Nieuwe set..

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vincent23
    • Jun 2006
    • 23

    Nieuwe set..

    Hallo..

    Wederom ben ik weer ff terug ik heb inmiddels groen licht gekregen om te gaan kijken naar een uitbreiding voor ons bestaande systeem in de gemeente

    We gebruiken nu :

    Behringer PMP5000 mixer (powered)
    Behringer 1520 pro speakers

    Maar ik moet zeggen dat ik niet echt enthousiast ben over deze combinatie het komt allemaal een beetje power te kort en ook de scheiding van de instrumenten is niet denderend.

    Waar we het nu voor willen gebruiken:

    zaal ongeveer 150 mensen
    4x zang
    2x gitaar
    1x keyboard
    1x draadloos

    Waarvoor we het in de toekomst willen gebruiken:

    Zaal +200/500 mensen

    5x zang
    1x piano
    1x bas
    2x gitaar
    1x drums
    1x wireless

    Dit hopen we allemaal in een jaar of anderhalf te realiseren.

    Ik had de volgende set in gedachte ..

    Yamaha XP2500S amp (voor Yamaha 15" speakers)
    Yamaha C115VA 15" speakers

    Dit lijkt me op dit moment het meest verstandige om mee te beginnen om het front geluid wat op te vijzelen. Ik denk dat ik er ook nog een EQ ertussen moet zetten om de te lage freq eruit te filteren?

    In de toekomst als de groei doorzet dan wil ik kijken naar een 24 kanaals mixer ook van Yamaha +bijpassende subs

    Is er op dit moment voor het budget van ongeveer 1250/1500 eur een betere keus .. (dus amp +2x 15") Ik denk dat deze set een heel stuk beter
    klinkt dan de Behringer (tenminste mag ik hopen?)

    Grtz

    Vincent
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

    #2
    geen baskastjes erbij??
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

    Comment

    • Vincent23
      • Jun 2006
      • 23

      #3
      Originally posted by shure-fan
      geen baskastjes erbij??

      Nog niet .. aangezien we nog geen drums en bas gaan uitversterken leek het me nog niet echt noodzakelijk om met subs te gaan werken.

      Grtz

      Vincent

      Comment

      • Gitarist 62
        • May 2006
        • 278

        #4
        Vincent is je probleem op dit moment niet JUIST dat je geen baskasten hebt staan. Voor zo'n niet al te groot aantal mensen moet het setje wat je nu hebt staan het qua vermogen makkelijk kunnen trekken.

        Je hebt het over 'scheiding van de instrumenten' Dat is vooral een zaak van de eq's op je kanalen en je panning goed te gebruiken. Ik vermoed dat je instrumenten elkaar in de weg zitten (zelfde posistie in stereobeeld, zelfde frekwenties nadrukkelijk aanwezig) Met 1 piano en 2 gitaren mag dat eigenlijk niet een probleem zijn.

        Ik zou zeggen probeer eerst eens een paar baskastjes er bij uit en probeer je mix transparant te maken: geef de instrumenten onderling de ruimte.

        Je wilt je lage tonen juist verminderen met een eq? Waarom? Een duidelijke baslijn is belangrijk om de mensen in je gemeente die meezingen goed steun te geven.. Een basgitaar en drums meenemen in de mix btekent niet perse dat het allemaal harder wordt he. Het zorgt er wel voor dat jij veel meer in de hand hebt wat er de zaal in komt en niet de bassist en drummer zelf!
        ~Clearsound~

        Comment

        • jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3150

          #5
          Originally posted by Gitarist 62
          Je hebt het over 'scheiding van de instrumenten' Dat is vooral een zaak van de eq's op je kanalen en je panning goed te gebruiken. Ik vermoed dat je instrumenten elkaar in de weg zitten (zelfde posistie in stereobeeld, zelfde frekwenties nadrukkelijk aanwezig) Met 1 piano en 2 gitaren mag dat eigenlijk niet een probleem zijn.

          Ik zou zeggen probeer eerst eens een paar baskastjes er bij uit en probeer je mix transparant te maken: geef de instrumenten onderling de ruimte.
          Hij zegt net dat hij nu nog geen drums en bas wil uitversterken, dus dan lijkt het mij niet een must om ineens baskasten erbij te halen. Dat het geluid niet gedifinieerd klinkt, kan inderdaad liggen aan de EQ-instellingen, maar ook zeker aan de topkasten. Het hele verhaal over het pannen van je kanalen is dikke onzin, je wilt immers je instrumenten over beide speakers hebben. Wil je echt aan je stereobeeld werken, dan moet je met delay's gaan werken, maar dat vergt flink wat uitproberen/ervaring.

          Dat een set extra speakers voor betere resultaten zorgt, is niet eens zo heel slecht bedacht. Maar ondertussen vergeten we een belangrijk onderdeel: de zaal! Hoe is het daarmee gesteld? Uit je post kan ik zeer duidelijk opmaken dat het voor een kerk is. Wat voor zaal is het dan? Als het een grote galmbak is, kan ik zeer goed begrijpen dat het allemaal in elkaar op gaat, dan kun je beter investeren in doeken of akkoustische panelen.

          Comment

          • vasco
            • Oct 2003
            • 2567

            #6
            Originally posted by jurjen_barel
            Wil je echt aan je stereobeeld werken, dan moet je met delay's gaan werken, maar dat vergt flink wat uitproberen/ervaring.
            Leg mij die delay's eens uit voor een stereobeeld?
            Misschien heb jij een leuke toepassing die ik (nog) niet ken. Ik kan het stereobeeld prima zetten zonder namelijk. Delay's zet ik voor hele andere zaken in.

            Ben het met jou eens dat alles in het center ook goed kan klinken. Een stereobeeld kan wel helpen de defenitie te verbeteren van instrumenten in de zelfde frequentie dus helemaal onzin is het niet.
            Last edited by vasco; 24-07-06, 12:25.

            Comment

            • Gitarist 62
              • May 2006
              • 278

              #7
              Let op het gaat hier niet om het alleen laten an muziek en zang, maar als ondersteuning van de totale zang in een kerkdienst. En dat betekent dat je een heel andere mix maakt dan je normaal zou doen bij een optreden.

              Mijn eigen (jarenlange) ervaring daarmee is dat je met je piano een stevige basis legt om heel de gemeente 'vooruit te trekken' DUS geef je die piano meer laag mee dan je normaal gesproken zou doen bij een optreden. Ja dat klinkt vreemd. maar vraag jezelf eens af: Wat zou toch de reden zijn dat al die kerkorgels zo verschrikkelijk diep in het laag gaan. Echt nog een octaaf lager dan onze welbekend basgitaar.. Juistm de reden die ik hierboven aangeef. Dat is ook de reden dat ik het allereerst zou zoeken in een aanvulling met een paar baskasten. Dat extra laag hoef je dan niet meer door je topkasten te sturen en dat is al een eerste stap naar een beter/transparanter geluid. Ik vermoed ook dat Vincent last heeft van dat laag dat zijn huidige kasten ook nog eens voor hun kiezen krijgen Het laag lijkt nu waarschijnlijk 'te hard' terwijl het alleen maat 'niet mooi' of zelfs vervormd klinkt (herken je dat Vincent?)
              Al het andere, incusief de zang, wordt vervolgens aanvullend.
              Ok, op het moment dat je een gitaar de leiding laat nemen (bv opw 430..) pas je daar je mix natuurlijk op aan. EN ook de eq van die gitaar he!

              @ Jurjen: Pannen van je verschillende instrumenten geeft zeker meer ruimte in je mix. Je moet natuurlijk ook niet overdrijven. Je zet niet een gitaar helemaal rechts en een fluit helemaal links En je leidende instrument (piano meestal) houd je lekker centraal.
              ~Clearsound~

              Comment

              • Vincent23
                • Jun 2006
                • 23

                #8
                Hallo,

                Allemaal bedankt voor de reacties..

                We gebruiken op dit moment nog de aula van een schoolgebouw maar zullen waarschijnlijk niet in een traditioneel kerkgebouw komen.

                Maar wat betreft extra baskasten? We zitten nu ook met het probleem dat vooral de achterste rijen niks meer horen dan alleen een beetje dof geluid de dynamiek is dan een beetje verdwenen. Sowieso lijkt dit probleem me het best op te lossen door een set extra speakers te gaan gebruiken.

                Het probleem wat ik nu ondervind is dat het geluid gewoon niet lekker klinkt het wordt sowieso overstuurd maar draai nu gewoon op het randje zit nu al ver in het oranje en dat hoor je .. Die Behringer blijft namelijk niet lekker klinken op dat niveau. En door een extra set aan te schaffen met een goede AMP en betere kwaliteit speakers leek mij dat het probleem een heel stuk te verminderen ? Of heb ik het nu verkeerd?

                Mvg

                Vincent

                Comment

                • Gitarist 62
                  • May 2006
                  • 278

                  #9
                  ja als je al op het randje zit zal je inderdaad met meer vermogen over de brug moeten komen. Je kunt dat overigens ook bereiken door het laag af te filteren en een eigen amp en speakers te geven (via je mono send) en je topkasten en -versterker alleen alles daarboven
                  ~Clearsound~

                  Comment

                  • Vincent23
                    • Jun 2006
                    • 23

                    #10
                    Ja als het aan mij ligt zie ik die behringer liever vandaag dan morgen gaan.. Maar ja moet ook om het budget denken. En het klinkt wel aardig voor het geld maar het is echt niet toereikend op dit moment al. Vandaar dat die wordt vervangen door een Yamaha 24FX16 dat lijkt me een mooie tafel waar ik even mee vooruit kan.

                    En subs zullen er dan ook bijkomen als ik de bas en drums ga uitversterken op dit moment lijkt het me dat nog niet echt nodig..

                    Grtz

                    Vin

                    Comment

                    • sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

                      #11
                      als je de P.A uitzet, zijn de instrumenten dan wel te onderscheiden als je recht voor de band staat?
                      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                      Comment

                      • Vincent23
                        • Jun 2006
                        • 23

                        #12
                        Originally posted by sparky
                        als je de P.A uitzet, zijn de instrumenten dan wel te onderscheiden als je recht voor de band staat?
                        Hi

                        Dan is het sowieso een stuk beter idd .. Alleen ik weet ook nog dat de monitors ook wel beter kunnen maar dat is op dit moment niet het grootste probleem. Meer het probleem is dat ik niet genoeg headroom heb.. die behringer trekt het niet .. En ik ben ook niet weg van het standaard cd geluid over die speakers.. (ben zelf vooral actief in de Hometheater gedeelte dus meer High end audio) en ik denk dat als het geluid al bagger is met gewoon cd dan is het helemaal verschrikkelijk met een live band.. vandaar leek mij het een goed plan om speakers op cd te testen .. en die Yamaha leek me wel een goede keus maar als iemand andes nog een idee heeft in die prijsklasse?

                        Mvg

                        Vincent

                        Comment

                        • sparky
                          • Apr 2002
                          • 2104

                          #13
                          Okee, dan is de basis (de band) tenminste okee. en zou je op de juiste plek aan het zoeken kunnen zijn.

                          maar, in de derde reactie werd al het punt van akoustiek aangedragen, hoe zit het daarmee?

                          ik heb nog nergens zien staan of je wel of niet een EQ in je mainbus hebt zitten, heb je die?

                          En hou op met op het randje te draaien, liever minder hard en voor de mensen vooraan duidelijk en goed geluid, als modder voor iedereen.


                          Als de ruimte enigzins in orde is en de kastjes zijn goed ge-EQ's dan moet er toch iets mee te beginnen zijn. Ik ken de bewuste speakers niet zo goed. heb er ooit eens aangeschaft voor een oefenruimte, waar ze prima functioneren en de zang over de drums heen kunnen tillen. Da's knap aangezien de drummer over de 110 dB zit daar....

                          Begrijp me niet verkeerd ik geloof best dat de kastjes het niet trekken, maar er moet meer mee te doen zijn dan nu.
                          Last edited by sparky; 24-07-06, 19:09.
                          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                          Comment

                          • Vincent23
                            • Jun 2006
                            • 23

                            #14
                            Originally posted by sparky
                            Okee, dan is de basis (de band) tenminste okee. en zou je op de juiste plek aan het zoeken kunnen zijn.

                            maar, in de derde reactie werd al het punt van akoustiek aangedragen, hoe zit het daarmee?

                            ik heb nog nergens zien staan of je wel of niet een EQ in je mainbus hebt zitten, heb je die?

                            En hou op met op het randje te draaien, liever minder hard en voor de mensen vooraan duidelijk en goed geluid, als modder voor iedereen.
                            Nou kijk ik zou wel minder hard willen draaien alleen het probleem is dan dat de achterste rijen niks meer horen .. Dus ik zit een beetje tussen 2 vuren dus dan moet ik het minst erge van 2 kwaden kiezen.. Vandaar dus mijn idee van een nieuwe amp en een set extra speakers van een stuk betere kwaliteit..

                            De akoustiek is redelijk .. niet super maar is in deze ruimte weinig te verbeteren omdat die tijdelijk is (1 jaar)

                            Ik heb een 7 bands eq voor alle ingangen en kan per kanaal ook nog 3 banden aanpassen .. maar dat heb ik dus al zo goed mogelijk geprobeerd maar het blijft huilen met de pet op (als redelijke audiofiel)

                            Ik wil gewoon audiotechnisch een goede amp en speaker die ook gericht op de toekomst goed is tot max 1500 eur voor de set

                            grtz

                            Vincent

                            Comment

                            • SPS
                              • Mar 2004
                              • 1662

                              #15
                              Stomme vraag misschien... Hoe hoog staan de speakers eigenlijk opgesteld? Als het een wat smalle, diepere zaal is, dan moet je echt de hoogte in hoor!

                              En aangezien je het over ca. 150 mensen hebt, moet het wel een smalle diepe zaal zijn. Want als er 15 stoelen naast elkaar kunnen, dan praat je maar over 10 rijen publiek.....???

                              Vertel eens hoe dat zit....

                              Paul.
                              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                              Comment

                              Working...