aansluiting mengtafel gastzanger

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dirk
    • Aug 2003
    • 21

    aansluiting mengtafel gastzanger

    Hallo,
    over een aantal weken moeten we geluid doen voor een bigband met gastzanger.
    We werken regelmatig samen en deze mensen van de band zijn zeer tevreden over onze klank en het volume.
    deze gastzanger brengt een eigen tech mee, wat ik normaal vind.
    Maar is het normaal dat deze vraagt om onze master uitgang op zijn tafeltje in te sturen. Zodat hij er de stem bij op mixt en hij het totaal volume kan regelen?
    ik vind dit een gek systeem omdat wij zelf dan niets meer in de hand hebben qua volume, en ik bang ben dat hij de stem er veel te hard gaat opleggen.
    komt dit meer voor op deze manier?

    alvast bedankt voor de reacties, Dirk
    Last edited by Dirk; 19-10-06, 13:02.
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

    #2
    Het wordt wel eens gevraagd, en of we dit doen is afhankelijk van onze opdrachtgever (ic. het koor)
    Wat deze mensen is wat ons betreft leidend, wat de techneut van de gastzanger wil is secundair.
    Meestal heb je een soundcheck als mooi punt om te beluisteren of iedereen doet wat hij zegt.
    Mocht het nodig zijn om afspraken bij te sturen is dat het moment.

    Comment

    • Karst
      • Nov 2005
      • 29

      #3
      Ik denk niet dat die situatie wenselijk is, helemaal niet als jouw klank en volume datgene is waarom die band jou vraagt. Zou gewoon eens met die tech overleggen. Mocht ie toch zelf de balans willen regelen, stuur hem dan jouw mix (via een matrix-uitgang bijvoorbeeld), en pak de uitgang van zijn tafel op een ander kanaal terug op je tafel. Nu kan hij zelf de mix regelen, maar kun jij, als de nood aan de man is, het totaal terugtrekken, compressen of wat je er ook mee wilt doen.

      Comment

      • Dirk
        • Aug 2003
        • 21

        #4
        ik was ondertussen ook aan het denken om misschien zijn mengtafel aan te sluiten op mijn master insert, zo kan ik toch het totaal volume regelen.
        iemand hier ervaring mee?

        Comment

        • cobi
          • Aug 2002
          • 1083

          #5
          Iedereen wilt natuurlijk graag controle houden op zijn geluid maar goed, een beetje vertrouwen moeten we in dit vak wel hebben in mekaar want je bent toch vaak van mekaar afhankelijk.
          Ik heb dit soort optredens op twee manieren mee gemaakt:

          Oplossing 1: De zanger(res) wordt begelijk door de band. Er worden lijntjes 'heen en weer' getrokken zodat de zanger(res) de band op de monitoren/oortjes heeft en de mic van de zanger(res) wordt opgesplits. De tech die vast met de zanger(res) mee komt kan lekker het monitorgeluid maken zoals hij dat altijd doet en het front wordt gewoon lekker door de tech van de band gedaan.

          Oplossing 2: Is inderdaad de band in laten prikken bij de technicus van de zanger(res). Nadeel hiervan is dat je de band niet mooi om de zanger(res) heen kunt mixen en je vaak alleen met volume verschillen de zanger(res) er bovenuit kunt krijgen.

          In de praktijk komt het er meestal op neer dat je inprikt bij degene die ook de PA heeft meegenomen, meestal is dat dus de band. De keren dat ik op deze manier heb gewerkt was de band ook allang aan het spelen voor ik als technicus uberhaupt aanwezig was.
          Spelingvouten onder voorbehout...

          Comment

          • Hansound
            • Apr 2006
            • 832

            #6
            Ik zou de beste man zowiezo gewoon op twee vrije kanalen in laten prikken, weet jij of ie uberhaupt goed kan mixen ? en met wat voor een tafel komt ie, sta jij met een fijne tafel heeft hij een prulding, weg mooie sound

            Comment

            • Upgrading your system
              • May 2003
              • 1684

              #7
              sluit ik me bij aan, jij zorgt voor de PA, dus jou tafel staat primaire aangesloten. inprikken, geen bezwaar, maar wel inprikken niet de mastersound over een 2e mengtafel laten lopen. gewoon 2 kanalen van de hoofdtafel en daar een 2e aan vast prikken.
              zo heeft de tech van de zanger het volume in de hand en kan jij de grenzen bepalen.

              zo gaat het bij ons en anders niet. ik ga niet iemand anders lekker laten knutselen aan mijn geluid.. zeker een gastzanger niet
              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

              Comment

              • showband
                • May 2001
                • 4524

                #8
                ik ben eigenlijk wel benieuwd wat die gastmixer wil doen met jouw mix van een big band in zijn mixertje?

                Verwacht hij dat hij door het dichtdraaien van zijn masterschuif dat je die bigband niet gaat horen of zo? Moet er extra galm op de bigband?

                Ik zou tegen die mixer zeggen dat hij de master over de bigband mag zetten als jij de master van de zanger zijn monitors mag bedienen.
                lekker belangrijk!

                Comment

                • Ralph Hees
                  • Nov 2005
                  • 183

                  #9
                  Ik ga soms ook mee met een bandje en ik luister van tevoren of de muziek is aan te horen en als ik merk dat degene die achter de menger zit er niet het juiste van bakt ga ik er naartoe en vraag ik of ik de mix van de band mag maken. Dit is dan een rock band en hebben vaak temaken met slechte geluidskwaliteit. Microfoons tezacht, solo's van gitaren amper tehoren enzo.

                  Als jullie op een festival het geluid doen en er komt iemand die zegt dat hij de geluidsman van de band is en vraagt of hij de mix mag doen. Geven jullie daar dan toestemming voor dat hij op jullie paneel de eigen mix te maken?

                  Comment

                  • jakkes72
                    • Dec 2003
                    • 1015

                    #10
                    Meestal geef ik een tech van een band de gelegenheid om iets te zeggen. Vooral wanneer er een solo oid komt. Dat weet deze tech vaak beter.

                    Comment

                    • Dirk
                      • Aug 2003
                      • 21

                      #11
                      alvast bedankt voor de reacties,
                      ik vind het normaal dat een zanger een tech meebrengt en dat die wat wil regelen.
                      ik had voor hem 2 kanalen voorzien op mijn tafel zodat de mic uitgesplit kan worden als front en monitor.
                      Als hij graag zijn tafel en FX gebruikt is voor mij ook goed maar ik zou hem laten binnenkomen op 1 kanaal waar eq flat staat en schuif op 0db.
                      monitor wilde hij zeker ook zelf regelen, ik zal hem dan maar een lijntje retour geven van de multi om zijn monitors aan te sluiten.

                      ik had de indruk dat hij niet echt vertrouwd is met pa's, hij vond mijn installatie zeker niet zwaar genoeg (hij kende de zaal niet ), wij hebben reeds een aantal keren in deze zaal geluid gedaan en hadden nog veel over.
                      ik ben benieuwd hoe het gaat verlopen (de man was nogal vast van mening)
                      Last edited by Dirk; 20-10-06, 08:13.

                      Comment

                      • Hansound
                        • Apr 2006
                        • 832

                        #12
                        Dat is nou zo jammer van dit werk, zulke tech's

                        Comment

                        • Karst
                          • Nov 2005
                          • 29

                          #13
                          Wat ik van je verhaal begrijp, is dat hij 1 kanaal krijgt die jij naar de zaal geroute hebt, en een kanaal dat jij rechtstreeks naar zijn monitor stuurt? Ik snap het probleem wel. Het is niet zozeer de zaal, maar vooral de monitoring waar die man mee zit. Als hij geen totaaltje heeft van jou, is het enige wat hij op die monitor kan laten horen, de gastzanger, en waarschijnlijk wil hij ook wat bigband. Als jij het op jouw manier wil oplossen, heb jij de de regie over het volume van die monitor.

                          Ik zou het als volgt oplossen: Dat monitorkanaal wat jij overhoudt op je tafel, daar stuur je heen wat die man graag ook op zijn monitor, naast de zanger, wil hebben. Dat kanaal prik je op zijn tafel. Als die tech vervolgens de monitor van de gastzanger via een van zijn monitorkanalen stuurt, en daar een van jouw returns in je multi voor kan gebruiken, kan hij de monitoring gewoon zelf doen.

                          De master van zijn tafel gaat terug naar die van jou. Natuurlijk moet hij het kanaaltje dat hij van jou heeft (zijn bigband-mix), niet routen naar zijn master. Op die manier kan hij zelf het volume van de zanger in de mix bepalen (dus niet bovenop de mix, jij hebt ook nog een fader ) EN kan hij de monitoring van die zanger zelf doen.

                          Comment

                          • Dirk
                            • Aug 2003
                            • 21

                            #14
                            ik begrijp het karst,
                            dus ik ga hem 1 aux kanaal geven van mijn tafel ( hij mag zeggen wat hij van mij wil hebben als monitor ) dan kan hij dit via een kanaal van hem op zijn monitor kanaal zetten samen met de zang.
                            zijn master output ( enkel zang en fx) breng ik dan op mijn tafel binnen op een kanaal ( eq flat)
                            zodat dit bij onze mix mee op het front kan komen.
                            ik denk dat we zo een mooie oplossing hebben (hij kan nu zeggen wat hij op de monitor wil dat ging niet op zijn manier).

                            voor de aux die ik hem geef, kan ik dan best een pre of post fader signaal geven?
                            (post zal misschien wel beter klinken maar zal wel gevaarlijker zijn kwa rondzingen)

                            Comment

                            • showband
                              • May 2001
                              • 4524

                              #15
                              nogmaals. Hoe groot is die zaal dat er mensen denken dat je een mix van de bigband gaat krijgen? Die mix die je uit jouw tafel naar die zanget gaat sturen zit misschin wat bas, gitaar (indien onversterkt door een comboversterkertje) piano en kickdrum in maar veel meer toch niet?

                              weet iemand eigenlijk wel hoe hard 5 trompetten en vier trombones zijn?
                              Ray charles in de PWA zaal op north sea jazz gebruikte niet eens versterking voor de big band. Alleen voor de zang, piano en de solo's van instrumentalisten. Ik kan mij echt niet aan de indruk onttrekken dat dit of een mega-optreden moet zijn. Of er een beetje overdreven wordt qua techniek.
                              lekker belangrijk!

                              Comment

                              Working...