Djembés en dun duns versterken welke micro's

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rookie
    • Nov 2004
    • 104

    Djembés en dun duns versterken welke micro's

    Vraagje heb een optreden met djembés enz. Nu vroeg ik me af is het aan te raden om de instrumenten allemaal apart te versterken? Ik beschikt niet over voldoende overheads om ze per grote groep te versterken.
    Heeft iemand ervaringen met versterken van dergelijk instrumenten?
    Want volgens mij maken ze zoiezo al redelijk veel "lawaai"

    grtzz
    Er is altijd iets wat je kan bij leren
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

    #2
    Volgens mij heb je geen versterking nodig, maar oordoppen

    Of is het voor meer dan 500 mensen en open lucht??

    Paul
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

    Comment

    • Hansound
      • Apr 2006
      • 832

      #3
      Als het voor een hele grote groep mensen is dan zou ik het pas uitversterken, maar dan wel allemaal appart, met 604'tjes

      Comment

      • Rookie
        • Nov 2004
        • 104

        #4
        tis toch voor ne man of 600 of meer.
        Er is altijd iets wat je kan bij leren

        Comment

        • Robert H
          • Jan 2006
          • 378

          #5
          Originally posted by SPS
          Volgens mij heb je geen versterking nodig, maar oordoppen
          Hahahahahaha, ik had m'n muis al bij de Quote-knop, totdat ik zag dat mijn reactie een exacte kopie van die van jou zou zijn... Volgens mij hoef je een Djembé nog niet eens te versterken als 'ie gebruikt wordt door een death-metalband in Ahoy. Wat een apparaten zijn dat man!

          Beetje offtopic, maar de piccolo-snare van onze drummer heeft een beetje hetzelfde probleem. Er hangt een microfoon boven, maar ik heb laatst tijdens de soundcheck gezien dat bij een klap op dat ding minimaal 8 meters op de meterbrug hoger uitslaan dat die van de piccolo zélf Beetje zinloos dus, die microfoon is alleen om hem te kunnen plaatsen in de mix. Onze geluidsman blijkt dit echter sporadisch te gebruiken, meestal staat 'ie dicht....

          Comment

          • hugovanmeijeren
            • Oct 2004
            • 1436

            #6
            Je kunt beter een paar microfoontjes plaatsen, en die dicht zetten dan dat je niets hebt, en de helft van het publiek die hoort het niet...


            SM57 kun je overigens ook perfect gebruiken voor dit soort doeleinden...


            Groeten Hugo
            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

            "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

            Comment

            • sparky
              • Apr 2002
              • 2104

              #7
              Ik heb een maand lang een djembe in een show gehad, in ieder theater -waaronder ook een paar grote bakken tot over de 1000 stoelen- onversterkt kunnen doen, de backingtrack en DJ kwamen op zo'n moment met 95 a 100 dB de PA uit. ik moet wel zeggen dat het in 2 zalen (lucent en middenzaal chassé) moeilijker werd, maar nog steeds te doen was.

              in wat voor zaal sta je dan?
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

              Comment

              • Rookie
                • Nov 2004
                • 104

                #8
                zaal met capaciteit van zo'n 800 personen. Maar accoustisch in orde. Tis vandaag dus ik zal jullie tips in achting nemen en proberen straks Ik zal idd sm 57's ook gebruiken.
                Er is altijd iets wat je kan bij leren

                Comment

                • Robert H
                  • Jan 2006
                  • 378

                  #9
                  Originally posted by hugovanmeijeren
                  Je kunt beter een paar microfoontjes plaatsen, en die dicht zetten dan dat je niets hebt, en de helft van het publiek die hoort het niet...
                  Klopt ook wel hoor, al was het alleen maar om enigszins controle over het geheel te hebben. Meestal hoef je bijvoorbeeld een hihat ook niet te versterken om het volume; er staan doorgaans een hoop microfoons in de buurt die zo'n ding wel oppakken. Maar om zo'n ding echter enigszins te kunnen plaatsen in je mix, is een microfoon een verstandige keuze. Inderdaad altijd!

                  Zal met Djembé's (gelukkig nooit hoeven te mixen ) wel hetzelfde zijn. Gebruik er inderdaad gewoon een 57'er, 421 of een Sennheiser 604'tje voor. Ik denk dat voorgenoemde alround drum-mikes (of soortgelijke exemplaren) prima volstaan.

                  Uiteraard kun je voor een grotere club van die herrieschoppers ook kiezen voor een stel condensators op een hengeltje ervoor/boven. Gezien de output van zo'n stel trommels moet daar iets mee te doen zijn. Van feedback op de zaalspeakers zal je niet gauw last hebben.

                  Comment

                  • Rookie
                    • Nov 2004
                    • 104

                    #10
                    Originally posted by hugovanmeijeren
                    Je kunt beter een paar microfoontjes plaatsen, en die dicht zetten dan dat je niets hebt, en de helft van het publiek die hoort het niet...


                    SM57 kun je overigens ook perfect gebruiken voor dit soort doeleinden...


                    Groeten Hugo
                    Ja het probleem is dat een paar micro's het juiste woord niet is.
                    Er is een groep die met 18 djembé speelt + dan nog eens dun duns
                    Ma kzoek het wel uit straks

                    Mercie alvast
                    Er is altijd iets wat je kan bij leren

                    Comment

                    • hugovanmeijeren
                      • Oct 2004
                      • 1436

                      #11
                      Originally posted by Rookie
                      Ja het probleem is dat een paar micro's het juiste woord niet is.
                      Er is een groep die met 18 djembé speelt + dan nog eens dun duns
                      Ma kzoek het wel uit straks

                      Mercie alvast
                      Hmmz, oke. Maar de grap is, dat je ze in principe niet allemaal hoeft te versterken. Als je 6 SM57's pakt, en die op elke derde djembé zet, zul je de boel ook goed kunnen versterken... Eventueel nog een paar voor die dun duns...
                      Zo beperk je het aantal microfoons, statieven, kabels en kanalen ook nog enigzins.

                      Groeten Hugo
                      Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                      "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                      Comment

                      • sparky
                        • Apr 2002
                        • 2104

                        #12
                        Of uitpluizen of er maar een paar solisten zijn, dan pik je die eruit en pak je nog een stuk of 6 overheads, dan moet je goed zitten.

                        P.A. naar middenpodium toe delayen kan hier overigens best uitmaken!!
                        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                        Comment

                        • Mike Manders
                          • Aug 2006
                          • 341

                          #13
                          als ik Treble mix gebruik ik al tijden de AKG C419 microfoons op djembé. Als je wat 200Hz weghaalt klinkt het verder erg goed. Enige nadeel is de dunne kabeltjes die wel eens kapot gaan.

                          Comment

                          • Rookie
                            • Nov 2004
                            • 104

                            #14
                            Hallo,

                            ik heb gisteren dus het optreden gedaan. En vermits er verschillende stukken waren heb ik dus eigenlijk alle technieken toegespast . Bij de eerste groep beginners heb ik de djembes per 2 versterkt. + dan dun duns.
                            Tweede groep waren ervaren spelers daar heb ik iedereen versterkt.
                            Tijdens alle optredens was er steeds 1 persoon die alles leide deze heb ik dan ook draadloos versterkt.

                            En ik moet zeggen echte versterking doe je niet snel alleen stemmen maar accenten leggen die verloren gaan vanop het podium en het klonkt goed!

                            Mercie voor alle tips en adviezen.
                            Er is altijd iets wat je kan bij leren

                            Comment

                            Working...