Onverklaarbare feedback

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Olaf Duffhuës
    • Oct 2000
    • 2477

    Onverklaarbare feedback

    Ik heb gister een bandje gedraaid en daarbij had ik voor mij onverklaarbare feedback en uitval, op de monitors...Op de monitors had ik een Powersoft LQ2804, Apex EQ's en JBL MRX monitors...Aan mijn EQ's en monitors kan het volgens mij niet gelegen hebben, ik twijffel aan de Powersoft...Het was heel vreemd, ik heb de monitors goed ge-eq-t, uiteraard mijn auxen op pre. Het ging bijv. 5 min. goed, dan ineens whieeeep...en ik hoorde van de band dat er ook opeens monitor geluids weg was, niet op alles in een keer, maar eerstr bijv. kanaal 2, dan 1 en dan 3...Zijn er meer mensen met deze ervaring, met dit soort Powersoft versterkers?
    Olaf Duffhuës

    **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

    #2
    Er zitten in dit verhaal een aantal factoren die mij zouden doen besluiten om niet direct naar de amps te wijzen.

    1. live steup, vraagt om trial and error, liefst ter plaatsen, maar die kans is nu verkeken.
    2. Muzikanten; dat wil zeggen, mensen die met de beste bedoelingen maar ongevraagd en ongewenst kastjes verplaatsen, even een stekker ergens uithalen omdat ze anders struikelen, ff een knopje anders zetten in de hoop dat het dan beter klinkt, zelf een pedalenplank in mekaar flanzen om vervolgens appelig te kijken als het ding sluiting geeft.
    3. Amps die uit het zicht hebben gestaan gecombineerd met een knoppendraaier?
    4. monitors geplaatst door een ROC student die niet bleek te weten dat je speakons een kwartslag aan moet draaien om goed contact te laten maken?
    5. iemand die met een pre-post/mute/ knoppie op een ogenschijnlijk nutteloos deel van de mixer heeft staan spelen?
    6. digitale tafel met meerdere routings en per ongeluk een paar keer doorgetikt naar andere preset?

    Bovenstaande uit de praktijk van 1990- nu en allemaal een oorzaak van ongewenst gewijs naar monitors met daarboven een vragend hoofd.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

    Comment

    • jadjong
      • Oct 2003
      • 654

      #3
      Spanning.?

      Comment

      • Olaf Duffhuës
        • Oct 2000
        • 2477

        #4
        1. live steup, vraagt om trial and error, liefst ter plaatsen, maar die kans is nu verkeken.
        Nope...

        2. Muzikanten; dat wil zeggen, mensen die met de beste bedoelingen maar ongevraagd en ongewenst kastjes verplaatsen, even een stekker ergens uithalen omdat ze anders struikelen, ff een knopje anders zetten in de hoop dat het dan beter klinkt, zelf een pedalenplank in mekaar flanzen om vervolgens appelig te kijken als het ding sluiting geeft.
        Nope...

        3. Amps die uit het zicht hebben gestaan gecombineerd met een knoppendraaier?
        Ja, maar ben een aantal keren wezen kijken/controleren, stonden met 2 vingers in de neus te draien...

        4. monitors geplaatst door een ROC student die niet bleek te weten dat je speakons een kwartslag aan moet draaien om goed contact te laten maken?
        Nope..Ik studeer al jaren niet meer...

        5. iemand die met een pre-post/mute/ knoppie op een ogenschijnlijk nutteloos deel van de mixer heeft staan spelen?
        Nope, wel 10 keer gecontroleerd...

        6. digitale tafel met meerdere routings en per ongeluk een paar keer doorgetikt naar andere preset?
        Nope...stond met de MH2...en die is analoog...

        Spanning.?
        OOk niet, spanning was goed en stabiel...

        Ik heb dit gewoon de laatste 10 jaar zo niet meer gehad...En dit was de 2de keer met die amp...De eerste keer had ik maar 2 kanalen in gebruik...Ik heb wel eens vaker gehoord dat als je 4 kanalen gaat gebruiken op zon ding, dat het mis gaat...Vandaar de gebruikers ervaringen...
        Olaf Duffhuës

        **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

        Comment

        • jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3150

          #5
          Apart, ik heb vorige maand met een MH3 ook een aantal rare feedbacks gehad tijdens monitorschuiven.
          In de lucht was duidelijk een rondzinger hoorbaar, maar bij het afluisteren van alle kanalen met de koptelefoon was deze onvindbaar. FoH-schuiver hoorde het ook en kwam ook meteen bij mij ingrijpen en als een beest met de EQ's de toon eruit proberen te drukken. Helaas kregen we 'm daarmee ook niet weg. Ook met voorzichtig 1 voor 1 faders iets naar beneden schuiven werd het probleem niet opgelost.

          Ik heb het er maar opgehouden dat er een gitaarversterker stond rond te zingen op een gitaar, maar dat zou nog niet verklaren waarom ik 'm niet hoorde op de PFL.

          Uiteindelijk dus niet met zekerheid een oorzaak kunnen vinden. Het was een soort bandjes-estafette en ik had het probleem ook maar bij 1 band. Sommige dingen blijven onverklaarbaar...

          Comment

          • showband
            • May 2001
            • 4524

            #6
            Ik gok eerst op een faseverschil tussen de kasten en een verkeerd formaat podium. Als een van de drivers in een van de kasten verkeerd is aangesloten is dat een ramp. Maar ook met looptijdverschillen kun je dit krijgen. Als muzikant kun je dat gewoon als "uitval" beleven. En je krijgt punten waar je gelijk in de feedback gaat met een microfoon.

            andere mogenlijkheid.
            zingende gitarist met el-gitaar. als de combinatie lengte gitarist+hoek van de monitortweeter+microfoonhoogte+insteling van de eq tegenzit. Dan reflecteert het hoog van de monitorbox tegen je gitaar zo je microfoon in. ZOdra je iets beweegd is het al weer weg. Dat verschijnsel heb ik als niet al te lange gitarist (zeg maar kort) nogal eens aan monitortechs uit moeten leggen.

            Geen kledingstukken, spiekbrieven en andere zaken die op monitors worden gelegd en weer weggehaald?

            geen "hotspot" waar twee of drie drivers op een klein podium samen knetterhard samenkomen?

            Geen resonantie van het podium deel waar een slechte (kick)mic-stand ongelukkig met een (bas)versterker gaat "samenspelen"? Is ook een classic.
            Last edited by showband; 08-04-07, 11:10.
            lekker belangrijk!

            Comment

            • showband
              • May 2001
              • 4524

              #7
              Originally posted by jurjen_barel
              Apart, ik heb vorige maand met een MH3 ook een aantal rare feedbacks gehad tijdens monitorschuiven.
              In de lucht was duidelijk een rondzinger hoorbaar, maar bij het afluisteren van alle kanalen met de koptelefoon was deze onvindbaar. FoH-schuiver hoorde het ook en kwam ook meteen bij mij ingrijpen en als een beest met de EQ's de toon eruit proberen te drukken. Helaas kregen we 'm daarmee ook niet weg. Ook met voorzichtig 1 voor 1 faders iets naar beneden schuiven werd het probleem niet opgelost.

              Ik heb het er maar opgehouden dat er een gitaarversterker stond rond te zingen op een gitaar, maar dat zou nog niet verklaren waarom ik 'm niet hoorde op de PFL.

              Uiteindelijk dus niet met zekerheid een oorzaak kunnen vinden. Het was een soort bandjes-estafette en ik had het probleem ook maar bij 1 band. Sommige dingen blijven onverklaarbaar...
              Als jij een goedkopere gitaar hebt met enkelspoelers. Waarvan bijvoorbeeld de spoelen niet strak zijn gewonden. en er zuinig of niet is ingeharst. Dan dan is een gitaar gewoon een microfoon. (als je tegen de elementen van zo een gitaar schreeuwd versterkt hij het net zoals een MD-element van een draaitafel)

              In de combinatie van een Si-distortion in de krasserige klasse heb je meestal een combinatie die prima over het hele podium kan feedbacken zelfs als je alle snaren afdempt over de volle lengte.

              Binnenkort toch eens wat voorbeelden doen op de "moederdag" bijeenkomst
              lekker belangrijk!

              Comment

              • Olaf Duffhuës
                • Oct 2000
                • 2477

                #8
                Ik gok eerst op een faseverschil tussen de kasten en een verkeerd formaat podium. Als een van de drivers in een van de kasten verkeerd is aangesloten is dat een ramp. Maar ook met looptijdverschillen kun je dit krijgen. Als muzikant kun je dat gewoon als "uitval" beleven. En je krijgt punten waar je gelijk in de feedback gaat met een microfoon.
                Die had ik nog niet bedacht...Ik weet gewoon hoe klote het is voor een bandje om slecht podium geluid te hebben...Moet er wel bij zeggen dat de band het me vergeven heeft, door de samenloop van omstandigheden en omdat ik bij toeval een aantal leden kende...En ze op de hogte zijn van m'n capaciteiten...

                geen "hotspot" waar twee of drie drivers op een klein podium samen knetterhard samenkomen?
                Dat was het naar mijn mening niet, we hebben monitors die je links en recht kunt gebruiken zeg maar en ik heb daar rekening mee gehouden. Ook konden de monitors op standje oorlog, als het moest, daarom vond ik het zo gek.

                Geen resonantie van het podium deel waar een slechte (kick)mic-stand ongelukkig met een (bas)versterker gaat "samenspelen"? Is ook een classic.
                Nee, lijkt me uitgesloten, er stonden eigenlijk alleen vocalen op de monitors.

                FoH-schuiver hoorde het ook en kwam ook meteen bij mij ingrijpen en als een beest met de EQ's de toon eruit proberen te drukken.
                Dat heb ik ook nog geprobeerd, maakte geen verschil.
                Olaf Duffhuës

                **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

                Comment

                • jakkes72
                  • Dec 2003
                  • 1015

                  #9
                  Als ik het goed heb is die Powersoft een 4 kanaals versterker?

                  Ooit eens problemen gehad met een 4 kanaals Powersoft.
                  Was te herleiden tot het gebruik van 4 aderige kabel.
                  Kabels aan de versterker kant vervangen door 2 aderige kabel > Probleem over.
                  Bleek dat er op 2+/- een of andere sense zat, die kreeg geen signaal terug van de luidsprekers, want die zaten op 1+/-.
                  Versterker helemaal van slag.

                  Comment

                  • Dikke Foaf
                    • May 2003
                    • 618

                    #10
                    Kon je ook de meters zien veranderen op de versterker, wanneer het volume wegviel?

                    Je zegt niet zoveel over hoe het verliep in functie van de tijd.
                    Ging het in het begin wel goed? of was het de hele avond lang goed en dan weer niet goed?

                    Lijkt me iets in de zin van warmte en een slecht contact dat de gain van de amp kan aantasten. Zeker als je zegt dat dit al de 2e keer is met dezelfde amp.
                    Al geprobeerd met de platte hand op de versterker te kloppen?
                    Probeer in het magazijn een keer de amp wat belasten op 4ohm met wat pink noise en kijken wat er gebeurd.

                    De LQ serie lijkt ook maar een instapmodelletje te zijn, misschien zijn deze helemaal niet gemaakt en voorzien om live mee te sleuren, maar eerder voor installed sound?
                    Last edited by Dikke Foaf; 08-04-07, 22:05.

                    Comment

                    • Mathijs
                      Moderator
                      • Aug 2002
                      • 1353

                      #11
                      Ik heb dit soort grappen wel eens gehad met een defecte speakon kabel.

                      Maakte ergens half contact. Dus gas er op, opeens schiet ie goed en rond zinger. seconde later weer half contact en monitor zachter.

                      Zeer irritant.

                      Comment

                      • shure-fan
                        • Sep 2003
                        • 1046

                        #12
                        dit klinkt mij als een fase probleempje

                        heb het bij collega's weleens meegemaakt alleen dan wel jammer dat men nooit wil luisteren naar het advies van een mede collega
                        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                        Comment

                        Working...