Multikabel modifieren

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djjake
    • Oct 2004
    • 126

    Multikabel modifieren

    Ik zit hier met een (nieuwe) budget 32 kanaals (24 in/8 out op 30m) multikabel waar de break-out/in box reeds bevestigd zit op de multikabel zelf. Nu lijkt het mij handiger om zo op een 50 cm. a 1 meter de break-out/in box los te gaan maken van de kabel en op deze uiteinden van de kabel een 'tussenverbinding' te gaan maken met bv. Harting of socapex multibus connectors.
    Wat raden jullie mij aan? Harting of socapex of toch nog iets anders? Heeft iemand de juiste penbezettingen van de connectors of waar kan is ze vinden. Tips zijn welkom.

    Ik zou graag werken naar de standaard om zo eventueel de kabel op een latere termijn nog te kunnen gaan voorzien van 'verleng-stukken'.
    Dus bv. een tussenstuk van nog is 20m. zodat de kabel in het geheel 50m. kan worden of raden jullie dit af van te doen?

    Is mijn uitleg zowat min of meer duidelijk?
    Mijn excuses voor eventuele schrijf(typ) fouten.
  • luc2366
    • Jul 2002
    • 1161

    #2
    over de juiste pinbezetting vind je voldoende op dit forum.

    Ik zou een Harting/ilme/Wieland-connector gebruiken als je van plan bent je kabel door te knippen. Ik denk dat deze in dit geval wat steviger zijn

    Comment

    • S_G
      • Jul 2006
      • 31

      #3
      Idd, even zoeken met de machine,

      Maar inderdaad Harting is de ideale oplossing, gewoon inpluggen en klaar!

      Comment

      • jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

        #4
        Ik zie Harting multiconnectoren nog altijd het meest, dus het lijkt me wijs die te nemen. Zo'n complete set is niet bepaald goedkoop, maar het resultaat mag er wel naar zijn!

        Comment

        • ronny
          • Dec 2002
          • 2139

          #5
          ik kom meer link connectoren als harting connectoren tegen, dus dat is geen referentie...

          mvg
          ronny
          niet zagen, gewoon doen!

          Comment

          • Mark-LED
            • May 2004
            • 822

            #6
            Hier is het veel socapex wat ik tegen kom, harting kom ik zelden tegen.

            Comment

            • DidierB
              • May 2003
              • 337

              #7
              mijn persoonlijke mening over link / harting:

              link is een stevige robuuste stekker, ideaal voor de langere multi's van mix naar podium, maar klaar voor weg te gooien als er wat aan is

              harting vind ik een wat fragielere stekker maar van zeer goede kwaliteit, ideaal voor kablering fx-racks e.d., over het algemeen wat groter en lomper dan z''n ronde broertjes en (bijna) altijd te herstellen. Dacht ook wat goedkoper dan ronde broers.

              Wij gebruiken ze dus door elkaar afhankelijk van de toepassing. Idem qua soca / whirlwind / lk / harting / wieland enz


              Groeten,

              Beghin Didier
              Ampli bvba

              Comment

              • djjake
                • Oct 2004
                • 126

                #8
                Ik heb dus de indruk dat de meeste onder jullie gebruiken maken van Harting blijkbaar. Misschien toch opteren voor deze connectors.

                Aan Didier: Hebben jullie die Harting connectors bij jullie op stock? Ik zal er anders ene komen halen bij jullie. Dus 1x fem, 1x male + chassisstukken, ..... (24 in / 8 out) + indien mogelijk schema met juiste penbezetting.

                Comment

                • MEEO Licht en Geluid
                  • Nov 2005
                  • 950

                  #9
                  Wij gebruiken altijd hartings voor de mix naar de buhne en dan daar soca voor de submulti's.

                  In jouwn geval, zou ik zeker gaan voor harting. Goedkoop en altijd betrouwbaar.
                  MEEO Audio Licht Rigging,
                  Mark van der Werff
                  Groningen

                  Comment

                  • MEEO Licht en Geluid
                    • Nov 2005
                    • 950

                    #10
                    Originally posted by djjake
                    Ik heb dus de indruk dat de meeste onder jullie gebruiken maken van Harting blijkbaar. Misschien toch opteren voor deze connectors.

                    Aan Didier: Hebben jullie die Harting connectors bij jullie op stock? Ik zal er anders ene komen halen bij jullie. Dus 1x fem, 1x male + chassisstukken, ..... (24 in / 8 out) + indien mogelijk schema met juiste penbezetting.
                    Vergeet ook niet de o zo leuke Insert Tool (t.w.v. 79 euro ) (als je teminste hartin 108 / 72 polig neemt daar moet je al die pinnetjes dr nog inzetten... )
                    Last edited by MEEO Licht en Geluid; 28-07-06, 06:37.
                    MEEO Audio Licht Rigging,
                    Mark van der Werff
                    Groningen

                    Comment

                    • flurk
                      • May 2003
                      • 409

                      #11
                      Over harting of socapex wil ik mij niet uitspreken.Maar als je de multi cable doorknip heb je na verloop van tijd het fenomeen dat je knoken binnenin de kabel krijgt.De kabel wordt dan heel lelijk en je kan hem niet meer fatsoenlijk op of uitrollen.Voorgehad met de DAP-multi 32 channels.
                      Last edited by flurk; 29-07-06, 08:22.

                      Comment

                      • ronny
                        • Dec 2002
                        • 2139

                        #12
                        link connectoren zijn ook wel te maken hoor, moet je alleen nieuwe pennetjes insteken aangezien die met een speciale tool gekrimpt worden, en dat is idd wel een dure grap. link is bij mijn weten idd duurder als harting, maar vind hem persoonlijk ook iets steviger in elkaar zitten. Dit neemt niet weg dat ik af en toe liever met harting werk, aangezien deze gewoon makkelijker aan te sluiten zijn

                        Waarom zou een kabel knaken(knobbels?) krijgen wanneer je hem afknipt? Kabel die je op rol koopt, knip je ook willekeurig door en deze heeft daar toch geen last van...

                        Wat wel is: de iets goedkopere multi kabels hebben meer speling tussen de buitenmantel en de onderlingen draden intern, hierdoor kan het wel voorkomen dat je bij het trekken aan zo een kabel de draden intern verschuift tov de buitenmantel. Dit geeft idd problemen na lange tijd en geeft je een lelijke kabel die slecht hanteerbaar is.

                        mvg
                        ronny
                        niet zagen, gewoon doen!

                        Comment

                        • luc2366
                          • Jul 2002
                          • 1161

                          #13
                          Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                          Vergeet ook niet de o zo leuke Insert Tool t.w.v. 79 euro
                          effe goed zoeken op 't net

                          Comment

                          • Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

                            #14
                            Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                            Vergeet ook niet de o zo leuke Insert Tool (t.w.v. 79 euro )

                            Euro of 3, of zo..

                            Comment

                            • niesten
                              • Aug 2004
                              • 115

                              #15
                              Originally posted by djjake
                              Ik zou graag werken naar de standaard om zo eventueel de kabel op een latere termijn nog te kunnen gaan voorzien van 'verleng-stukken'.
                              Dus bv. een tussenstuk van nog is 20m. zodat de kabel in het geheel 50m. kan worden of raden jullie dit af van te doen?
                              Het verlengen van een multi heeft wel wat meer voeten (of eigenlijk connectors :-)) in de aarde dan je waarschijnlijk denkt.
                              Aan de kabeldelen zit nl. ALTIJD een female-deel (ivm kwetsbaarheid van pinnetjes bij het mannetje). Dus als je twee kabels aan elkaar wil knopen om een langere multi te krijgen, zul je ook een "verbindingsstuk" nodig hebbem met aan elke kant een male-stekker. (Wordt een dure grap...).
                              Ik ben nl. hierachter gekomen toen ik hetzelfde idee had...

                              Groetjes,
                              Roger
                              Sommige buttons op mijn lichttafel doen precies het tegenovergestelde: Full On = Black Out...

                              Comment

                              Working...