J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 2 van de 2 Eerste 1 2

Standaard

aaah die goeie ouwe tijd komt terug boven, toen ik m'n rugklachten nog aan het kweken was met die KF850's alsook met de ampracks die ervoor dienden..

Rekening houdend met hoe ik het vroeger deed, de keuze van versterkers even in het midden gelaten, was met een slave-amprack (dus zonder processor):

Op de amprack stonden 2x EP6 top en 2x EP6 sub uitgangen (dit rackje diende hoofdzakelijk voor turbo flood waar op de subs ook een EP6 stond), en bij het rackje hoorde 2x break-out spin voor tops en 2 x break-out spin voor subs. Deze spinnen hadden als primaire functie van geen korte kabels nodig te hebben voor te linken, en dan hadden we sub-spinnen met EP4 voor EAW en met EP6 voor turbo. Bij turbo flood hadden de top-spinnen ook geen nut aangezien er een link-kabel vast aan de top hangt.

AMP A kanaal 1 = hoog L
    AMP A kanaal 2 = hoog R
    AMP B kanaal 1 = mid L
    AMP B kanaal 2 = mid R
    AMP C kanaal 1 = low L
    AMP C kanaal 2 = low R
    AMP D kanaal 1 = sub 1 L
    AMP D kanaal 2 = sub 1 R
    AMP E kanaal 1 = sub 2 L
    AMP E kanaal 2 = sub 2 R

waarbij sub 1 = de bovenste 18" in de SB850 en sub 2 = de onderste 18"

Dit rackje kon zowel mono (met 1 rackje voor L en 1 rackje voor R) als stereo (met 1 voor L & R) gebruikt worden: aan de amprack hing een kabel met harting stekker dewelke diende voor de signaal input van aan de processor of een daisy-chain van ampracks. Aan de processorkant waren er 3 mogelijke uitgangen harting: eentje L, eentje R en eentje L + R. Bij de uitgang L waren enkel de processor-uitgangen waarnaar de L input gerout was aangesloten, en de pinnen in de harting waren gelust zodanig dat de amprack een identiek signaal op de rechterkant van de versterkers binnenkreeg. Bij de uitgang R idem maar dan met R in plaats van L. En bij de uitgang L+R gingen alle processor uitgangen gewoon rechtdoor. Lijkt in eerste instantie vrij omslachtig maar dit maakte het mogelijk van een amprack mono of stereo te gebruiken zonder schakelaars op de amps te hoeven verzetten van stereo-inputs naar parallel of omgekeerd.

Persoonlijk vond ik dit systeem vrij handig & veelzijdig in gebruik, en ook plusminus idiot-proof. Een echte idiot kwam ook nooit in de buurt van processor of amprack, dus die behoefte was er ook niet echt.

Bij m'n huidige werkgever hebben we echter topracks en subracks, en dit omdat de verhouding top / sub niet altijd 1/1 is. Bij turbo flood was dit bijna altijd 1/1 maar bij EAW 850 vond ik deze verhouding over het algemeen verkeerd en was er nood aan extra sub.

Hopelijk ben je er iets mee.

Groeten,

Beghin Didier
    Ampli bvba
    Laatst gewijzigd door DidierB; 07-03-07 om 12:52.

Standaard

Hier kan ik wat mee!

@ flurk: ik had dit pdf-je inderdaad ook al gevonden, hier heb ik die pin-layout vandaan gehaald.

@ Mark: om de subs op pin 1 te zetten had ik ook al over nagedacht, maar ik hou liever de bas gescheiden van de topjes.

Ik denk dat ik inderdaad even ga bellen met hpa dan, die zullen me zeker ook verder kunnen helpen, ook met het kiezen van de goede amps en de bekabeling e.d.. Zeker ook omdat ik, zoals DidierB al aangaf, het setje ook kleiner wil kunnen gebruiken, met dus 1 SB850 en KF850 per kant.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp, ik ben alweer wat wijzer geworden

Forum Rechten