Oplossing om Galm / Reverb toe te passen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Balsan
    • Oct 2005
    • 77

    Oplossing om Galm / Reverb toe te passen

    Ik heb net een Soundcradft LX7ii gekocht (16 kanaals). Prima apparaat.

    Nadeel van deze analoge non-powered tafel is dat er NUL effecten beschikbaar zijn. Ik zoek daar nu een oplossing voor, en als relatieve leek weet ik niet waar ik naar moet gaan kijken.

    Onze band bestaat uit: 2 zang (soms 3), 3 gitaar, 1 bas, toesten en drums.

    Vragen:
    1) Heb ik alleen galm op de zang nodig, of is het verstandiger om dit op de eindmix te zetten (dus tussen de tafel en versterker, of versterker en speakers ?

    2) Als ik het alleen op de zangkanalen wil hebben, heb ik dan per kanaal een apparaat nodig (van kanaal direct out, galm apparaat en dan weer naar de kanaal insert ?

    3) Welke apparatuur (merken en typen) komen in aanmerking (onder c.a. 300 Euro, mag 2e hands zijn)

    Uit mijn vragen blijkt dat ik een leek ben, dus graag eenvoudig uitleggen en toelichten (ook hoe het aangesloten wordt).

    Alvast bedankt,
    Andre

    Ps: Speakers en versterkers hebben we niet. We willen steeds een actieve set huren.
    It\'s the inside that matters
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

    #2
    Een fx-unit sluit je aan op een AUX van je mengtafel.
    AUX send naar fx-input, fx-output naar de mengtafel op AUX return of een gewoon input kanaal (dit ivm de volledige EQ en routing beschikbaar op een gewoon kanaal), meestal draait men het laag wat weg uit een galm, dit kan meestal op het apparaat zelf, of op de mengtafel. Zo kan je per kanaal bepalen hoeveel volume er naar de effect-unit moet. Je AUX send staat best op post-fader. Wanneer je dan bijvoorbeeld je vocal dicht zet, stuur je ook geen signaal meer naar de galm. Zou een beetje dom zijn dat wanneer de fader van de vocal dicht staat, er toch nog alleen galm uit je speakers komt...
    Een galm-apparaat zet je dus NIET tussen mengtafel en versterkers.
    Beetje galm op de vocals en de snare bijvoorbeeld kan wel.
    De tafel heeft 6 auxen beschikbaar, waarvan de laatste 2 vast post-fader staan, de eerste 4 kun je pre-fader zetten. Je kan dus bijvoorbeeld 4 monitors aansturen (die wil je natuurlijk pre-fader) en op de laatste 2 auxen (5&6) je galmpje zetten.


    TC M-one/D-two/M350, Yamaha SPX990/1000, Lexicon PCM81/91, Roland SDE1000, Behringer Virtualizer/V-verb, enz.

    De TC M350 zit op 222€ en is technisch gezien een goed toestel.
    De Behringer V-verb zit op 133€, maar niet iedereen ziet die toestellen graag, ze durven nogal eens ruisen, maar dit neemt niet weg dat dit voor jou toepassing een goed apparaat kan zijn.
    Last edited by Dikke Foaf; 15-07-06, 13:51.

    Comment

    • Balsan
      • Oct 2005
      • 77

      #3
      Originally posted by Dikke Foaf
      Een fx-unit sluit je aan op een AUX van je mengtafel.
      AUX send naar fx-input, fx-output naar de mengtafel op AUX return of een gewoon input kanaal (dit ivm de volledige EQ en routing beschikbaar op een gewoon kanaal), meestal draait men het laag wat weg uit een galm, dit kan meestal op het apparaat zelf, of op de mengtafel. Zo kan je per kanaal bepalen hoeveel volume er naar de effect-unit moet. Je AUX send staat best op post-fader. Wanneer je dan bijvoorbeeld je vocal dicht zet, stuur je ook geen signaal meer naar de galm. Zou een beetje dom zijn dat wanneer de fader van de vocal dicht staat, er toch nog alleen galm uit je speakers komt...
      Een galm-apparaat zet je dus NIET tussen mengtafel en versterkers.
      Beetje galm op de vocals en de snare bijvoorbeeld kan wel.
      De tafel heeft 6 auxen beschikbaar, waarvan de laatste 2 vast post-fader staan, de eerste 4 kun je pre-fader zetten. Je kan dus bijvoorbeeld 4 monitors aansturen (die wil je natuurlijk pre-fader) en op de laatste 2 auxen (5&6) je galmpje zetten.


      TC M-one/D-two/M350, Yamaha SPX990/1000, Lexicon PCM81/91, Roland SDE1000, Behringer Virtualizer/V-verb, enz.

      De TC M350 zit op 222€ en is technisch gezien een goed toestel.
      De Behringer V-verb zit op 133€, maar niet iedereen ziet die toestellen graag, ze durven nogal eens ruisen, maar dit neemt niet weg dat dit voor jou toepassing een goed apparaat kan zijn.
      Begrijp ik goed dat ik dan bijvoorbeeld:
      de 3 maal zang naar auz 5 of 6 stuur, daar het gehele signaal naar de FX stuur, en dan op een regulier kanaal als input binnne laat komen ?
      De mate van galm kan ik dan beinvloeden met de fader van het reguliere kanaal?

      Als dat klopt is het niet zo complex !
      It\'s the inside that matters

      Comment

      • Jacob
        • Jan 2006
        • 152

        #4
        De hoeveelheid galm bepaal je door hoever je de aux uitstuurd. Op de backing meer galm dan op de lead bijv kan door meer vanaf dat kanaal te sturen.
        En door de kanalen waar je FX op terug komt, zoals je al zei.

        Zo simpel is het inderdaad. Vaak heb je aan 1 send genoeg.

        Comment

        • vasco
          • Oct 2003
          • 2567

          #5
          Originally posted by Balsan
          Begrijp ik goed dat ik dan bijvoorbeeld:
          de 3 maal zang naar auz 5 of 6 stuur, daar het gehele signaal naar de FX stuur, en dan op een regulier kanaal als input binnne laat komen ?
          De mate van galm kan ik dan beinvloeden met de fader van het reguliere kanaal?

          Als dat klopt is het niet zo complex !
          Het is inderdaad niet zo complex.

          In dit voorbeeld: kanalen 13 t/m 15 microfoon input en op kanaal 16 de fx return (je kunt de aux zien als een mixer binnen je mixer). Vervolgens zou je van de hele mic-mix nog een groep kunnen maken zodat je met 1 fader alle zangmic's inclusief fx kan bedienen.

          Wat fx betreft zou je kunnen kijken naar merken als TC, Lexicon of Yamaha. Behringer maakt leuke spullen maar ook mindere en hun fx hoort (vind ik persoonlijk) thuis onder de mindere dus zou ik die in de winkel laten liggen.
          Last edited by vasco; 16-07-06, 12:45.

          Comment

          • Balsan
            • Oct 2005
            • 77

            #6
            Originally posted by vasco
            Het is inderdaad niet zo complex.

            In dit voorbeeld: kanalen 13 t/m 15 microfoon input en op kanaal 16 de fx return (je kunt de aux zien als een mixer binnen je mixer). Vervolgens zou je van de hele mic-mix nog een groep kunnen maken zodat je met 1 fader alle zangmic's inclusief fx kan bedienen.

            Wat fx betreft zou je kunnen kijken naar merken als TC, Lexicon of Yamaha. Behringer maakt leuke spullen maar ook mindere en hun fx hoort (vind ik persoonlijk) thuis onder de mindere dus zou ik die in de winkel laten liggen.
            Vasco,

            Dank, ik als leek snap het. Ik zag qua effecten dat TC voor rond 200 Euro een apparaaat heeft. Dat is voor ons als amateurs vast voldoende
            It\'s the inside that matters

            Comment

            • Drive inn tnt
              • Sep 2003
              • 1082

              #7
              Je kan binnen jou budget misschien wel een mooie Lexicon vinden. Ik heb ze hier en daar al voor rond de 230 zien staan. (nieuw)
              Vette boksuh meneer

              [FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

              Comment

              • Poelmans
                • Feb 2004
                • 806

                #8
                Wij hebben die lexicon mx220. Mooi apparaat, 2 processors (dus bijvoorbeeld een galm en een delay, of een galm en een chorus). Volledig routable (Ofwel 2 effecten naast mekaar zoals galm op vocal en delay op de drum, ofwel galm en delay samen laten werken voor een nog vettere reverb...). En hij hangt trouwens ook op een LX7ii bij ons

                Misschien wel een beetje minder overzichtelijk. Het is een digitaal apparaat in een analoog jasje; je mist wel een fatsoenlijke LCD display om instellingen te maken en je kan ook heel moeilijk de parameters zien van de factory presets. Je kan ze dan wel aanpassen met een programmatje op PC via USB link

                Comment

                • Balsan
                  • Oct 2005
                  • 77

                  #9
                  Originally posted by vasco
                  Het is inderdaad niet zo complex.

                  In dit voorbeeld: kanalen 13 t/m 15 microfoon input en op kanaal 16 de fx return (je kunt de aux zien als een mixer binnen je mixer). Vervolgens zou je van de hele mic-mix nog een groep kunnen maken zodat je met 1 fader alle zangmic's inclusief fx kan bedienen.

                  Wat fx betreft zou je kunnen kijken naar merken als TC, Lexicon of Yamaha. Behringer maakt leuke spullen maar ook mindere en hun fx hoort (vind ik persoonlijk) thuis onder de mindere dus zou ik die in de winkel laten liggen.
                  Ik heb op mijn LX7II 2 stereo return kanalen beschikbaar. Kan ik die ook als effecte return gebruiken (ik kom namelijk 1 microfoonkanaal tekort en die wil ik proberen vrij te spelen)?
                  It\'s the inside that matters

                  Comment

                  Working...