Yamaha LS9

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

    Yamaha LS9

    Heeft er iemand hier al ervaring met de Yamaha LS9 mixers of de grotere broertjes hiervan MC7L e.d.
  • thyzerrr
    • Nov 2004
    • 92

    #2
    De M7 Heb ik intussen een paar keer onder mn vingers gehad, en voor dat ik weinig ervaring heb met digitale mixers kon ik er erg gauw mee overweg. 's Middags een uurtje stoeien op de zaak, en het meeste was wel duidelijk. Volgende avond klus ermee gedraaid, en dat ging niet moeizamer dan een soortgelijke klus met een analoge tafel. Even wennen was het wel dat je 1 gainpotmeter hebt voor alle kanalen (ja logisch) maar de eerste paar keer dat ik meerdere kanalen na elkaar inregelde greep ik bij het volgende kanaal toch naar de knop ernaast

    Grote voordeel van deze tafel tov. andere digitafels is, imho, dat je alle kanaalfaders direct onder je handen hebt, je hoeft dus niet eerst een andere bank te selecteren. Werkt wel zo snel.

    Het touchscreen werkt behoorlijk vlot, naar mijn idee sneller dan het 'gewone' scherm van de LS9 met knoppen ernaast.

    Mogelijk voordeel van de LS9 is wel weer dat je kanalen kunt uitbreiden, maar dan ga je wel weer in verschillende banken werken.


    Mijn twee eurocentjes...

    Thijs

    Comment

    • martijn verkerk
      • Nov 2005
      • 300

      #3
      ls9 is volgens mij pas over 2 mnd leverbaar in nl
      m7cl is een erg fijne mixer klinkt beter als de dm serie van yamaha
      en is voor de verandering echt total recal(incl gains)
      voordeel is ook het usb sticky (zodat je niet altijd je laptop hoeft mee te slepen)
      interface is erg gejat van de digico
      al met al voor het geld een erg ok mixer!

      Comment

      • DiGiCowboy
        • Jul 2006
        • 60

        #4
        Heb op bijna alle digiyammies gewerkt, en vindt de M7CL tot nu toe erg prettig!! je moet idd even wennen aan het centralogic systeem, maar ook daar ben je snel aan gewend. Ook ik vind hem beter klinken dan de DM serie en dus ook beter dan de 'goedkope' PM5D aangezien deze ook DM2000 pre-amps heeft.

        Er waren nog wat software foutjes, maar deze schijnen ook opgelost te zijn met de nieuwste update......

        1 nadeel; mensen komen naar je toe omdat ze denken dat je van het licht bent hahahaha!!!!!

        Comment

        • MarkRombouts
          • Jan 2005
          • 1391

          #5
          Iemand ook enig idee van de prijzen van zowel de M7 als de LS9 series ??

          Comment

          • cobi
            • Aug 2002
            • 1083

            #6
            Originally posted by MarkRombouts
            Iemand ook enig idee van de prijzen van zowel de M7 als de LS9 series ??
            De LS9 16ch met 8 uitgangen zat ergens rond e 5000 eurie. De 32 kanaals versie weet in niet meer precies maar dat scheelde niet zoveel met de M7CL32. M7CL zit als ik met niet vergis ergens rond de 17000 euro.
            Spelingvouten onder voorbehout...

            Comment

            • martijn verkerk
              • Nov 2005
              • 300

              #7
              Originally posted by cobi
              De LS9 16ch met 8 uitgangen zat ergens rond e 5000 eurie. De 32 kanaals versie weet in niet meer precies maar dat scheelde niet zoveel met de M7CL32. M7CL zit als ik met niet vergis ergens rond de 17000 euro.
              16ch rond 5k
              32ch rond 9k
              ex btw offcourse

              Comment

              • soep
                • Jul 2005
                • 37

                #8
                voordeel is ook het usb sticky (zodat je niet altijd je laptop hoeft mee te slepen)
                In een DM2K en een PM5D kun je je data ook op een data-card opslaan.
                Op een PM5D op diverse types (zoals ook de standaard CF-card.)
                De Flaptop gebruikte ik dan ook (behalve voor de data-opslag) om meer overzicht te creëren; je hebt een extra beeldscherm, en met name bij een DM2K is dat erg wenselijk/prettig. Alhoewel ik de USB-interface wel (te) traag vond....
                groetjes,
                Joep, ben wel benieuwd naar de kwaliteit van de nieuwe LS9
                Tja...

                Comment

                • martijn verkerk
                  • Nov 2005
                  • 300

                  #9
                  Originally posted by soep
                  In een DM2K en een PM5D kun je je data ook op een data-card opslaan.
                  Op een PM5D op diverse types (zoals ook de standaard CF-card.)
                  De Flaptop gebruikte ik dan ook (behalve voor de data-opslag) om meer overzicht te creëren; je hebt een extra beeldscherm, en met name bij een DM2K is dat erg wenselijk/prettig. Alhoewel ik de USB-interface wel (te) traag vond....
                  groetjes,
                  Joep, ben wel benieuwd naar de kwaliteit van de nieuwe LS9
                  m7cl platform en preamps dus zeer waarschijnlijk vergelijkbaar...

                  Comment

                  • MarkRombouts
                    • Jan 2005
                    • 1391

                    #10
                    Ik ben (nog steeds) aan het kijken voor een vervangende digitale mixer voor mijn (oude) O2r.

                    Ik twijfel tussen de LS916 en de DM1000 van Yamaha. Ik gebruik de mixer voor het Live mixen van diverse gelegenheden; Bandjes, theatervoorstellingen e.d. maar ook voor het maken van opnames in combinatie met een motu 2408MK3.

                    Nu heb ik het beetje het idee dat beide mixers voor een nadelen hebben die redelijk tegen elkaar wegvallen en ik weet dus niet zo goed welke ik zou moeten kiezen. Ook de prijs van deze twee mogelijkheden is vrijwel gelijk.

                    Iemand nog adviezen ??

                    Comment

                    • peternotermans
                      • Oct 2003
                      • 156

                      #11
                      Ik gebruik momenteel een LS9-16 met wireless wifi accespoint en bediening via laptop (met Studiomanager) om coverbandjes uit te versterken.

                      En ik ben er erg tevreden over (effecten / EQ's zijn goed, en de recallable head-amp maakt feature is super handig; DM1000 heeft dat niet). Als je een vraag over de LS9-16 beantwoord ik die graag.

                      Kijk ook eens in http://www.forums.licht-geluid.nl/fo...ha-ls-9-a.html
                      --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

                      Comment

                      • nielsjanssennl
                        • Aug 2004
                        • 101

                        #12
                        Originally posted by MarkRombouts
                        Ik ben (nog steeds) aan het kijken voor een vervangende digitale mixer voor mijn (oude) O2r.

                        Ik twijfel tussen de LS916 en de DM1000 van Yamaha. Ik gebruik de mixer voor het Live mixen van diverse gelegenheden; Bandjes, theatervoorstellingen e.d. maar ook voor het maken van opnames in combinatie met een motu 2408MK3.

                        Nu heb ik het beetje het idee dat beide mixers voor een nadelen hebben die redelijk tegen elkaar wegvallen en ik weet dus niet zo goed welke ik zou moeten kiezen. Ook de prijs van deze twee mogelijkheden is vrijwel gelijk.

                        Iemand nog adviezen ??
                        Twee grotere pluspunten om te kiezen voor LS-9 ipv DM1000:
                        TOTAL RECAL, de ls-9 is echt alles (tot aan pre-amps gain) total recal, de DM1000 heeft analoge trimpot gain. En als tweede punt: draadloos verbinden van laptop naar mixer is makkelijk met LS-9: deze heeft LAN aansluiting en DM1000 heeft USB.
                        Oh ja nog een derde: LS-9 heeft standaard REV-X reverbs. Bij de DM1000 moet je ze nog bijkopen als plugin.
                        Kortom: heb zelf een tijdje DM1000 gehad, maar als ik weer zou kiezen, zou ik financieel kiezen voor een LS-9, als ik iets meer geld had zou ik gaan voor een M7CL (DCA's en touchscreen functies)... maar goed dat is mijn bescheiden mening :-)

                        Comment

                        • daiquiri
                          • Dec 2004
                          • 26

                          #13
                          Originally posted by nielsjanssennl
                          Twee grotere pluspunten om te kiezen voor LS-9 ipv DM1000:
                          TOTAL RECAL, de ls-9 is echt alles (tot aan pre-amps gain) total recal, de DM1000 heeft analoge trimpot gain. En als tweede punt: draadloos verbinden van laptop naar mixer is makkelijk met LS-9: deze heeft LAN aansluiting en DM1000 heeft USB.
                          Oh ja nog een derde: LS-9 heeft standaard REV-X reverbs. Bij de DM1000 moet je ze nog bijkopen als plugin.
                          Kortom: heb zelf een tijdje DM1000 gehad, maar als ik weer zou kiezen, zou ik financieel kiezen voor een LS-9, als ik iets meer geld had zou ik gaan voor een M7CL (DCA's en touchscreen functies)... maar goed dat is mijn bescheiden mening :-)
                          Dat is nou precies wat ik bedoel, pro series (duurdere), zijn gebruikt als marktverkenning en kennis/feedback wordt nu gestopt in de echte verkoop , de kleine/midden segmenten met goedkope knopjes en faders en veel menutjes ( yamaha durft het zelf niet tot de M serie te laten behoren en heeft er de L serie voor gemaakt) Maar als je er audiotechnisch naar kijkt kan het alles van de pro-broers vermeerderd met alle feedback. Commercieel zijn ze slimme ratten bij Yamaha.
                          M7 was als verona/ML/Mh killer op de markt gezet met kennis uit PM serie
                          LS is op de markt gezet als venice/GL/GS killer met idem....
                          Alleen omdat ze zo verrekte groot zijn en veel kennis hebben maken ze zelfs van die "budget" lijn enorm goede klinkende bakkies.
                          Het leukste vond ik de PM5D, een bijna halve Dm2000 in een grotere metalen doos met een paar knopjes meer, maar wel voor 2 keer zo veel geld !! ... en iedereen rende er achter aan ( behalve in Nederland dan )

                          Maar inderdaad is vandaag de Ls9 verreweg voor het minste geld de beste Yamaha mixer ( als je niet allergisch bent voor menu's en fragilere knopjes, ) het is geen rauwdauwen P.A. mixer, maarja dat zijn de andere jongens in deze prijsklasse ook niet...... met een goede kist erom.....

                          ..... ging hij over 2 jaar het graf in toen de nieuwere versie uitkwam..... hahahahah

                          Comment

                          • xlrm
                            • Jan 2009
                            • 1

                            #14
                            ervaring met LS9

                            Ik draai sindskort op de LS9 en mix er bandjes op.
                            Het is even wennen in het begin om je weg te vinden als je andere digitale tafels gewend bent. Ik mix doorgaans op PM5D en DM2000.
                            De PEQ vind ik bijvoorbeeld lastig in de zin van dat er 3 knopjes op zitten (Gain/Q/Frequentie). Om een andere band te kiezen gebruik je 4 drukknopjes ernaast. De PM5D en de DM2000 werrken dan toch weer net iets gemakkelijker.
                            Verder mis ik de DCA's die bijv wel op de PM5D zitten.
                            Hier is echter wel een soort oplossing voor op de LS9.
                            Je kunt kanalen namelijk aan elkaar linken. (YouTube - LS9 overview)
                            Een andere oplossing is door de kanalen via een mixbus naar een interne GEQ te sturen en de output van de GEQ weer naar 2 vrije kanalen te routen.Je moet het kanaal zelf dan niet naar L/R routen maar alleen de kanalen waar het kanaal via de GEQ op terug komt. (Werkt prima)

                            De effcten en de EQ's klinken perfect.

                            Wel zou ik aanraden een laptop aan de LS9 te hangen, dat geeft een stuk meer overzicht.

                            tot zover voor nu, moet alweer weg...

                            Comment

                            • appleknockers flophouse
                              • Jan 2009
                              • 4

                              #15
                              Originally posted by martijn verkerk
                              m7cl platform en preamps dus zeer waarschijnlijk vergelijkbaar...
                              het format is misschien op de m7-cl..maar de pre-amps klinken veel minder.
                              Uit eigen ervaring ondervonden..

                              Comment

                              Working...