Wireless ethernet voor systeemcontrol en dergelijke. Wie doet er mee?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

    Wireless ethernet voor systeemcontrol en dergelijke. Wie doet er mee?

    Beste forummers,

    In het topic "oppassen met draadloos" haakte men even in op het draadloze ethernetgebeuren. Nu ben ik het afgelopen half jaar actief geweest met Elgar en twee DN9848E doosjes via wireless ethernet. Mijn ervaringen zijn in eerste instantie lovend, doch heb ik nog wat rariteiten in het wireless deel van deze combinatie.

    Het is enigszins afhankelijk van de gebruikte wireless router/access point en in mindere mate ook van de gebruikte laptop. Een echte verklaring heb ik echter niet. Het lijkt erop dat, ondanks dat de verbinding retegoed is, de doosjes willekeurig op "oranje" springen. Vaak keren ze dan vanzelf weer terug op "groen", doch na een paar uur (maar soms al na tien minuten) wil er nog wel eens een doosje in het oranje blijven steken of zelfs helemaal rood worden.

    Wie werken er nog meer met wireless ethernet en hebben dezelfde rariteiten? Welke routers of access points gebruiken jullie? Externe antennes?
  • peternotermans
    • Oct 2003
    • 156

    #2
    Ook ik heb een hoop geëxperimenteerd met wireless (zowel thuis als "on the road" met 01V96 en sinds kort LS9-16 mixers, remote licht met Lanbox LCX) en heb diverse combinaties van accesspoints + wireless kaartjes geprobeerd.

    Een ding heb ik geleerd: Alle waar is naar z'n geld.

    De allerbeste resultaten had ik met een Cisco Aeronet model waarvan ik het typenr niet meer weet (tot >60 meter goeie ontvangst), maar zo'n compleet setje zou dan ook tegen de 1000 euro aan kosten en dat vond ik echt te prijzig.

    Qua kwaliteit was de combinatie van 3com 8760A/B/G accesspoint voor op het podium en bijbehorende (optionele) XJack wireless PCMCIA kaart voor in de laptop erg goed. Dit gebruik ik nu al zo'n 15 klussen en heb nog NERGENS ook maar enig probleem met de verbinding gehad. Minimaal "Zeer goed" kwaliteit verbinding en constant 54Mbs. De gemiddelde afstand tussen AP en laptop was 10 meter, en maximaal 20.

    Dit accesspoint heeft een dubbele antenneconfiguratie en het laptop-kaartje heeft ook een uitschuifbare antenne.

    Met Linksys (low-budget lijn Cisco Systems) had ik slechte ervaringen. Net als met wirelessmodellen van Trust, Sitecom, Sweex, etc..

    Veel succes met zoeken.
    --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

    Comment

    • shure-fan
      • Sep 2003
      • 1046

      #3
      Originally posted by peternotermans

      De gemiddelde afstand tussen AP en laptop was 10 meter, en maximaal 20.
      voor 10 / 20 meter ga ik echt geen accespoint gebruiken, dan maar een utptje ofzo


      voor de langere afstanden: een accespoint met externe antenne op mic stand. (minstens 50 meter)
      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

      Comment

      • lifesound
        • Apr 2003
        • 1052

        #4
        ik gebruik vrij regelmatig de wireless mogelijkheid van XTA's audiocore.
        Zonder enige problemen van FOH naar podium, wat toch al snel enkele 10-tallen meters is.

        Laptop gewoon de ingebouwde wireless, XTA via een OTC WiSER.

        Comment

        • w00Dy
          • May 2006
          • 257

          #5
          Ik zou pas wireless gaan vanaf 50 meter, voor minder is een UTP voldoende en veel bedrijfszekerder. En zo dik is zo'n kabeltje nu ook weer niet

          Wireless ethernet is heel gevoelig voor storingen, iets wat in onze branche nefast is. En tegenwoordig met al die elektrosmog en andere EMS moet je accespoint al uit het goede hout gesneden zijn om dat de baas te kunnen (zie Cisco)
          Last edited by w00Dy; 14-03-07, 10:29.
          Alles begint bij Neutrik

          Gitaren verdienen beter dan een SM 57

          Comment

          • gertgeluid
            • Dec 2006
            • 520

            #6
            Het feit dat er veel rommel in de lucht zit, zal zeker de nekslag zijn voor de inferieure access point. Ik had laatst namelijk een vrij schone locatie (was maar één ander draadloosje in de lucht naast mijn systeemdraadloosje) en dat werkte op een SMC routertje van 4 tientjes helemaal te gek. Sta ik met datzelfde goedkope ding in drukke lokaties (veel wireless in de lucht), dan komen de problemen.

            Even wat meer duiten neertellen dus. Hmm, ik zal de baas inlichten

            Alvast hartelijk dank voor de input so far.

            Comment

            • peternotermans
              • Oct 2003
              • 156

              #7
              Originally posted by shure-fan
              voor 10 / 20 meter ga ik echt geen accespoint gebruiken, dan maar een utptje ofzo


              voor de langere afstanden: een accespoint met externe antenne op mic stand. (minstens 50 meter)
              Voor de duidelijkheid: ik bedoelde niet dat de maximum te behalen afstand 20m is, maar dat ik tot nu toe maximaal 20m van het podium heb gestaan. Het stond er inderdaad een beetje krom .. De maximum afstand moet ik nog uitproberen (beetje moeilijk als de lokaties niet zo groot zijn..)

              Als je toch al een multi uitrolt kan die UTP voor systemcontrol er nog wel bij, maar in mijn setup is zowel geluid- als lichtbesturing nu draadloos. En ik ben erg tevreden over het "niet hoeven af- en oprollen van welke kabel door de zaal dan ook", vooral bij het opruimen
              --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

              Comment

              • gertgeluid
                • Dec 2006
                • 520

                #8
                Originally posted by peternotermans
                Als je toch al een multi uitrolt kan die UTP voor systemcontrol er nog wel bij, maar in mijn setup is zowel geluid- als lichtbesturing nu draadloos. En ik ben erg tevreden over het "niet hoeven af- en oprollen van welke kabel door de zaal dan ook", vooral bij het opruimen
                Juistem

                Ik heb het een tijdje naast elkaar gebruikt. dikke UTP haspel naar FOH en dan beginnen met draadgebonden netwerk (smaarten, levels..). Bij de racks liep er dan al een access point mee (handig, die KT doosjes met doorlus mogelijkheid) waarop ik dan later in de middag overstapte voor het rondloopwerk. Dit is de meest waterdichte. Voor noodgevallen had ik hoe dan ook een kort UTP kabeltje op het rack liggen om - mochten beide systemen falen - zo "direct" mogelijk het netwerk in te kunnen duiken.

                Want.. ook kabels hebben zo hun kuren. Het is vaak genoeg voorgekomen dat die haspel echt een slechte verbinding gaf. Nu ligt hij vaak dik 30 meter langs een multi, dmx lijnen en video (rgb), maar dit is dan de ene keer weer geen enkel probleem en de andere keer is het huilen...

                Het stomme is dat Remote Desktop ALTIJD werkt. Ik zit er sterk over na te denken om gewoon een laptop vast op de dozen te steken, en dan via remote desktop het rondloopgebeuren te doen. Kennelijk is remote desktop beter in staat om met dropouts om te gaan dan al die systeemsoftware.

                Het maakt het wel weer ietsje trager...

                Pfff..

                Waar gaat dit heen...

                Comment

                • gertgeluid
                  • Dec 2006
                  • 520

                  #9
                  Enkele maanden later...

                  Inmiddels ben ik gebruik gaan maken van de nieuwste Appel Luchthaven Extreem router op de Klarks. De systeemtabletjapanner wilde het netwerk even niet zien, dus heb ik mijn gouwe ouwe Appel KrachtBoek G4 getrakteerd op Virtual PC om de Klark software te draaien.

                  In één woord geweldig!

                  Vrijdag een grote evenementenhal (60 meter diep) met niet minder dan 10 dikke vette wireless netwerken in de lucht. Het systeem heeft de hele avond als een zonnetje gewerkt. Gister in een feesttent kon ik met m'n laptopje zelfs in de cateringruimte een kop koffie gaan drinken terwijl ik vrolijk het systeem in de gaten kon houden. Ik denk dat ik er ben.

                  Maar... De Toshiba tabletjapanner kan het apparaat dus niet zien... En het rondlopen met een conventionele PowerBook tussen het publiek is geen porem.

                  Ik heb even alle aanwezige techneuten (die tegenwoordig allemaal een laptop hebben...) gevraagd of ze het netwerk konden zien in hun lijst. Allemaal geen probleem. Alleen die Toshiba tablet PC wil hem gewoon niet zien...

                  Zijn er hier mensen met verstand van draadloze netwerken? Ik heb op het Apple forum al iets gelezen over dat je de AirPort op een vast kanaal moet zetten. Morgen ga ik er even mee stoeien, maar elke andere suggestie is welkom!

                  Groeten,
                  grt

                  Comment

                  • jadjong
                    • Oct 2003
                    • 654

                    #10
                    Wat voor wirelesschip zit er in die opgewaardeerde zakjapanner?

                    Comment

                    • gertgeluid
                      • Dec 2006
                      • 520

                      #11
                      Bingo.

                      Het wirelessschip in de tabletjap is een intel pro 2200B/G, welke niet verder dan kanaal 11 gaat. De Airport gaat tot 13 en zat ook vrolijk op 13 te broadcasten. Heb nu beide machines op ch 4 gezet en dat werkt als een speer (ik vind 4 een leuk getal. Heeft verder geen reden).

                      Rest de vraag: Kan het kwaad als ik deze op een vast kanaal laat staan? Ik kan helaas geen automatische channel selectie doen want dan bestaat de kans dat de airport kanaal 12 of 13 pakt en dan sta ik weer voor lul.

                      Groeten en danken.

                      Comment

                      • keenoncoolstuff
                        • May 2003
                        • 695

                        #12
                        Kwaad kan het niet, alleen zul je -als je op een locatie komt waar kanaal 4 al door een ander systeem wordt gebruikt- een vrij kanaal moeten selecteren.

                        Groet, Rob.
                        All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                        If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

                        Comment

                        • Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

                          #13
                          heeeee, ik ben erg benieuwd hoe je dat flikt,. enzo..

                          keertje een cursusdagje geven oid, want hier wil ik best meer van weten...

                          mail anders ff, adres staat in profiel enzo

                          Comment

                          • jadjong
                            • Oct 2003
                            • 654

                            #14
                            Originally posted by MacGyverSounds
                            heeeee, ik ben erg benieuwd hoe je dat flikt,. enzo..

                            keertje een cursusdagje geven oid, want hier wil ik best meer van weten...

                            mail anders ff, adres staat in profiel enzo
                            Cursusje in wat? Klark Helix aan je laptop koppelen, of wireless je systeemcontroller kunnen bedienen?

                            Comment

                            • gertgeluid
                              • Dec 2006
                              • 520

                              #15
                              Cursusje lijkt me overbodig... Als je een beetje verstand hebt van systeemtechen en je hebt een avondje vrij, kun je met XTA dozen of deze Helix dozen makkelijk een draadloos systeem op poten zetten. Nouja... Makkelijk... Je moet even goed de manuals lezen, belachelijk veel Googlen en vooral ook veel op je bek gaan. Zeker als je in een show zit met 9000 man publiek is het niet leuk als je draadloos op z'n muil gaat. I've been there


                              Maar als je meer wilt weten, geef een gil. Lijkt me een waardevolle toevoeging aan het JH forum archief.

                              Nog even over die wireless channels: is het echt zo dat elke channel maar één keer mag gebruikt worden in een gebied?

                              Comment

                              Working...