Bewijs / papers gezocht acoustische koppeling

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

    Bewijs / papers gezocht acoustische koppeling

    Ha mede-forum-ers,


    Voor een stellige collega ben ik op zoek naar papers of "bewijs" omtrent acoustische koppeling.

    Onze meningen lopen uiteen over de "winst" bij plaatsing van twee coherente bronnen die binnen 1/2 lambda van de te koppelen frequentie naast elkaar zijn opgesteld.

    Mijn mening is 6dB winst on-axis (volledige acoustische koppeling van coherente bronnen), zijn mening is 3dB winst.

    Ik ben eigenwijs en heb reeds 'n paar mooie documentjes van d&B en Meyersound gevonden, echter istie nog niet overtuigd.

    Plaatjes / boekwerken / citaten / PDF's (of het tegendeel natuurlijk !)welkom !


    Alvast bedankt !


    Koen
    Meer is minder, minder is meer
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

    #2
    hey koen, 3db is wel waar maar gaat op voor het rendement, bij gelijkblijvend vermogen (zoals jij weet)
    6db is 2 identieke weergevers/bronnen
    kan je hem overtuigen met mapponline?
    knoppen en waarden :)

    Comment

    • Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

      #3
      Ha Doc ! ... 3dB "winst" als je dus het vermogen dat je normaal in 1 kast zou stoppen nu verdeelt over 2 kasten.

      De discussie met mijn gewaardeerde collega gaat over het verdubbelen van een set (kasten / weergevers incl. amps.), en dan natuurlijk in de "coherente" variant waarbij acoustische koppeling plaatsvindt ... dat zou mijn inziens 6dB meer SPL opleveren in verhouding tot de "enkele" set.

      Bedankt voor je reactie, MAPP-en is idd een goede optie in de "battle" ;-)

      Groeten !
      Meer is minder, minder is meer

      Comment

      • Koen van der K
        • Aug 2005
        • 1146

        #4
        ... "probleem" opgelost, de vrede is weer teruggekeerd ;-)

        Groeten en bedankt !
        Meer is minder, minder is meer

        Comment

        Working...