Functie van een Fase plug?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Turboke
    • Oct 2006
    • 463

    Functie van een Fase plug?

    Beste,

    Wat is juist het nut van een fase plug op een luidspreker?

    Greetz
    Last edited by Turboke; 26-02-07, 00:24.
  • rolanddeg
    • Nov 2004
    • 337

    #2
    De fase omdraaien.

    Comment

    • Turboke
      • Oct 2006
      • 463

      #3
      Dus als men een faze test zou doen op bijvoorbeeld een floodlight set zou deze meting een tegenfaze moeten aangeven op de mid speakers.

      Comment

      • moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

        #4
        Onderwerp taalkundig aangepast...
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

        Comment

        • berolios
          • Sep 2005
          • 1538

          #5
          Originally posted by Turboke
          Dus als men een faze test zou doen op bijvoorbeeld een floodlight set zou deze meting een tegenfaze moeten aangeven op de mid speakers.
          Het is faSe en niet faZe ;-)

          Wat jij denk ik bedoelt is een fase-tester (of ook wel 'plokker'). Met een plokker kun je kijken of er elementen (speakers/ kasten) in je systeem uit fase staan. Een fase-tester bestaat uit een ontvanger en een zender.[LIST=1][*]De 'zender' sluit je aan op je tafel/ processor...[*]Met de 'ontvanger' kun je dan kijken of alle elementen in fase staan door de meetmicro voor de geluidsbronnen te houden (trappetje/ cherry-picker is soms handig bij dit onderdeel ). Meestal gaat er bijv. een groen of rood lampje branden. Als alle corresponderende elementen allemaal groen (of rood) aangeven, dan is alles in orde... in ieder geval qua fase ;-)[/LIST]Hopelijk heb je er iets aan... volgende keer moet je wel echt effe iets uitgebreidere tekst en uitleg geven over wat je nu precies wilt weten.
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

          Comment

          • jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3150

            #6
            Berolios, ik denk niet dat de TS al zo ver is, ik denk dat hij het gewoon heeft over het kabetje met de twee pluggen, waar verder niets bijzonders aan te zien is aan de buitenkant.... Gewoon de fasedraaier dus.

            Dit kom je vaak tegen bij geluidssystemen. Mocht een speakerset niet lekker klinken (vooral zacht), dan is dit in sommige gevallen op te lossen met een fasedraaier. Dit heeft met een natuurkundig principe over buiken en knopen te maken. Stukje uitleg?

            Als je twee speakers naast elkaar zet en ze doorverbind, zouden beide conussen tegelijk naar voren en naar achteren bewegen. Als 1 van de 2 niet goed is aangesloten, gaat de ene naar voren als de andere naar achteren gaat en vice versa. Zo heffen ze elkaar dus op. Als je dan bij de aansluiting van 1 van de 2 speakers een fasedraaier aansluit, draai je 1 van de speakers dus om qua beweging, zodat ze uiteindelijk weer samen hetzelfde doen en elkaar dus versterken.


            In een notendop...

            Comment

            • Turboke
              • Oct 2006
              • 463

              #7
              Ik bedoel dus niet het kabeltje met 2 plugjes aan maar wel de, ik weet misschien de juiste naam er niet voor maar noem het dus de faseplug die op bijvoorbeeld de mid speakers van de flash en floodlights van turbosound zitten.
              Een fase tester zoals voorheen vermeld werd is het dus ook niet.

              Comment

              • SM
                • Oct 2004
                • 129

                #8
                Originally posted by Turboke
                Ik bedoel dus niet het kabeltje met 2 plugjes aan maar wel de, ik weet misschien de juiste naam er niet voor maar noem het dus de faseplug die op bijvoorbeeld de mid speakers van de flash en floodlights van turbosound zitten.
                Een fase tester zoals voorheen vermeld werd is het dus ook niet.
                Je bewoording van fase plug is correct. Het zorgt ervoor dat de golven die starten op "verschillende plekken" van de conusvormige luidspreker ook (enigszins) tegelijkertijd uit de hoorn komen. Omdat een speaker geen punt of zelfs maar een vlakke plaat is heb je een bepaalde 'smear' in de tijd waarop een frequentie eruit komt. Een fase-plug (meestal in combinatie met een hoorngeladen speaker, want anders kun je de fase-plug er niet voor kwijt) maakt dit gedrag een beetje netter.

                Overigens: de reden dat je dit niet ziet voor subs is dat de verhouding golflengte vs. speaker-diameter voor bijvoorbeeld 10 of 12" mid-luidsprekers veel kleiner is. De 'oneffenheid' van de conus heeft relatief meer invloed. (teken maar eens uit met twee sinussen die bijvoorbeeld 5 centimeter van elkaar starten op hetzelfde moment. De procentuele afwijking bij een grote golflengte is veel kleiner en daarmee dus de vervorming)

                S.
                Last edited by SM; 26-02-07, 00:46.

                Comment

                Working...