Lab FP+6000Q / EV RX118 / EV SX200 / DX38

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peternotermans
    • Oct 2003
    • 156

    Lab FP+6000Q / EV RX118 / EV SX200 / DX38

    Ik gebruik deze 4-kanaals Lab.Gruppen (oa.) voor klein setje 2 x EV RX118 / 2 x EV SX200 en dat gaat prima .
    Omdat ik in de manual van de Lab zie dat ch1+2 en ch3+4 onderling de fases gedraaid hebben om de voeding symmetrischer te belasten breek ik mijn hoofd over het volgende:

    Wat is beter:
    ch1 TopL
    ch2 TopR
    ch3 SubL
    ch4 SubR

    of

    ch1 TopL
    ch2 SubL
    ch3 TopR
    ch4 SubR

    of

    ch1 TopL
    ch2 TopR
    ch3+4 Sub (bridge). Dan krijgt elke RX118 zomaar 1.5kW voor z'n kiezen (wel erg veel voor 600W RMS). Kan natuurlijk wel geleveld en gelimit worden op DX38.

    Wat zou beter zijn, en vooral: waarom..?
    Of maakt het allemaal niks uit (kan natuurlijk ook )?
    Last edited by peternotermans; 18-04-07, 07:53.
    --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

    #2
    ik denk dat je je zorgen maakt om niks.
    de absolute fase is niet omgedraait.
    het is relatief, dwz de uitgangsklemmen hebben een omgewisselde kleur en de ingang is in fase gedraait, maar daar merk jij niks van, behalve als je uitgangmassas aan elkaar gaat hangen
    Denk dat dit vooral ook handiger uitkwam ivm de feature brugschakeling van 2 kanalen, en dat het symmetrischer belasten van de voeding een mooi verhaal is in de folder.
    Het ligt er namelijk maar helmaal aan welk signaal je laat versterken door het kanaal of je symmetrisch belast
    Last edited by dokter dB; 18-04-07, 09:15.
    knoppen en waarden :)

    Comment

    • peternotermans
      • Oct 2003
      • 156

      #3
      Snap ik; intern wordt 2 x fase gedraaid.

      Mijn vraag anders geformuleerd: is het niet verstandig (ervanuitgaande dat ch1 en ch2 intern aan dezelfde voeding hangen, maar geïnverteerd) om beide kanalen dan ook min-of-meer symmetrisch te belasten...?

      Dus: toppen op ch1 + 2 en subs op 3+4 in plaats van Ch1 top, Ch2 sub, Ch3 top, Ch3 sub..?

      Of valt deze beredenering in de categorie "hifi audiofiel gezwets" ?
      --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

      Comment

      • Robin.vd.Have
        • Nov 2005
        • 165

        #4
        En 1,5 kw lusten je RX118's wel hoor. Moet je alleen wel opletten dat je niet gaat clippen dan is de lol snel voorbij.
        Trouwens let ook op met soms de DX38 die doet nogal rare dingen met de comp/lim op factory instellingen. Heb al menig 18inch erdoor zien sneuvelen.

        M.V.G

        Comment

        • dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

          #5
          Originally posted by peternotermans
          Snap ik; intern wordt 2 x fase gedraaid.

          Mijn vraag anders geformuleerd: is het niet verstandig (ervanuitgaande dat ch1 en ch2 intern aan dezelfde voeding hangen, maar geïnverteerd) om beide kanalen dan ook min-of-meer symmetrisch te belasten...?

          Dus: toppen op ch1 + 2 en subs op 3+4 in plaats van Ch1 top, Ch2 sub, Ch3 top, Ch3 sub..?

          Of valt deze beredenering in de categorie "hifi audiofiel gezwets" ?
          Dat is zeker slim om te doen! als jij de daar goed bij voelt klinkt het vaak ook beter
          effe zonder dollen ik zou het ook zo doen!
          knoppen en waarden :)

          Comment

          • peternotermans
            • Oct 2003
            • 156

            #6
            Originally posted by Robin.vd.Have
            En 1,5 kw lusten je RX118's wel hoor. Moet je alleen wel opletten dat je niet gaat clippen dan is de lol snel voorbij.
            Trouwens let ook op met soms de DX38 die doet nogal rare dingen met de comp/lim op factory instellingen. Heb al menig 18inch erdoor zien sneuvelen.

            M.V.G
            Dat klinkt eng.. Wat doet die DX38 dan voor "rare dingen"..? Laat-ie dan pieken door of gebeurt er iets anders?
            Heb je misschien een .tlx file voor me met aangepaste settings voor RX118 op DX38..?

            Ik heb trouwens van de importeur settings ontvangen voor SX200 / RX118 combi. Ik zal ff checken of de RX118 settings afwijken van de factory presets.
            --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

            Comment

            • BlackLight_Frank
              • Feb 2004
              • 143

              #7
              Originally posted by peternotermans
              Dat klinkt eng.. Wat doet die DX38 dan voor "rare dingen"..? Laat-ie dan pieken door of gebeurt er iets anders?
              Heb je misschien een .tlx file voor me met aangepaste settings voor RX118 op DX38..?

              Ik heb trouwens van de importeur settings ontvangen voor SX200 / RX118 combi. Ik zal ff checken of de RX118 settings afwijken van de factory presets.
              Je zou haast gaan denken aan een bibliotheek met processor instellingen ergens op dit forum. Volgens mij kom je dan sneller aan een juiste instelling dan als je op de importeur / dealer moet wachten. Wordt dan wel goed oppassen dat je alle gevevens in acht neemt, welke versterker, aantallen speakers en natuurlijk welke processor, maar dat spreekt voor zich.

              Wij hebben inmiddels er al wel enkele verzameld voor de Electro Voice family : ZX-5 met RX118, RX212 met RX118, PX2122 met PX 2181 (moet nog getest worden), allen met EV CP versterkers.

              Ik lees het wel of er ergens een onderwerpje komt !

              Frank
              Black Light
              Gewoon een uit de hand gelopen hobby, verder niets geen bijzonders.

              Comment

              • Lennartsound
                • Dec 2006
                • 269

                #8
                Originally posted by BlackLight_Frank
                Je zou haast gaan denken aan een bibliotheek met processor instellingen ergens op dit forum. Volgens mij kom je dan sneller aan een juiste instelling dan als je op de importeur / dealer moet wachten.
                Ik had het er niet zo lang geleden nog over met E.A. Zij krijgen af en toe wel eens setting van gebruikers. Lijkt me meer een taak voor hun om die bank te maken. Leuk om te vergelijken met je eigen settings. Eerste wat ik deed toen de DX38 binnen was, was de settings aanpassen iig. Ook die standaard settings schijnen al beter te klinken dan b.v. de amerikaanse (QRX) Met de RX klinken de QRX instellingen iig geheel klote. Ga binnekort nog een instelling maken voor de combi ZX1 met SB122. Kijken of ik een paar cheapy kastjes nog beter kan laten klinken.

                Comment

                Working...