Onduidelijkheid aansluiten tri-amp kf850zR op amp-rack

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wilco M.
    • Mar 2007
    • 7

    Onduidelijkheid aansluiten tri-amp kf850zR op amp-rack

    Hallo allemaal!

    Ik was op de site van EAW aan het kijken naar de kf850z met daaronder de SB850zR, een combinatie die bij iedereen wel bekend is. Nu is het bij mij nogal onduidelijk hoe ik bijvoorbeeld een stack van 2 x een kf850z met 2 x een SB850zR aansluit op een amp-rack, met name omdat de kf850z tri-amp gestuurd is. Het aansluiten van de SB850z is wel duidelijk, het gaat me dus voornamelijk om de kf850zR.

    Dit is volgens de site van EAW voor de kf850zR:
    [LEFT]LF - nominaal 8 Ohm - 700 Watt
    MF - nominaal 8 Ohm - 400 Watt
    HF - nominaal 8 Ohm - 200 Watt

    En de pinaansluiting aan de achterzijde van de kf850zR:
    Aansluiting via NL8 connector:
    Pin1-: NC
    Pin1+: NC
    Pin2-: Low -
    Pin2+: Low +
    Pin3-: Mid -
    Pin3+: Mid +
    Pin4-: High -
    Pin4+: High +

    Hoe wordt dit dan aangesloten op het amp-rackje?
    Ik heb hier al over nagedacht, en dacht het volgende:

    Ik neem bijvoorbeeld een rackje met 4 lab.gruppen versterkers, met:
    1 x fp6400 (2 x 2000 Watt @ 4 Ohm) -> Voor de sb850zR
    1 x fp3400 (2 x 1000 Watt @ 8 Ohm) -> Voor de kf850z / low
    1 x fp2600 (2 x 430 Watt @ 8 Ohm) -> Voor de kf850z / mid
    1 x fp2200 (2 x 350 Watt @ 8 Ohm) -> Voor de kf850z / high

    De sb850zR kan in deze situatie dus direct op de fp6400 worden aangesloten, en voor de kf850z, neem ik van elke amp een uitgang, die ik dan samenvoeg tot een NL8 connector, volgens de pinaansluiting van EAW. Dit gaat dan wel netjes naar een connectorpanel aan de voorkant van het rackje. De amps worden natuurlijk allemaal netjes aangestuurd door een, laten we zeggen, KlarkTeknik DN9848e System Controller

    Kunnen jullie me zeggen of ik op deze manier goed denk en/of het op een andere manier beter kan?

    Alvast bedankt in ieder geval!
    [/LEFT]
  • Hansound
    • Apr 2006
    • 832

    #2
    Leuk setje wat je daar gaat samenstellen

    Comment

    • jakkes72
      • Dec 2003
      • 1015

      #3
      Ik neem dan aan voor de duidelijkheid dat je 1 amp-rack gebruikt?
      Een rackje 850 zoals ik die gezien heb bestaan uit:
      - Carver PT2400 tbv sub (SB850) parallel -1200 W in 4 Ohm per SB850
      - 1 kantje Carver PT1800 tbv Laag - 900 W in 4 Ohm
      - 1 kantje Carver PT1800 tbv Mid - 900 W in 4 Ohm
      - Carver PM700 gebrugd tbv High - 700 W in 8 Ohm
      Per stack van 2 SB´s en KF´s dan 1 amprack.

      Ik denk dat je op het mid met de fP2600 je zelf te kort doet.

      Comment

      • Wilco M.
        • Mar 2007
        • 7

        #4
        Het is idd de bedoeling dat er per stack (dus 2 x SB850 en 2 x KF850) zo'n rackje komt, 2 amp-rackjes dus...

        Maar even over de manier van aansluiten in het amp-rackje; op de manier die ik hierboven heb omschreven, denk ik daar goed over? Dus van elke versterker de linker- of rechteruitgang samenvoegen tot 1 NL8 connector?

        @ jakkes: jij lust dus de eerste sub door naar de tweede, en dit doe je ook bij de kf850's?

        Comment

        • flurk
          • May 2003
          • 409

          #5
          Er zal waarschijnlijk een "standaard"aansluiting zijn voor EAW.Lijkt wel interessant mocht je ooit es bijhuren.

          Comment

          • Wilco M.
            • Mar 2007
            • 7

            #6
            flurk, hoe bedoel je een standaard aansluiting? De NL8 aansluiting is naar mijn weten toch een standaard aansluiting?

            Het gaat mij om op elke 'pin-set' het goede signaal te krijgen bij gebruik van 3 versterkers, daar is bij wat onduidelijkheid over

            Comment

            • martijn verkerk
              • Nov 2005
              • 300

              #7
              volgens mij draaien de 850 toppen op ep6 en de subs op ep4

              je denkwijze is goed maar uitwisselbaarheid is belangrijker (stel je hebt een top kapot en je moet er een bij huren)
              slimste is ff hpa bellen en ff tekening of aansluitschema vragen

              Comment

              • flurk
                • May 2003
                • 409

                #8
                to Wilco

                Gevonden op site van EAW
                Op de 4de pagina vindt je een aansluitschema.
                http://www.eaw.com/APP/pdf/s3/RD0165-(A)-KF850zF-SPEC.pdf
                [IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Piet/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.jpg[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Piet/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-5.jpg[/IMG]

                Comment

                • MarkRombouts
                  • Jan 2005
                  • 1391

                  #9
                  Je zou dan zelfs de pinnen 1+ en 1- kunnen gebruiken voor de bassen.

                  Dan kun je vanaf je amprack met één kabel naar je bas die je dan doorlust naar de top. Moet je wel zeker weten dat de interne bekabeling van zowel de bas als de top klopt met het schema.

                  Comment

                  • jakkes72
                    • Dec 2003
                    • 1015

                    #10
                    Originally posted by Wilco M.
                    Het is idd de bedoeling dat er per stack (dus 2 x SB850 en 2 x KF850) zo'n rackje komt, 2 amp-rackjes dus...

                    Maar even over de manier van aansluiten in het amp-rackje; op de manier die ik hierboven heb omschreven, denk ik daar goed over? Dus van elke versterker de linker- of rechteruitgang samenvoegen tot 1 NL8 connector?

                    @ jakkes: jij lust dus de eerste sub door naar de tweede, en dit doe je ook bij de kf850's?
                    Eigenlijk heb je totaal 4 kantjes versterkers nodig: Sub, Laag, Mid, Hoog.
                    Wat jij doet kan ook wel, dan een kabel trekken naar elke KF850, en dan iedere speaker aan zijn eigen kantje van een versterker zetten.

                    Je versterker blijft dan wel op 8 Ohm draaien.
                    In de setting van 3 amps draait de PT2400 op elk kantje op 4 Ohm, de
                    PT1800 draaid ook in 4 Ohm en de PM700 draaid in 8 Ohm bridge (Drivers van het hoog zijn als ik het goed heb 16 Ohm).

                    Wat we bij Alpha met de 850 deden was als volgt:
                    - 1 versterker per kant.
                    - 1 EP4 naar elke Sub.
                    - 1 EP6 naar elke Top.

                    Als de Top gevlogen werd, trokken we 1 EP6 kabel naar de gevlogen set

                    Zelf zou ik de bekabeling vande Sub en de Top wel apart houden. Voor de sub kun je dan bi-wired gaan op 1+/- en 2+/-.

                    Comment

                    • DidierB
                      • May 2003
                      • 337

                      #11
                      aaah die goeie ouwe tijd komt terug boven, toen ik m'n rugklachten nog aan het kweken was met die KF850's alsook met de ampracks die ervoor dienden..

                      Rekening houdend met hoe ik het vroeger deed, de keuze van versterkers even in het midden gelaten, was met een slave-amprack (dus zonder processor):

                      Op de amprack stonden 2x EP6 top en 2x EP6 sub uitgangen (dit rackje diende hoofdzakelijk voor turbo flood waar op de subs ook een EP6 stond), en bij het rackje hoorde 2x break-out spin voor tops en 2 x break-out spin voor subs. Deze spinnen hadden als primaire functie van geen korte kabels nodig te hebben voor te linken, en dan hadden we sub-spinnen met EP4 voor EAW en met EP6 voor turbo. Bij turbo flood hadden de top-spinnen ook geen nut aangezien er een link-kabel vast aan de top hangt.

                      AMP A kanaal 1 = hoog L
                      AMP A kanaal 2 = hoog R
                      AMP B kanaal 1 = mid L
                      AMP B kanaal 2 = mid R
                      AMP C kanaal 1 = low L
                      AMP C kanaal 2 = low R
                      AMP D kanaal 1 = sub 1 L
                      AMP D kanaal 2 = sub 1 R
                      AMP E kanaal 1 = sub 2 L
                      AMP E kanaal 2 = sub 2 R

                      waarbij sub 1 = de bovenste 18" in de SB850 en sub 2 = de onderste 18"


                      Dit rackje kon zowel mono (met 1 rackje voor L en 1 rackje voor R) als stereo (met 1 voor L & R) gebruikt worden: aan de amprack hing een kabel met harting stekker dewelke diende voor de signaal input van aan de processor of een daisy-chain van ampracks. Aan de processorkant waren er 3 mogelijke uitgangen harting: eentje L, eentje R en eentje L + R. Bij de uitgang L waren enkel de processor-uitgangen waarnaar de L input gerout was aangesloten, en de pinnen in de harting waren gelust zodanig dat de amprack een identiek signaal op de rechterkant van de versterkers binnenkreeg. Bij de uitgang R idem maar dan met R in plaats van L. En bij de uitgang L+R gingen alle processor uitgangen gewoon rechtdoor. Lijkt in eerste instantie vrij omslachtig maar dit maakte het mogelijk van een amprack mono of stereo te gebruiken zonder schakelaars op de amps te hoeven verzetten van stereo-inputs naar parallel of omgekeerd.

                      Persoonlijk vond ik dit systeem vrij handig & veelzijdig in gebruik, en ook plusminus idiot-proof. Een echte idiot kwam ook nooit in de buurt van processor of amprack, dus die behoefte was er ook niet echt.


                      Bij m'n huidige werkgever hebben we echter topracks en subracks, en dit omdat de verhouding top / sub niet altijd 1/1 is. Bij turbo flood was dit bijna altijd 1/1 maar bij EAW 850 vond ik deze verhouding over het algemeen verkeerd en was er nood aan extra sub.

                      Hopelijk ben je er iets mee.


                      Groeten,

                      Beghin Didier
                      Ampli bvba
                      Last edited by DidierB; 07-03-07, 12:52.

                      Comment

                      • Wilco M.
                        • Mar 2007
                        • 7

                        #12
                        Hier kan ik wat mee!

                        @ flurk: ik had dit pdf-je inderdaad ook al gevonden, hier heb ik die pin-layout vandaan gehaald.

                        @ Mark: om de subs op pin 1 te zetten had ik ook al over nagedacht, maar ik hou liever de bas gescheiden van de topjes.

                        Ik denk dat ik inderdaad even ga bellen met hpa dan, die zullen me zeker ook verder kunnen helpen, ook met het kiezen van de goede amps en de bekabeling e.d.. Zeker ook omdat ik, zoals DidierB al aangaf, het setje ook kleiner wil kunnen gebruiken, met dus 1 SB850 en KF850 per kant.

                        In ieder geval bedankt voor jullie hulp, ik ben alweer wat wijzer geworden

                        Comment

                        Working...