Uw expertise gevraagd: snake oplossing voor verschillende insertiemethodes op tafels.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

    Uw expertise gevraagd: snake oplossing voor verschillende insertiemethodes op tafels.

    Beste heren,

    Een collega, wiens soldeerkunsten niet zo denderend zijn, wil zijn festivalrackje (dat woord moeten ze inmiddels wel in de Van Dale hebben opgenomen ) netjes voorzien van snakes. Eén van de items daarin, is een Transient Designer. Die moet dus op diverse tafels geïnsert kunnen worden.

    Hij was er inmiddels al achter dat er nogal wat verschillende normen bestaan voor het fenomeen "insert". De stoerdere tafels hebben dat meestal op gebalanceerde jacks, en dan de send en de return apart. De simpelere tafels doen het met één jack, ongebalanceerd, voor send en return. En ja, dan heb je ook nog de tafels (Soundcraft...) die hun eigenaardigheden hebben: tip return, ring send...

    Wil die jongen dus een "tour proof" snakeje maken, dan kan hij er beter 3 maken. Of één met allemaal rare uitspinners en frutsels. Of een kist vol verloopjes meenenmen. Kortom: heeeel veeeel pluggen, heeeel veeeel solderen en vooral een extra kabelkist mee op tour.

    Niet dus.

    Ik zat te denken... Als je nou aan de uitspinkant uitgaat van de grotere tafels. Dus een aparte send en return, gebalanceerd, dan kun je wellicht een systeem ontwikkelen dat je met een schakelaartje één van de twee jacks "omtovert" tot gecombineerde send/return. Wat zou je dan moeten doen? Heel simpel: je moet - als we bijvoorbeeld de send jack nemen - het koude (negatieve) send signaal op pin 3 (of eigenlijk de ring) vervangen met het hete kantje (+) van de return. Dan heb je op die ene connector:

    pin 1 / ring = massa.
    Pin 2 / tip = hot send (naar transient designer)
    pin 3 / ring = hot return (van transient designer)

    Ik heb er even een ruwe schets van gemaakt. Hier:



    De schakelaars komen dan netjes op een 19" blindplaatje in het rack.

    En voor die rare tafels die de send en de return andersom hebben zitten, zou ik nog een switch in kunnen bouwen die dat oplost:



    (sorry, ik zat in de trein tijdens het tekenen hiervan).

    Goed, mijne heren. Ik ben benieuwd wat u ervan denkt. Het enige waar ik aan twijfel, is het feit dat we nu, bij het gebruik van de ongebalanceerde variant, de negatieve (cold) signaaltjes niet aan de massa hangen. Moet ik daar dan ook een switch voor verzinnen? Of een switch met genoeg circuitjes om zowel de schakeltruuk te doen, alsmede de pinnetjes 3 aan de massa te hangen?

    Goed, dat leek me een leuke uitdaging voor deze druilerige zondagmiddag. Alvast dank voor uw meedenken!
    Gert
  • martijn verkerk
    • Nov 2005
    • 300

    #2
    best een leuk idee
    maar waarom doe je het niet simpeler
    1 multi vanuit rack met multiconnector
    en 3 spinners (1x naar 2x stereo jack gebalanceerd send/ret (als de tafel ongebalanceerd is hangt de tafel zelf massa en signaal - aan elkaar)1x naar stereo jack tip,send ring return en 1x stereo jack tip return ring send

    schakelaars zijn toch onderhouds gevoelig of je vergeet een schakelaar om te zetten

    3 spinners werkt in de praktijk altijd goed en je kan je eigen multi standaard aanhouden zodat je de racken (zonder losse spinner) ook op je eigen tafels kan gebruiken

    Comment

    • gertgeluid
      • Dec 2006
      • 520

      #3
      Beste Martijn,

      Dank voor je antwoord. De reden dat we niet volgens standaarden willen werken, is omdat dit een compact rackje betreft waar alleen een TD, een vocalchannel en een galmpje zit. Verder zit de eigenaar met een financieel "probleem" en wil het graag compact houden. Het komt er op neer dat hij regelmatig met het rack in de tram moet zitten. Elke snake extra is weer een kilo meer gewicht.

      Schakelaars zijn inderdaad in de regel een probleem. Neem je echter een degelijk type, dan zou het gewoon goed moeten gaan. Dat kost dan een paar euro's per schakelaar, maar dan nog scheelt het enorm in de kosten in vergelijking met 3 snakes en daarbij een hoop meer Neutriks.

      De schakelaars komen hoogstwaarschijnlijk op een 1HE blindplaat aan de achterkant van het rack. Je zou dus in principe op een festival slechts de snake uit het rack moeten vissen (zit vast aan het rack), in de tafel moeten patchen en eventueel, afhankelijk van de tafel, enkele schakelaars moeten omgooien. Da's één keer een rondje achter de tafel langs en dan ben je klaar.


      De andere optie is het fabriceren van een viertal (de Transient Designer heeft 4 kantjes) Y-kabeltjes: stereo jack naar twee keer contrajack. Hiermee maak je van je twee aparte jacks voor send en return één jack voor beide (en je hangt meteen je pinnen3 aan de massa). Mocht je een Soundcraft tegenkomen met send en return omgedraaid, dan kun je simpelweg de Y kabel "andersom" (send in ret en ret in send) gebruiken en klaar is kees.

      Dan nog is een viertal schakelaars goedkoper

      Welja...
      Gert

      Comment

      • Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

        #4
        alles uitbedraden op XLR - femal/male, en daarvan weer verloopjes maken voor alle INSERTmogelijkheden die er zijn. goedkoper dan schakelaartjes, universerel dan wel systeem dan ook. t gaat maar om 6kanaals send, en wss ook 6 return. Ackermannetje ertussen, en klaar is klara

        Comment

        • gertgeluid
          • Dec 2006
          • 520

          #5
          Originally posted by MacGyverSounds
          alles uitbedraden op XLR - femal/male, en daarvan weer verloopjes maken voor alle INSERTmogelijkheden die er zijn. goedkoper dan schakelaartjes, universerel dan wel systeem dan ook.
          De rekensom wees echter uit dat het schakelaarsysteem beduidend minder ging kosten. Je bespaart echt heel veel connectoren, die per stuk al bijna evenveel kosten als een degelijke schakelaar waar je er slechts 8 van nodig hebt... (even uitgaande dat we alleen de TD gaan bekabelen op deze manier).

          Even afgezien van de manier waarop "wij" het zouden doen... Is dat schakelaarverhaal in orde? Moet toch werken, dacht ik zo?

          Groet,
          Gert

          Comment

          • sparky
            • Apr 2002
            • 2104

            #6
            Je zou ook een patchbay in het rackje kunnen schroeven, koop er een zootje patchkabels bij om het intern te bekabelen en neem 2 DAP 8-kanaals jack snakes van 3 meter. Neem er vervolgens nog een paar losse insertkabels bij en je kunt alle situaties aan. Waarbij dingen simpel goedkoop en overzichtelijk blijven. Als je dit in een rackbag bouwt kun je de snakes achterin de tas opbergen. Ik heb een soortgelijke oplossing voor een opnamerekje waarin ik pre-amps en converters in een rackbag heb gestopt. aan de tas zit een schouderband en ja, hier loop je gewoon de tram mee in en uit.

            De patchbay en bekabeling kosten minder dan 130 Euro bijelkaar, lang leve China.
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

            Comment

            • Upgrading your system
              • May 2003
              • 1684

              #7
              Ik denk ook dat hem moet werken, maar de vraag is natuurlijk wel Hoe lang. Bovendien is het altijd lastig op locatie schakelmateriaal in te gaan stellen waarbij ook schakelaartjes kunnen worden vergeten of niet goed meer werken naar verloop van tijd.
              eerlijk is eerlijk, idee is leuk, maar ik zou mijn klanten nooit zo'n systeem verkopen. problemen komen ze ook voor bij jou terug.

              je spinnerverloop hoeft maar 20 cm te zijn, met 3 verschillende normen. dat maakt 16 pluggen extra. Wat kost zo'n jackje nou inkoop??
              het verheel zal uiteindelijk iets extra kosten en mischien een kilo meer wegen, maar is bedrijfszeker en je kan je niet vergissen in schakelschema's.

              Maargoed, je vraagt of de schakelaars gaan werken? Ja dit kan werken.. Maar aanraden doe ik het je niet
              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

              Comment

              • showband
                • May 2001
                • 4524

                #8
                denk na over het volgende.

                wat kan er allemaal gebeuren als jij de schakelaartjes fout hebt staan. En je loopt net tegen die mengtafel aan die zijn fantoom wat raar heeft, de aansluitingen raar heeft, en je stopt in twee aanpalende inserts twee kabels die elk een ander deel van de aansluitingen via schakelaars kortsluiten met jouw externe effectapparaat.

                Als het dan geen schade doet is het goed.
                lekker belangrijk!

                Comment

                • cobi
                  • Aug 2002
                  • 1083

                  #9
                  Originally posted by gertgeluid
                  De rekensom wees echter uit dat het schakelaarsysteem beduidend minder ging kosten. Je bespaart echt heel veel connectoren, die per stuk al bijna evenveel kosten als een degelijke schakelaar waar je er slechts 8 van nodig hebt... (even uitgaande dat we alleen de TD gaan bekabelen op deze manier).

                  Even afgezien van de manier waarop "wij" het zouden doen... Is dat schakelaarverhaal in orde? Moet toch werken, dacht ik zo?

                  Groet,
                  Gert
                  Als ik het dus goed begrijp is genoeg geld uitgegeven aan spullen maar wordt er nu bezuinigd op het belangrijkste van je installatie, de bekabeling!

                  In mijn ogen is de oplossing van ******** een stuk zekerder dan gepruts met schakelaartjes en zo.
                  Spelingvouten onder voorbehout...

                  Comment

                  • gertgeluid
                    • Dec 2006
                    • 520

                    #10
                    Originally posted by cobi
                    Als ik het dus goed begrijp is genoeg geld uitgegeven aan spullen maar wordt er nu bezuinigd op het belangrijkste van je installatie, de bekabeling!

                    In mijn ogen is de oplossing van ******** een stuk zekerder dan gepruts met schakelaartjes en zo.
                    Waarom gepruts? Waarom bezuinigen? Het hele zooitje wordt wel gewoon Neutrik met serieuze bekabeling hoor... Alleen met dit systeem bespaar je tientallen euro's en een hoop gesleep met verlopen. Op lokatie scheelt het tijd.

                    Er zijn switches waarmee ik in één keer de send plug omtover in een gecombineerde send/return plug EN de pinnetjes 3 aan de massa kan knopen. Stop dit alles in een serieus doosje met serieus soldeerwerk en dan is er in mijn ogen niks aan de hand.

                    Groet,
                    Gert

                    Comment

                    • martijn verkerk
                      • Nov 2005
                      • 300

                      #11
                      hmm een heleboel neg reacties mischien een les uit trekken
                      bezuinigen vraag ik me ook af (uren kosten niks??)
                      je gaat een 1he plaat maken met een aantal schakelaars (hoop tijd bedenken en afwerking)
                      een paar verloopjes is een stuk sneller = goedkoper in manuren
                      en idd wel mooie randapp maar dan gaan bezuinigen op een betrouwbare infra

                      als er schakelaars kapot gaan moet je als nog naar verlopen gaan overschakelen (dus die moet je dan toch bij je hebben

                      denk (ook aangezien meerdere reacties) het slimmer is om de schakelaartjes links te laten liggen
                      idee is leuk !!

                      Comment

                      • dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

                        #12
                        ik vind het ook een leuk idee, maar zou het nooit bouwen.

                        Zoals mac al post, als je alles op xlr uit laat komen, ch1 F, ch2 M, ch3 F etc, ben je echt wel het handigst bezig.
                        Als je weet wat voor trafel er ligt kan je van tevoren al voorbereiden met verloopjes (of niet---digico) , en neem je niks teveel mee.. je hoeft alleen maar een aantal xlr-bantam, xlr-ste-jack en XLRF/XLRM-ste jack (unbal ins) te hebben.
                        Ik heb ze heel kort, neemt bijna geen ruimte in.
                        De verloopjes zijn altijd ook nog handig los voor andere dingen te gebruiken.
                        Met zo weinig aders en weinig budget zou ik de multiconnector laten zitten en investeren in verloopjes.
                        knoppen en waarden :)

                        Comment

                        • gertgeluid
                          • Dec 2006
                          • 520

                          #13
                          Hmm, sja, jullie hebben wel een punt.. Misschien moet ik het maar laten schieten... In ieder geval dank aan Martijn die hoe dan ook aangeeft dat hij het idee leuk vind, dan hou ik er in ieder geval een goed gevoel aan over

                          Toch nog even een klein zeurmomentje:
                          In vrijwel alle apparaten (van Behringer tot Midas) zitten switches van waarschijnlijk hooguit enkele euro's per stuk (in het meest luxe geval). Deze zijn sporadisch kapot (bij de goedkopere merken uiteraard vaker). Als ik dit plan zou uitvoeren, zou ik serieuze switches nemen van minstens 4 euro per stuk. Zelfs dan ben ik aan het einde van de streep goedkoper uit en durf ik ervan uit te gaan dat het systeem jarenlang probleemloos werkt. Qua werkuren denk ik met dit systeem even lang bezig te zijn als met het solderen van een aantal verloopkabeltjes.

                          Enfin. Case closed. Dank voor jullie input. Ik laat de persoon in kwestie zelf de beslissing nemen.

                          Groet, en welterusten vooral,
                          Gert

                          Comment

                          • robski
                            • Jul 2005
                            • 98

                            #14
                            Denk met schakelaars ook even aan het schakelen. Als je alle schakelaars goed hebt staan is er niks aan de hand, echter als je gaat schakelen terwijl de connectors aan de tafel zitten ..... dan zie ik wel wat mogelijkheden tot kortsluiting.
                            Los daarvan zitten in tafels om schakelaars heen nog wel wat meer elektronische onderdelen om de schakelklappen op te vangen. Dus je hebt nog wat meer nodig als alleen een schakelaar denk ik.

                            Denk niet dat ik een dergelijke constructie op een festival aan 1 van mijn tafels zou laten hangen. Niet om onaardig te zijn maar als je verantwoordelijk bent voor en tafel van 10-50.000 euro is het risico gewoon te groot om het aansluiten van een leuk hobby idee te verantwoorden.

                            greetz,
                            Robski

                            my password keeps me newbie forever

                            Comment

                            Working...