J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 2 van de 2 Eerste 1 2

Ingeschreven
    Apr 2002

Standaard

Helemaal mee eens, zenders zouden kunnen werken, maar alle techniek en de bediening hiervan worden veel te duur. met wat losse mics op de toneelrand werken, dat vereist een bepaald basisvolume, wat er niet is..

Wat misschien zou kunnen werken dat zijn wat vaste mics op statief waar dan rechstreeks in gezongen wordt. Dit heeft wel als effect dat de kinderen die zingen, niet meer tegelijkertijd kunnen dansen. maar als de kinderen oefenen met spreken en ze klappen niet dicht.... dan werkt dit en is het te betalen.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Standaard

Een jaar of wat geleden heb ik een kerst-musical van groep 3 moeten uitversterken.

Aangezien we al bang waren voor "problemen" heb ik in het kader van -beter-mee-dan-om-verlegen echt van alles opgesteld: een stuk of 10 overheads, zowel condensator als dynamisch (best lastig ophangen trouwens in een gymzaal zonder budget), 10 pijpjes rondom op de rand van het podium, een paar PZM's en nog wat klein grut verstopt in het decor.

In de zaal een aantal kleine clustertjes neergezet om galm en risico op rondzingen te beperken.

Het resultaat in 2 woorden: "Een ramp".

Het lukte wel om de kids verstaanbaar te krijgen (met veel moeite), maar luid-en-duidelijk was anders. Aangezien iedereen een andere kant op stond te praten en alles tegen fluiten aan stond schommelde het niveau nogal. Daarnaast was overduidelijk dat als het goed verstaanbaar was, de zaal zachtjes ging smoezen (oma tegen andere oma: "dat is mijn kleindochter").

Al met al een erg onrustig gebeuren.

Na de pauze heb ik nagenoeg alles uit gezet, afgezien van een setje wat van achter in de zaal richting podium ging. Daar de PZM's en decor-mics op gezet zodat men achterin de zaal nog iets kon verstaan.
    Resultaat was inderdaad een muisstille zaal en een beter resultaat dan met uitgebreide versterking.

O ja.. de kinderen waren al weken bezig met een spraak- en zang coach om te repeteren. Maar als ze al die mensen zien slaan ze toch dicht.

Resumé: uitversterken is een uitdaging, maar als je de kans hebt, niet doen. Deel liever je publiek op in meerdere voorstellingen, zo houd je het klein (intiem), slaan de kids niet zo snel dicht en is het ook nog goed verstaanbaar.
    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Forum Rechten