J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 2 van de 4 Eerste 1 2 3 4 Laatste

Standaard

Het hele microfoon verhaal zal ongetwijfeld goed komen met hulp van de wijze heren hier (en dat bedoel ik niet cynisch).

Een ander belangrijk deel is de planning:

Om alles goed te laten verlopen (weten wanneer jij een schuif open of dicht doet) heb je goede afspraken nodig en daarom moet alles van tevoren gepland worden.
    Veel mensen denk dat een jamsessie alleen bestaat uit een beetje improviseren als je iets leuks denkt te weten. Fout.

In een goede jamsessie weet iedereen precies wanneer en hoelang hij/zij zijn/haar kunstje kan doen.
    Je kunt bijvoorbeeld afspreken dat je begint met een rondje langs alle muzikanten die dan iedereen 16 maten 4-kwarts maten spelen. Dan gaan bijvoorbeeld twee mensen om de beurt iets doen van elke keer 16 maten of 32 maten en dan weer 2/3 andere. Dan weer een rondje langs iedereen en dan willekeurig (althans daar moet het voor het publiek op lijken) doen mensen wat in een bepaald aantal maten (dat kan ook onderling varieren, zolang iedereend dat maar weet).

Zo bouw je zoiets op. Om alles goed te laten verlopen moet iedereen het hele schema weten (desnoods leg je het op het podium).

Je kunt dus helemaal los gaan tijdens de voorbereiding en allelei gekke dingen bedenken, zolang iedereen zich maar aan het schema houdt.
    Als technicus is het natuurlijk ook wel prettig om een beetje muzikale aanleg te hebben. De muzikanten hier zulle het wel herkennen; als je zelf muzikaal onderlegt bent kun je het aantal maten op een gegeven moment 'voelen'. Muziek is altijd ingedeeld in blokjes van 4/8/16/32 en soms ook wel meer en dat leer je 'voelen'. Dan hoef je niet meer te tellen.

In de daadwerkelijk invulling die iedereen aan zijn stuk geeft is iedereen natuurlijk vrij en dat maakt het ook leuk.
    Laatst gewijzigd door mac tecson; 22-03-07 om 16:14.

Ingeschreven
    Apr 2002

Standaard hou het simpel en gebruik je oren

Beste Sander,

Dingen als subgroepcompressie hebben pas nut als de P.A. en stuk harder gaat dan de backline plus monitoring, iets dat je niet moet willen in een kroeg waar meestal alleen de tecniek van het "bijschuiven" bruikbaar is. Oftewel; de instrumenten die zonder tussenkomst van de P.A. het hardst klinken bepalen het uiteindelijke volume. Met de P.A. versterk je niet meer dan nodig is om een werkbare balans te handhaven.
    wat compressie op de vocals kan meestal geen kwaad, maar overdrijf niet.

En wat bedoel je met als je zegt " het midden van de console niet verlaten"? Zet je een 48-kanaals beest neer in dat cafe of zo?
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Ingeschreven
    Oct 2004

Standaard Kroeg?

We hebben het hier over een kroeg toch? Dan lijken mij alle eenvoudige adviezen veruit de beste. 4 of 5 microfoons op de front en voor de rest gesharede backline toch?

Voor jamsessies met PA (Die dus beduidend harder gaat dan de backline) ben ik persoonlijk van de aanpak: drums micen en voor de rest alleen een hele hoop 57 en 58's Ogen op het podium, hooguit een beetje compressie op een lead vocaal, voor de rest gewoon rechtdoor. 1 galm, 1 delay, 1 drumplate afhankelijk van de soort muziek en gaan. Paar witte gaffa's om mics heen helpt enorm voor de herkenbaarheid. Altijd weer verbazend wat je met een 58 kunt. Als je goede muzikanten onder de schuif krijgt kan zoiets heel leuk zijn.

S.

Standaard

Helemaal stoppen met monitoren lijkt me ook niet de oplossing. Een zanger(es) zal zichzelf toch altijd duidelijk en goed willen horen, niet van half van de PA af. het gaat om samenspel, en daarvoor heb je nu eenmaal monitors nodig.
    ik zou zeggen: zo veel mogelijk vanaf de Backline, en dit aanvullen met een zeer bescheiden pa/zang installatie.

goed de mic's merken bij zo'n sessie(doe hetzalf met gekleurde tape, en dat ook op je tafel plakken) werkt naar mijn ervaring het makkelijkste.

idd (beta)58 ers pakken, kan je alle kanten mee op en eventueel zaken versterken waarvoor ze eigelijk niet bedoeld zijn.
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Ingeschreven
    Apr 2002

Standaard

Hoor je wel waar het allemaal om draait? Monitors!! Een noodzakelijk kwaad? Dat zeker. De oplossing? Stoppen met monitoring, en luisteren naar ELKAAR. Ik werk nu in een kleine bezetting op deze manier en het bevalt uitstekend. Ik heb aan beide kanten op het podium 3 speakers kastjes. 2 hoog/mid kastjes per kant en 1 subje per kant. De 2 binnenste hoog/mid kastjes keer ik iets naar binnen en ook hier laat ik de zaalmix uitkomen alleen dan zachter. Niks bijzonders dus....en het geluid? Super zowel in de zaal als op het podium. Natuurlijk gaan nu een hoop mensen roepen van: Ja maar dan kan alleen in zo'n bezetting en alleen op zo'n lokatie en alleen met die soort muziek bla bla bla. De essentie is alleen; luisteren naar ELKAAR. En er letterlijk vanuit gaan dat monitors een noodzakelijk kwaad zijn. Of ik wel weet waar ik over praat? ojawel hoor, ik sta al ruim 25 jaar op podia klein en groot, met zanginstallaties tot grote P.A. 's en van de traditionele monitoren tot de in-ear systemen.........
    Terug naar af, naar de basis, het basisgluid. Muziek maak je met ELKAAR.
    Helemaal stoppen met monitoren lijkt me ook niet de oplossing. Een zanger(es) zal zichzelf toch altijd duidelijk en goed willen horen, niet van half van de PA af. het gaat om samenspel, en daarvoor heb je nu eenmaal monitors nodig.
    ik zou zeggen: zo veel mogelijk vanaf de Backline, en dit aanvullen met een zeer bescheiden pa/zang installatie.
    Eigenlijk zeggen jullie hetzelfde, Ton zei wel geen monitors, maar bedoelde eigenlijk meer een sterk vereenvoudigde setup, wat door meer mensen wordt aangeraden.

Het is een verhaal waar ik me goed in kan vinden. Het probleem is dat veel bands, rockbands sowieso, niet met zichzelf in balans zijn. Grootste probleem hierbij zijn vaak de drums, die van zichzelf al niet in balans zijn. Luister in een oefenruimte eens naar de gemiddelde pop/rockdrummer; als je gaat luisteren hoe verschillende onderdelen van de kit zich tot elkaar verhouden kom je vaak tot de conclusie dat de kick veel te zacht is en de bekkens veel te hard. zet nu die totale kit eens af tegen een zanger die zonder versterking zingt. De verhouding is compleet zoek! Moderne muziek heeft zich kunnen ontwikkelen door het gebruik van techniek, die techniek is nu noodzakelijk om een band met zichzelf in balans te brengen. Maar het zullen toch echt in eerste instatie de muzikanten zelf moeten blijven die de balans zo goed mogelijk handhaven en dat is waar het heel vaak fout gaat. Veel muzikanten van nu denken dat het openschroeven van hun versterker de manier is om dit te doen, terwijl een andere keuze van bekkens en het aanpassen van de speelstijl of het aanleren van wat zangtechniek toch echt de eerste plaats is waar je moet zoeken, maar dat lijkt helaas verloren kennis te zijn.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Standaard

Inderdaad heb ik ook gewerkt met zangeressen die zich zelf keihard op de monitor moesten horen. Noem het maar gebrek aan zelfvertrouwen. De zangeres waar ik nu mee werk heeft geen monitor en hoord haar zelf dus alleen maar uit de (zoals ik eerder al beschreef) binnenste p.a. kastjes die iets naar binnen zijn gedraait. Welke kastjes dit zijn? De electrovoice s200 boxen (die oude sjompies ja) Ja inderdaad deze zangeres heeft een enorme strot plus de juiste microfoon techniek. Bij harde uithalen zie ik de microfoon rustig een halve meter van haar mond verdwijnen. Welke microfoon ze gebruikt? Hij werd hier zojuist al door iemand genoemd; De Shure Beta 58........! Kunnen die dingen welk rondzingen? Ik heb het in ieder geval nog nooit gehoord.

Standaard

Dit schreef zojuist iemand hier:

" het gaat om samenspel, en daarvoor heb je nu eenmaal monitors nodig.''

En ik denk dat dit nu juist de foute uitgangspositie is.

Forum Rechten