Begrenzing

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tmp
    • Aug 2003
    • 79

    Begrenzing

    We hebben erg veel guest-djs op fuiven.
    Veel van deze dj's hebben totaal geen besef van volume en zien alle lampjes liever rood dan groen.

    Wat gebruiken jullie voor begrenzers/limiters op jullie geluid ?
    Of hoe lossen jullie dit op ?

    Alvast bedankt voor het advies
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

    #2
    Ik los dit op met een hele nette instructie...

    En afsluitend de mededeling: slopen=kopen.

    Werkt tot op heden erg netjes, al moet je sommige dj's hier nog een paar keer aan herinneren.

    Comment

    • Freek Fokker
      • Aug 2003
      • 495

      #3
      Een Apex Argos, Intelli-Q of nog simpeler een Drawmer Speaker Protector gebruiken. Werkt perfect!
      SR20DET

      Comment

      • neeltje
        • Apr 2003
        • 295

        #4
        Aphex dominator, blijft gewoon geweldig spul, en is bijna idiot-proof
        "En Go"

        Comment

        • Timo Beckman
          • Jul 2006
          • 1298

          #5
          Een honkbal knuppel kopen . Maar goed nu effe serieus altijd zorgen dat er nog een terug regel mogelijkheid is (extra mixer of een systeem processor met een makkelijke manier om de gain terug te regelen .
          De heren dj's staan meestal een paar uur achter elkaar met een koptelefoon op op orkaan sterkte en horen na een paar minuten nog maar de helft van wat ze bij aanvang hoorden en daarbij hebben ze bijna allemaal de neiging om gaande weg steeds harder uit te sturen wat je ook zegt . Er zijn natuurlijk de uitzonderingen maar ze zijn zeldzaam Roog of van buren erg goed en profesioneel.

          Comment

          • tmp
            • Aug 2003
            • 79

            #6
            interessant

            die Apex lijkt me wel wat.

            Werken deze zeer snel ?
            Als ik bvb mijn mastervolume ineens 3 streepjes bijduw is er geen merkbare piek ?

            Hoe zit het met de toonregeling eigelijk ?
            Je hebt ook Dj's die van de master/gain afblijven maar bvb het hoog of mid forceren via de toonregeling op de mengtafel ...
            Zij denken dat het dan beter "klinkt" omdat ze deze instellingen bvb gewend zijn van thuis (huiskamerdj's).

            Is dit ook in te stellen via dergelijke toestellen dat alles wat ze boven hetgene wat wij willen uitsturen afgefilterd word (apart dus per hoog/mid/laag) ?

            Comment

            • berolios
              • Sep 2005
              • 1538

              #7
              Originally posted by Timo Beckman
              De heren dj's staan meestal een paar uur achter elkaar met een koptelefoon op op orkaan sterkte en horen na een paar minuten nog maar de helft van wat ze bij aanvang hoorden en daarbij hebben ze bijna allemaal de neiging om gaande weg steeds harder uit te sturen wat je ook zegt . Er zijn natuurlijk de uitzonderingen maar ze zijn zeldzaam Roog of van buren erg goed en profesioneel.
              Jazeker, uitzonderingen zijn er gelukkig wel. Wat ik ook heel jammer vind is dat het oversturen van al die DJ-tafeltjes de sound echt niet ten goede komt en er maar heel weinig DJ's zijn die zich daar bewust van zijn/ daar waarde aan hechten.

              Wat wij meestal doen is een stukje tape op de DJ tafel plakken met de mededeling: MAX 2 RED LEDs ON MASTER VU, THANK YOU !!

              Als ze dan te hard gaan, hoef je maar naar de DJ te lopen, even op zijn schouder te tikken en naar deze mededeling te wijzen (scheelt een hoop geschreeuw over teringherrie op een avond), dan weet hij wat je bedoelt. Het is geen superoplossing, maar in de profi wereld moet iedereen gewoon kunnen vertrouwen op de kundigheid van de ander. De DJ moet goed draaien en een goede sound neerzetten en de geluidstechnicus moet zorgen dat dat alles goed overkomt naar het publiek, als dat gebeurd, komt alles goed...

              Als je geen constante bewaking hebt van de set kun je ook bovengenoemde apparaten gebruiken (Dominators vindt je ook wel op IEM sends als extra beveiliging). Ik zet er meestal een c/l op en cést tout.

              Owja, op verschillende tafeltjes zit er een trim-pot waarmee je deVU's e/o output kunt trimmen... dan gaan al die rode lampjes al branden voordat het tafeltje daadwerkelijk begint te oversturen ;-)

              Succes ermee!
              Last edited by berolios; 03-03-07, 12:31.
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

              Comment

              • RayM
                • Jan 2006
                • 742

                #8
                Wij doen het heel simpel, tussen de mengtafel van de DJ en de amps plaatsen we een compressor/limiter. Heel doeltreffend.
                Heerlijk die stilte

                Comment

                • w00Dy
                  • May 2006
                  • 257

                  #9
                  Als het geluid al op de tafel wordt overstuurd mag je ertussen zetten wat je wil het klinkt dan toch ruk.

                  Gewoon het probleem bij de bron aanpakken zijnde de DJ
                  Alles begint bij Neutrik

                  Gitaren verdienen beter dan een SM 57

                  Comment

                  • Dikke Foaf
                    • May 2003
                    • 618

                    #10
                    De Rodec mx180 serie stuurt onvervormd uit tot +18dBu geloof ik, heb het zelfs nagemeten met de scoop.
                    De VU-meter gaat maar tot +6dB, het is hier dus niet zo'n probleem als je in het rood zit.
                    De DJ krijgt wat hij wil: Alles in het rood
                    en de geluidstechnieker ook, proper signaal.
                    De Dateq apollo die ik ooit nagemeten heb zat geloof ik rond de +-9V te clippen.

                    Comment

                    • Upgrading your system
                      • May 2003
                      • 1684

                      #11
                      Meestal is dit op te lossen met de monitorset.

                      je neemt een flinke monitorset op oorhoogte van de DJ, wanneer je in de gaten krijgt dat de beste jongen zo hard gaat uitsturen dat het problematisch wordt schroef ik de monitor set zo omhoog dat hij het idee heeft dat het hard zat gaat. uiteraard werkt dit alleen bij een grote zaal omdat je anders je zaalgeluid gaat beinvloeden, maar vaak blijven ze na waarschuwen al van de knoppen af.
                      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

                      Comment

                      • zjeten
                        • Mar 2003
                        • 331

                        #12
                        Goeieavond (nacht)
                        Ik ben op zoek naar een toestel die mijn geluidsversterking kan beveiligen zonder afbreuk te doen aan de klank.
                        Ik heb 2 x xti4000 met 4 vrx932 en 4 srx718.
                        Ik heb al eens rondgekeken op internet en ik ben het volgende tegengekomen.
                        Wat zouden jullie nemen?
                        *drawmer SP2120
                        *apex argos
                        *aphex 720 (een vriend van mij die bij eml werkt zij dat ze deze gebruikten)
                        Zijn er mensen die met verschillende toestellen al gewerkt hebben?
                        Belangrijks is ,als de dj of geluidstechnicus onder de 0 db speelt dat de versterker op zo'n 85 % werken en de limiter niet moet werken en als ze boven de 0 db gaan dat het signaal afgeremt word zonder dat je het eigenlijk hoort.
                        Ik vind het belangrijk,als de toestellen beginnen te werken dat je niets hoort en dat er toch nog dynamic in het geluid zit.
                        Dank bij voorbaat
                        Groeten,
                        Jeffrey

                        Comment

                        • Koen van der K
                          • Aug 2005
                          • 1146

                          #13
                          Ha Jeffrey,


                          Hier gebruik ik al jaren 'n Apex Argos, wel even met 'n intern jumpertje van C-weging naar A-weging gezet natuurlijk. Werkt prima en reduceert netjes (geleidelijk) zonder dat de klank en dynamiek wordt aangetast. Een "echte" leveller dus. Enige "minpuntje" vind ik het instellen van de threshold; klein onnauwkeurig potje.

                          Verschijnsel wat je wel houdt is dat bij zachte passages de leveller "loslaat" en bij de eerstvolgende harde signalen de leveller tijd nodig heeft om te levellen en dus de limiters op de amps worden aangesproken. Ook wel eens meegemaakt dat DJ's dat doorhadden en bewust "pompend" met de masterfader gingen spelen ... maar goed, daar hebben ze 'n reputatie (en wij 'n hardknee limiter) voor ...

                          Groeten !
                          Meer is minder, minder is meer

                          Comment

                          Working...