Speakers checken in verhuur

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esound
    • Oct 2004
    • 193

    Speakers checken in verhuur

    Hoi,
    Ben benieuwd hoe jullie speakers checken als het terug komt van verhuur.

    Meten jullie ze door?

    sluiten jullie alles aan?
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

    #2
    Hier, bij J&H, wordt de set zoals deze verhuurd is aangesloten, test cd derin en alles controleren, zo wordt ook de meegeleverde bekabeling gechecked.

    Alles wat de deur uit is geweest gaat gechecked het magazijn in, zo kan je altijd alles wat in het magazijn staat van de plank vissen en inzetten.

    Wat defect/incompleet retour komt wordt in de planningssoftware (RMS) ingegeven, is direct helder wanneer er door het ontstane defect eventueel een tekort ontstaat. Kan je tijdig actie ondernemen.

    Samenvattend, ja alles wordt getest, is wel eens leuk met een heel nest rookmachines buiten
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

    Comment

    • Mark-LED
      • May 2004
      • 822

      #3
      Hier wordt ook de set even snel opgebouwd, beluisterd en dan het magazijn in. Gaat een contract mee waarin staat dat de set bij oplevering in goede staat was, en bij ontvangst in dezelfde staat moet zijn. Bij een defect oid wat geld kost, gaat er een factuurtje naar de klant.

      Comment

      • esound
        • Oct 2004
        • 193

        #4
        Oke dan dus alles je een hele grote set heb zoals een line array etc. dan bouw je ook alles op?

        Comment

        • S500D
          • Feb 2003
          • 215

          #5
          Oke dan dus alles je een hele grote set heb zoals een line array etc. dan bouw je ook alles op?
          Gaat een line array tegenwoordig ook al in de losse verhuur dan?
          Ik heb gelukkig geen array maar als er bij mij een set van boven 6 kw verhuurd wordt gaat er in de meeste gevallen al een tech mee om op te bouwen en af te breken en is er de hele avond bij om het in de gaten te houden.
          De reden hiervoor is dat er een boel klanten zijn die geen idee hebben wat ze eigenlijk huren en door die onkunde kan het al misgaan in het opbouwen waardoor ik de hele avond een klant aan de telefoon heb hangen en als het correct aangesloten is en er gaat bijv mic goed rond mijn drivers in puin liggen en er een boel mensen in de dovenhemel terecht kunnen komen.
          Dus ja kleine losse verhuur sets worden bij ons ook gecheckt en de grotere systemen mag ik aannemen dat de tech die erbij was die avond mij verteld als er iets stuk is.

          Gr Ron.
          U draait, Wij vragen.

          Comment

          • Vervallen

            #6
            behalve dat wat S500D zegt, kunnen klanten vaak ook nooit een vervangende set betalen. En jeetje wat moet de borg dan worden?

            Kijk contractueel heb je recht op financieen, maar voordat je dat krijgt ben je ook weer een tijd verder. UIteraard heb je ook hier verzekeringen voor, maar de vraag is of de verzekering akkoord gaat met dit soort verhuurklussen of dat ze je in een extra verhoogde risicogroep gooien.

            Comment

            • esound
              • Oct 2004
              • 193

              #7
              bij ons op de zaak hebben we een line array die zonder tech's de deur uit gaan. Deze wordt wel aan gerenommeerde bedrijven dan verhuurt maar was gewoon benieuwd hoe iemand anders de boel dan test.
              Aangezien bij ons hier de meningen verdeel overzijn.
              de een zegt met een fase tester, de ander gewoon de ohms meten, en de ander zegt opbouwen en luisteren. Zodoende dat ik wou weten het bij ieder ander gebeurt.

              Comment

              • neeltje
                • Apr 2003
                • 295

                #8
                het testen met fasemeters etc is enkel nodig bij de bouw van de kasten en nieuwe kabels. Daarna mogen we ervan uitgaan dat alles klopt(fasegezien dan toch). Verder worden na elke verhuur alle kasten doorgemeten met een overgang van NL8 naar banaan, zodat dit makkelijk op de multimeter aan te sluiten is. Zo kunnen ook line-arraykasten makkelijk getest worden. Indien er fouten bij cablage of spinnen zijn, wordt er verondersteld dat de tech die ermee op de baan was dit meld, zodat deze cablage herzien kan worden.
                "En Go"

                Comment

                • FBE
                  • May 2006
                  • 21

                  #9
                  verder kun je de speakers toch ook gewoon door ruisen dan weet je in ieder geval dat je speakertjes nog fatsoenlijk weergeven

                  @esound in dit geval is het ook helemaal niet van belangrijk om een "hele" linearray op te bouwen aangezien je waarschijnlijk alleen in de losse componenten geinterresseerd bent.
                  Last edited by FBE; 21-09-06, 00:17.

                  Comment

                  • robski
                    • Jul 2005
                    • 98

                    #10
                    Hmmm, bij ohms meten merk je niet of een speaker aanloopt of vastzit. Fase hebben ze bij eenm geromeerd merk al in de fabriek goed in elkaar gestoken (hoop ik althans) Als je twijfelt 1 keer testen, neem aan dat je verhuur klanten niet de kasten open mogen schroeven??!?

                    Aangezien je wil weten of er iets stuk of bijna stuk is: cd speler, versterker rack en 1 voor 1 de kasten. Evt met een verloop de componenten 1 voor 1 (Dus in het geval van eenspeakon acht een speakon met 4 xlr'en eraan)

                    Luisteren met een cd'tje wat je echt goed kent dan hoor je al snel kleine afwijkingen als aanlopen e.d.

                    succes
                    Robski

                    my password keeps me newbie forever

                    Comment

                    • Rock On
                      • Jan 2004
                      • 250

                      #11
                      Idd, zoals Robski zegt; je moet de drivertjes apart horen én in combi.

                      Superdeluux voorbeeld: oude soundweb module, 2 x carver PT2400 en een slim aansluitpaneel met de voorkomende typen connectoren erop
                      * Voor op de soundweb een meerstandenschakelaar en een volumeregelaar.
                      * Per type kast een programmatje met een standaard cross over inkloppen.
                      * Zodra de kastjes terugkomen; goede standje selecteren en dan met de gainregelaars van de ampen elk drivertje snel ff afluisteren.....

                      Kan voor elk merk en type kast gemaakt worden......
                      Wie het breed heeft...
                      "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

                      Comment

                      • vasco
                        • Oct 2003
                        • 2567

                        #12
                        Originally posted by Dj Mark
                        Gaat een contract mee waarin staat dat de set bij oplevering in goede staat was, en bij ontvangst in dezelfde staat moet zijn. Bij een defect oid wat geld kost, gaat er een factuurtje naar de klant.
                        Ik kom toch nog wel eens een set tegen die een (klein) defect heeft bij het opbouwen terwijl in het contract/pakbon staat dat het functionerend is afgeleverd. Bedoel een defect/lek kanaal op een tafel, defecte mic, etc. Plak ik er toch wel even een gafakruis op de case met vermelding van het defect. Ik accepteer dan echt geen factuur voor reparatie hoor. Uiteraard wordt er dan wel netjes overlegt wat er defect was en hoe geconstateerd etc. naar de leverancier. Het kan wel functionerend uit je magazijn komen maar tijdens het vervoer door trillingen een kabel intern losraken bijvoorbeeld.

                        Vraag mij af hoe jij gaat bewijzen dat het dan niet zo was naar je opdrachtgever als deze beweert dat het al defect op locatie is aangekomen en er zelf of een collega techneut niet bij is?

                        Comment

                        • Mark-LED
                          • May 2004
                          • 822

                          #13
                          Originally posted by vasco
                          Ik kom toch nog wel eens een set tegen die een (klein) defect heeft bij het opbouwen terwijl in het contract/pakbon staat dat het functionerend is afgeleverd. Bedoel een defect/lek kanaal op een tafel, defecte mic, etc. Plak ik er toch wel even een gafakruis op de case met vermelding van het defect. Ik accepteer dan echt geen factuur voor reparatie hoor. Uiteraard wordt er dan wel netjes overlegt wat er defect was en hoe geconstateerd etc. naar de leverancier. Het kan wel functionerend uit je magazijn komen maar tijdens het vervoer door trillingen een kabel intern losraken bijvoorbeeld.

                          Vraag mij af hoe jij gaat bewijzen dat het dan niet zo was naar je opdrachtgever als deze beweert dat het al defect op locatie is aangekomen en er zelf of een collega techneut niet bij is?
                          Da's een kwestie van eerlijkheid naar je klanten toe. Als je zelf weet dat er al iets defect is, meld je (ik wel iig) van tevoren dat het al bekend is. Over het algemeen wordt er niks gesloopt en ik ben ook de moeilijkste niet, maar stel een set komt terug en hangt met gaffa aan elkaar, dan wordt het lappen. Simpel zat.

                          Als er tijdens het vervoer iets kapot gaat, verwacht ik dat de klant mij even belt en doorgeeft wat er aan de hand is. Bij een simpel defect geef ik telefonisch aan wat er aan gedaan kan worden, bij een onbekend of groter defect gaan we even kijken.

                          Comment

                          • aameijer
                            • Oct 2005
                            • 67

                            #14
                            Bij ons (HOF) wordt iedere speaker die terug komt uit de losse verhuur altijd getest. Hiervoor gebruiken we een tonegenerator en een cd. Dit geldt ook voor line-array etc.

                            Comment

                            • neeltje
                              • Apr 2003
                              • 295

                              #15
                              aan al die mensen met tone-generators en cd's: Hoe testen jullie bijvoorbeeld het hoog van een synco-kast? Jullie horen dan zelf FF snel in het magazijn of 1 van de 6 drivers stuk is of aanloopt? Vind ik wel straf. Moet je wel hele goede oren hebben.
                              Hetzelfde probleem doet zich voor bij line-arrays met meerdere tweeters: als er 1 stuk is ga je het heus niet altijd horen. Vandaar het nameten (ohm). 1 Driver minder merk je gelijk.
                              Hetgeen jullie zeggen klopt dan weer wel voor simpelere speakers, met 1 driver laag, 1 mid en 1 hoog.
                              Hetzelfde probleem heb je dikwijls als je bose 801 huurt: de kans dat er ergens 1 speaker (van de 8) niet werkt is altijd heel groot. Die mensen testen hun materiaal wel, maar je hoort het echt niet altijd als 1 vd 3 (line-array's), 6 (synco) of 8 (bose) drivers het niet meer doet.
                              "En Go"

                              Comment

                              Working...