Bell Audio set probelemen met crossover DDA500

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BCSTTC
    • Feb 2007
    • 3

    Bell Audio set probelemen met crossover DDA500

    Heej ik heb een versterker rack met daarin een 2-weg stereo crossover van DDA 500. Daarbij heb ik voor top een crown 2*700 watt versterker en voor bas een 2*1100 cown versterker, en daarnaast nog een crown xls 402 versterker voor mn passieve front monitoren. Mijn speakers zijn van Bell audio 4*baskasten 800 W perkast en 4*topkasten 375 W per kast.

    echter mijn vraag is het volgende:
    mijn crossover doet af en toe raar. nadat ik hem en de versterkers heb ingeschakeld doet alles het volgens plan. Echter naar enige tijd valt van van de crossover de output van het linker bas kanaal weg. waneer ik echter mijn crossover op nieuw inschakel is alles weer in orde. Maar ook dan vervalt mn signaal voor bas links naar enige tijd.

    wat is het probleem en wat kan ik eraan doen.

    (mijn crossover is al aarig oud mischien zijn het gebruikers sporen en is het tijd voor een nieuwe??)

    Voor de rest een TOP Systeem
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

    #2
    Lijkt op een typisch probleem van een oud toestel dat al wat heeft meegemaakt..
    Door de opwarming zet alles wat uit, waardoor gebroken solder joints geen contact meer geven.

    Ik weet niet hoeveel je van elektronica weet, maar je kan de hele setup aansluiten en laten spelen terwijl de crossover open ligt. Je kan dan op de print rustig met een plastic staafje (ballpen?) de componenten wat mechanische kracht bezorgen. Wanneer je gekraak hoort of het audiosignaal valt weg bij het duwen tegen een bepaalde component, kijk je best even de solderingen na van die component.

    Je kan de print ook gewoon nakijken op slechte solderingen, maar dit is niet altijd even makkelijk te zien.

    Ook kan je gewoon alle soldeerverbindingen eens terug opwarmen met de soldeerbout en evt wat soldeertin toevoegen.

    Dikwijls zijn dit de zwaardere/hogere componenten, die enkel gesteund worden door hun eigen aansluiting. Deze trillen meer en harder. De trilling wordt opgevangen door de soldering, die na verloop van tijd breekt.

    Uiteraard is het zo dat een goed ingeregelde speaker processor, speaker sets dikwijls veel beter tot hun recht laat komen.
    Maar dit is weer afhankelijk waarvoor de set gebruikt wordt. Voor het gewone disco-werk hoeft dit waarschijnlijk niet.
    Last edited by Dikke Foaf; 08-02-07, 23:56.

    Comment

    • hugovanmeijeren
      • Oct 2004
      • 1436

      #3
      Ik heb zelf hier ook 2 stuks DDA DD500 in gebruik.
      Op deze crossovers zitten 2 printplaten, die de frequenties voor de scheiding regelen. Deze printplaatjes zitten met een connector vast op het moederbord van de crossover, het kan zijn dat deze connector een beetje los is gaan zitten, dus het kan zijn dat je deze weer even stevig moet vastdrukken.

      Groeten Hugo
      Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

      "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

      Comment

      • Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

        #4
        denk dat de hele set zo langzamerhand richting afschrijving gaat, de set is volhgens mij al 20 jaar oud. Daarna is bell overgegaan op zn eigen crossovers/processoren. En daarin zit ook een functie die de set onder controle houdt. Snap ff niet wie de crowns op die bell heeft gezet.

        Comment

        Working...