Remote control van Yamaha 01V96 V2

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peternotermans
    • Oct 2003
    • 156

    Remote control van Yamaha 01V96 V2

    De laatste weken sta ik regelmatig (wegens ruimtegebrek in diverse kroegen) noodgedwongen met mijn Yamaha 01V96 V2 naast het podium de mix te doen en dat is "niet fijn" . Zelfs met dit compacte setupje kan ik niet altijd tegenover de band gaan staan.

    Na afgelopen weekend kwam ik op het "wilde" idee om (na een fatsoenlijke soundcheck waar je dus wel nog heen en weer kunt lopen) een laptop te gebruiken voor het schuiven van het optreden als de kroeg vol is. Dan heb je extra mogelijkheden om bv in de DJ-booth (indien aanwezig) te staan.

    Ik weet dat die 01V96 v2 allerlei functie's heeft om vanaf zijn control surface bv Cubase te besturen. Als het nu mogelijk zou zijn om dat "andersom" te doen zou je via een USB kabel (met booster tot 30 meter) en een laptop met bv Cubase een optreden kunnen schuiven. Die optie staat nergens beschreven (wellicht is daar dan ook een goeie reden voor )

    Het probleem zal bij iedereen bekend zijn.
    Daarom de vragen: is bovenstaande haalbaar / praktisch of regelrechte onzin? Iemand ooit dezelfde ideeën gehad of reeds omgezet in de praktijk?

    Ik ben erg benieuwd...
    Last edited by peternotermans; 11-09-06, 14:04.
    --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

    #2
    Volgens mij moet de O1V 96 ook kunnen reageren op MIDI signalen, dat is bij mijn O2R in ieder geval wel het geval.

    Het lijkt me dat het mogelijk moet zijn de basisfuncties toe te wijzen aan midi kanalen en deze dan via een laptop met MIDI te besturen.

    Comment

    • MSS
      • Dec 2003
      • 78

      #3
      Download het programma studio manager van de yamaha website en je bent klaar. Alle controle over je o1V96.
      Ook handig om op een overzichtelijke manier een patch in elkaar te steken. Je kunt ook offline (zonder o1V) heel je setup opstellen, dynamics/fx instellen, namen typen etc. en dat later naar de o1v zenden!

      veel succes!

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #4
        Ik vraag mijzelf al een tijdje af of je zo een tafel niet met die midi-remote controldozen van behringer zou kunnen sturen.

        In mijn geval om een rij aux-draaiknoppen te krijgen voor de eerste drie monitorsends van de eerste 8 kanalen via COMPUTER BASED RECORDING - CONTROLLERS - B-CONTROL ROTARY BCR2000 : Total Recall USB/MIDI Controller Desk with 32 Illuminated Rotary Encoders

        Voor volume zou je met dit soort faderdozen van philip rees/peavey of COMPUTER BASED RECORDING - CONTROLLERS - B-CONTROL FADER BCF2000 : Total Recall USB/MIDI Controller Desk with 8 Motorized Faders kunnen werken. als dit het geval is...

        Wie weet of dit werkt. en liefst goed werkt?
        lekker belangrijk!

        Comment

        • Bert
          • Aug 2000
          • 155

          #5
          Op het LAB is er wel wat over te vinden
          PSW Sound Reinforcement Forums: LAB: The Classic Live Audio Board => Silex USB device server WORKS with Yamaha digiconsoles!

          Kom ook af en toe met een DM1000 in een kroeg waar geen of weinig ruimte is voor een mengtafel voor de band. Dit zou dan een oplossing kunnen zijn, wel met studio manager.
          Mocht je dit kopen zou ik graag je mening over de werking en gebruiksgemak willen weten.
          It\'s only Rock \'n\' Roll
          But I like it

          Grtz,
          Bert.

          Comment

          • schrobbelbop
            • Feb 2005
            • 47

            #6
            let wel op dat een usb kabel niet heel lang kan zijn. Je blijkt redelijk wat verlies te hebben met langere lengtes... iemand meer ervaring mee?
            Als je t nie meer wit gebruik dan pur of kit

            Comment

            • Koen van der K
              • Aug 2005
              • 1146

              #7
              Ha Peternotermans,

              Zoals Mark reeds aankaartte werkt het voor vaste installaties iig prima via MIDI. Een beetje tricky (en dus de moeite van het testen) is als je een bijv een fader positie zonder "sliden" van de ene naar de andere instelling tikt; dat wil wel eens haperen (stapgrootte ?) Het sliden gaat OK.

              MSS heeft ook een goede; studio manager, idd vrij te downloaden van de Yamaha site, ziet er erg handig en praktisch uit, echter heb ik 't nog niet geprobeerd.

              Succes !
              Meer is minder, minder is meer

              Comment

              • martijn verkerk
                • Nov 2005
                • 300

                #8
                is heel goed te doen via wifi
                haal een u-box van lantronix (een usb over ethernet kastje)
                haal een goede draadloze router
                en een laptop met een goede wifi kaart
                heb dit vaak in de theaters gebruikt werkt 80% betrouwbaar
                andere manier is via remote desktop 1pc/laptop bij de 01v en andere in de zaal

                suc7

                Comment

                • cobi
                  • Aug 2002
                  • 1083

                  #9
                  Originally posted by martijn verkerk
                  is heel goed te doen via wifi
                  haal een u-box van lantronix (een usb over ethernet kastje)
                  haal een goede draadloze router
                  en een laptop met een goede wifi kaart
                  heb dit vaak in de theaters gebruikt werkt 80% betrouwbaar
                  andere manier is via remote desktop 1pc/laptop bij de 01v en andere in de zaal

                  suc7
                  jaja, 80% betrouwbaar is dus in mijn visie ONbetrouwbaar. Maar als je USB over Wifi kan sturen kan je ook USB over een netwerkkabel sturen neem ik aan? 100m Netwerkkabel heb je zo opgerold.

                  Met een (tablet)pc als remote en een pc bij je O1V kan je hele leuke dingen doen. Op deze manier kan je trouwens ook met Soundweb of andere computergestuurd apparaten leuke dingen doen.
                  Spelingvouten onder voorbehout...

                  Comment

                  • martijn verkerk
                    • Nov 2005
                    • 300

                    #10
                    Originally posted by cobi
                    jaja, 80% betrouwbaar is dus in mijn visie ONbetrouwbaar. Maar als je USB over Wifi kan sturen kan je ook USB over een netwerkkabel sturen neem ik aan? 100m Netwerkkabel heb je zo opgerold.

                    Met een (tablet)pc als remote en een pc bij je O1V kan je hele leuke dingen doen. Op deze manier kan je trouwens ook met Soundweb of andere computergestuurd apparaten leuke dingen doen.
                    klopt dan word het (afhankelijk van hoe stabiel je laptop is) erg betrouwbaar
                    soundweb is alleen betrouwbaar te krijgen via remote desktop (anders krijg je van die mooie blauwe schermpjes )

                    is wel zo dat het erg lastig mixen is zonder tablet en ook met tablet kan het nog wel eens gebeuren dat er dingen gebeuren die je niet wil (faders of potjes die dicht of open vliegen)
                    studio manager werkt jammergenoeg niet zoals bv soundweb dat je via getallen data kan invoeren (bv 0 naar +4 DB)

                    Comment

                    • peternotermans
                      • Oct 2003
                      • 156

                      #11
                      Originally posted by Bert
                      Op het LAB is er wel wat over te vinden
                      PSW Sound Reinforcement Forums: LAB: The Classic Live Audio Board => Silex USB device server WORKS with Yamaha digiconsoles!

                      Kom ook af en toe met een DM1000 in een kroeg waar geen of weinig ruimte is voor een mengtafel voor de band. Dit zou dan een oplossing kunnen zijn, wel met studio manager.
                      Mocht je dit kopen zou ik graag je mening over de werking en gebruiksgemak willen weten.
                      Op dat (Duitstalig) forum is het helemaal "jetzt geht's los" wat wireless betreft. De positieve reakties stapelen zich op betreffende combi 01V96 + StudioManager op laptop met WiFi + Silex SX-2000WG (silex technology : America Site). Voor EUR127,= kan ik dat niet aan mijn neus laten voorbijgaan; ik ga er eentje bestellen om wat testjes te doen.

                      Uiteraard post ik mijn ervaringen.
                      --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

                      Comment

                      • peternotermans
                        • Oct 2003
                        • 156

                        #12
                        Ter info:

                        Ik weet niet zeker of dit mag (mod, gooi maar weg indien niet correct).
                        De enige leverancier die ik in Nederland heb gevonden:

                        Silex Technology 802.11g Wireless USB Device Server (US), #SX-2000WG - eXpansys Nederland

                        Andere suggestie's zijn welkom, aangezien het artikel daar niet op voorraad ligt (dit zijn van die dingen waarop je niet lang kunt wachten )
                        Last edited by peternotermans; 13-09-06, 12:46.
                        --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

                        Comment

                        • Bert
                          • Aug 2000
                          • 155

                          #13
                          Ja, die bedoelde ik. Ik had 'm alleen in Nederland nog niet gevonden. Voor de prijs hoef je het niet te laten.
                          Op paforum.de is er ook een behoorlijk topic over, had ik ook al eens doorgelezen.
                          Ik ben wel benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt. Voorlopig heb ik 't nog niet nodig, dus ik kan nog wel even wachten.
                          Suc6 ermee.
                          It\'s only Rock \'n\' Roll
                          But I like it

                          Grtz,
                          Bert.

                          Comment

                          • peternotermans
                            • Oct 2003
                            • 156

                            #14
                            Tussenstand: Afgelopen weekend is de Silex SX2000WG wireless USB server binnengekomen. Na een paar uur geklooi met software (waaronder het uploaden van de laatste versie firmware in de SX2000WG) heb ik de boel aan het draaien gekregen.

                            Jawel, mijn 01V96 is nu officieel airborn .

                            Na het opstarten (volgorde lijkt onbelangrijk) van de 01V96 en het wireless kastje, die met een gewone USB kabel aan elkaar hangen, kan ik de laptop opstarten. Die detecteert nu automatisch het ad-hoc netwerk (met WEP beveiliging), maakt vervolgens de (wireless) USB-connectie naar de 01V96 en start dan ook nog automatisch de studiomanager op. Dit alles binnen 1 minuut. Tot 10m (inc 1 dikke spouwmuur) had ik "zeer goede" ontvangst. Dat moet voldoende zijn voor het gemiddelde kroegje / feestzaaltje.

                            Nu nog de moed verzamelen om het aanstaande zaterdag live uit te testen met een nietsvermoedende band die (ondanks dat-ie is overleden) waarschijnlijk toch op zoek gaat naar Ralph Inbar .

                            Wordt dus vervolgt. Hopelijk binnenkort te koop: multikabel met Neutrik en Harting 108p ...
                            Last edited by peternotermans; 21-11-06, 17:03.
                            --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

                            Comment

                            • MarkRombouts
                              • Jan 2005
                              • 1391

                              #15
                              Al verdere ervaringen opgedaan ondertussen ?
                              Staat de multi al te koop ??

                              Comment

                              Working...