Cardioid Sub Array

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

    Cardioid Sub Array

    Ha mede-forummers,

    [FONT=Arial][FONT=Verdana]Betreft toepassing en resultaten van een Cardioid sub array;[/FONT][/FONT]
    [FONT=Arial][FONT=Verdana]Heeft iemand ervaring welke samenstelling van een cardioid subarray gehoormatig het beste resultaat geeft aan de voorzijde ?[/FONT][/FONT]
    [FONT=Arial][FONT=Verdana][/FONT][/FONT]
    [FONT=Arial][FONT=Verdana]1. kasten om-en-om (orientatie front-rear), omgedraaide kasten delayen (1 cycle offset aan voorkant, timing optimaal op cardioid-effect achterzijde)[/FONT][/FONT]
    [FONT=Arial][FONT=Verdana][/FONT][/FONT]
    [FONT=Arial][FONT=Verdana]2. kasten om-en-om met delay op front-gerichte kasten (1 cycle offset aan achterzijde, timing optimaal aan voorzijde) of [/FONT][/FONT]
    [FONT=Arial][FONT=Verdana][/FONT][/FONT]
    [FONT=Arial][FONT=Verdana]3. kasten achter elkaar plaatsen op fysiek 1/4 lambda plus voorste kasten 1/4 lambda delay ?[/FONT][/FONT]
    [FONT=Arial][FONT=Verdana][/FONT][/FONT]
    [FONT=Arial][FONT=Verdana][/FONT][/FONT]
    [FONT=Arial][FONT=Verdana]Wat geeft de beste resultaten mbt de afstand tussen de subs in de situaties 1 en 2 ?[/FONT][/FONT]
    [FONT=Arial][FONT=Verdana][/FONT][/FONT]
    [FONT=Arial][FONT=Verdana]Toepassing van een allpassfilter zal de Q / werkgebied vergroten, is in dit voorbeeldje echter voor 't gemak even niet meegenomen.[/FONT][/FONT]
    [FONT=Arial][FONT=Verdana][/FONT][/FONT]
    [FONT=Arial][FONT=Verdana][/FONT][/FONT]
    [FONT=Arial][FONT=Verdana]Alvast bedankt voor de reacties ![/FONT][/FONT]
    Meer is minder, minder is meer
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

    #2
    hey koen
    doe even een search, er staat al een hoop over op t forum...
    3 of 4 rijen achter elkaar vind ik zelf t mooiste klinken...
    knoppen en waarden :)

    Comment

    • berolios
      • Sep 2005
      • 1538

      #3
      Originally posted by Koen van der K
      Ha mede-forummers,

      [FONT=Arial][FONT=Verdana]Betreft toepassing en resultaten van een Cardioid sub array;[/FONT][/FONT]
      [FONT=Arial][FONT=Verdana]Heeft iemand ervaring welke samenstelling van een cardioid subarray gehoormatig het beste resultaat geeft aan de voorzijde ?[/FONT][/FONT]

      [FONT=Arial][FONT=Verdana]1. kasten om-en-om (orientatie front-rear), omgedraaide kasten delayen (1 cycle offset aan voorkant, timing optimaal op cardioid-effect achterzijde)[/FONT][/FONT]

      [FONT=Arial][FONT=Verdana]2. kasten om-en-om met delay op front-gerichte kasten (1 cycle offset aan achterzijde, timing optimaal aan voorzijde) of [/FONT][/FONT]

      [FONT=Arial][FONT=Verdana]3. kasten achter elkaar plaatsen op fysiek 1/4 lambda plus voorste kasten 1/4 lambda delay ?[/FONT][/FONT]


      [FONT=Arial][FONT=Verdana]Wat geeft de beste resultaten mbt de afstand tussen de subs in de situaties 1 en 2 ?[/FONT][/FONT]

      [FONT=Arial][FONT=Verdana]Toepassing van een allpassfilter zal de Q / werkgebied vergroten, is in dit voorbeeldje echter voor 't gemak even niet meegenomen.[/FONT][/FONT]


      [FONT=Arial][FONT=Verdana]Alvast bedankt voor de reacties ![/FONT][/FONT]
      Hey Koen !

      We hadden het hier al een tijdje niet meer over gehad, he? ;-) Hier was toch al eens een lange thread aan besteed?

      Om en om nooit gedaan, die D&B mannen die doen dat schijnbaar vaak [klik], zie ik eigenlijk ook niet zo'n heil in vanwege [1] de hier [klik] genoemde redenen en [2] omdat ik met mijn eigen opstellingen eigenlijk altijd wel goed uit kom.

      Wat ik eigenlijk altijd probeer te doen is een centrale substack te gebruiken zoals die hier al veelvuldig zijn besproken (bovenste deel plaatje, met verschillende delaytijden sub breder en egaler maken). Soms, als de toepassing daarom vraagt gebruik ik ook wel eens een matrix-opstelling (onderste deel plaatje, koppeling naar voren, uitdoving naar achteren). In íeder geval probeer ik de subs áltijd zo te plaatsen dat ze blijven koppelen.


      Verder is het héél belangrijk als uitgangspunt te nemen dat je naar de voorkant (publiekskant) van je opstelling nooit frequentieafhankelijk gedrag wilt hebben (een van de redenen waarom ik niet zo in de D&B setups geloof).

      In conreto: [LIST=1][*]nooit gedaan, frequentieafhankelijk naar voorkant, zou ik ook niet snel (zeg nooit nooit) doen.[*]nooit gedaan, lijkt me een redelijk nutteloze constructie op het eerste gezicht, zou ik ook niet snel (zeg nooit nooit) doen.[*]goede setup, je moet wel weten hoe en wanneer je hem moet toepassen[/LIST]Allband filtertjes en dergelijke kan ik je in deze even niet mee verder helpen, ben eerlijk gezegd niet echt veel bezig met kasten bouwen/ modificeren en de techniek die daarbij komt kijken, dus vandaar... ;-) En wat de toepassing betreft: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

      Cheerio !
      Last edited by berolios; 13-01-07, 15:24.
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

      Comment

      • Koen van der K
        • Aug 2005
        • 1146

        #4
        Ha heren ... bedankt voor jullie reactie.

        Wel 1-en-ander over te vinden op het forum, en idd heb ik er eens eerder een (laaaaaang) topic over gedaan. Dat was theoretisch, dit is meer om te peilen wat praktisch het meest nut heeft; de opties 1 en 2 zou met name handig kunnen zijn op locaties waar weinig ruimte is voor 't podium. Dat frequentie-afhankelijke zul je met toepassing van enkel delaytijden blijven houden, vandaar ook de vraag mbt de allpass filtering.

        Ik zal binnenkort eens praktisch gaan stoeien met "optie 3" en er de tijd voor nemen ... met name mbt de filtering want dat stukje heb ik nog niet sluitend.

        Bedankt weer voor het advies !
        Last edited by Koen van der K; 14-01-07, 00:43.
        Meer is minder, minder is meer

        Comment

        • berolios
          • Sep 2005
          • 1538

          #5
          Originally posted by Koen van der K
          Ha heren ... bedankt voor jullie reactie.

          Wel 1-en-ander over te vinden op het forum, en idd heb ik er eens eerder een (laaaaaang) topic over gedaan. Dat was theoretisch, dit is meer om te peilen wat praktisch het meest nut heeft; de opties 1 en 2 zou met name handig kunnen zijn op locaties waar weinig ruimte is voor 't podium. Dat frequentie-afhankelijke zul je met toepassing van enkel delaytijden blijven houden, vandaar ook de vraag mbt de allpass filtering.

          Ik zal binnenkort eens praktisch gaan stoeien met "optie 3" en er de tijd voor nemen ... met name mbt de filtering want dat stukje heb ik nog niet sluitend.

          Bedankt weer voor het advies !
          Hi Koen,

          Aan optie 3 hoeft er niks gefilterd te worden hoor ;-)
          Alleen delaytijden, that's all !
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

          Comment

          • Koen van der K
            • Aug 2005
            • 1146

            #6
            Ha Berolios-san ... jaja, idd ... heb je gelijk in, koppeling naar voor is enkel een tijd-kwestie. Voor het cardioid-effect aan de achterzijde maakt 't natuurlijk wel uit maar dat heeft in deze minder prioriteit.

            Heb zojuist nog 's 1-en-ander bekeken en de info van onze Doc in het eerdere topic maakt de boel aardig sluitend (ofwel; ik moet beter lezen ;-)

            Ik ga er eens lekker mee prullen binnenkort, en die optie met omgedraaide kasten en alle compromissen en ellende vandien voorlopig maar weer vergeten (ik ben een beetje 'n hardnekkige eigenwijze ;-)

            Bedankt weer !
            Last edited by Koen van der K; 14-01-07, 11:44.
            Meer is minder, minder is meer

            Comment

            • Freek Fokker
              • Aug 2003
              • 495

              #7
              Kan iemand even uitleggen wat een all-band filter is? En waarom zou er niets gefilterd moeten worden?
              SR20DET

              Comment

              • ronny
                • Dec 2002
                • 2139

                #8
                aan alles doorlaat filter is een filter die de frequentie karakteristiek niet beïnvloed, maar wel de fase karakteristiek. Met andere woorden: zo een filter kan fase verschuiving(instelbaar) wel of niet meegeven aan een bepaald signaal.

                Dat is wat ik me nog herinner van de helaas weinige lessen over filters die we hebben gekregen

                mvg
                ronny
                niet zagen, gewoon doen!

                Comment

                • Freek Fokker
                  • Aug 2003
                  • 495

                  #9
                  Maar ik neem aan dat je niet een full range signaal naar je subs stuurt...Mag ik hopen?
                  SR20DET

                  Comment

                  • dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

                    #10
                    nee behalve als het aktieve subs zijn met ingebouwde filtering...
                    mijn voorkeur gaat uit naar aktieve subs die fullrange zijn, zodat je kantelpunten en delay (evt met allpass oid) gewoon zelf kan kiezen...
                    Last edited by dokter dB; 14-01-07, 18:55.
                    knoppen en waarden :)

                    Comment

                    • Freek Fokker
                      • Aug 2003
                      • 495

                      #11
                      Zoals die custom SP4-15's die je toen had?
                      SR20DET

                      Comment

                      • dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

                        #12
                        Originally posted by Freek Fokker
                        Zoals die custom SP4-15's die je toen had?
                        bijvoorbeeld! wanneer had ik die?
                        knoppen en waarden :)

                        Comment

                        • Freek Fokker
                          • Aug 2003
                          • 495

                          #13
                          Die kwamen hier is voorbij in een topic van jou een paar jaar geleden. Op Aruba ofzo. Met dwars gevlogen SP4 toppen.
                          SR20DET

                          Comment

                          Working...