mono of stereo

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • royudo
    • Oct 2003
    • 17

    mono of stereo

    hallo,

    wij hebben aankomende vrijdag een klus voor een gymvereniging en gaan daar 40 mtr truss in hijsen zo dat wij onderandere het geluid hier in kunnen vliegen dit om voor het publiek proberen rustig maar toch goed verstaanbaar geheel van te maken.
    maar nu zit ik te denken moet ik dit in mono of stereo gaan doen een klein schetsje hier onder om het een en ander te verduidelijken

    --+--------+----------+----------+--
    --1--------2-----------3----------4--
    waar de + staan komt een kastje te hangen (cm15 van logic systems of een dynacord f150 )

    recht tegen over de + is de tribune (het zijn dus 4 tribune's)
    als je tegen de tribune aankijkt heb je van links naar rechts 2 tribune's in het midden zit de trap en dan krijg je weer 2 tribune's (gescheiden door een trap met leuning)
    nu de echte vraag moet ik de kasten 1 en 2 (1=l 2 = r )in stereo zetten en 3 en 4 (3=l en 4 = r) of alles mono

    alvast bedankt voor de reacties als alles achter de rug is zal ik nog een aantal foto's plaatsen
    groet roy
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

    #2
    is het puur voor spraakversterking? dan mono
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

    Comment

    • Old Glibber
      • May 2006
      • 10

      #3
      mono of stereo

      Ik heb de ervaring dat mono het beste resultaat geeft ook met muziek i.v.m. eventuele nagalm.

      Succes

      Comment

      • gertgeluid
        • Dec 2006
        • 520

        #4
        Mono. De "stereo-ervaring" is voor slechts weinig mensen een eventuele toevoeging, voor de anderen is het niet hoorbaar en kan het zelfs storend werken. Zeker als je een ouwe plaat draait met de drums en de vocalen links gepand en de rest rechts

        Comment

        • royudo
          • Oct 2003
          • 17

          #5
          oke bedankt ik ga gewoon voor mono dus

          Comment

          • hugovanmeijeren
            • Oct 2004
            • 1436

            #6
            Originally posted by royudo
            oke bedankt ik ga gewoon voor mono dus
            Moet je even opletten wat er gebeurd met de impedantie van je speakers.
            Als je ze allemaal doorlust, speaker 1 naar 2, 2 naar 3, 3 naar 4 kan het zijn dat je impedantie te laag uitvalt voor je versterker. (Ik weet niet wat voor versterker je gebruikt..?)

            Mogelijkheid is om enkele speakers in serie te zetten, maar dan moet je met je kasten rotzooien, en dat wil je niet. Dus zul je je versterker in parallel modus moeten zetten, en met 2 lijnen omhoog gaan. (Linker kanaal speaker 1+2 (in geval van 8Ohm speakers wordt de impedantie dan 4Ohm) en aan het rechter kanaal speaker 3+4) En dan stuur je mono binnen op je versterker.

            Groeten Hugo
            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

            "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

            Comment

            • GvH-E
              • Feb 2007
              • 122

              #7
              Inderdaad met 2 l.s. lijnen omhoog. Dan zou ik de boxen 1 en 3 doorlussen (li.) en 2 en 4 (re.). Dan kom je meestal beter uit met je (standaard) kabellengtes en is de verdeling beter. Het hangter wel vanaf waar je met je kabels omhoog gaat.
              En dan kun je het net zo goed in stereo doen!
              Mono of stero maakt m.b.t. galm geen verschil, wel met de kwaliteit van de muziek.
              succes,
              GvH-E
              Last edited by GvH-E; 25-02-07, 13:43.

              Comment

              • jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3150

                #8
                Tenzij je echt de nadruk legt op de stereo, kun je het best zo gebruiken. Als je kijkt wat er stereo is aan een doorsnee cd-nummer, valt dat keihard tegen. Met galm heeft het sowieso niets te maken, wel zitten er soms minimale delay's in ten opzichte van de kanalen onderling om 'diepte' te creeƫren.

                Lijkt me niets op tegen als je het als volgt gebruikt:
                1 2 3 4
                L R L R
                Op deze manier krijg je overal wel iets ervan mee (in hoeverre dat uberhaupt al aanwezig is).
                Spraak doe je uiteraard gewoon mono en al die jaren '70 liedjes waarbij zang links zit en muziek rechts moet je ook maar gewoon mono uitsturen.

                Comment

                • Lennartsound
                  • Dec 2006
                  • 269

                  #9
                  De belangrijkste reden om het stereo te doen heeft eigenlijk niks te maken met wat er in de zaal gebeurd qua reflecties of wat dan ook. Dat zal niet veel uitmaken. Het probleem met mono is dat bijna geen enkele productie nog "mono compatible" is. Je kan dus 2 dingen doen:
                  -Alleen links of rechts. Er zal het een ander wegvallen. Stereo signalen die mooi vet klonken deden dat bij de gratie van stereo dus 1 van de 2 geeft een slap en dun signaal. Je zult toch best veel missen. Veel kroegen e.d. hebben hun stereo zo aangesloten (door prof bedrijven ook nog!) en het klinkt 3x K*%)
                  -Mono sum. Len R dus bijelkaar optellen. Je krijgt nu een heel ander probleem. Al die stereo signalen die dun klonken bij de oplossing hierboven, worden ineens bijelkaar opgeteld. De soort stereo is tegenwoordig idd vaak d.m.v. fase. Klinkt fanatastisch maar als het bijelkaar opgeteld wordt krijg je gigantische kamfilters. Veel signaal wordt hierdoor weggefilterd. Nu wordt je geluid dus weer dun. Daarbovenop krijg je nog eens dat de kamfilter vaak in het laag een bult veroorzaakt (zo tussen 100 en 250 Hz) en dat is voor in een zaal nou net een verkeerde)
                  Kortom speel geluid of muziek af zoals het gemaakt is. Desnoods doe je idd een LRLR opstelling. Dat vind ik zelf een goeie middenweg. Slechts 1 snoertje naar boven vind ik wel een erg luie oplossing.
                  Last edited by Lennartsound; 26-02-07, 09:51.

                  Comment

                  • royudo
                    • Oct 2003
                    • 17

                    #10
                    aangezien ik toch met 2 lijntjes naar boven moet i.v.m. de impedantie
                    kan ik dus beter stereo nemen zo als ik lees uit jullie rectie's
                    ik zal het op de dag van de generale ook nog eens even uitproberen maar het verhaal dat je het een en ander zal gaan missen klinkt wel herkenbaar ik ga het proberen bedankt voor de reactie's

                    Comment

                    Working...