JBL Eon's brommen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mark-LED
    • May 2004
    • 822

    JBL Eon's brommen

    Sinds iemand laatst mijn Tasker multikabels 'geleend' heeft, heb ik de dap'jes maar van de zolder gepakt. Gaat over deze kabels: link.

    Als de actieve monitoren mee gaan, zijn dat de JBL Eon G2 10" en de G1 (grijze oudere versie) 10". Deze monitoren deden het op de Tasker kabels altijd prima, nooit brom/ruis/storing/whatsoever. Echter met deze dap'jes hebben de G2 monitoren problemen. Ze geven wel signaal door, dus al het geluid komt er wel uit, maar ze brommen (en hard). De G1 monitoren hebben er weer geen last van. Deze monitoren worden gelijktijdig gebruikt dus het is geen locatie of spannings-probleem. Randaarde afplakken helpt niet, alles op 1 16A groep met randaarde hielp niet.

    Het signaal loopt vanuit de mixer (zijn er meerdere) via een mono-jack male door de multi naar een xlr male. Daar worden de monitor-multi's op ingeprikt.

    Wat zie ik over het hoofd of moet ik veranderen? De kabels zijn verder identiek aan de Taskers. Pin 1 en 3 zijn niet doorgelust en pin 1 en behuizing zijn ook niet doorgelust. Alles is gewoon 1 op 1.
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

    #2
    Is de signaalverbinding van mengtafel tot aan de monitor heel de weg gebalanceerd dan? Want je spreekt van een mono-jack, wat zou willen zeggen dat de signaalverbinding heel de weg ongebalanceerd wordt, waarvan brom dan een logisch gevolg kan zijn.

    Als de monitors een ground lift hebben, probeer deze dan eens. Indien niet kan je ook aan de xlr die je in je monitor steekt pin 1 loshalen en zo nog eens proberen.
    Last edited by Dikke Foaf; 09-04-07, 18:32.

    Comment

    • moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

      #3
      Handig hulpje over de juiste manier(en) van aansluiten:
      Met welke connectoren en kabel sluit ik mijn apparatuur correct aan?
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

      Comment

      • jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

        #4
        De mono-jack uitgang steek je met een jack-jack kabel in een DI-box, de DI-box sluit je dan pas aan op de XLR-kabel richting speakers. Bromt ie? Druk je de earthlift in op je DI en dikke kans dat het weg is.

        Als dat niet helpt:
        Trek de XLR uit de DI (dus even geen contact maken).
        Bromt ie nog? Kabel pikt heel veel rommel op onderweg of er zit iets binnen in je monitor fout.
        Brom weg? Zoek de fout in je mixer of daarvoor.

        Comment

        • Mark-LED
          • May 2004
          • 822

          #5
          Mono of stereo jack's, ga ik morgen even voor alle zekerheid nakijken. Ik meende mono-jack -> XLR maar twijfel nu.

          Monitoren hebben geen ground-lift. Pin 1 loshalen zou ik kunnen proberen.

          -

          DI heb ik toen al geprobeerd, had ook geen effect. Heb 'm rechtstreeks na de mixer geplaatst -> geen effect, en vlakbij de monitor -> geen effect.

          -

          Het rare is, dat als ik de setup gewoon zo laat maar alleen de xlr kabel uit de monitor en het stageblock trek (de xlr vanuit die dap multi) en er een normale xlr kabel tussen steek, het probleem weg is.

          Rare vind ik helemaal dat alleen de G2 monitoren er last van hebben. Op elke locatie, op verschillende groepen, etc.

          Comment

          • Mark-LED
            • May 2004
            • 822

            #6
            Gister even gekeken, het zijn stereo jack verloopjes ipv mono.

            Dus mengtafel -> stereo jack male -> multi met xlr male uit -> DAP multi's -> monitoren.

            Comment

            • Hansound
              • Apr 2006
              • 832

              #7
              Duidelijk dat je de DAP kabels weer op zolder moet leggen.
              Zijn ongetwijfeld een stuk goedkoper dan de Taskers, maar de tijd die je er nu al aan heb gespendeerd zou dat al weer goed maken.

              Comment

              • Mark-LED
                • May 2004
                • 822

                #8
                Klopt, maar ik mag toch aannemen dat wanneer ik iets bestel, ik er ook vanuit mag gaan dat het probleemloos werkt, ongeacht het merk.

                Pin 1 doorsolderen naar de behuizing v/d xlr, zou dat iets goedmaken?

                Comment

                • showband
                  • May 2001
                  • 4524

                  #9
                  de kabel en de eon´s zijn gebalanceerd. Maar de input ervan gewoon ongebalanceerd. Dus als je alleen de tip en nul van de jack wegzendt vanaf de multikabel naar de DAP-kabel, dan hangt de ring los aan de ingang van je dap/tasker-kabel en wordt dat adertje versterkt aan de speakerkant.....

                  Dan versterk je een enorme antenne tegen een 220V snoer aangeplakt.

                  De reden dat de G2 ´s problemen hebben en de oude niet zou er op wijzen dat de G2 echt-gebalanceerde ingangen hebben en de oude niet... Is niet onwaarschijnlijk.

                  Zijn die taskers waarschijnlijk ook gewoon ongebalanceerd (of "mono jack" naar xlr)
                  Last edited by showband; 14-04-07, 16:30.
                  lekker belangrijk!

                  Comment

                  • Mathijs
                    Moderator
                    • Aug 2002
                    • 1353

                    #10
                    Kan ook zijn dat die dap kabels niet helemaal lekker zijn en dus voor een rare ingangs impedantie zorgen.

                    Iets waar de ene speaker dus gevoeliger voor is dan de ander.

                    Comment

                    • Mark-LED
                      • May 2004
                      • 822

                      #11
                      XLR gedeelte van de kabels is 110ohm.

                      Comment

                      • Mathijs
                        Moderator
                        • Aug 2002
                        • 1353

                        #12
                        Wat dus de digitale standaard is en niet de analoge.

                        Comment

                        • Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

                          #13
                          gooi die dingen maar s in de auto, richting enschede. koffie = klaar, en tasker op voorraad.

                          Comment

                          • Mark-LED
                            • May 2004
                            • 822

                            #14
                            Audio signaal had toch geen problemen met 110ohm digitale kabel? Alle XLR kabels hier zijn 110ohm, ivm uitwisselbaarheid licht.

                            @Mac: zogauw ik weer kan rijden komt dat goed (koffie staat inmiddels al een tijdje op de planning )

                            Comment

                            • Mark-LED
                              • May 2004
                              • 822

                              #15
                              Even een kick: ik heb de kabels eens open gehaald en zoals ik al laatst dacht: ik heb maandag-ochtend kabels.

                              Screen op pin 2, signaal op pin 1 en pin 3.

                              Dat werkt dus niet. :-)

                              Comment

                              Working...