Alto Maxidrive en Yamaha O2R

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

    Alto Maxidrive en Yamaha O2R

    Beste mensen,

    Ik gebruik sinds lange tijd al een Yamaha O2r V2 (dus niet de 96 versie voor de duidelijkheid). Nu heb ik sinds kort een Alto Maxidrive 3.4 om te gebruiken als systeemprocessor en hiermee delaytijden en o.a. EQ te kunnen regelen.

    Nu wilde ik de Maxidrive 3.4 het liefst digitaal aansluiten om mijn O2r om zo onnodige conversies tussen analoog en digitaal te voorkomen. De Maxidrive beschikt over een AES/EBU ingang en de O2r over een zelfde uitgang dus ik ging er van uit dat dit probleemloos zou moeten werken.

    Het werkt dus echter NIET. Heb er een geschikte kabel voor gemaakt, dus daar zou het niet aan moeten liggen. Ook met een standaard XLR kabel werkt het niet.

    Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen ?

    p.s. er gaat uiteraard ook een mailtje met dezelfde vraag richting mijn leverancier.
  • martijn verkerk
    • Nov 2005
    • 300

    #2
    ehm bitrate???
    bv oude o2r 44k1 en 16bit maxidrive 48k en 24bit ???
    kijk maar eens of allebij gelijk ingesteld staan

    Comment

    • MarkRombouts
      • Jan 2005
      • 1391

      #3
      Martijn,

      Daar ben ik al wel mee aan het stoeien geweest, maar het is me nog niet gelukt.

      Ik gebruik mijn O2r "altijd" op 48kHz.
      In het Digital I/O menu kun je voor de stereo-out de wordlengte instellen. Deze zou dan dus op 24-bit moeten staan neem ik aan ?

      Heb ik al geprobeerd volgens mij, maar weet ik niet zeker meer.
      Ik ga er van de week nog eens voor zitten.
      Moet dan de dither functie aan of uit ??

      Comment

      • martijn verkerk
        • Nov 2005
        • 300

        #4
        Originally posted by MarkRombouts
        Martijn,

        Daar ben ik al wel mee aan het stoeien geweest, maar het is me nog niet gelukt.

        Ik gebruik mijn O2r "altijd" op 48kHz.
        In het Digital I/O menu kun je voor de stereo-out de wordlengte instellen. Deze zou dan dus op 24-bit moeten staan neem ik aan ?

        Heb ik al geprobeerd volgens mij, maar weet ik niet zeker meer.
        Ik ga er van de week nog eens voor zitten.
        Moet dan de dither functie aan of uit ??
        zou is lekker beginnen met uit eerst maar eens verbinding maken
        ik ben niet bekend met de alto dus kan je hier echt niks over zeggen
        manuals erbij en specs naast elkaar leggen
        kan je waarschijnlijk al veel uit op maken

        Comment

        • Kevin_DM
          • May 2003
          • 577

          #5
          Heb er zelf nog niet mee gewerkt in digitale mode, maar een van mijn geluidstech's heeft dit al wel gebruikt, en het werkt wel degelijk.
          Staat je alto op digital in ingesteld (in een van de menu's moet je analoog of digitaal instellen, anders werkt het sowieso niet).

          Misschien kan hij je hier meer over vertellen, aangezien ik er niet bij was, maar wel weet dat het werkte ("dikke foaf" als member op het forum hier).
          --- watt ever you want ---

          Comment

          • martijn verkerk
            • Nov 2005
            • 300

            #6
            net ff gezocht naar die alto
            is een 20bits machine dus o2r "forcen" naar 20 bit

            Comment

            • Lennartsound
              • Dec 2006
              • 269

              #7
              Je moet ook even zeggen wie er master en wie er slave is. De mixer zou master moeten zijn. Dat betekent dat je je slave moet laten luisteren naar het clocksignaal van de O2R. Nou weet ik dat de clock van de O2R nou niet bepaald de beste is dus je zou kunnen expirimenteren om het andersom te doen. Vergeet niet om dan ook de wordclock (BNC) kabel aan te sluiten. Je kan meestal ook kiezen om te laten luisteren naar het clocksingaal in de AESEBU maar dat is niet je eerste keus.

              Comment

              • MarkRombouts
                • Jan 2005
                • 1391

                #8
                De maxidrive heeft geen aparte clock aansluitingen dus dat gaat niet lukken.

                Comment

                • Lennartsound
                  • Dec 2006
                  • 269

                  #9
                  Originally posted by MarkRombouts
                  De maxidrive heeft geen aparte clock aansluitingen dus dat gaat niet lukken.
                  Geen nood. Toch moet hij wel omschakelbaar zijn tot Slave/Master. tenzij hij automatisch klokt naar een inkomend AES signaal en zelf gaat klokken als ie niks krijgt.

                  Comment

                  • MarkRombouts
                    • Jan 2005
                    • 1391

                    #10
                    Ik ben er nog eens voor gaan zitten de afgelopen week, maar het is me tot op heden niet gelukt het digitaal werkend te krijgen.

                    De AES-EBU uitgang van de O2R lijkt wel te werken, want als ik deze aansluit op de AES-EBU digital in van de O2R zelf werkt dit gewoon goed.

                    Bij het aansluiten op de Maxidrive werkt het echter niet. Ik heb volgens mij zowat alle mogelijke instellingen geprobeerd, maar de juiste nog niet gevonden. Zijn er in de Maxidrive nog zaken die je moet instellen, behalve de input op digitaal zetten ?

                    Ook het afwisselend eerst opstarten van de O2R en de Maxidrive heb ik geprobeerd, helt ook niet.

                    Comment

                    • Dikke Foaf
                      • May 2003
                      • 618

                      #11
                      Maxidrive op digital input zetten is alles wat je moet doen.
                      Wel heb ik gemerkt dat bij het insteken en uittrekken (terwijl hij aanstaat) van de aes-ebu kabel de Maxidrive soms vastliep, wellicht vanwege invalid audio data op de input van de Maxidrive.
                      Ik geloof dat bij mij een Behringer DSP8024 de Maxidrive aanstuurde.
                      Probeer eens op 44.1 of 48kHz en 16 bit.

                      Ik herinner me ook een verschil tussen de eerste Maxidrive 3.4 en de latere Maxidrive 3.4+. Heb het ooit ergens gelezen dacht ik. Ik weet alleen niet meer of dit ging over de rs232 of over de aes-ebu input.

                      Wat het ook nog zou kunnen zijn:
                      In een AES-EBU frame zit meer informatie dan alleen de audio. Sommige bits dienen om informatie mee te geven over de audio stream en of het wel een audio stream is (Professional, emphasis, non-audio, etc...).
                      Ik heb er geen idee van wat de Maxidrive verwacht op die data bits, maar met een DSP8024 bleek het te werken. Misschien stuurt jouw 02R een bit mee waardoor de Maxidrive zijn outputs mute. Misschien kan je deze in een optiemenu ook aanpassen op je 02R?
                      Last edited by Dikke Foaf; 13-04-07, 15:41.

                      Comment

                      • MarkRombouts
                        • Jan 2005
                        • 1391

                        #12
                        Helaas nog steeds geen oplossing gevonden voor het vreemde "probleem" met het digitaal aansluiten van de Maxidrive, maar goed nu een andere vraag inzake de Maxidrive 3.4

                        Ik heb sinds kort een nieuwe laptop gekocht zonder RS232 serieƫle poort, zoals de meeste tegenwoordig. De Maxidrive 3.4 kan via RS232 of RS485 op XLR worden aangesloten.

                        Het heeft nu mijn voorkeur om RS485 via XLR te gebruiken, omdat ik dan de Maxidrive ook op het podium kan zetten en via de multi kan aansluiten.

                        Ik ben hiervoor dus op zoek naar een USB -> RS485 convertor (met liefst ook een XLR aansluiting natuurlijk). wie heeft hier tips en / of ervaring mee ????

                        Comment

                        • jakkes72
                          • Dec 2003
                          • 1015

                          #13
                          Originally posted by MarkRombouts
                          Ik ben hiervoor dus op zoek naar een USB -> RS485 convertor (met liefst ook een XLR aansluiting natuurlijk). wie heeft hier tips en / of ervaring mee ????
                          Ik heb er hier nog een liggen: EasySync USB Serial - RS232 RS422 RS485 Converters
                          Het is het blaauwe exemplaar, onder op de pagina.
                          Ik heb hier een Behringer mee aangestuurd gehad, zie: http://www.licht-geluid.nl/forum/liv...-bedienen.html

                          Comment

                          Working...