Geluid versterken-kleutermusical

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast
    • Apr 2007
    • 1

    Geluid versterken-kleutermusical

    Hallo,

    ik heb een probleempje waar bezoekers van dit forum mij misschien (hopelijk) mee kunnen helpen.

    Ik ben juf van een keluterklas en eind mei voert mijn groep 4 tot 6 jarigen een musical op voor hun ouders en andere geïnteresseerden. Het probleem met deze kleintjes is alleen dat het nu tijdens het oefenen erg moeilijk voor ze blijkt te zijn om echt duidelijk (hard) te spreken.

    Ik ben dus op zoek naar een manier om het geluid te versterken zodat zij ook achterin de zaal te horen zijn (denk bij zaal aan een kleine gymzaal). Het moet iets zijn wat op relatief korte termijn te regelen moet zijn en het kan geen honderden euro's kosten.

    Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

    Kim
  • martijn verkerk
    • Nov 2005
    • 300

    #2
    bel een lokaal (geluids)verhuur bedrijf en laat ze een offerte maken
    kortste klap

    Comment

    • Lennartsound
      • Dec 2006
      • 269

      #3
      Dan wordt het tijd voor een beetje spraakles. Veel mensen nemen niet de moeite om hun mond open te doen als ze spreken. Is iets wat je leert als je op het podium gaat staan. Nu is het wel lastig om om dat aan kleintjes te leren maar je moet er een keer mee beginnen. Dat is dan een mooi leermoment voor die kleintjes. Ik neem tenminste aan dat je geen musical doet zodat ze later musicalster kunnen worden maar om ze het een en ander mee te laten maken en te leren dat zijdelings met het leven te maken heeft. Leren spreken in het openbaar lijkt me een hele mooie les. Iets waar je later heel veel aan hebt, en het kost geen geld.
      Het lijkt me een beetje het doel voorbij schieten om kleuters met zenders te gaan uitrusten en een paar microfoons op het podium gaat al helemaal niet opschieten, snappen ze ook niet. Bovendien is het makkelijk om ze spraakles te geven dan om ze microfoon techniek te gaan bijbrengen.
      succes

      Comment

      • jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

        #4
        Ik heb in het verleden al meerdere groep 8 musicals gedaan. De enige manier om de spraak echt duidelijk in de microfoons te krijgen, is door alle leerlingen een eigen draadloze microfoon te geven en die op te spelden/op het hoofd te plakken. Het enige nadeel: dat wordt gigantisch duur en is eigen over de top voor dit niveau. Ik zou sowieso beginnen met spraaklessen, hebben ze in hun verdere leven ook nog iets aan.

        Vervolgens zou je naar de lokale verhuurder kunnen gaan en vragen wat het zou kosten om een geluidsset te plaatsen en rondom het podium een aantal richtmicrofoons. Verwacht alleen geen wonderen daarvan, die kids draaien alle kanten op, waardoor het heel rottig uit te versterken wordt.

        Comment

        • kokkie
          • Nov 2003
          • 1166

          #5
          Moeilijke situatie.

          Ongetwijfeld geen geen budget, die kleintjes zenders opplakken lijkt me ook niet erg handig en zo'n rare holle gymzaal.

          Nou ben ik geen geluidstechnicus, dus ik ga weinig zeggen over mooie richtmicrofoons die je kan gebruiken etc., maar wat wel een belangrijk punt is, is de acoustiek in de gymzaal. Feitelijk alleen maar harde oppervlakken, dus veel galm. Elk omgevingsgeluid komt terug net als de spraak/zang van de kleuters. Voor een verbetering van de verstaanbaarheid zou ik dus beginnen met het ophangen van (theater)gordijnen in de gymzaal. Liefst rondom, maar 2 wanden is ook al een goed begin.
          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

          Comment

          • jens
            • Aug 2004
            • 1067

            #6
            ik kan me nog herhinneren uit mijn basisschool periode ( z'n 12 jaar geleden ) dat ze op slot met een musical een paar condensator mics uit het dak lieten komen en gewoon aan het snoer boven-vooraan het podium lieten hangen en zodoende probeerde ze spraak op te vangen.... of dit toen er aan heeft bijgedragen dat ik geen volkszanger ben geworden weet ik niet maar het zal ongetwijfeld wel iets geholpen hebben

            maar afijn

            die kleintjes zijn meest niet zo groot mischien zouden 2 condensator mics op een flink statief nog het een en ander op kunnen gaan pikken als je ze goed richt.
            ik weet niet of de school beschikt over een beetje een instalatie waar je 2 mics op aan kan sluiten . 2 mic's en statieven huren kost de hele wereld niet ( mic huur kost een 5 tot 10 euro gemiddeld) en dan word het even uitvissen en experimenteren om de beste plek te bepalen voor de mic ( maar dat kunnen ze je bij het verhuur bedrijf ook wel uitleggen hoe dat allemaal werkt en waar je op zal moeten letten)

            die kinders een mic geven heeft zo ie zo geen zin en met 50 ouders in de zaal durven ze echt niet hard te praten

            snap best dat je ze verstaanbaarheid kan bijbrengen maar ik denk dat ze al genoeg moeite hebben met de tekst onthouden

            heeft de school geen eigen instalatie dan word het een heel ander verhaal
            dan heb je ook nog eens 2 speakers,versterker en een mixertje nodig. en om zoiets te huren ben je zo al een 75 euro verder...




            succes
            Last edited by jens; 02-04-07, 20:32.

            Comment

            • Lennartsound
              • Dec 2006
              • 269

              #7
              Ik denk niet dat de juf zelf moet gaan klooien met microfoons e.d.

              Ik zie dan nog het meest in een opstelling met 2 XY-tjes van hypercardio's of shotguns (met kleine hoek) op enige afstand van het podium. De linker XY (allebei) naar de linker speaker mixen en de rechter xy opstelling naar de rechter. Zo verdeel je 4 mic's over 2 speakers zonder looptijdverschillen die kamfilters veroorzaken. De speakers uiteraard achter de mics opstellen i.v.m. feedback (of voor vanuit e zaal gezien). En dan maar voorzichtig zoeken hoe hard je kan versterken en daarna niet meer aan de afstelling komen....
              bij nader inzien, nee gaat nooit werken. Wel een leuk expirimentje
              Last edited by Lennartsound; 02-04-07, 22:01.

              Comment

              • Radar
                Moderator
                • Jul 2002
                • 890

                #8
                Ooit een paar jaar geleden ook zo bij het forum terecht gekomen.
                Ik was ook opzoek naar een budget oplossing voor uitversterking van
                spraak en zang bij low-budget musical.
                Ik ben uitgekomen op de superlux spra-268, ooit begonnen met 4, onderstussen 10 van die dingen liggen, gewoon per 2 op een statief op/voor de podium rand en afhangkelijk van bepaalde hotspots en paar in het decor verstoppen ( gewoon op een tafel statiefje op de salontafel, 2 stuks onder een strijkplank, in de kerstboom verzin iets).
                Hangen ook een paar keer geprobeerd maar dat was signifiekant slechter dan op een statief.
                Totaal aanschaf ga je ruim over budget heen maar je hebt er wel jaren plezier van.
                Woon je in de buurt van Bilthoven dan moet je maar even een gil geven.
                Ik doe niet aan bijgeloof.
                Dat brengt ongeluk.

                Comment

                • GvH-E
                  • Feb 2007
                  • 122

                  #9
                  Plaatselijk verhuurbedrijf inschakelen die de install. installeert (en EQ afregelt!) en iemand instrueert i.v.m. noodzakelijke bediening van mixer en regelmatig optimaal (her)plaatsen van 2 a max. 3 mic.. Niet gebruikte mic. 10 db terug regelen.
                  Geluidsboxen (zuilen) plaatsen op statief en verspreiden in de zaal bijv. 2x li en 2x re. naast podium en richten op publiek zodat min. geluid terug komt.
                  Podium akoestisch max. dempen, vloerbedekking en gordijn aan achterwand. Zoals reeds uitgebreid genoemd zijn de zacht sprekende kinderen nu het grootste probleem en waarschijnlijk nu ook het budget. GvH-E

                  Comment

                  • gertgeluid
                    • Dec 2006
                    • 520

                    #10
                    Bij ons maakte ze gebruik van "voorleesouders" die de teksten in een microfoon boerden. Helaas namen ze de meest verschrikkelijke ouders en dan ook slechts twee, dus tientallen karakters werden door twee van die futloze moeders vormgegeven. Resultaat is een prachtig verstaanbaar, maar o zo dode vertelling van het verhaal.

                    Ik kan me echter voorstellen dat als je een groter aantal ouders neemt, en dan ook een bonte verzameling van ouders die WEL een beetje karakter hebben, dat het dan voor zowel kids als ouders een hilarische boel kan worden. Een aantal dynamische microfoons kost in ieder geval niks en je hoeft ook geen afgestudeerde geluidstechnicus erbij te huren. Er is vast een zoon van het schoolhoofd die dat kan.

                    Ik kan me echter de reactie van mijn ouders nog goed herinneren na zo'n voorstelling: die voorleesmoeders moeten ze afschaffen. Het gaat om de kinderen. En als het verhaal daardoor niet helemaal duidelijk overkomt, maakt ze niets uit.

                    Nog een kleine tip: ga tijdens het repeteren ver weg zitten. Dan krijgen ze misschien al het besef dat ze wat meer volume moeten produceren. Jij bent namelijk hun publiek en als je dan dichtbij zit, is het voor hun heel onnatuurlijk om hard te praten want dat slaat in hun ogen nergens op. Zo'n zelfde situatie maak ik regelmatig mee met professionele acteurs op filmsets: wanneer ze moeten spelen in een rumoerige omgeving zoals een discotheek, is het tijdens de opnames juist heel rustig (geen muziek, geen rumoer). Dat kabaal wordt namelijk in de montage toegevoegd. Als je dan aan ze vraagt of ze hard willen praten omdat het anders straks niet geloofwaardig is, houden ze dat vaak niet langer dan 1 take vol. Het is heel maf om te moeten schreeuwen als daar niemand profijt van heeft.

                    Succes.
                    Last edited by gertgeluid; 02-04-07, 22:14.

                    Comment

                    • soep
                      • Jul 2005
                      • 37

                      #11
                      Kinderstemmetjes (mooi) uitversterken is een moeilijke opgave.
                      Dit vereist goede apparatuur, en (belangrijker nog) ERVAREN technici (die ook nog eens met kinderen moeten kunnen omgaan).
                      Je geeft al aan (bijna) geen budget ter beschikking te hebben dus:
                      Het lijkt me het slimste dit NIET uit te versterken.
                      Laat je musical lekker klein en naturel.
                      Je zult merken (zoals ik dat ook merkte toen mijn kinderen klein nog waren ) dat de ouders (en oma's/opa's/broertjes/zusjes) het toch wel leuk vinden en muisstil worden wanneer de kinderen even moeilijker te verstaan zijn.
                      Behalve dit denk ik dat de kinderen alleen maar onzekerder worden als je gaat " overstelpen" met techniek EN dat je alleen maar hoge verwachtingen schept bij je publiek (wanneer men die techniek ziet) die je waarschijnlijk niet helemaal kunt waarmaken.
                      Kortom, niet druk om maken...
                      Veel plezier met je musical.

                      gr.
                      Soep
                      Tja...

                      Comment

                      • sparky
                        • Apr 2002
                        • 2104

                        #12
                        Helemaal mee eens, zenders zouden kunnen werken, maar alle techniek en de bediening hiervan worden veel te duur. met wat losse mics op de toneelrand werken, dat vereist een bepaald basisvolume, wat er niet is..

                        Wat misschien zou kunnen werken dat zijn wat vaste mics op statief waar dan rechstreeks in gezongen wordt. Dit heeft wel als effect dat de kinderen die zingen, niet meer tegelijkertijd kunnen dansen. maar als de kinderen oefenen met spreken en ze klappen niet dicht.... dan werkt dit en is het te betalen.
                        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                        Comment

                        • SoundOfSilence
                          • Mar 2007
                          • 766

                          #13
                          Een jaar of wat geleden heb ik een kerst-musical van groep 3 moeten uitversterken.

                          Aangezien we al bang waren voor "problemen" heb ik in het kader van -beter-mee-dan-om-verlegen echt van alles opgesteld: een stuk of 10 overheads, zowel condensator als dynamisch (best lastig ophangen trouwens in een gymzaal zonder budget), 10 pijpjes rondom op de rand van het podium, een paar PZM's en nog wat klein grut verstopt in het decor.

                          In de zaal een aantal kleine clustertjes neergezet om galm en risico op rondzingen te beperken.

                          Het resultaat in 2 woorden: "Een ramp".

                          Het lukte wel om de kids verstaanbaar te krijgen (met veel moeite), maar luid-en-duidelijk was anders. Aangezien iedereen een andere kant op stond te praten en alles tegen fluiten aan stond schommelde het niveau nogal. Daarnaast was overduidelijk dat als het goed verstaanbaar was, de zaal zachtjes ging smoezen (oma tegen andere oma: "dat is mijn kleindochter").

                          Al met al een erg onrustig gebeuren.

                          Na de pauze heb ik nagenoeg alles uit gezet, afgezien van een setje wat van achter in de zaal richting podium ging. Daar de PZM's en decor-mics op gezet zodat men achterin de zaal nog iets kon verstaan.
                          Resultaat was inderdaad een muisstille zaal en een beter resultaat dan met uitgebreide versterking.

                          O ja.. de kinderen waren al weken bezig met een spraak- en zang coach om te repeteren. Maar als ze al die mensen zien slaan ze toch dicht.

                          Resumé: uitversterken is een uitdaging, maar als je de kans hebt, niet doen. Deel liever je publiek op in meerdere voorstellingen, zo houd je het klein (intiem), slaan de kids niet zo snel dicht en is het ook nog goed verstaanbaar.
                          It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

                          Comment

                          • jans
                            • Feb 2003
                            • 869

                            #14
                            Beste gast,

                            Probeer het volume zoals hiervoor genoemd is laag te houden maar voldoende verstaanbaar dit helpt het rumoer in de zaal te verminderen.
                            Als het stuk het toelaat kun je proberen om de gesproken delen op vaste plaatsen te laten plaatsvinden hier kan dan een microfoon geplaatst worden.
                            Probeer of de kinderen de eerste twee á drie rijen zonder versterking kunnen. Hierdoor kunnen de luidsprekers wat verder van het "toneel" en is de kans op rondzingen veel kleinder.
                            Zorg er wel voor dat tijdens de uitvoering iemand bij de techniek zit die het stuk goed kent zodat deze de technicus kan begeleiden met de instarts en het open zetten van de juiste microfoons.
                            Er zijn natuurlijke meer tips en trics maar deze zijn wel afhangkelijk van het stuk de mogelijkheden van het "toneel".
                            Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

                            Comment

                            Working...