus als de IEM niet te hard staat op de oren beschermt het ook nog wat. Tevens door het weglaten van die brullende kasten heeft de FOH minder/geen last van de backline. Veel minder (snel) kans op feedback. Moet ik nog even doorgaan?

                        Wil je optreden met IEM ga er dan ook mee repeteren.
                        Last edited by vasco; 22-05-07, 12:42.

                        Comment

                        • MusiQmaN
                          • Sep 2006
                          • 328

                          #13
                          Dat kan ik idd alleen maar beamen. als jet het niet gewend bent, moet je er echt aan wennen (ik doe al 10 jaar niets anders dan met headphones/inears oefenen, dus nu ben ik er wel aan gewend, maar eerst ook alleen monitorboxen)

                          het moet je als drummer ook liggen. het nadeel van inear is dat je het contact met de band mist, met een box moet je scherp blijven omdat er een afstandje tussen zit, het is een wat vrijer gevoel met de box. Daar moet je van houden. Ik vind bijde wel ok, maar kies voor het merendeel voor de inears.
                          Drummer en techniek freak.
                          _____________________________________________

                          Comment

                          Working...