gehoorsbescherming

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • soundmenn
    • Oct 2006
    • 49

    gehoorsbescherming

    beste luisterfanaten

    zelf betrap ik me er op dat ik te weinig met oordoppen inloop tijdens het mixen.
    Wanneer het gaat om truss tikken loop ik dan wel weer met doppen in.

    Hoe doen jullie dat? met name het mixen zelf?

    stellen jullie het gewoon in en dan doppen in? of zit je nooit met doppen? meet je met een dB meter regelmatig of het niet te hard gaat?

    ik ben erg benieuwt naar hoe jullie dat doen.
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

    #2
    Otoplastieken laten aanmeten/ingieten , deze laten gewoon het geluid door, alleen dan op een lager niveau, ideaal dus !!

    Google maar eens naar de website van groeneveld punt nl, die hebben nu een "clear sound" model, is weer een verbetering ten opzichte van -teveel- dempende otoplastieken
    Last edited by beyma; 29-12-06, 14:13.
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

    Comment

    • jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3150

      #3
      Ortoplastieken zijn de beste oordoppen. Die gele prutsdingetjes of de Alpine Music Safe geven een hele erge vervorming van het geluid. Ortoplastieken zijn ook nog lang niet perfect, maar al stukken beter dan die goedkope dingen. Die clear sound modellen heb ik dan nog geen ervaring mee, maar ik denk dat dat ook nog verreweg van perfect is.

      Bij het mixen hangt het van een aantal omstandheden af. Als ik echt een lekker bandje heb, waar alles om die kleine details draait, dan mix ik zonder oordoppen. Als ik weer zo'n mini-metalband over de vloer krijg, die toch alleen maar als debielen op hun gitaren staan te rossen, doe ik ze vaak wel in. Bij het inregelen wel even uit voor de klank, daarna oordoppen in om de balans in de gaten te houden. Meestal gaan ze dan wel zo achterlijk hard dat ik alle faders gewoon dicht kan zetten, dus hoef ik niet eens te mixen. (Uiteraard ben ik dan tussendoor wel eens lief wezen vragen of de backline zachter kan.) Als ik zie dat het merendeel van het publiek ook van die goedkope oordoppen in heeft (komt vaak genoeg voor), dan vind ik het ook zinloos voor mezelf om nog langer zonder oordoppen te mixen.

      Comment

      • soundmenn
        • Oct 2006
        • 49

        #4
        van die ortoplastieken had ik nog niet gehoord moet ik zeggen.

        zelf heb ik wel bij via mijn school die dingen laten aan meten en ben ik ook al van de music safes af maar volgens mij dempen die maar een aantal dB's en nemen deze een duidelijke hoeveelheid helderheid van het geluid weg.

        ik zal nog eens verder kijken naar die doppen want dit is natuurlijk voor iedereen erg belangrijk lijkt me. Zeker als je tot je pensioen in het geluid wilt zitten

        Comment

        • shure-fan
          • Sep 2003
          • 1046

          #5
          heb destijds (3 jaar geleden) ook otoplastieken aan laten meten,

          of ik ze in heb tijdens het mixen ligt aan verschillende factoren

          maar in principe mix ik zonder doppen tot de mix staat (zowel foh als monitor)

          ik heb trouwens meestal wel een db meter mee en die staat dan bij me tafel

          oja en tijdens bouw/breek werkzaamheden heb ik ze gemiddeld altijd in (truss tikken)

          en ook tijdens discotheek bezoek of andere gelegenheden waar de muziek redelijk hard staat of waar het verkeerd afgesteld staat dan is de lineare filter wel makkelijk ding kapt het wel af
          Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

          Comment

          • moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

            #6



            Owjah!
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

            Comment

            Working...